موفقیت در کنکور دکتری بدون داشتن یک برنامه دقیق که تمامی مانع‌ها و چالش‌های چند ماه آینده را در نظر بگیرد عملاً غیرممکن است. برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت دولتی یک کار تخصصی است که نیاز به تجربه و تخصص نسبتاً بالایی دارد. برای داشتن یک برنامه‌ریزی درست در کنکور دکتری مدیریت دولتی به شناخت کافی از فرایند برنامه‌ریزی نیاز دارید. در این مطلب سعی کرده‌ایم به تمامی سؤالات شما در این زمینه پاسخ دهیم. اگر می‌خواهید برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت دولتی را خودتان انجام دهید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

فهرست مطالب پنهان‌کردن فهرست
  1. 1. اولین قدم شناخت کامل کنکور مدیریت دولتی
  2. 2. نکته‌های برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت دولتی
    1. 2.1. زمان شروع مطالعه کنکور دکتری مدیریت
  3. 3. فرایند برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت دولتی
    1. 3.1. ساعت مطالعه روزانه کنکور دکتری مدیریت
    2. 3.2. در هر روز چند درس بخوانیم؟
    3. 3.3. چقدر استراحت میان مطالعه مناسب است؟
    4. 3.4. اهمیت مرور در برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت دولتی
    5. 3.5. از کی تست‌زدن را شروع کنیم؟
    6. 3.6. اصلاح دوره‌ای برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت دولتی
    7. 3.7. به‌صورت ساعتی برنامه‌ریزی کنیم یا محتوایی؟
  4. 4. با کتاب مطالعه کنیم یا کلاس شرکت کنیم؟
  5. 5. کتاب تست تهیه کنیم یا نه؟
  6. 6. جمع‌بندی برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت دولتی
  7. 7. پرسش‌های متداول
    1. 7.1. از کی مطالعه برای کنکور دکتر مدیریت دولتی را شروع کنیم؟
    2. 7.2. برای رتبه‌برترشدن در کنکور دکتری مدیریت، روزی چند ساعت مطالعه لازم است؟
    3. 7.3. برای کنکور دکتری مدیریت دولتی نیاز به تهیه کلاس داریم؟
    4. 7.4. از کی مرورکردن را شروع کنیم؟

اولین قدم شناخت کامل کنکور مدیریت دولتی

دونده‌ای را تصور کنید که قوانین و زمین‌بازی را شناسد و می‌خواهد برنامه‌ریزی دقیق داشته باشد تا در این مسابقه حاضر شود. بدون شناخت دقیق رقابتی که در آن شرکت می‌کنید، آماده‌شدن برای رقابت موضوعیت ندارد؛ بنابراین در اولین قدم باید همه‌چیز درمورد کنکور دکتری مدیریت دولتی را بشناسید؛ ضرایب دروس چطور است؟ منابع کنکور دکتری مدیریت دولتی شامل چه مواردی می‌شود؟ گرایش‌های مختلف این رشته کدام‌اند؟

برای رسیدن به جواب این سؤال‌ها، توصیه می‌کنیم در اولین قدم، مقاله کنکور دکتری مدیریت دولتی را مطالعه کنید.

نکته‌های برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت دولتی

با نگاهی به کارنامه‌های کنکور دکتری مدیریت متوجه خواهید شد که رتبه‌برترشدن در کنکور مدیریت فقط تابع تلاش نیست و عامل‌های زیادی در موفقیت نقش دارند. تفاوت کارنامه رتبه‌ها به‌قدری کم است که نمی‌توان گفت رتبه ۵ و رتبه ۱۰ در میزان دانش یا تلاش برای کنکور تفاوت زیادی دارند.

در برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت مالی باید توجه داشته باشیم که زمان مناسبی برای شروع کنیم، ساعت مطالعه کافی باشد، مرور کافی در برنامه قرار دهیم، تست‌زدن و جمع‌بندی مناسبی را در طول دوره آمادگی در نظر بگیریم و به‌طورکلی استراتژی مناسبی برای رقابت داشته باشیم.

گاهی داوطلبان تلاش بیشتری می‌کنند، اما به‌دلیل مرور در زمان نامناسب، نتیجه خوبی نمی‌گیرند. در این مطلب تمامی نکته‌های مربوط به برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت را بررسی کرده‌ایم.

