تأثیر هوش مصنوعی بر کاریابی چیست و وبسایت‌های معروف چگونه از هوش مصنوعی برای استخدام کارمندان استفاده می‌کنند؟ چه به دنبال شغل جدیدی باشید، چه استخدام‌کننده‌ای شما را برای پرکردن یک موقعیت شغلی هیجان‌انگیز به پرکردن فرم ثبت‌نام قانع کرده باشد، به‌احتمال زیاد هوش مصنوعی یا همان Artificial Intelligence بر فرایند تصمیم‌گیری شما تأثیر زیادی می‌گذارد. هوش مصنوعی به تعیین فرصت‌های شغلی در لینکدین (LinkedIn)  یا دیگر پلتفرم‌های شغلی کمک می‌کند و به تیم‌ها کمک می‌کند تا همه‌چیز، از پست‌کردن فرصت‌های شغلی، ارزیابی نامزدها، تطبیق مهارت‌ها با مشاغل و حتی مصاحبه‌ی ساده‌تر، را با سرعت بیشتری انجام دهند؛ درواقع آنچه برای استخدام‌کنندگان روزها یا هفته‌ها طول می‌کشید، اکنون هوش مصنوعی در چند ثانیه انجام دهد.

تأثیر هوش مصنوعی بر کاریابی

پلتفرم‌های کاریابی امروزی، مانند LinkedIn، Monster، Indeed و دیگران، از هوش مصنوعی با نرخ فزاینده‌ای استفاده می‌کنند تا فرایندهای دستی خسته‌کننده را برای استخدام‌کنندگان ساده‌تر کنند. هدف نهایی این وبسایت‌ها تطبیق نامزدهای واجد شرایط با موقعیت‌های موجود است. تأثیر هوش مصنوعی بر کاریابی بسیار چشمگیر است. آن‌ها این کار را با استفاده از الگوریتم‌های توصیه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای تهیه‌ی فهرستی از توصیه‌ها برای هر جست‌وجو انجام می‌دهند. گفته می‌شود استخدام‌کنندگان می‌توانند یک رزومه را در چند ثانیه اسکن کنند، اما هوش مصنوعی می‌تواند این زمان را به میلی‌ثانیه کاهش دهد.

فناوری‌های هوش مصنوعی در بخش‌های جالب دیگری از فرایند استخدام نیز استفاده می‌شوند؛ برای مثال، انجام‌دادن یک مصاحبه در طول همه‌گیری کووید-۱۹ به یک چالش بزرگ تبدیل شد. این وضعیت به این انجامید که تعدادی از شرکت‌ها مصاحبه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی داشته باشند که از طریق تعامل نامزدها با Conversational AI مبتنی بر صدا انجام می‌شود. دیگر شرکت‌های استخدام‌کننده امروز حتی ممکن است از نامزدها درخواست کنند تا بازی‌های ویدئویی مبتنی بر هوش مصنوعی را بازی کنند که ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها را ارزیابی می‌کند تا ببیند آیا آن‌ها برای نقش‌های مختلف شغلی مناسب هستند یا خیر.

برای آشنایی با هوش مصنوعی و کاربردهای آن این مطلب را مطالعه کنید:

هوش مصنوعی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

چگونه هوش مصنوعی در استخدام به شرکت‌ها کمک می‌کند؟

از آنجا که جزئیات ظریف و خاصی برای استخدام وجود دارد، هوش مصنوعی هرگز نمی‌تواند به‌طور کامل جایگزین استخدام‌کنندگان شود، اما می‌تواند سرعت و کارایی استخدام‌کنندگان را بهبود بخشد و این موضوع قطعاً پیامدهای مالی و بهره‌وری برای سازمان‌های استخدام‌کننده دارد؛ اما سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که هوش مصنوعی دقیقاً در چه بخش‌هایی می‌تواند به استخدام‌کنندگان کمک کند؟‌ جواب این سؤال را در ادامه خواهید یافت.

حوزه‌هایی که هوش مصنوعی می‌تواند به استخدام کنندگان کمک کند عبارت‌اند از:

کاهش زمان استخدام

تطبیق نامزدها با نقش‌های خاص می‌تواند کاری خسته‌کننده باشد؛ بنابراین هوش مصنوعی می‌تواند به رفع این مشکل مهم کمک کند. طبق تحقیقات انجام‌شده حدود ۴۰ درصد از زمان استخدام‌کننده‌ها برای کارهای دستی، مانند واردکردن داده‌ها در سیستم ردیابی متقاضی (ATS) یا صرفاً بررسی رزومه، صرف می‌شود، درحالی‌که بهتر است این زمان برای کارهای دیگری، مانند ایجاد ارتباط با نامزدها و بهبود تجربه‌ی استخدام، صرف شود.

بهبود کیفیت استخدام

یافتن نامزدهای «مناسب» برای هر نقش شغلی اهمیت بسیار بالا و جزئیات خیلی زیادی دارد. هوش مصنوعی نقش مهمی را در جست‌وجوی فوری در مخزن داده برای تطبیق مهارت‌ها یا ویژگی‌های نامزدها با نقش شغلی مدنظر ایفا می‌کند. هر چه استخدام‌کننده بیشتر از موتور هوش مصنوعی استفاده کند، هوش مصنوعی سریع‌تر می‌آموزد چطور می‌تواند به‌شکل هرچه دقیق‌تر کیفیت تطبیق نامزد احتمالی با نقش شغلی مدنظر را بهبود دهد.

