آشنایی با بازار کار گرایش‌های MBA می‌تواند بر تصمیم‌گیری داوطلبان کنکور مدیریت کسب و کار برای هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی بسیار مؤثر باشد. امروزه شغل و آینده‌ی کاری یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب رشته و دانشگاه است. بسیاری از رشته‌ها، به‌دلیل اشباع دانش‌آموختگان آن‌ها در بازار، توانایی جذب بیشتر را ندارند و به‌همین دلیل، دانش‌آموختگان آن رشته‌ها و گرایش‌ها یا رشته‌ی خود را تغییر می‌دهند یا به کاری غیرمرتبط مشغول می‌شوند. اگر داوطلب رشته‌ی مدیریت کسب‌وکار هستید، برای آشنایی با بازار کار گرایش‌های MBA ادامه‌ی این مطلب را از دست ندهید.

بازار کار گرایش‌های MBA

رشته‌ی MBA، به‌دلیل گستره‌ی بزرگی که از کارهای متفاوت دارد و بازار غیراشباع و جذاب آن، به انتخاب بسیاری از افراد تبدیل شده است؛ حتی بسیاری از مدیران نیز برای ارتقای دانش خود به این رشته روی می‌آورند تا بهتر بتوانند در کارشان موفق شوند. در ادامه بازار کار هر یک از گرایش‌های MBA را بررسی می‌کنیم.

اگر برای انتخاب گرایش در رشته‌ی MBA مردد هستید و نمی‌توانید ملاک‌های مشخصی را در نظر بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم در کنار بررسی بازار کار گرایش‌های MBA، این مطلب را مطالعه کنید:

اولویت انتخاب رشته چیست؟ دانشگاه مهم‌تر است یا گرایش؟

بازار کار گرایش مالی

دانش‌آموختگان این گرایش می‌توانند در بخش‌های مالی شرکت‌های دولتی و خصوصی مشغول‌به‌کار شوند. بسیاری از دانش‌آموختگان این رشته جذب بازارهای سرمایه می‌شوند و به‌دلیل اینکه در ریاضی قوی هستند، به‌خوبی می‌توانند در این بازارها فعالیت کنند.

بخش‌های ارزش‌گذاری، اوراق شرکت‌ها، سیاست‌گذاری و غیره بخش‌هایی از بازارهای سرمایه هستند که دانش‌آموختگان گرایش مالی در حال حاضر در آن‌ها فعالیت می‌کنند.

فرصت پیشرفت در این گرایش بسیار زیاد است و افراد می‌توانند به ادامه‌تحصیل در این گرایش در مقطع دکتری در داخل و خارج از ایران نیز فکر کنند؛ هم‌چنین در راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها نیز وجود یک مدیر مالی با دانش قوی می‌تواند به بهبود کسب‌وکار کمک کند.

برای آشنایی بیشتر با گرایش مالی این مطلب را مطالعه کنید:

گرایش مالی MBA را بهتر بشناسید

بازار کار گرایش بازاریابی

دانش‌آموختگان گرایش بازاریابی MBA می‌توانند در بسیاری از سِمَت‌ها در شرکت‌ها و اداره‌ها مشغول‌به‌کار شوند. امروزه بسیاری از شرکت‌ها برای جلوگیری از رکود اقتصادی و بیشتردیده‌شدن در بازار رقابتی از مدیران بازاریاب استفاده می‌کنند.

بازاریابان در بخش‌های مختلف، مانند مدیریت فروش، مدیریت بازاریابی، تحلیل بازار، دیجیتال‌مارکتینگ و غیره، فعالیت می‌کنند. دانش‌آموختگان این گرایش با بررسی بازار و استراتژی‌های مربوط به آن می‌توانند برنامه‌ی مناسبی برای شرکت خود برگزینند. فرصت‌های شغلی برای دانش‌آموختگان این گرایش بسیار زیاد است و افراد می‌توانند در شاخه‌ی موردعلاقه‌ی خود فعالیت‌شان را ادامه دهند.

دانش‌آموختگان گرایش بازاریابی، در صورت علاقه، می‌توانند در بخش‌های تخصصی این رشته، مانند بازاریابی تخصصی، مدیریت بازاریابی استراتژیک، بازاریابی جهانی، بازاریابی دیجیتالی و غیره، در داخل یا خارج از کشور اقدام کنند. ادامه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور در این گرایش به حداقل دو سال فعالیت در این زمینه فعالیت نیاز دارد.

