بازار کار رشته مدیریت همچنان در ایران جذابیت‌های زیادی دارد. رشته مدیریت یکی از رشته‌های پرطرفدار و پر داوطلب در دنیا و ایران است. معمولاً داوطلبان قبل از کنکور و در هنگام انتخاب رشته سؤالات زیادی در مورد بازار کار رشته مدیریت دارند. حقوق رشته مدیریت در ایران چقدر است؟ بازار کار مدیریت صنعتی بهتر است یا مدیریت مالی؟ با توجه به ظرفیت پایین مدیریت مالی بازار کار آن هم همین‌قدر جذاب است؟ بازار کار رشته مدیریت دولتی در شرکت‌های خصوصی چطور است؟ در این مطلب درباره‌ی بازار کار رشته مدیریت و گرایش‌های مختلف آن به‌صورت کامل صحبت کرده‌ایم.

رشته مدیریت

قبل از اینکه به بازار کار رشته مدیریت بپردازیم، بد نیست کمی درمورد مدیریت بیشتر بدانیم. همه‌چیز از تعریف این کلمه شش‌حرفی شروع می‌شود. مدیریت عبارت است از فرایند به‌کارگیری کارا و اثربخش منابع مادی و انسانی زیر نظام ارزشی پذیرفته‌شده‌ی آن جامعه، با عنایت به اصولی چون برنامه‌ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل و نظارت بر اساس هدف‌های ازپیش‌تعیین‌شده. همان‌طور که از تعریف مشخص است، مدیریت خوب یا بد می‌تواند بر کل فرایند تأثیر بگذارد و دقیقاً به همین دلیل است که این رشته در جهان اهمیت بسیار زیادی دارد.

هرقدر خط تولید خوب کار کند، ولی فرایند تأمین مواد اولیه درست نباشد، احتمالاً تولید محصولات کاهش پیدا می‌کند، تعداد مشتریان ناراضی بیشتر می‌شود و کم‌کم یک کسب‌وکار از بین می‌رود. این صرفاً یک مثال در یک قسمت یک کوچک بود. مدیریت را می‌توان در تمامی ابعاد زندگی شخصی تا یک کسب‌وکار بزرگ به کار برد.

اهمیت مدیریت

امروزه مدیریت را مهم‌ترین مؤلفه‌ی تأثیرگذار بر رشد یا شکست کسب‌وکارها می‌دانند. یک ایده‌ی بکر و عالی، اگر به‌خوبی مدیریت نشود، ممکن است حتی تا مرحله‌ی پیاده‌سازی هم پیش نرود و برعکس، یک ایده‌ی تکراری، اگر به شیوه‌ی جدید و خوب مدیریت شود، می‌تواند کسب‌وکار متفاوت و درخشانی خلق کند.

هیچ خط تولیدی بدون مدیریت کار نمی‌کند. هیچ سازمانی بدون مدیریت سرپا نمی‌ماند. نیروی انسانی، اگر مدیریت نشود، کارایی و بهره‌وری بالایی نخواهند داشت. پس دنیا بدون مدیریت، نه‌تنها یک‌چیزی کم دارد، قابل‌تصور نیست.

مهارت‌های رشته مدیریت

چه مهارتی لازم است تا یک مدیر واقعاً مدیر محسوب شود؟ این رشته ذاتاً چند مهارت را دربرمی‌گیرد.

اولاً مدیر باید بتواند شرایط موجود را «تحلیل» کند. هیچ‌کسی نمی‌تواند بدون درک شرایط موجود، سازمان را به‌سمت شرایط ایده‌آل ببرد؛ بنابراین مدیر باید تحلیلگر باشد.

«هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی» بخش بعدی مدیریت است. مدیر باید ما را از نقطه‌ی A به نقطه‌ی B ببرد؛ پس اولاً باید نقطه‌ی B را به‌خوبی تعریف و سپس بتواند برای رسیدن به آن مسیر برنامه‌ریزی کند.

