درس استعداد و آمادگی تحصیلی (GMAT) برای اکثر داوطلبان ناآشناست. این درس از دروس مشترک آزمون دکتری است و در آزمون‌های بین‌المللی هم با نام GMAT وجود دارد. در مقطع کارشناسی‌ارشد تنها رشته‌ای که این بخش از سوالات را دارد کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار (MBA) است. در این مطلب این درس را به‌صورت کامل معرفی کرده‌ایم.

درس استعداد و آمادگی تحصیلی (GMAT)

GMAT اساساً ملغمه‌اي از سؤالات هوش، منطق و رياضي است و سنجش مهارت‌هاي پايدار افراد را هدف قرار داده است. اين آزمون گستره‌ی وسيعي از سؤالات را شامل مي‌شود. سوالات بخش استعداد و آمادگی تحصیلی از پنج بخش تشکيل مي‌شوند: کفايت داده‌ها، استدلال منطقي، حل مسئله، درک مطلب و تصحيح جملات.

در ادامه هر بخش را توضیح می‌دهیم. پیش از این با ضریب درس GMAT در کنکور کارشناسی‌ارشد مدیریت کسب‌وکار آشنا شوید.

ضریب درس GMAT

در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار (MBA) درس استعداد و آمادگی تحصیلی ضریب 2 دارد. با توجه به اینکه در کنکور مدیریت کسب‌وکار سه درس وجود داشته و درس جیمت نیز ضریب بالایی دارد، این درس اهمیت بسیاری دارد. داوطلبان کنکور ارشد MBA باید بتوانند در این درس درصد خوبی را کسب کنند تا به رتبه‌ی مطلوب دست یابند.

بودجه‌بندی GMAT کنکور MBA

برای داوطلبان اهمیت دارد که بدانند کدام‌یک از بخش‌ها بیشترین میزان سؤالات را به خود اختصاص داده‌اند و درنتیجه کدام مباحث برای طراحان اهمیت بیشتری دارد. داوطلبان می‌توانند با توجه به نقاط قوت و ضعف خود و استراتژی مدنظر برای حل سؤالات در زمان آزمون، زمان‌بندی هر بخش را انجام دهند و به‌ترتیب مدنظر خود، در آزمون کنکور مدیریت کسب و کار (MBA) به سؤالات هر بخش پاسخ دهند.

به‌طور کلی می‌توان سؤالات درس استعداد و آمادگی تحصیلی (GMAT) در کنکور کارشناسی‌ارشد را به دو بخش محاسباتی و غیرمحاسباتی تقسیم کرد. توضیح هر یک از این بخش‌ها از این قرار است:
بخش‌های مختلف درس استعداد و آمادگی تحصیلی (GMAT)
بخش‌های مختلف درس استعداد و آمادگی تحصیلی (GMAT)

بخش محاسباتی درس جی‌مت

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده کردید، بخش محاسباتی درس جی‌مت دو سرفصل دارد. در ادامه به‌صورت کامل با هر یک از این دو بخش آشنا می‌شوید:

حل مسئله

زمانی که دفترچه را در بخش استعداد و آمادگی تحصیلی باز می‌کنید، با اولین چیزی که مواجه خواهید شد بخش حل مسئله است. حل مسئله یکی از دو بخش محاسباتی جی‌مت است که نمونه‌ی آن را پیش‌تر نیز در آزمون های مختلف دیده‌اید.

مبحث حل مسئله درس GMAT به دنبال سنجش قدرت درک و حل مسائل مختلف شماست و سؤالات متفاوتی را شامل می‌شود.

شما ممکن است در این بخش با طیف مختلفی از سؤالات مواجه شوید. سؤالات این بخش از انواع سؤالات هوش، هندسه، معادلات تا سؤالات فیزیک و ساعت را شامل می شوند.

سؤالات این بخش نه آن‌قدر ساده‌اند که به‌سرعت بتوانید به آن‌ها پاسخ دهید، نه آن‌قدر سخت است که حل‌ناشدنی باشند؛ البته هرچند سؤال ممکن است یک یا دو سؤال خیلی سخت داشته باشید که از نظر زمان شما را دچار مشکل می‌کنند.

این سؤالات اصولاً تله‌ی طراح‌اند تا زمان شما را بکشند و شما باید تشخیص دهید و این سؤالات را در انتهای جلسه و در صورت داشتن زمان اضافه حل کنید.