برای آشنایی بیشتر با گرایش بازاریابی رشته‌ی مدیریت کسب و کار این مطلب را مطالعه کنید:

گرایش بازاریابی MBA را بشناسید

بازار کار گرایش استراتژی

وقتی به بازار کار گرایش‌های MBA نگاه می‌کنیم، بازار استراتژی نیز ازجمله بازارهای بسیار جذاب برای افراد است. اکثر دانش‌آموختگان گرایش استراتژی رشته‌ی MBA به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار خود هستند. آنان با دانش استراتژیک خود می‌توانند بهترین برنامه را برای سازمان خود تدوین کنند.

هم‌چنین این افراد می‌توانند به‌عنوان مشاوران بیرونی سازمان، برای سازمان‌های دیگر و با توجه به موقعیت آن سازمان برنامه‌ی استراتژیک تدوین یا برنامه‌های سازمان‌ها را بررسی کنند؛ همین‌طور آنان می‌توانند به‌عنوان مشاوران درونی سازمان در ایجاد برنامه‌ی طرح و توسعه‌ی سازمان فعال باشند.

دانش‌آموختگان گرایش استراتژی می‌توانند در صورت علاقه، رشته‌های کارآفرینی، مدیریت پروژه و این‌گونه رشته‌ها را برای ادامه‌ی تحصیل خود انتخاب کنند.

برای آشنایی بیشتر با گرایش استراتژی رشته‌ی MBA این مطلب را مطالعه کنید:

گرایش استراتژی MBA را بشناسید

بازار کار گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی

بسیاری از دانش‌آموختگان این گرایش به‌عنوان کارشناسان منابع انسانی شرکت‌ها و مؤسسات مختلف مشغول‌به‌کار می‌شوند؛ هم‌چنین افراد می‌توانند به‌عنوان کارشناسان حقوق و دستمزد، کارشناسان توسعه‌ی استعداد و غیره نیز در شرکت‌ها مشغول‌به‌کار شوند. دانش‌آموختگان این رشته نیز که کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرده‌اند، به‌دلیل درک درست روابط سازمانی، شرکت‌های موفقی داشته‌اند.

افراد در این گرایش می‌توانند به‌طور تخصصی‌تر در هر یک از بخش‌های منابع انسانی، رفتار انسانی، رفتار انسانی، رهبری سازمان و غیره به تحصیل را در مقاطع بعدی ادامه دهند.

برای آشنایی بیشتر با گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی رشته‌ی MBA این مطلب را مطالعه کنید:

رفتار سازمانی و منابع انسانی MBA را بشناسید

بازار کار عملیات و زنجیره‌ی تأمین

در بازار رقابتی امروزی نیاز به دانش‌آموختگان گرایش عملیات و زنجیره‌ی تأمین حس می‌شود؛ به‌همین دلیل گرایش عملیات و زنجیره‌ی تأمین در بازار کار گرایش‌های MBA روزبه‌روز جای خود را بیشتر باز می‌کند. دانش‌آموختگان این گرایش می‌توانند به‌عنوان مدیر تولید، مدیر محصول، مدیر عملیات و کارشناس توسعه‌ی محصول در شرکت‌های مختلف فعالیت کنند؛ هم‌چنین آنان می‌توانند در شرکت‌های استارت‌آپی در حال رشد نیز برای بهبود محصول و خدمات به کار گرفته شوند.

دانش‌آموختگان این گرایش، درصورت علاقه به ادامه‌ی تحصیل، می‌توانند در همین گرایش یا ترکیب آن با منابع انسانی یا رفتار به تحصیل بپردازند؛ هم‌چنین می‌توانند در گرایش‌های مرتبط با لجستیک رشته‌ی مهندسی صنایع هم برای ادامه‌تحصیل اقدام کنند.

برای آشنایی بیشتر با گرایش عملیات و زنجیره‌ی تأمین رشته MBA این مطلب را مطالعه کنید:

گرایش عملیات و زنجیره تأمین MBA

بازار کار گرایش فناوری

دانش‌آموختگان این رشته می‌توانند در بخش‌های مختلفی مشغول‌به‌کار شوند؛ می‌توانند در بخش تحقیق‌وتوسعه‌ی شرکت فعالیت و روی چگونگی نوآوری در محصول کار کنند؛ هم‌چنین می‌توانند به‌عنوان برنامه‌ریز روی چگونگی سرمایه‌گذاری یا در بخش‌های سیاست‌گذاری شرکت‌ها فعالیت کنند.

این گرایش در بسیاری از دانشگاه‌های مطرح جهان وجود دارد و افراد علاقه‌مند می‌توانند برای تحصیل در این دانشگاه‌ها اقدام کنند.