زمان شروع مطالعه کنکور دکتری مدیریت

از کی مطالعه برای کنکور دکتری مدیریت دولتی را شروع کنیم؟ این شاید اولین سؤال همه داوطلبان کنکور باشد. پیش از هر توصیه‌ای باید بدانیم که انتخاب زمان شروع به عامل‌های شخصی زیادی بستگی دارد؛ مثلاً کسی که مشغله کاری زیادی دارد و در طول روز نمی‌تواند زمان زیادی به مطالعه اختصاص دهد شرایط متفاوتی دارد؛ یا کسی که از کلاس‌های کنکوری کمک می‌گیرد با کسی که قرار است کتاب بخواند متفاوت است. پس در انتخاب زمان شروع باید این موارد را در نظر بگیریم.

معمولاً داوطلبان دکتری مدیریت دولتی حدود ۴ تا ۶ ماه به مطالعه برای کنکور اختصاص می‌دهند. داوطلبان زیادی هم هستند که کمتر از ۳ ماه مطالعه می‌کنند؛ اما برای آنکه رتبه خوبی کسب کنیم، مطالعه کمتر از ۴ ماه ریسک زیادی دارد که برای همه داوطلبان مناسب نیست.

فرایند برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت دولتی

برای داشتن یکی برنامه مناسب ابتدا باید شناخت کاملی از خودمان داشته باشیم، هدف‌های‌مان را تعیین کنیم و برای رسیدن به این هدف‌ها، برنامه عملیاتی دقیقی تنظیم کنیم؛ برای مثال، اگر با دیدن ویدئوهای آموزشی یادگیری بهتری دارید، بهتر است به‌جای مطالعه کتاب، از کلاس‌ها و محتوای ویدئویی استفاده کنید؛ یا مثلاً اگر هدف رتبه تک‌رقمی دارید، بهتر است طول دوره آمادگی را افزایش دهید؛ یا اگر مدتی از فضای درسی دور بودید، با ساعت بالا شروع نکنید.

بهتر است در ابتدای شروع برنامه‌ریزی با یک مشاور مشورت بگیرید تا ابتدای مسیر را با اشتباه شروع نکنید.

در ادامه هر یک از موارد مهم برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت را بررسی می‌کنیم.

ساعت مطالعه روزانه کنکور دکتری مدیریت

میزان ساعت مطالعه به منابعی که انتخاب می‌کنیم و عادت‌های مطالعاتی قبلی بستگی دارد. برای شروع بهتر است زمان مطالعه را کوتاه در نظر بگیرید و به‌مرور این میزان مطالعه را افزایش دهید.

اگر حداقل ۴ ماه تا کنکور زمان دارید، از روزی ۲ تا ۳ ساعت شروع کنید و در هر هفته، کمی به این میزان مطالعه اضافه کنید. پس از یک ماه می‌توانید ۴ تا ۵ ساعت مطالعه را در برنامه خود قرار دهید. معمولاً میانگین مطالعه داوطلبان دکتری حدود ۵ ساعت است.

در یک ماه آخر که حجم مطالب و فشار کنکور بیشتر می‌شود، این میزان مطالعه به ۸ تا ۹ ساعت هم می‌رسد؛ بنابراین اگر به‌طور میانگین ۵ ساعت مطالعه در طول ۴ تا ۶ ماه داشته باشید، برای رتبه‌برترشدن مناسب است.

توجه کنید که اگر قرار است همه مطالب را خودخوان مطالعه کنید، باید زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دهید.

در هر روز چند درس بخوانیم؟

موردی که باید در برنامه روزانه و هفتگی خود در نظر بگیریم، تعداد دروس هر روز است. با توجه به اینکه بخش زیادی از مطالب کنکور دکتری مدیریت دولتی نیاز به مرور زیاد دارد، بهتر است فاصله‌ زمانی درس‌ها کم باشد. برای کم‌کردن فاصله مطالعه هر درس، باید تعداد درس‌های هر روز را بیشتر کرد.

توصیه ما این است که در هفته‌های اول دو درس را در روز مطالعه کنید. پس از شکل‌گرفتن عادت مطالعه و افزایش ساعت آن به بیش از ۴ ساعت، دست‌کم ۳ درس را در روز مطالعه کنید؛ مثلاً اگر قرار است ۶ درس را برای کنکور مطالعه کنید، روزهای زوج ۳ درس و روزهای فرد ۳ درس دیگر را مطالعه کنید.