نمونه‌ی سؤالات حل مسئله

معادله. در یک رستوران دو نوع میز وجود دارد: میزهای چهارنفری و دونفری. اگر در این رستوران تعداد صندلی‌ها ۱۷ عدد بیشتر از تعداد میزها باشد، تعداد میزهای دونفری در این رستوران کدام عدد زیر نمی‌تواند باشد؟

  • ۱. ۱۰
  • ۲. ۱۴
  • ۳. ۵
  • ۴. ۱۱

پاسخ گزینه‌ی ۱ است.

کفایت داده

دومین بخش محاسباتی کنکور در قسمت جیمت (GMAT) کفایت داده است. کفایت داده‌ صرفاً یک نام اختصاصی برای مجموعه‌ای از سؤالات است که فقط در آزمون GMAT به کار می‌رود و ۱۰ سؤال را دربرمی‌گیرد.

این سؤالات توانایی داوطلب برای تشخیص اطلاعاتی را که برای حل مسئله کفایت می‌کند می‌سنجد. به‌طور مشخص‌تر، سؤالات کفایت داده دانش شما از حقایق و مهارت‌های ریاضیات پایه را به همراه توانایی‌های استدلالی، تحلیلی و حل مسئله آزمایش می‌کنند.

ممکن است شما تصور کنید که کفایت داده نیز مانند حل مسئله ۴ گزینه دارد و شما باید پاسخ سؤال را به دست آورید. در کفایت داده موضوع چیز دیگری است؛ در بخش کفایت داده جواب آخر اهمیت کمی دارد. مسئله‌ی اصلی در اینجا این است که داده‌های داده‌شده در سؤال برای پاسخگویی کافی‌اند یا خیر. با پاسخ بله یا خیر به این سؤال ۴ حالت پیش می‌آید که شما با توجه به راهنمای سؤال گزینه‌ی جواب را علامت خواهید زد:

  • اگر یکی از آن دو داده به‌تنهایی کفایت کند (ما را به یک جواب قطعی برساند)، گزینه ۱ را انتخاب می‌کنید.
  • اگر دو تایی با هم باید در نظر گرفته شود تا به یک جواب قطعی برسیم، گزینه ۲ را انتخاب می‌کنید.
  • اگر هر یک به‌تنهایی برای رسیدن به جواب واحد کافی باشند، گزینه ۳ را انتخاب می‌کنیم.
  • و اگر هیچ‌یک کافی نباشند، گزینه ۴ را انتخاب می‌کنید.

نمونه‌ی سؤالات کفایت داده

معادله: علی از هر یک از سه نوع اسکناس ۲، ۵ و ۱۰هزارتومانی تعدادی دارد، به‌طوری‌که از دو نوع اسکناس به یک تعداد دارد؛ علی چند اسکناس ۱۰ هزارتومانی دارد؟

  • علی ۳۰۰ هزار تومان پول دارد.
  • نیمی از مبلغی که علی دارد به اسکناس‌های ۵ هزارتومانی مربوط است.

پاسخ گزینه‌ی ۲ است.

ساعت: یک ساعت عقربه‌ای که فقط عقربه‌ی ساعت‌شمار دارد در اختیار داریم. این ساعت چه زمانی را نشان می‌دهد؟

  • عقربه ساعت‌شمار دقیقاً ۴۰ درصد از فاصله میان مکان اعداد ۸ و ۹ روی ساعت را طی کرده است.
  • اگر این ساعت عقربه‌ی دقیقه‌شمار هم می‌داشت، ۸۴ دقیقه قبل، زاویه کوچک‌تر میان دو عقربه ساعت، ۱۵۰ درجه می‌بود.

پاسخ گزینه‌ی ۱ است.

