بهترین ابزارهای هوش مصنوعی کدام‌اند؟ در حال حاضر هوش مصنوعی (AI) به یک موضوع داغ در دنیا تبدیل شده و دلیل آن هم برنامه‌هایی مانند ChatGPT است که به دنیا نشان می‌دهد هوش مصنوعی تا چه حد می‌تواند قدرتمند و توانمند باشد. ظهور این نوع جدید از ابزارهای هوش مصنوعی «مولد» در ماه‌های اخیر به‌وضوح نشان داده است که هوش مصنوعی دیگر چیزی نیست که فقط در حوزه تحقیقات دانشگاهی مهم باشد. هوش مصنوعی به فناوری‌ای تبدیل شده است که هر کسب‌وکار یا فردی می‌تواند از آن برای متحول‌کردن روش کار یا انجام‌دادن هر تعداد از فعالیت‌های روزانه خود استفاده کند؛ اما سؤال اینجاست که چه ابزارهایی هستند که همه باید برای درک توانایی‌های امروز هوش مصنوعی با آن‌ها آشنا شوند؟ بهترین ابزارهای هوش مصنوعی کدام‌اند؟ در این مطلب، برخی از مهم‌ترین آن‌ها را برای معرفی انتخاب کرده‌ایم. 

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی (AI) به توسعه سیستم‌های کامپیوتری اشاره می‌کند که می‌توانند وظیفه‌هایی را انجام دهند که معمولاً به هوش انسانی نیاز دارند، مانند ادراک، استدلال، یادگیری، تصمیم‌گیری و پردازش زبان طبیعی. هوش مصنوعی استفاده از الگوریتم‌ها و مدل‌های پیشرفته، مانند شبکه‌های عصبی و یادگیری عمیق (Deep Learning)، برای پردازش و تجزیه‌وتحلیل مقادیر زیادی از داده‌ها و استخراج الگوها و بینش‌ها از آن‌ها را شامل است.

برای آشنایی بیشتر با یادگیری عمیق کلیک کنید:‌

یادگیری عمیق چیست؟

هوش مصنوعی حوزه وسیعی است که طیف وسیعی از فناوری‌ها را دربرمی‌گیرد، از سیستم‌های مبتنی بر قوانین ساده تا عوامل پیچیده مستقل که می‌توانند در محیط‌های پویا و نامطمئن عمل کنند. برخی از کاربردهای هوش مصنوعی شامل تشخیص گفتار، پردازش تصویر و ویدئو، درک زبان طبیعی، سیستم‌های توصیه‌گر، وسایل نقلیه خودمختار، رباتیک و غیره است.

هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که بسیاری از صنایع و همین‌طور شیوه زندگی و کار ما را متحول کند. بااین‌حال نگرانی‌های اخلاقی و اجتماعی، مانند تأثیر بر اشتغال، حریم خصوصی و امنیت، را نیز مطرح می‌کند که باید به‌دقت به آن توجه و آن‌ها را بررسی کرد.

هوش مصنوعی در عمل

اغلب مردم برای اولین بار با اصطلاح هوش مصنوعی در داستان‌های علمی تخیلی برخورد کرده‌اند، جایی که برای بیش از ۱۰۰ سال با داستان های مربوط به ربات‌های هوشمند سرگرم شده‌ایم.

در واقعیت وقتی امروز از اصطلاح هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم، معمولاً به فناوری معروف به «یادگیری ماشین» یا Machine Learning اشاره می‌کنیم. به‌جای شبیه‌سازی هر جنبه‌ای از هوش طبیعی مانند ربات‌ها در فیلم‌ها، یادگیری ماشین به الگوریتم‌های نرم‌افزاری اشاره می‌کند که قادر به یادگیری هستند و با قرارگرفتن در معرض داده‌های بیشتر، در انجام‌دادن یک کار خاص بهتر و بهتر می‌شوند.