همچنین برای درس زبان پیشنهاد می‌شود که هر روز و با زمان کمتر؛ مثلاً نیم‌ساعت در روز مطالعه کنید. از این برنامه می‌توانید ایده بگیرید و برنامه‌ریزی شخصی خود را تنظیم کنید:

  • شنبه، دوشنبه و چهارشنبه: مدیریت اسلامی، مبانی مدیریت دولتی، آمار و احتمال
  • یکشنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه: مبانی سازمان و مدیریت، خط‌مشی‌گذاری دولتی، استعداد تحصیلی
  • هر روز: نیم‌ساعت مطالعه زبان
  • جمعه: مرور کل مطالب هفته (همه دروس)

چقدر استراحت میان مطالعه مناسب است؟

مغز برای پردازش مطالبی که مطالعه کرده‌اید به استراحت نیاز دارد. از طرفی در طول روز ممکن است چند درس را مطالعه کنیم که ماهیت کاملاً متفاوتی دارند. بهتر است بعد از هر یک ساعت زمانی را به استراحت اختصاص دهید. این زمان می‌تواند ۱۰ دقیقه تا یک ربع باشد؛ همچنین با توجه به عادت‌های ما ممکن است زودتر یا دیرتر خسته شویم؛ مثلاً در هفته‌های اول بعد از نیم‌ساعت مطالعه به یک استراحت کوتاه ۵ دقیقه‌ای نیاز داشته باشیم، اما بعد از آنکه به مطالعه بیشتر عادت کردیم، بعد از هر یک ساعت یک استراحت ۱۰ دقیقه‌ای برای‌مان کافی باشد.

حتماً استراحت را در برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت دولتی در نظر بگیرید.

اهمیت مرور در برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت دولتی

بزرگ‌ترین چالشی که اکثر داوطلبان با آن روبه‌رو هستند، فراموشی مطالب در طی دوره طولانی کنکور است. برای جلوگیری از فراموشی و تسلط بیشتر بر مطالب مرور را جزئی از برنامه خود در نظر بگیرید.

معمولاً داوطلبان کنکور تصور می‌کنند مرور را به یک ماه آخر موکول کنند و قبل از آن نیاز به مرور بیشتر ندارند. این تصور کاملاً اشتباه است و باید به‌صورت هفتگی و فصلی مرور را در برنامه خود قرار دهید.

سعی کنید آخر هر هفته یک مرور برای مطالب کل هفته قرار دهید و پس از پایان هر فصل هم دست‌کم یک مرور در نظر بگیرید. این حداقل میزان مرور است و می‌توان مرور بیشتری هم برای هر درس در نظر گرفت.

از کی تست‌زدن را شروع کنیم؟

تست‌زدن فقط با هدف ارزیابی میزان تسلط نیست. یکی از هدف‌های تست‌زدن کمک به یادگیری بیشتر و درست‌تر است؛ به‌همین دلیل، باید تست بخشی از فرایند مطالعه باشد.

بهتر است در طی مسیر مطالعه، حتی قبل از شروع هر درس، با نحوه طراحی تست در آن در آشنا شوید و سپس مطالعه را شروع کنید؛ بنابراین برخلاف دیدگاه سنتی که فکر می‌کردیم تست فقط برای یک ماه آخر است، در طول مسیر کنکور باید تست را جزئی از برنامه داشته باشیم.

برای درک بهتر است موضوع، پیشنهاد می‌کنیم مطلب بهترین روش تست‌زنی برای کنکور: فیدبک یا واش‌بک؟ را مطالعه کنید.

اصلاح دوره‌ای برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت دولتی

فقط املای ننوشته غلط ندارد. هر برنامه‌ای که برای کنکور طراحی کنید، باید در بازه‌های زمانی مناسب ارزیابی شود تا در صورت نیاز برنامه را اصلاح کنید.

بازخوردگرفتن از برنامه باید در زمان درست باشد یعنی نه خیلی زود و نه خیلی دیر.

ممکن است یک برنامه برای شما مناسب باشد، اما آن‌قدر زود ارزیابی کنید که اجازه به‌ثمرنشستن کارها را ندهید. اگر خیلی هم دیر ارزیابی کنید، شاید بخش زیادی از زمان را از دست بدهید.

به‌صورت ساعتی برنامه‌ریزی کنیم یا محتوایی؟

شاید شما هم تصور کنید که بهتر است به‌جای برنامه‌ریزی ساعتی، به‌صورت محتوایی برنامه‌ریزی کنیم؛ مثلاً امروز ۱۰ صفحه مدیریت از دیدگاه اسلام و ۱۵ صفحه مبانی سازمان و مدیریت بخوانیم. این نوع برنامه‌ریزی احساس کنترل بیشتری به فرد می‌دهد، اما معمولاً خطای زیادی دارد.

در دور اول مطالعه معمولاً نمی‌دانید که هر صفحه از کتاب مدیریت از دیدگاه اسلام چقدر زمان می‌برد. گاهی یک فصل سخت‌تر از فصل دیگر است و ۱۰ صفحه از فصل سوم شاید چند برابر فصل بعدی زمان بگیرد. بهتر است حداقل در مرحله اول مطالعه به‌صورت ساعتی برنامه‌ریزی کنید و در هر روز میزان صفحه‌های مطالعه‌شده را یادداشت کنید؛ به‌این‌ترتیب در مرحله دوم می‌توانید تخمین بهتری بزنید و برنامه دقیق‌تری داشته باشید. پس برنامه‌ریزی ساعتی دست‌کم برای مرحله اول مطالعه انتخاب بهتری خواهد بود.