بودجه‌بندی بخش محاسباتی GMAT

نمودار توزیع سؤالات بخش محاسباتی درس استعداد و آمادگی تحصیلی یا همان جی‌مت (GMAT) در ادامه آمده است. در این نمودار تعداد سؤالاتی را که در دهه‌ی ۹۰ از بخش‌های متفاوت آورده شده‌اند مشاهده می‌کنید:

جدول تقسیم‌بندی مباحث حل مسئله و کفایت داده در دهه ۹۰ کنکور کارشناسی ارشد MBA

با دقت در نمودار متوجه خواهید شد که سه بخش معادلات، هندسه و تناسب اهمیت بیشتری دارند. در سال‌های اخیر اهمیت بخش تناسب و درصد بسیار بیشتر شده است؛ همچنین بخش‌هایی مانند آمار، ساعت و شمول و عدم‌شمول اهمیت خود را از دست داده‌اند و طراحان از این بخش‌ها سؤالی را مطرح نکرده‌اند. این مسئله خصوصاً برای کسانی که زمان کمی دارند اهمیت بالایی دارد.

بخش غیرمحاسباتی درس جی‌مت

بخش غیرمحاسباتی درس جی‌مت سه سرفصل اصلی دارد که در ادامه هر یک را به‌صورت کامل توضیح داده‌ایم:

استدلال منطقی

در سؤالات کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار (MBA) اولین بخش از سؤالات غیرمحاسباتی بخش استدلال منطقی است. استدلال منطق مجموعه‌ای از مهارت‌های تحلیلی است. شما به‌کمک آن‌ها می‌توانید برای دیگران استدلال تأثیرگذار بیاورید یا استدلال آنان را ارزیابی کنید. بخش استدلال منطقی ۱۰ سؤال از چهل سؤال را تشکیل می‌دهند. در این بخش متنی چندخطی در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد. داوطلب با توجه به درکی که از متن به دست آورده است، باید به سؤال مدنظر طراح پاسخ دهد.

سؤالات طیف مختلفی از مسئله‌ها، مانند اقتصاد، مسئله‌های روزمره، متون پزشکی و غیره، را شامل است. البته داوطلب به اطلاعات قبلی دربارهٔ این مسئله‌ها نیاز ندارد و باید اطلاعات لازم را از متن داده‌شده به دست آورد. پرسش‌های این بخش شامل تأیید، تقیض، فرض پنهان، ادامه‌ی متن، استنباط و… است.

نمونه سؤالات استدلال منطقی GMAT

روان‌شناسان درمورد مفهوم‌هایی مانند خلاقیت و هوش اختلاف‌نظر دارند و درباره‌ی ارتباط میان این صفت‌ها و چپ‌دستی اتفاق‌نظری وجود ندارد؛ بنابراین درمورد باهوش‌بودن چپ‌دست‌ها که ۱۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل میدهند، ………..

کدام مورد، جای خالی در متن را به منطقی ترین وجه، کامل میکند؟

  1. همه در عجب هستند
  2. مشکل مضاعف می‌شود
  3. نمی‌توان اظهارنظر کرد
  4. نباید فرضیه‌ای مطرح کنیم

پاسخ گزینه‌ی ۳ است.

اگر والدین شما در جنگ یا قحطی بزرگ شده باشند، آن‌وقت شاید شما از نظر ژنتیکی درمقابل این اتفاق‌ها مقاوم‌تر شده باشید. تیمی از محققان که از اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰ روی این موضوع کار می‌کنند، با بررسی زندگی سربازان جنگی و نسل بعدی آنان، به این نتیجه رسیدند. آنان متوجه شدند سربازانی که والدین‌شان سابقه‌ی شرکت در جنگ داشته‌اند مقاومت بیشتری در این شرایط از خود نشان داده‌اند. با پیشرفت‌های علم ژنتیک، محققان بار دیگر داده‌های قدیمی این پرونده را بررسی کردند. آنان می‌گویند که این شرایط باعث تغییرات کوچک ژنتیکی شده است.

  1. کدام مورد، درصورتی‌که صحیح فرض شود، نتیجه‌گیری متن را به‌بهترین وجه تضعیف می‌کند؟
    برخی از خانواده‌هایی که شرایط سخت جنگی را نیز تجربه نکرده‌اند، فرزندان‌شان را برای چنین شرایطی آماده می‌کنند.
  2. تأثیر محیط زندگی بر ژن‌ها، به دوره‌ی زمانی بیش از حداقل چهار نسل نیاز دارد.
  3. برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که فرزندان خانواده‌هایی که عضوی از آنان در جنگ بوده است همواره از شرایط جنگی می‌گریزند.
  4. جنگ و قحطی همواره در طول تاریخ با انسان بوده و تأثیر خود را بر ژنوم انسان از قبل گذاشته است.

پاسخ گزینه ۲ است.

