روش‌های تندخوانی برای کنکور یکی از راهکارهای بسیار مفید برای بالابردن بازدهی است. مدیریت زمان در به‌دست‌آوردن رتبه‌ی خوب در کنکور اهمیت بسیار زیادی دارد. شما با درپیش‌گرفتن تکنیک‌هایی ساده برای تندخوانی در زمان صرفه‌جویی می‌کنید. همچنین برنامه‌ریزی‌شده‌تر مطالعه می‌کنید و یادگیری‌تان هم بهتر می‌شود.

تأثیر تندخوانی برای کنکور

بسیاری هستند که با شنیدن تندخوانی برای کنکور ناخودآگاه از آن عبور می‌کنند و این روش را جدی نمی‌گیرند. شاید شما هم جزو همین افراد باشید یا شاید هم نه، آن را جدی می‌گیرید، اما نه برای مطالعه برای کنکور. نکته‌ی مهم این‌جاست که تأثیر تندخوانی برای کنکور بسیار زیاد است.

شما برای آمادگی کنکور زمان چندانی ندارید. همین زمان کم شما را وامی‌دارد برنامه‌ریزی دقیقی بکنید و به آن پایبند بمانید. پرسش اصلی این‌جاست که چطور می‌توان در این زمان کم بهره‌وری بیش‌تری داشت؟

مزایای روش‌های تندخوانی برای کنکور

پیش از اینکه به‌سراغ معرفی تکنیک‌ها و روش‌های تندخوانی برای کنکور برویم، باید با مزیت‌های تندخوانی برای کنکور بیش‌تر آشنا شویم:

تمرکز و جلوگیری از حواس‌پرتی

برخلاف تصور رایج یکی از مزایای تندخوانی برای کنکور تمرکز بیش‌تر است. درواقع چیزی که می‌تواند عملکرد یادگیری را مختل کند کندخوانی است. شما در کندخوانی مدام در معرض حواس‌پرتی قرار دارید. تندخوانی تمرکز شما را بالاتر می‌برد.

بهبود حافظه

قرار است هنگام مطالعه برای کنکور بیش‌ترین بهره‌وری را داشته باشید؛ قسمتی از این بهره‌وری به کمترکردن دفعه‌های مرور و درنتیجه رسیدن به یادگیری بازمی‌گردد. تندخوانی برای کنکور، با تکنیک‌هایی که دارد، یکی از راه‌کارهای بهبود حافظه است. شما در تندخوانی ساختار حافظه‌تان را شکل می‌دهید.

افزایش انگیزه

قرار است کتابی ۳۰۰صفحه‌ای را مطالعه کنید. هر قدر سرعت مطالعه‌ی شما کندتر شود، انگیزه‌تان هم برای پیش‌رفتن کمتر خواهد شد. مهم این است که شما به‌نسبت زمانی که مطالعه می‌کنید، مطالب بیش‌تری یاد بگیرید؛ این کار هم بهره‌وری شما را بیش‌تر می‌کند، هم انگیزه‌ی شما را افزایش می‌دهد. شما با این کار و انجام‌دادن تندخوانی برای کنکور زودتر به اهداف کوتاه‌مدت‌تان می‌رسید.

کم‌کردن خستگی

مطالعه‌کردن انرژی زیادی از شما خواهد گرفت. تصمیم با شماست که برای خواندن مطلبی مشخص چقدر زمان صرف خواهید کرد. هر قدر بیش‌تر طول بکشد، انرژی شما بیش‌تر مصرف می‌شود.

تندخوانی برای کنکور

تندخوانی برای کنکور

روش‌های تندخوانی برای کنکور با بازده ۲۰برابری

به‌نظرتان ذهن هر فرد در هر ثانیه می‌تواند چند کلمه را از متن استخراج کند و بفهمد؟ جالب است بدانید که این رقم برای هر فرد معمولی ۲۴ کلمه در ثانیه است.

به‌صورت معمول، هر فرد در یک ساعت می‌تواند حدود ۳۰ صفحه را مطالعه کند و البته معیار کلمات هر صفحه ۳۰۰ تا ۳۵۰ کلمه است. نکته‌ی جالب این‌جاست که شما با روش‌های تندخوانی برای کنکور می‌توانید در هر دقیقه ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ کلمه را مطالعه کنید، آن‌هم بدون این‌که تمرکزتان را از دست بدهید یا از یادگیری‌تان کاسته شود. این یعنی شما عملکردتان در مطالعه دو تا سه برابر افزایش خواهید داد.

موضوع وقتی جذاب‌تر می‌شود که بدانید نه‌تنها عملکردتان در خواندن افزایش پیدا می‌کند، بازده یادگیری شما نیز به ۲۰ برابر می‌رسد. اگر به‌دنبال رسیدن به این نتیجه هستید این موارد را به یاد داشته باشید:

روش‌های تندخوانی و تقویت حافظه

به‌صورت کلی برای رسیدن به بهره‌وری در مطالعه و بازده بیشتر کافی است بعضی از عادت‌های خود در هنگام مطالعه را ترک کنید و برخی کارها را هم انجام دهید:

خواندن با صدای بلند

اگر فکر می‌کنید بلندبلندخواندن جملات کارآیی شما را بهبود می‌بخشد، سخت در اشتباه‌اید. بهتر است هر چه زودتر این عادت را کنار بگذارید. این کار در تندخوانی برای کنکور نه‌تنها سرعت شما را کم می‌کند، شما را به‌سرعت خسته خواهد کرد؛ بدتر از همه این‌که حواس شما را هم پرت می‌کند.