یادگیری ماشین در پشت پرده‌ی تعداد زیادی از ابزارهای انقلابی قرار داد که شیوه زندگی ما را تغییر داده‌اند، از جست‌وجوی اطلاعات آنلاین با Google گرفته تا خرید با آمازون، تماشای فیلم در نتفلیکس یا سفر با اسنپ. اکنون آخرین نسل از برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی به ما این شانس را می‌دهد که از آن برای تقریباً هر کاری که فکر می‌کنیم استفاده کنیم.

برای آشنایی با یادگیری ماشین این مطلب را مطالعه کنید:‌

ماشین لرنینگ چیست و چگونه کار می‌کند؟

معرفی بهترین ابزارهای هوش مصنوعی

حال بیایید به بهترین ابزارهای هوش مصنوعی حال حاضر نگاهی بیندازیم:‌

ChatGPT

چت‌بات ChatGPT درواقع یک رابط مکالمه برای مدل زبانی بزرگ GPT-3  کمپانی OpenAI است که اخیراً به شکل رایگان در دسترس عموم قرار گرفته است. این چت‌بات در پاسخ به درخواست‌های متنی، مانند سؤالات یا دستورعمل‌ها، متن را به‌هر شکلی ازجمله نثر، شعر و حتی کد کامپیوتری در خروجی ارائه می‌کند.

این چت‌بات کاربردهای زیادی دارد، از تولید محتوا گرفته تا یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی. درواقع می‌توان گفت چت جی‌پی‌تی یکی از بهترین ابزارهای هوش مصنوعی حال حاضر است که بسیاری از افراد در سراسر دنیا در حال استفاده از آن هستن.

Dall-E 2

پروژه OpenAI دیگری که همراه با ChatGPT، مسئول شروع موج فعلی علاقه‌ی مصرف کنندگان به هوش مصنوعی مولد است Dall-E 2 است. این ایزار یک درخواست متنی را به عنوان ورودی می‌گیرد و به عکس تبدیل می‌کند؛ درواقع عکس یا تصویری vh که می‌خواهید می‌نویسید و عکس خروجی را تحویل می‌گیرید.

Stable Diffusion 2

Stable Diffusion 2 یکی دیگر از برنامه‌های AI مولد متن به تصویر است. برخلاف Dall-E 2، کد منبع آن و همچنین جزئیات مربوط به داده‌های آموزشی و وزن مورداستفاده توسط الگوریتم‌های آن، به‌طور آشکار، در دسترس عموم است و برنامه را می‌توان به‌‌جای اینکه فقط ازطریق آن در دسترس باشد، روی رایانه شخصی خود دانلود و نصب کرد.

Midjourney

Midjourney یک برنامه و سرویس هوش مصنوعی مولد است که یک آزمایشگاه تحقیقاتی مستقل مستقر در سانفرانسیسکو ایجاد و میزبانی کرده است. Midjourney  تصویرهایی را از توضیحات متنی که به آن می‌دهید تولید می‌کند و کارش مشابه DALL-E و Stable Diffusion OpenAI است. می‌توان گفت در حال حاضر یکی از بهترین‌ ابزار مولد متن به تصویر است که بسیار موردتوجه کاربران قرار گرفته است و می‌توان با آن تصویرهای بسیار شبیه به واقعیت ایجاد کرد. میدجورنی هم یکی از بهترین ابزارهای هوش مصنوعی است که خیلی به آن توجه شده و خروجی‌های فوق‌العاده و به‌شدت واقعی آن در فضای مجازی سروصدای زیادی به پا کرده است.

Lumen5

Lumen5 یک ابزار ایجاد ویدئو با هوش مصنوعی است که به هر کسی امکان می‌دهد به‌راحتی محتوای ویدئویی آموزشی، بازاریابی یا تجاری را با استفاده از یک رابط drag-and-drop ساده ایجاد کند.