درک مطلب

بخش درک مطلب در بسیاری از آزمون‌ها وجود دارد و اکثر افراد در آزمون‌های زبان انگلیسی با آن‌ها آشنا شده‌اند. این بخش پنج سؤال را به خود اختصاص می‌دهد. مانند آنچه پیش‌تر هم مشاهده کرده بودید، این پخش یک متن بلند را شامل است و شما باید با توجه به متن به سؤالات به آن‌ها پاسخ دهید.

متون این بخش، مانند بخش استدلال منطقی، از مباحث متفاوت است، با این تفاوت که متون در این بخش بلندتر هستند و حجم بالاتری دارند. این امر تسلط را برای داوطلبان دشوارتر می‌کند. از آنجا که تمامی اطلاعات داخل متن وجود دارد و در مقایسه با بخش استدلال منطقی، تحلیل کمتری نیاز است، اگر داوطلبان از تکنیک‌های پاسخ‌دهی به بخش درک مطلب به‌درستی استفاده کنند، به‌سادگی می‌توانند به این بخش پاسخ گویند.

تصحیح جمله

آخرین بخش در درس جی‌مت تصحيح جمله است. این بخش از ۵ سؤال تشکیل شده است. بخش تصحیح جمله‌ها شامل جمله‌هایی است که در آن‌ها ایرادهای نگارشی، دستوری و کاربردی گنجانده شده است. بسیاری از کلمه‌هایی که به‌طور روزمره استفاده می‌کنیم نادرست است، اما یک مدیر باید توانایی درست‌صحبت‌کردن را داشته باشد. مدیر توانا بتواند قواعد زبان فارسی را به‌درستی رعایت کند.

در بخش تصحیح جمله زیر سه بخش از جمله‌ها خط کشیده می‌شود. اگر هر یک از آن‌ها نادرست باشد، داوطلب آن گزینه را به پاسخ برگ خود وارد می‌کند. اگر تمامی بخش‌ها درست باشد، گزینهٔ ۴ را به‌عنوان «بدون خطا» انتخاب می‌کند. مراجع اصلی این بخش کتاب «غلط ننویسیم» ابوالحسن نجفی و «فرهنگ درست‌نویسی سخن» از حسن انوری است.

نمونه سؤالات تصحيح جمله GMAT

در دلم خودم را سرزنش می‌کردم که بااحتیاط (۱) حرکت کن. این چه وضعی است؟! دائماً (۲) پایت به چیزی می‌خورد و رسوایی راه می‌افتد. با این کار مشت خودم (۳) را رو کردم. بدون خطا (۴)

گزینه ۳ صحیح است.

بودجه‌بندی بخش غیرمحاسباتی GMAT

در این جدول تعداد سؤالات مباحث بخش غیرمحاسباتی GMAT را مشاهده می‌کنید؛ با توجه به این جدول متوجه خواهید شد که تعداد سؤالات تحلیل ساختار در حال افزایش است و اهمیت تحلیل متون برای طراحان بیشتر شده است:

جدول تقسیم‌بندی مباحث استدلال در دهه ۹۰ کنکور کارشناسی ارشد MBA

در سال‌های گذشته تعداد بیشتری از سؤالات از بخش رفع تناقض و تقویت و تضعیف طرح می‌شد. بااینکه هنوز هم این بخش‌ها از اهمیت زیادی برخوردارند، به نظر می‌رسد بخش‌های برداشت استنباطی و تحلیل ساختاری که قدرت درک و تحلیل افراد را می‌سنجد برای طراحان اهمیت بیشتری پیداکرده است؛ البته در بخش استدلال منطقی، به‌دلیل پیوستگی و ارتباط میان موضوعات، نمی‌توان یک بخش را حذف کرد.

بخش‌های درک مطلب و تصحیح جمله

سؤالات این دو بخش الگوی مشخصی ندارند و طراحان از هر متن و جمله‌ای ممکن است برای طرح سؤال استفاده کنند. متون این بخش از موضوعات مختلفی، مانند مدیریت، منطق، تاریخ و غیره، مطرح می‌شود و داوطلب باید با توجه به خود متن به سؤالات پاسخ دهد و از اطلاعات قبلی خود استفاده نکند.