زیر لب خواندن کلمات

این کار را هم فراموش کنید. شاید به‌نسبت بلندبلندخواندن انرژی کمتری از شما بگیرد و شما را کمتر خسته کند، اما همان معایب خواندن با صدای بلند را دارد.

محدودکردن میدان دید

همین حالا که مشغول مطالعه‌اید، با هر نگاه به متن چه تعداد کلمه را می‌بینید؟ به یاد داشته باشید که هنگام مطالعه به‌روش تندخوانی قرار نیست حروف را بخوانید؛ شما فقط اول و آخر کلمات را خواهید خواند. از آن مهم‌تر، اگر تابه‌حال کلمات را می‌خواندید، این عادت را هم کنار بگذارید؛ شما باید جملات را بخوانید و البته فراموش نکنید که معیارتان برای مطالعه پاراگراف باشد. پس همین حالا محدوده‌ی دیدتان را باز کنید.

یکباره‌خواندن تمامی اجزای جمله

اگر تابه‌حال همه‌ی اجزای جمله را یکجا و پشت‌سرهم می‌خواندید، این کار را هم ترک کنید. شما ابتدا باید بتوانید به‌سرعت اجزای اصلی جمله را تشخیص دهید و آن‌ها را بخوانید. این کار شما را به مفهوم کلی می‌رساند. کافی است حواس‌تان باشد که ارکان جمله چیست. برای تندخوانی برای کنکور نیاز نیست دستورزبان‌تان خیلی خوب باشد. همه‌ی ما می‌دانیم که فاعل و مفعول قبل از فعل می‌آید و هر فعل هم تعدادی حرف‌اضافه دارد. کافی است کلمات ربط و اضافه‌ی جانبی را حذف کنید و نقداً بی‌خیال جمله‌های وصفی و معترضه بشوید. بعد از خواندن کلی جمله می‌توانید به مثال‌ها یا معترضه‌ها بازگردید.

بازگشتن به عقب

فراموش نکنید که هرگز قرار نیست به عقب بازگردید. شاید این جمله با توصیه‌های قبلی متناقض به نظر برسد، اما چنین نیست. برخی از ما عادت داریم بعد از خواندن یکی دوسطر به عقب برگردیم و نکته‌ای را بررسی کنیم. این وسواس بیهوده است. باور کنید در ادامه‌ی متن همه‌چیز واضح خواهد شد؛ از آن مهم‌تر، به یاد داشته باشید در طول مراحل تندخوانی برای کنکور شما مطالب را مرور هم خواهید کرد.

پرت‌شدن حواس با سطرهای قبلی

هر آن ممکن است گم‌شدن سرخط حواس شما را پرت کند. این اتفاق بسته به شکل‌وشمایل و زبان متن کم یا زیاد اتفاق می‌افتد. برای جلوگیری از این اتفاق و رسیدن به نتیجه‌ی بهتر در تندخوانی برای کنکور تکه‌کاغذ یا مقوایی به‌اندازه‌ی پنج در ۲۵ سانتی‌متر فراهم کنید. به‌جای آن‌که این راهنما را زیر جملاتی قرار دهید که می‌خوانید؛ آن را بالای هر سطر بذارید. این روش را با گرفتن خودکار زیر کلمات هم جایگزین کنید.

استفاده‌ی غلط از خودکار و قلم به‌عنوان راهنمای متن

حتماً به افرادی برخورده‌اید که عادت دارند زیر نکات مهم متن خط بکشند. این عادت بد نیست، اما گاهی به فاجعه ختم می‌شود. برخی آن‌قدر افراط می‌کنند که زیر تمامی جملات خط می‌کشند. حتما شنیده‌اید کسی به آن‌ها بگوید: «خب، زیر جمله‌هایی که مهم نبود خط می‌کشیدی!» برای رسیدن نتیجه بهتر در تندخوانی برای کنکوری سعی کنید به این بیماری مبتلا نشوید.

آموزش تندخوانی و تقویت حافظه با روش QCP

تندخوانی و تقویت حافظه با روش QCP یکی از به‌روزترین روش‌های مطالعه است. این روش بیش از یازده سال سابقه دارد. این روش کاربردی به شما یاد می‌دهد که سرعت مطالعه خود و یادگیری خود را افزایش دهید و همچنین حافظه‌تان را هم تقویت کنید. به‌این ترتیب، نه‌تنها می‌توانید با بازدهی بیشتر برای آزمون کنکور آماده شوید، با لذت بیشتری مطالعه هم مطالعه می‌کنید. تمرکزتان را نیز در هنگام مطالعه بالاتر می‌برید. این روش به شما کمک خواهد کرد که سؤال‌های کنکور را نیز سریع‌تر بخوانید.

طراح این سبک مطالعه استاد سیامک کهنگی است. شما می‌توانید با کلیک‌کردن روی این لینک در وبینار تندخوانی و تقویت حافظه با روش QCP به‌رایگان شرکت کنید:

ثبت‌نام رایگان در وبینار تندخوانی و تقویت حافظه