Saundra

Soundraw مولد خودکار موسیقی است. با این ابزار، با تصمیم گیری درمورد ژانر موسیقی که می‌خواهید بسازید، سازهایی که می‌خواهید استفاده شود، حالتی که می‌خواهید ایجاد کنید و طول آهنگ، می‌توانید موسیقی هوش مصنوعی بدون حق امتیاز ایجاد کنید.

looka

Looka ابزاری است که با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان لوگوهای منحصربه‌فرد و متمایز که سبک و پیام شرکت شما را منتقل می‌کند ساخت و به این شکل برندسازی کسب‌و‌کار شما را آسان می‌کند و برای کار با آن نیاز نیست هیچ مهارت طراحی داشته باشید.

Podcastle

Podcastle یک پلتفرم ضبط و ویرایش صدا با ابزارهای هوش مصنوعی است که به شما کمک می‌کند رکوردهای واضح و فوق‌العاده‌ای ایجاد کنید که به‌طور حرفه‌ای ویرایش شده‌اند، کارهایی مانند تمیزکردن صداهای نویزدار و ایجاد رونوشت را خودکار می‌کند.

Gen-1

Gen-1 پلتفرم متن به ویدئو مبتنی بر ابر است که ویدئوهای جدیدی را از ویدئوهایی که آپلود می‌کنید ایجاد می‌کند. کار ویرایش ویدئوها تنها با استفاده از اعلان‌های متنی انجام می‌شود، یعنی کافی است تغییراتی را که در ذهن دارید تایپ کنید تا خروجی را تحویل بگیرید. این ابزار را هم سازندگان Stable Diffusion توسعه داده است.

Deep Nostalgia

آیا عکس‌های خانوادگی تاریخی از اقوام یا اجداد دور دارید که دوست دارید آن‌ها را در حال حرکت ببینید؟ Deep Nostalgia نوآورانه به شما امکان می‌دهد چهره‌ها را در عکس‌های خانوادگی متحرک کنید تا بتوانید لبخند‌زدن، پلک‌زدن و خندیدن آن‌ها را ببینید، درست مانند اینکه در همان روز ویدئویی از آنان ضبط کرده‌اید!

Murf

Murf یک موتور تبدیل متن به گفتار است که به شما امکان می‌دهد متنی را که نوشته‌اید به صوت تبدیل کنید. می‌توانید از میان پانزده زبان مختلف و بیشتر از ۱۰۰ صدای مختلف انتخاب کنید. این خروجی را می‌توان به‌راحتی در بازاریابی خودکار یا محتوای ویدئویی گنجاند و فرایند روایت و صداگذاری را خودکار کرد.

Cleanup.Pictures

ابزار هوش مصنوعی Cleanup.Pictures به شما امکان می‌دهد با استفاده از فرایندی به‌نام «inpainting»، اشیا، عیوب یا حتی افراد ناخواسته را از تصویرها حذف کنید.

Fireflies

Fireflies به ابزارهای کنفرانس ویدئویی محبوب مانند Zoom، Teams یا Webex متصل می‌شود و فرایند یادداشت‌برداری و ایجاد رونویسی را خودکار می‌کند؛ همچنین مکالمه‌ها را تجزیه‌وتحلیل می‌کند تا بینشی درمورد پویایی و تصمیم‌گیری که در مکالمه‌های شما انجام می‌شود ارائه دهد.

یادگیری هوش مصنوعی

در این مطلب بهترین ابزارهای هوش مصنوعی حال حاضر را معرفی کردیم که می‌توانند انجام‌دادن بسیاری از کارها را برای‌مان آسان‌تر کنند. برای آشنایی با ابزارهای دیگر هوش مصنوعی و نحوه کار با آن‌ها و همچنین آشنایی با دیتاساینس، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق، در کانال تلگرام ما عضو شوید. اگر علاقه‌مند به یادگیری و کار در حوزه هوش‌مصنوعی هستید، دوره‌های کافه‌تدریس فرصت خوبی برای شروع این سفر هیجان‌انگیز خواهد بود. برای بررسی دوره‌ها و ثبت‌نام، کلیک کنید:

کانال تلگرامی دی‌اس‌لندرز