یکی از منابع موجود هر سازمان نیروی انسانی است. طبیعتاً مدیر باید «مهارت رهبری» خوبی داشته باشد که این نیروی انسانی را هدایت کند.

«مهارت‌های ارتباطی» هم بخش جدانشدنی رشته‌ی مدیریت است.

برای آشنایی با گرایش‌های رشته‌ی مدیریت در کارشناسی ارشد کلیک کنید:

گرایش‌های رشته مدیریت در کارشناسی ارشد را بشناسید!

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی

شاید بتوان گفت مدیریت بازرگانی پرطرفدارترین رشته‌ی مدیریت، چه در میان داوطلبان و چه در بازار کار، است. این رشته در تمامی دنیا، ازجمله در ایران، بازار مناسبی دارد.

متقاضیان این رشته در طیف وسیعی از مشاغل می‌توانند کار کنند و به همین دلیل، کمتر از دیگر رشته‌ها با نبود کار مواجه می‌شوند. دانش‌آموختگان این رشته می‌توانند نیازهای بازار را شناسایی و برای آن پاسخی پیدا کنند و سیستم‌های فروش و بازاریابی مناسبی برای محصولات پیاده‌سازی کنند.

شاید بتوان این‌طور گفت که هر سازمانی که ارزشی ارائه می‌کند به دانش‌آموختگان این گرایش از مدیریت نیاز دارد.

دانشجویان رشته‌ی مدیریت بازرگانی در جایگاه مدیر فروش، مدیر تبلیغات، مدیر بازاریابی دیجیتال و غیره مشغول به کار هستند. فرصت‌های شغلی این رشته به سازمان‌های دولتی یا خصوصی کوچک و بزرگ محدود نمی‌شود و تقریباً در هر سازمانی جایی برای این رشته وجود دارد

بازار کار رشته مدیریت دولتی

بازار کار رشته مدیریت دولتی

شاید اگر بگوییم مجموعه‌ی مدیریت هنوز نتوانسته است جایگاه واقعی این رشته را در بازار کار و برای کارفرما تعریف کند، پربیراه نگفته‌ایم. اکثر دانش‌آموختگان این گرایش از مدیریت در مشاغل دولتی و سازمان‌های خدمات عمومی مشغول‌به‌کار می‌شوند، اما این گرایش خیلی گسترده‌تر است. بازار کار رشته مدیریت دولتی در سازمان‌های خصوصی به‌خصوص سازمان‌های کوچک و متوسط تعریف چندانی ندارد.

دانش‌آموختگان این رشته می‌توانند در مشاغلی مانند امور مالی، منابع انسانی، روابط عمومی، برنامه‌ریزی بودجه و البته در سمت‌های شغلی دولتی هم مشغول‌به‌کار شوند.

بازار کار رشته مدیریت صنعتی
بازار کار مدیریت صنعتی در ایران

بازار کار رشته مدیریت مالی

هر جایی که جریان مالی وجود دارد، مدیر مالی هم خواهد بود. مدیریت مالی، درست مانند مدیر داخلی یا مدیر بازاریابی، برای یک سازمان لازم و ضروری است. یک مدیر مالی، علاوه بر نظارت بر جریان‌های درآمد و هزینه، باید منابع سازمان را طوری مدیریت کند که سازمان بتواند در جهت اهدافش قدم بردارد.

هنوز مدیریت مالی با حسابداری اشتباه گرفته می‌شود. این در حالی است که حسابداری یکی از ابزار و بخش کوچکی از مدیریت مالی سازمان است.

بازار کار رشته مدیریت مالی این روزها خوب است و مدیران مالی معمولاً درآمد بالایی در سازمان‌ها دارند. به دلیل محدودیت ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در این رشته، فارغ التحصیلان کمی هم وارد بازار کار می‌شوند و به همین دلیل بازار کار رشته مدیریت مالی رقابت کمتری دارد.

بازار کار رشته مدیریت مالی
بازار کار مدیریت مالی در ایران

بازار کار رشته مدیریت صنعتی

شاید اگر تفاوت رشته‌ی مدیریت صنعتی با مهندسی صنایع کمی واضح‌تر برای همه‌ی مدیران تعریف می‌شد، این رشته بازار بسیار بزرگتری می‌داشت. مدیران صنعتی وظیفه‌ی افزایش راندمان یک واحد را دارند.

