راهکارهای افزایش ساعت مطالعه چیست؟ این پرسش بسیاری از کنکوری‌هاست. بسیاری از داوطلبان از کمبود ساعت‌های مطالعه خود ناراضی هستند. این دسته افراد ممکن است ساعت‌های طولانی را پشت میز بگذرانند، اما ساعت مفید مطالعه‌ی آنان بسیار پایین است؛ بنابراین باید راهکاری را برای افزایش ساعت مطالعه پیدا کنند. اهمیت این کار و برنامه‌ریزی درست در دوره آمادگی برای کنکور بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ پس باید به دنبال روشی درست برای حل مشکل ساعت‌های مطالعه داشته باشیم. در این مطلب به این پرسش پرداخته‌ایم و راهکارهایی برای‌تان آورده‌ایم.

چرا ساعت مطالعه‌ی پایینی داریم؟

در زمان مطالعه عواملی از این جلوگیری می‌کنند که ساعت مطالعه‌ی مناسبی داشته باشید و میزان مطالعه شما را کاهش می‌دهند. برخی از این عوامل از این قرار است:

  • نداشتن برنامه‌ریزی صحیح
  • افراط‌وتفریط
  • سروکله‌زدن با مسائل حاشیه‌ای
  • استرس بی‌اندازه
  • استفاده بیش‌ازحد از وسایل الکترونیکی

اما برای ازمیان‌بردن این مشکل چه راهکارهایی وجود دارد؟

راهکارهای افزایش ساعت مطالعه

اگر شما هم حس می‌کنید که ساعت مطالعه‌ی کافی ندارید، در ادامه راهکارهایی را برای افزایش آن به شما پیشنهاد می‌کنیم:

زمان‌های خاکستری را از میان ببرید

زمان‌های خاکستری ساعاتی از روز هستند که ما در سردرگمی به سر می‌بریم؛ به‌همین نسبت، زمان سیاه به زمان‌هایی که کاملاً متمرکز هستیم و زمان سفید به زمانی که استراحت می‌کنیم گفته می‌شود. زمان خاکستری دشمن برنامه‌ریزی روزانه‌ی ماست. زمان‌های خاکستری زمان‌های آواره‌ای هستند که نه در حال استراحت هستیم و نه در حال انجام‌دادن کار.

بسیاری از داوطلبان این را تجربه می‌کنند که درحالی‌که کتاب‌ها و جزوه‌ها جلوی‌شان باز است، در حال کار با گوشی تلفن‌همراه هستند. این دقیقاً نمونه‌ای از زمان خاکستری است.

در این زمان‌ها شما بازدهی ندارید و در پایان روز متوجه می‌شوید با اینکه چند ساعت مطالعه و تست‌زنی در برنامه خود داشتید، عملاً نصف آن را هم انجام نداده‌اید.

در زمان مطالعه به خودتان قول دهید به کار دیگری مشغول نشوید. عوامل حواس‌پرتی را از خود دور کنید؛ کارهای جاشیه‌ای را برای زمان استراحت کنار بگذارید. در این حالت زمان خاکستری را به حداقل می‌رسانید.

از زمان‌های طلایی استفاده کنید

زمان طلایی زمان‌هایی است که شما بیشترین انرژی را دارید. در این زمان‌ها انرژی جسمی و توانایی ذهنی‌تان در بالاترین حد است؛ برای همین می‌توانید بهترین استفاده را از این زمان‌ بکنید. برای افراد مختلف این زمان در روز متفاوت است و از فردی به فرد دیگر می‌تواند فرق کند، اما برای اکثر افراد در زمان صبح اتفاق می‌افتد.

سعی کنید زمان طلایی خود را در طی روز پیدا کنید و از آن برای بالابردن زمان مطالعه‌ی مفید خود بهره ببرید. از این زمان می‌توانید برای درس‌هایی استفاده کنید که مشکل دارید یا دروسی که از آن‌ها خوش‌تان نمی‌آید.

از زمان‌های مرده‌ی خود استفاده کنید

زمان‌های مرده نیز در ساعت‌های روز همه افراد وجود دارد. یکی از راهکارهای افزایش ساعت مطالعه استفاده بهینه از ساعت‌هاست. زمان‌هایی که در رفت‌وآمد هستیم، وقتی که در صف طی می‌کنیم یا زمان‌هایی که منتظر شروع چیزی هستیم از این جمله است؛ به این زمان‌ها زمان‌های مرده می‌گویند. شما به‌سادگی می‌توانید از این زمان‌ها نیز برای افزایش ساعت‌های مطالعه خود استفاده کنید.

در این زمان‌ها می‌توانید از فلش‌کارت‌ها استفاده کنید یا از اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مختلف برای مرور لغات زبان بهره ببرید؛ هم‌چنین می‌توانید فایل صوتی دروسی را نیز که به آن‌ها دسترسی دارید در این زمان‌ها گوش کنید تا برای‌تان مرور شود.

از کرنومتر برای ثبت ساعت‌های مطالعه استفاده کنید

از کرنومتر برای ثبت دقیق ساعت‌های مطالعه خود استفاده کنید. توجه کنید در اینجا نباید خود را گول بزنید و به‌محض اینکه حواس‌تان به چیز دیگری پرت شد یا اتفاقی در این میان افتاد، کرنومتر را متوقف کنید. این کار باعث می‌شود که حس رقابت را در خود زنده نگه دارید و با خودتان وارد رقابت شوید. سعی کنید هر روز حتی در حد چند دقیقه از روز قبل خود بهتر باشید و بتوانید ساعت‌های مطالعه‌ی خود را افزایش دهید.

از پومودورو استفاده کنید

از بهترین راهکارهای افزایش ساعت مطالعه استفاده از تکنیک پومودورو است. با این کار به خودتان قول می‌دهید که در زمان مطالعه به چیز دیگری فکر نکنید و تمامی تمرکز خود را روی مطالعه و کار خود بگذارید. کارهای متفرقه و استراحت نیز در جای خود وجود دارد و می‌توانید از آن برای رسیدن به کارهایی استفاده کنید که ممکن است حین مطالعه به آن‌ها فکر کنید.

برای آشنایی با پومودورو این مطلب را مطالعه کنید:

تکنیک پومودورو چیست و در مسیر کنکور چه کمکی به شما می‌کند؟

برای بالابردن میزان مطالعه این مطلب را بخوانید:

اصول افزایش میزان مطالعه چیست؟