پیگیری کاندیدای منفعل

هوش مصنوعی در تشخیص افرادی که به‌عنوان «کاندیدای منفعل» شناخته می‌شوند یا درواقع کسانی که فعالانه به دنبال شغل نیستند بسیار مفید است. مجموعه استعدادها برای این گروه بسیار زیاد است (تقریباً افرادی هستند که در جست‌وجوی شغل نیستند)؛ بنابراین هوش مصنوعی می‌تواند به‌سرعت روی کاندیداهای عالی تمرکز کند، خواه آنان به دنبال آن باشند یا نه.

احتمالاً همهٔ شما با وب‌سایت لینکدین (LinkedIn) آشنا هستید و می‌دانید که یکی از راه‌های پیداکردن شغل مدنظرتان یا استخدام افراد برای نقش‌های شغلی جست‌وجو در این وبسایت است. در این بخش می‌خواهیم نقش هوش‌مصنوعی را در استخدام افراد در لینکدین بررسی کنیم.

تأثیر هوش مصنوعی بر کاریابی

چگونه لینکدین از هوش مصنوعی برای استخدام استفاده می‌کند؟

لینکدین به‌طور خاص توسعه‌ی تکنولوژی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین خود را برای بهبود تجربه‌ی کلی کاربران و مشتریان خود تقویت کرده است. در ادامه به چند مورد از این بهبودها اشاره خواهیم کرد.

تطبیق شغل

ابزار شخصی‌سازی مبتنی بر هوش مصنوعی که موقعیت‌های شغلی و نامزدها را مطابقت می‌دهد، افزایش ۳۰ درصدی درخواست‌های شغلی را رقم زده است. با استفاده از این ابزار اعضا توصیه‌های شغلی بسیار هدفمند را در صفحه‌ی اصلی خود دریافت می‌کنند یا پیشنهادهایی برای ارتباط با دیگر متخصصان در حوزه‌ی خود دریافت می‌کنند.

ایمیل‌های بهتر

هوش مصنوعی می‌تواند به بهبود توانایی استخدام‌کننده‌ها در ارتباط با نامزدها با پیام‌ها و محتوای ایمیل مناسب کمک کند. هر پیامی که اکنون با کمک هوش‌مصنوعی ارسال می‌شود احتمال استخدام را دو برابر بیشتر کرده است؛ تعداد مکالمات دوطرفه (بخشی حیاتی در تعامل استخدام) نیز دو برابر شده است.

غلبه بر تعصب

این موضوع یک پدیده‌ی ناخوشایند است، اما فهرست‌های رتبه‌بندی‌شده تولیدشده‌ی یک الگوریتم هوش مصنوعی گاهی اوقات می‌توانند به‌طور ناخواسته به سوگیری ناخواسته، ازجمله سوگیری جنسیتی، بینجامند؛ برای مثال، مردان بیشتر برای مشاغلی فراتر از صلاحیت‌های خود درخواست می‌دهند، درحالی‌که زنان تمایل دارند مشاغلی را دنبال کنند که مستقیماً با شرایط آنان مطابقت دارد؛ بنابراین ممکن است الگوریتم‌ها بیشتر مردان را انتخاب کنند. برای پرداختن به این مشکل الگوریتم جدیدی برای مقابله با توصیه‌های منحرف‌شده به‌سمت یک گروه خاص توسعه‌داده شده که به توزیع بهتر کاربران در میان جنسیت انجامیده است.

توسعه‌ی داخلی

لینکدین حتی یک ابزار هوش مصنوعی جدید برای یکسان‌کردن گردش‌های کاری هوش مصنوعی پراکنده برای توسعه‌دهندگان خود توسعه داده است. این ابزارها از بسیاری از پلتفرم‌های هوش مصنوعی مختلف برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و همکاری استفاده می‌کنند. ابزاری یکپارچه به‌نام Darwin که مخفف Data Science and Artificial Intelligence Workbenchat LinkedIn یا همان داروین (میز کار علم داده و هوش مصنوعی در لینکدین) دانشمندان داده، مهندسان هوش مصنوعی، تحلیلگران داده، تحلیلگران تجاری و حتی مدیران محصول را قادر می‌کند تا با یکدیگر همکاری کنند.

هوش مصنوعی، تازه‌وارد به حوزه‌ی استخدام

مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر، هوش مصنوعی فرایندهای حیاتی را در جذب نیرو ساده می‌کند تا سرعت، کیفیت و رضایت استخدام‌کنندگان و هم جویندگان کار را بهبود بخشد؛ به‌همین دلیل، در وبسایت‌هایی مانند لینکدین، تقاضای فزاینده‌ای برای مهندسان هوش مصنوعی و دانشمندان داده وجود دارد که می‌توانند مهارت‌های خود را برای ایجاد و گسترش شبکه‌های حرفه‌ای به کار گیرند.

اگر به حوزه هوش مصنوعی و یادگیری علم داده، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق علاقه دارید، کلاس‌های آنلاین آموزش علم داده کافه‌تدریس به‌صورت عملی و جامع و با کار روی پروژه‌های واقعی می‌تواند به شما کمک کند در مسیر ورود به حوزه حرکت کنید.

برای آشنایی با کلاس‌های آنلاین علم داده و مشاوره‌ی رایگان روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین علم داده کافه‌تدریس