شناخت GMAT با دفترچه سؤالات کنکور کارشناسی‌ارشد MBA

یکی از مهم‌ترین منابع برای تسلط بر درس استعداد و آمادگی تحصیلی (GMAT) بررسی جامع و شناخت کامل از سؤالات این درس از آزمون است. قاعدتاً بهترین منبع برای رسیدن به این تسلط بررسی جامع دفترچه سؤالات کنکور کارشناسی‌ارشد مدیریت کسب‌وکار است.

برای آشنایی جامع با دفترچه سؤالات آزمون ارشد MBA و تسلط بر درس استعداد و آمادگی تحصیلی (GMAT) این مطلب را بخوانید:

دفترچه کنکور MBA به ما درباره موفقیت در آزمون چه می‌گوید

بهترین منابع برای مطالعه درس GMAT

برای رسیدن به آمادگی کامل برای کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار و کسب بهترین رتبه در این آزمون شما باید درصد بالایی در درس استعداد و آمادگی تحصیلی (GMAT) به دست بیاورید. کلاس‌های آنلاین جیمت بهترین روش برای دستیابی به نتجه مناسب هستند.

درس جی‌مت دشواری‌های خاص خودش را دارد. از آنجا که برای این درس منابع جامع فراوانی وجود ندارد، بسیاری از داوطلبان را با چالش مواجه می‌کند.

همچنین برای جمع‌بندی درس جی‌مت برای کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار این مطلب را حتماً مطالعه کنید:

روش اصولی جمع‌بندی GMAT کنکور MBA چگونه است؟

طرز اصولی مطالعه درس GMAT چگونه است؟

درس استعداد و آمادگی تحصیلی ازجمله درس‌های ناآشنا برای داوطلبان است. این درس در آزمون کارشناسی‌ارشد دیگر رشته‌ها وجود ندارد و همین امر این درس را ناآشناتر می‌کند.

شما برای کسب بهترین رتبه در کنکور ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) باید با طرز اصولی مطالعه درس جی‌مت آشنا شوند. برای آشنایی با طرز اصولی مطالعه درس GMAT این مطلب را بخوانید:

طرز مطالعه GMAT برای کنکور MBA

کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی درس GMAT

از آنجا که منابع جامع و مانع مکتوب فراوان و متنوعی برای درس GMAT وجود ندارد، یکی از بهترین منابع برای رسیدن به آمادگی برای این درس در آزمون MBA کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی است.

دپارتمان کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA)، با بهره‌گرفتن از بهترین استادان مؤلف، کلاس‌های آنلاین جامع درس و تست، نکته و تست و همین‌طور جمع‌بندی و مرور درس استعداد و آمادگی تحصیلی (GMAT) را هم برگزار می‌کند.

برای دیدن فهرست کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی کنکور مدیریت کسب‌وکار و ازجمله درس استعداد و آمادگی تحصیلی (GMAT) روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی کنکور کارشناسی ارشد MBA

سوالات متداول

جیمت ارشد با دکتری متفاوت است؟

بله. جیمت این دو مقطع در بخش‌هایی با هم متفاوتند. البته بخش‌هایی مانند حل مسئله و استدلال در هردو مقطع وجود دارد که برای تمرین می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

بهترین منبع برای یادگیری و تست‌زنی جیمت چیست؟

باتوجه به تغییراتی که در جیمت کنکور مشاهده می‌کنیم، استفاده از کلاس‌های درس و تست که هرسال به روز می‌شوند بهترین منبع برای یادگیری و کلاس‌های حل تمرین بهترین منبع برای تست‌زنی هستند.

بهترین ترتیب برای پاسخ به سوالات جیمت چیست؟

این مورد به خود شما بستگی دارد. برخی ترجیح می‌دهند که بخش‌های محاسباتی را اول پاسخ دهند اما برای برخی دیگر پاسخ به سوالات غیرمحاسباتی و بعد حل سوالات محاسباتی ساده‌تر است.

از کجا متوجه شویم بهترین حالت پاسخ به سوالات برای ما چیست؟

شما باید سبک‌ها و ترتیب‌های مختلف را در آزمون‌های آزمایشی تست کنید تا بهترین خود را بتوانید پیدا کنید. نحوه پیمایش دفترچه را در مطالب دیگر مطالعه کنید.

نحوه پیمایش دفترچه آزمون و استراتژی آن را یاد بگیرید