برنامه‌ریزی مکتوب ازجمله مهم‌ترین ابزارها برای افرادی است که می‌خواهند مطالعه برای کنکور را آغاز کنند. در این مطلب نحوه درست مطالعه و برنامه‌ریزی بری کنکور برای داوطلبان توضیح داده‌شده و شیوه مطالعه اصولی را یاد می‌گیرند. اهمیت برنامه‌ریزی و شیوه مطالعه درست در زمان کنکور چیزی نیست که کسی آن را نداند و همه افراد در تمام رشته‌ها باید آن را بیاموزند. 

برنامه‌ریزی مکتوب

برنامه‌ریزی مکتوب قدم‌هایی دارد که باید آن‌ها را به درستی بردارید. در این مطلب درباره این سرفصل‌ها صحبت خواهیم کرد:

  • اصول درست مطالعه برای مطالعه
  • هدف از کنکور ارشد
  • نحوه شروع مطالعه
  • طریقه درست هدف‌گذاری
  • نحوه اصولی برنامه‌ریزی

شروع مطالعه برای کنکور

یکی از موضوعاتی که برای موفقیت در کنکور از اهمیت بالایی برخوردار است، رفتن به سر جلسه آزمون با اعتمادبه‌نفس بالاست. اعتمادبه‌نفس در سر جلسه از اینکه به خودتان دائماً بگویید من بلد هستم به وجود نمی‌آید. شما اعتمادبه‌نفس خود را باید از محیط بیرون به دست آورید. این‌گونه می‌توانید به‌درستی اعتمادبه‌نفس خود را پرورش دهید. 

برای آنکه بتوانید در روز آزمون به‌درستی دانش خودتان را ارائه کنید و اعتمادبه‌نفس داشته باشید، باید در مرحله اول برنامه‌ریزی کنید و تسلط کامل روی موضوع داشته باشید. در این حالت برای شما فرقی ندارد که در چه مکانی با چه مدل از سؤالات قرار است روبرو می‌شوید. پس اگر می‌خواهید دانش خود را ارائه دهید، باید به‌صورت عمقی روی آن تسلط داشته باشید. این اعتمادبه‌نفس واقعی است. همچنین باید درجایی مثل کنکور آزمایشی یا کوییزهای هفتگی بتوانید خود را اثبات کنید و به‌صورت بیرونی نشان دهید که نسبت به بقیه خوب هستید. حتی می‌توانید در آزمون‌های در منزل هم اگر درصد بالا بگیرید می‌توانید به‌صورت بیرونی به مغز خود بقبولانید که فرد مسلطی هستید.

در طول مسیر تا کنکور تک‌تک گام‌هایی که برمی‌دارید نیاز به رعایت اصولی اساسی دارند. برای برداشتن قدم‌هایتان باید قوانینی تعیین کنید و آن‌ها را تک‌به‌تک اجرا کنید. همچنین در این مسیر باید صبور باشید و بدانید که راه طولانی و پرزحمتی در پیش دارید.

هدف از کنکور ارشد

دغدغه بسیاری از افراد این است که چرا باید کنکور دهیم؟ برای پاسخ به این سؤال باید چند موضوع را بدانیم. برای موفقیت در هر کاری ما ابتدا باید مدیریت فردی داشته باشیم. اگر امروز نتوانیم خودمان را مدیریت کنیم، چگونه در آینده می‌خواهیم یک مجموعه را مدیریت کنیم؟

کنکور برای سنجش دانش داوطلب در دروس امتحانی و سنجش داوطلب درزمینهٔ هوش محاسباتی و مدیریتی برگزار می‌شود. برگزاری کنکور هم تنها به ایران محدود نمی‌شود و در تمامی دنیا برای سنجش افراد از آزمون‌های مشابه استفاده می‌شود. برای مثال شما می‌توانید در تمام دنیا آزمون‌های آیلتس و تافل، GMAT و GRE و حتی در مقاطعی آزمون SAT را مشاهده کنید. هدف همه این آزمون‌ها باهدف کنکوری که در ایران برگزار می‌شود یکی است و برای سنجش و رتبه‌بندی شما بین بقیه داوطلبان انجام می‌شود.

دلیل دیگری که کنکور برگزار می‌شود داشتن اطلاعات‌پایه برای ورود به‌خصوص در مقطع ارشد است. برای مثال کسی که به دنبال ارشد مهندسی کامپیوتر است باید دانش اولیه پایگاه داده، سیستم‌عامل، شبکه و… را داشته باشد تا بتوانند اساتید در مقطع ارشد حالت پیشرفته آن‌ها را به این دسته یاد دهند. کنکور در اینجا برگزارشده تا اطمینان پیدا کنند که قبل از آزمون و ورود به دانشگاه دانش عمومی و تخصصی خودتان را تقویت کرده باشید تا در دانشگاه به مشکل برنخورید. کنکور برای اثبات این مسائل است.