برای آشنایی بیشتر با گرایش فناوری رشته MBA این مطلب را مطالعه کنید:

مدیریت فناوری MBA را بشناسید

بازار کار سیستم‌های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات

با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری نیاز به متخصصان این گرایش روزبه‌روز بیشتر می‌شود. فارغ‌التحصیلان این گرایش می‌توانند به‌عنوان مدیر فناوری اطلاعات، مدیر اجرایی و سمت‌های مرتبط دیگر در سازمان‌ها فعالیت کنند.

برای آشنایی بیشتر با گرایش سیستم‌های اطلاعات و فناوری اطلاعات این مطلب را مطالعه کنید:

معرفی گرایش سیستم‌های اطلاعاتی MBA

کدام گرایش MBA برای شما مناسب‌تر است؟

نگاهی به بازار کار گرایش‌های MBA نشان می‌دهد که تک‌تک این گرایش‌ها می‌تواند جذابیت‌های خودش را داشته باشد. در این بین سؤال اصلی این است که شما باید کدام گرایش را انتخاب کنید و برای موفقیت در آن تلاش کنید؟

پاسخ به این پرسش کاملاً فردی است و به خود شما و شرایط‌تان مربوط است. پیشنهاد همیشگی مشاوران این است که علاقه‌ی خود را در اولویت اول قرار دهید، اما ملاک‌های متعدد دیگری هم در این میان مطرح است که باید همه‌ی آن‌ها را در نظر بگیرید تا به جمع‌بندی برسید.

برای رسیدن به نتیجه بهتر پیشنهاد می‌کنیم مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید:

مناسب‌ترین گرایش MBA برای شما کدام است؟

چطور برای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار آماده شویم؟

اگر داوطلب کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار یا همان MBA هستید و دوست دارید در یکی از گرایش‌های آن ادامه‌ی تحصیل دهید، پیشنهاد می‌کنیم هر چه زودتر دست‌به‌کار شوید. رشته‌ی MBA ازجمله رشته‌های پرطرفدار در کارشناسی ارشد است. از آنجا هم که این رشته جزو رشته‌های شناور محسوب می‌شود و گرایش‌های بسیار جذابی هم دارد، داوطلبان از رشته‌های مختلفی برای ادامه‌ی تحصیل جذب آن می‌شوند. همه‌ی این وضعیت کار را برای پذیرش در بهترین دانشگاه‌های ایران در رشته‌ی MBA دشوار می‌کند.

برای موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار شما به هدف‌گذاری دقیق، برنامه‌ریزی منسجم، دسترسی به بهترین منابع و استادان، پایش منظم آموخته‌ها و مرور و جمع‌بندی دقیق و اصولی نیاز دارید.

دپارتمان کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار بهترین استادان کشور در این رشته را گرد هم آورده است و با ارائه‌ی کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی، برگزاری وبینارهای منظم آموزشی رایگان، مشاوره‌ی جامع با استادان و رتبه‌برترها و همین‌طور برگزاری آزمون‌های منظم آموزشی، به شما کمک می‌کند تا در هر جای ایران که هستید، به بهترین منابع آموزشی دسترسی داشته باشید.

برای آشنایی با خدمات آموزشی کافه‌تدریس برای کنکور کارشناسی ارشد MBA روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی دپارتمان کنکور کارشناسی ارشد MBA

سوالات متداول

چه دانشگاه‌هایی در تهران MBA را ارائه می‌دهند؟

دانشگاه‌های زیادی از جمله صنعتی شریف، تهران، صنعتی امیرکبیر، علامه طباطبایی، شهیدبهشتی، خوارزمی، خواجه نصیر و … در تهران این رشته را ارائه می‌دهند.

برای قبولی در دانشگاه شریف چه رتبه‌ای لازم است؟

به طور معمول هر سال ۷۲ ظرفیت در گرایش‌های مختلف این دانشگاه ارائه می‌شود که ۵۵ تا از آن به سهمیه آزاد و بقیه به سهمیه ۲۵ و ۵ درصد اختصاص می‌یابد.

مدرک دوره آزاد هم برای ورود به بازار کار مناسب است؟

مدارک دوره آزاد برای مدیران شرکت‌ها و افرادی که در این رشته فارغ التحصیل شده‌اند مناسب‌تر است. برای کسانی که می خواهند وارد این رشته شوند یا کسب و کار خود را راه بیندازند دوره دانشگاهی مناسب‌تر است.

دانشگاه آزاد رشته مدیریت کسب و کار را ارائه می‌دهند؟

بله دانشگاه‌های آزاد در تهران و شهرستان این رشته را ارائه می‌دهند. در تهران نیز دانشگاه علوم تحقیقات از دانشگاه‌های خوب در بین دانشگاه‌های آزاد است.