با کتاب مطالعه کنیم یا کلاس شرکت کنیم؟

برای کنکور دکتری هم می‌توان با کتاب نتیجه خوبی گرفت و هم کلاس. معمولاً کلاس سرعت بیشتری دارد و انرژی کمتری از دانشجویان می‌گیرد.

در برخی از دروس گاهی مجبور خواهید شد چند کتاب را مطالعه کنید که مدیریت‌کردن آن در دوره کنکور کمی سخت است.

معمولاً کلاس‌های کنکور سعی می‌کنند که تمامی منابع موجود در آن درس خاص را پوشش دهند و ریسک مطرح‌شدن سؤال از باقی منبع‌ها را از میان خواهد بود؛ همچنین به‌دلیل زمان کمتری که کلاس دارد، امکان چند دور مطالعه‌کردن هر درس را هم فراهم می‌کند.

اگر انتخاب شما کتاب است، باید بپذیرید که زمان و انرژی بیشتری برای آمادگی نیاز دارید و حتماً در برنامه خود این مورد را در نظر بگیرید.

کتاب تست تهیه کنیم یا نه؟

در صورت شرکت در کلاس‌های کنکوری معمولاً به تهیه کتاب دیگری نیاز ندارید؛ همچنین منبع اصلی ما برای تست‌زدن تست‌های کنکور است و به تست تألیفی در کنکور دکتری مدیریت دولتی نیازی نخواهید داشت.

اگر در مرحله یادگیری نیاز به تست بیشتر احساس می‌کنید، هر کتابی را که مشاوران پیشنهاد کردند تهیه کنید، اما معمولاً اکثر داوطلبان به کتاب‌های تستی نیاز ندارند و منبع‌های پیشنهادی کافی هستند.

اینجا می‌توانید سؤالات کنکور دکتری مدیریت دولتی را به‌همراه کلیدهای آن دانلود کنید.

جمع‌بندی برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت دولتی

برای برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت دولتی ابتدا درک خوبی از درس‌ها، ضریب‌ها، دفترچه‌های کنکور دکتری مدیریت دولتی، منابع و کلاس‌ها پیدا کنید. سپس هدف‌های خود را تعیین کنید و درس‌هایی که قصد مطالعه دارید با میزان اهمیت مشخص کنید.

در ابتدا ساعت مطالعه خود را کم در نظر بگیرید تا عادت مطالعه به‌مرور ایجاد شود. سعی کنید ساعت مطالعه را به‌صورت هفتگی افزایش دهید و به حدود ۵ تا ۶ ساعت برسانید.

معمولاً زمان شروع مطالعه اکثر داوطلبان کنکور دکتری مدیریت شهریور یا مهر است.

حتماً هر یک ساعت مطالعه یک ربع استراحت در نظر بگیرید و مرور و تست هم جزئی از برنامه مطالعاتی باشد.

شرکت در کلاس‌های کنکور سرعت بیشتری به مطالعه می‌دهد و در چند درس از کلاس کمک بگیرید.

مرجع اصلی تست زدن در دوره کنکور هم تست‌های کنکور سال‌های اخیر است.

پرسش‌های متداول

از کی مطالعه برای کنکور دکتر مدیریت دولتی را شروع کنیم؟

بهترین زمان برای شروع مطالعه در تابستان است. معمولاً داوطلبان از اواخر شهریور شروع می‌کنند.

برای رتبه‌برترشدن در کنکور دکتری مدیریت، روزی چند ساعت مطالعه لازم است؟

به‌طور میانگین با روزی ۴ تا ۵ ساعت می‌توانید رتبه خوبی کسب کنید.

برای کنکور دکتری مدیریت دولتی نیاز به تهیه کلاس داریم؟

کلاس‌های کنکوری سرعت و کیفیت مطالعه را افزایش می‌دهند و می‌توانند منبع خوبی برای کنکور دکتری باشند، اما انتخاب کلاس یا کتاب به شما بستگی دارد.

از کی مرورکردن را شروع کنیم؟

مرور باید بخشی از برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت دولتی باشد. با توجه به برنامه مطالعه، هر چند روز یک بار دروس را مرور کنید. مرور را فقط برای ماه‌های آخر نگذارید.

ثبت‌نام رایگان مشاوره تخصصی کنکور مدیریت