رشته‌ی مدیریت صنعتی تنوع خوبی از مشاغل را شامل می‌شود، از مدیریت پروژه گرفته تا مباحث کنترل کیفیت.

در بازار کار فعلی دانش‌آموختگان این رشته با مهندسان صنایع مقایسه می‌شوند و طبیعتاً فرصت‌های شغلی میان این دو رشته تقسیم می‌شود.

شاخه‌های مختلف این گرایش، مانند کنترل پروژه، از مشاغل پردرآمد هستند و با داشتن کمی تجربه و دانش نرم‌افزاری می‌توانید درآمد بسیار خوبی از این رشته کسب کنید. درصورتی‌که سابقه کار خوبی داشته باشید و مهارت‌های مرتبط را یاد بگیرید، بازار کار رشته مدیریت صنعتی می‌تواند جذاب باشد و درآمد بالایی کسب کنید. بازار کار رشته مدیریت صنعتی در گرایش‌های مدیریت تولید، مدیریت عملیات و مدیریت پروژه خوب است.

بازار کار رشته مدیریت منابع انسانی

در عصر رقابتی بازار اهمیت نیروی انسانی برای کسب‌وکارهای ایرانی خیلی بیشتر از قبل درک شده‌ است. نیروی انسانی هر سازمان مهم‌ترین بخش آن شناخته می‌شود؛ این امر از ضرورت رشته‌ی مدیریت منابع انسانی نشان دارد.

تقریباً تمامی مباحث مربوط به نیروی انسانی به بخش منابع انسانی مربوط است. فرایند جذب و استخدام، آموزش نیروی کار، سیستم دستمزد و پاداش، بیمه، ایجاد فضای کاری مناسب و غیره از مهم‌ترین وظایف بخش منابع انسانی است.

بازار کار مدیریت منابع انسانی، به نسبت سال‌های گذشته، وضعیت بسیار بهتری را تجربه می‌کند. در صورت داشتن چند سال سابقه‌ی کار، این گرایش درآمد مناسبی را برایتان خواهد داشت

بازار کار رشته مدیریت فناوری اطلاعات

اگر به دنبال بازار کار مناسب در رشته فناوری اطلاعات هستید، از بدو شروع تحصیل، مهارت‌های فنی خود را افزایش دهید. فناوری اطلاعات بخش جدانشدنی بسیاری از کسب‌وکارهای عصر تکنولوژی است.

به‌جرئت می‌توان گفت هیچ سازمانی را پیدا نمی‌کنید که بدون فناوری بتواند کار کند. مدیران فناوری اطلاعات، علاوه بر دانش مدیریتی، با مباحث فنی هم آشنا هستند و به‌ همین دلیل، می‌توانند ماند پلی میان مدیران عالی و تیم مهندسی عمل کنند.

اگر این گرایش را انتخاب کردید، مهارت‌های فنی و دانش مدیریتی خود را بالا ببرید تا فرصت‌های شغلی شما به کارشناس پشتیبانی محدود نشود.

بازار کار رشته مدیریت کارآفرینی

بازار کار رشته مدیریت کارآفرینی

کمی عجیب است کسی در رشته‌ی کارآفرینی تحصیل کند و خود به دنبال بازار کار باشد. اصولاً درک رشته کارآفرینی برای دانش‌آموختگان نگرش جدیدی را به وجود می‌آورد که کسب‌وکارهای جدیدی خلق کنند یا در فرایند شکل‌گیری کسب‌وکارهای دیگر همکاری کنند.

این رشته معمولاً مشاوران و مدرسان خوبی در زمینه‌ی کارآفرینی پرورش می‌دهد. گرایش مدیریت کارآفرینی کاملاً با خلاقیت و نوآوری عجین است.