ملزومات موفقیت

برای موفقیت در این پروسه باید استراتژی درستی برای آزمون داشته باشیم. پس از ملزومات موفقیت در ابتدا به کار بردن استراتژی مناسب برای مسیر است. در کنار استراتژی باید منابع و متریال درست برای این مسیر داشته باشیم. یکی از مشکلاتی که داوطلبان به‌خصوص در رشته‌هایی که تعداد زیادی درس دارند این است که برای هر درس پند منبع در نظر می‌گیرند و درنهایت با یک کتابخانه از منابع روبرو می‌شوند که نمی‌توانند آن را هندل کنند. 

برای اینکه بتوانید موفق شوید برای هر درس منابع درست را انتخاب کنید، تمرین کنید و روی همان‌ها تمرکز داشته باشید. تمرین در اینجا بسیار مهم است و باید در این مسیر تمرین داشته باشید و دائماً درگیر مسائل باشید. مثل بدنسازی حرفه‌ای مه به‌صورت روزانه ورزش‌های خود را انجام می‌دهد شما نیز باید این کارها را به‌صورت روزانه تمرین و تکرار دروس را داشته باشد.

در کنار همه این‌ها باید برنامه‌ریزی درست داشته باشید و آن را به‌کارگیرید. در صورت نداشتن برنامه تمامی کارهای شما بیهوده خواهد بود و نمی‌توانید به‌درستی منابع خود را به‌کارگیرید و استراتژی خود را پیاده‌سازی کنید. همچنین باید روحیه جنگنده و پرتلاش و برنده داشته باشید و نباید از روی اجبار این کار را انجام دهید زیرا در رقابت با بقیه کم می‌آورید.

هدف‌گذاری

برای شرکت در کنکور باید کاملاً عملی و Functional نگاه کنید. برای این باید هدف‌گذاری ما کاملاً SMART باشد. SMART بدون بدین معناست که هدفتان باید کاملاً مشخص و دقیق باشد. باید بدانید برای چه و چه رتبه‌ای دارید تلاش می‌کنید. 

باید قابل‌اندازه‌گیری باشد. نباید تنها بگویید که من می‌خواهم در دانشگاه قبول شوم. به‌صورت کلی نباید بگویید. همچنین باید قابل‌دسترس باشد و نباید دوردست باشد. هدف‌گذاری شما باید واقع‌گرایانه باشد و باید با توجه به توانایی خودتان بسنجید که می‌توانید در چه جایی قرار گیرید. درنهایت نیز باید هدفتان زمان‌دار باشد.

برنامه‌ریزی مکتوب

چگونه برنامه‌ریزی کنیم؟

اگر برنامه‌ریزی نداشته باشید و شروع به مطالعه کنید نه می‌دانید چقدر در روز مطالعه کردید و نه شاخصی برای سنجش درستی راهتان خواهید داشت. به‌خصوص در رشته‌هایی که تعداد زیادی درس دارند نمی‌توانند مشخص کنند که چه درسی را خوانده‌اند و چه درسی را باید بخوانند. پس باید بنویسیم تا بتوانیم آن را بسنجیم و برای ادامه بتوانیم راه خودتان را مشخص کنید.

برنامه‌ریزی شرط لازم برای دستیابی به رتبه برتر است. البته دقت کنید که شرط لازم است و کافی نیست. در مسیر برنامه‌ریزی باید اویت بندی داشته و از کل به‌جز برنامه‌ریزی کنید. نگاهتان حتماً باید کل‌نگر باید و از جز به کل نباید نکاه کنید. برای مثال در ریاضی نباید برای اثبات یک فرمول زمان زیادی را خرج کنید. شما باید نحوه کاربرد آن را یاد بگیرید و کاری با ریزه‌کاری‌های فرمول ندارید. این کار زمان شما را می‌سوزاند و کار درستی هم انجام نداده‌اید.

برنامه شما باید از دو بخش کوتاه‌مدت و بلندمدت تشکیل‌شده و حتماً ثبت و آنالیز شود. با این کار شما می‌توانید وضعیت خودتان را سنجیده و برای آینده برنامه‌ریزی کنید.

برنامه‌ریزی کنکور MBA با اکسل هوشمند

شیوه‌های اصولی مطالعه 

شما باید بلافاصله بعد از برنامه‌ریزی شروع به مطالعه کنید و آن را تأخیر نیندازید. همچنین تست زدن باید جزو لاینفک برنامه‌ شما باید و بلافاصله بعد از درس تست بزنید.

در دوره‌های ابتدایی مطالعه و به‌طور کل در برنامه خودتان نباید به اثبات فرمول بپردازید. همچنین در ابتدا نباید تست‌ها با راه‌حل‌های خاص حل کنید یا تست زمان‌دار بزنید. این بخش‌ها برای فاز آخر مطالعه شماست. همچنین در زمان مطالعه حاشیه‌نویسی بسیار برای شما مفید خواهد بود اما نباید حاشیه‌نویسی را با خلاصه‌نویسی اشتباه بگیرید. خلاصه‌نویسی برای مراحل آخر کار و جمع‌بندی شماست.

مطالعه زبان را هر شب انجام دهید و روزتان را بدون مطالعه زبان به پایان نرسانید. برای مطالعه و مرور دروس هم یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید استفاده از فلش کارت و اپ‌های مخصوص آن است.

با اپلیکیشن Memrise چقدر آشنایی دارید؟