بازار کار رشته مدیریت تکنولوژی

بازار کار رشته مدیریت تکنولوژی

نگاهی گذرا به شاخه‌های گرایش مدیریت تکنولوژی ماهیت و اهمیت این گرایش را برای ما فهمیدنی‌تر می‌کند.

شاخه‌های گرایش مدیریت تکنولوژی عبارت‌اند از انتقال تکنولوژی، سیاست‌های تحقیق و توسعه، استراتژی‌های توسعه‌ی صنعتی و نوآوری تکنولوژی.

مدیران این گرایش وظیفه‌ی خلق، پیاده‌سازی یا انتقال تکنولوژی به سازمان را دارند. مدیران این رشته باید عاشق درک و پیش‌بینی تکنولوژی و به دنبال راه‌هایی برای استفاده از تکنولوژی در مسیر اهداف سازمان باشند.

مشاغل حوزه‌ی فناوری اطلاعات همیشه برای بازار سنتی کمی مبهم هستند، اما هرقدر فناوری بیشتر پیشرفت کند و سازمان‌ها بیشتر با این مفاهیم درگیر شوند، این مشاغل هم رشد بیشتری خواهند داشت.

رشته‌های مجموعه‌ی مدیریت طیف وسیعی از مشاغل را شامل می‌شوند و البته متقاضیان زیادی هم در این رشته رقابت می‌کنند.

اگر به دنبال آینده‌ی شغلی متفاوتی هستید، مهارت‌های کاربردی را به دانش مدیریتی خود اضافه کنید تا دانش کسب‌شده در محیط آکادمیک عمیق‌تر شوند.

حقوق رشته مدیریت در ایران

معمولاً فارغ‌التحصیلان رشته‌های مدیریت ممکن است در مشاغل سطح کارشناس و کارشناس ارشد مشغول فعالیت شوند اما اگر با چند سال سابقه کار خود را به جایگاه مدیریت یک بخش برسانید شرایط درآمدی خیلی بیشتری را تجربه خواهید کرد. در ابتدای سال ۱۴۰۱ سایت کاریابی جاب‌ویژن گزارشی از وضعیت حقوق سال ۱۴۰۰ و انتظار شرکت‌کنندگان از سال ۱۴۰۱ منتشر کرد. با نگاهی به این گزارش و میزان افزایش حقوق در سال ۱۴۰۱ می‌توان شرایط درآمدی مدیران بخش‌های مختلف سازمان را بررسی کرد. این مبالغ برای جایگاه مدیر است؛ کارشناسان و کارشناسان ارشد ارقام کمتری دریافت می‌کنند. حقوق رشته مدیریت در تهران به این صورت است:

سمت شغلیمیانگین درآمد ماهانه
مدیر مالی۲۰ میلیون تومان
مدیر بازاریابی و فروش۱۸ میلیون تومان
مدیر صنعتی (پروژه، تولید و…)۱۹ میلیون تومان
مدیر لجستیک و انبارداری۱۴ میلیون تومان
مدیر بازرگانی۱۷ میلیون تومان
مدیر منابع انسانی۱۷ میلیون تومان
مدیر داخلی۱۳ میلیون تومان
حقوق رشته مدیریت در ایران

باید این نکته را در نظر گرفت که حقوق رشته مدیریت با توجه به اندازه سازمان، شهر، جایگاه شغلی، میزان سابقه کار و… ممکن است متفاوت باشد. این اعداد به‌طور میانگین است و درآمد بسیاری از مدیران جامعه از این رقم بیشتر است. به‌طور مثال حدود ۲۰ درصد میران مالی درآمد ماهیانه ۳۰ تا ۳۵ دارند. این مورد برای همه رشته‌های مدیریت صادق است و درآمد چند برابر میانگین ذکرشده اصلاً دور از انتظار نیست. درصورتی‌که در این رشته تحصیل می‌کنید حتماً مهارت‌های خود را افزایش دهید و رزومه قوی‌تری بسازید. هرچقدر رزومه بهتر و سابقه کار بیشتری داشته باشید درآمد هم به نسبت آن افزایش پیدا خواهد کرد.