آیا شکست در کنکور صرفاً به ضعف در دانش یا مهارت آزمون‌دادن مربوط است؟ به‌نظر شما سبک زندگی شما در مسیر آمادگی برای کنکور بر موفقیت یا شکست‌تان چقدر تأثیر می‌گذارد؟ بهتر است با عواملی که در سبک زندگی ما را از موفقیت در کنکور بازمی‌دارد آشنا شویم. بسیاری از آن‌ها را می‌توان در سریع‌ترین زمان تغییر داد. این مطلب به عوامل شکست در کنکور از نظر سبک زندگی می‌پردازد.

شکست در کنکور با سبک زندگی چه ارتباطی دارد؟

به‌احتمال زیاد این واژه را در جاهای مختلفی دیده‌اید: Loser. اغلب این واژه را به‌صورت خیلی ساده به «بازنده» یا «شکست‌خورده» ترجمه می‌کنند. شاید در نگاه اول این ترجمه گویا باشد، اما Loser به کیفیتی دیگر اشاره می‌کند. Loserها را می‌توان افرادی دانست که از پیش بازنده‌اند، آن‌هم نه چون تلاشی نمی‌کنند یا تلاش‌شان کافی نیست؛ انگار چیزی در این افراد کم یا زیاد است که آن‌ها را از موفقیت دور می‌کند. این افراد را می‌توان به‌صورت ناخودآگاه و به‌تعبیر بهتر، شهودی، در نگاه اول از دیگران شناخت. Loserها در همه‌جا حضور دارند، هیچ‌کس دوست ندارد دیگران درباره‌ی او این تعبیر را به کار ببرند؛ هیچ‌کس دوست ندارد Loser باشد.

برای اینکه Loser نباشیم، باید مستقیماً به سبک زندگی‌مان نگاه کنیم. بسیاری از کارهایی که به‌صورت روزمره و حتی نه‌چندان خودآگاه انجام می‌دهیم به‌ناگزیر از ما انسان‌های بازنده می‌سازد. شکست در کنکور هم از این ماجرا مجزا نیست،‌ درست همانند موفقیت.

در کنار مطالعه عوامل شکست در کنکور، بد نیست با عوامل موفقیت رتبه‌برترها هم آشنا شوید:

۷ عادت رتبه برترها را بشناسید!

عوامل شکست در کنکور را از سبک زندگی خود دور کنید!

اگر به‌دنبال موفقیت در کنکور هستید، باید در سریع‌تر زمان عوامل شکست در کنکور را بشناسید و آن‌ها را از سبک زندگی خود حذف کنید. بسیاری از افراد از روی خوش‌شانسی یا قرارگرفتن در زمان و مکان مناسب، ناخودآگاه سبک زندگی بهتری دارند که آن‌ها را به موفقیت می‌رساند. بسیاری از ما چنین موقعیتی را نداریم. ما باید این سبک زندگی را به وجود آوریم. در اینجا برخی از عواملی را فهرست کرده‌ایم که می‌تواند شکست را رقم بزند:

تقسیم زندگی به پیش از کنکور و بعد از کنکور

احتمالاً شما هم فهرستی بلندبالا از کارهایی دارید که می‌خواهید فردای کنکور انجام دهید. خیلی از کارها در فهرست شما جای گرفته‌اند. جدای از اینکه بعد از آزمون به سراغ این کارها خواهید رفت یا نه، داشتن چنین نگرشی می‌تواند به شما صدمه بزند.

قطعاً آمادگی برای کنکور دشوار است. گاهی مجبور می‌شویم از انجام‌دادن بسیاری از کارها و مخصوصاً تفریحات صرف‌نظر کنیم. بااین‌همه باید در این باره متعادل برخورد کرد. اینکه همه‌چیز را به روز بعد از کنکور موکول کنید، شما را زودتر از آن چیزی که فکر می‌کنید خسته خواهد کرد. درواقع شما را به جایی می‌کشاند که فقط می‌خواهید از شر آزمون کنکور راحت شوید، آن‌هم با هر نتیجه‌ای. برای اینکه این حس به شما دست ندهد، باید حواس‌تان باشد که زندگی را نمی‌توان به قبل و بعد از کنکور تقسیم کرد؛ بنابراین هرچند بسیاری از کارها را می‌توان به عقب انداخت، بسیاری از کارها هم هست که عقب‌انداختن آن به شما ضربه می‌زند. بهتر است در فهرست بلندبالای خود تجدیدنظر کنید. برای انجام‌دادن بسیاری از آن‌ها می‌توان در طول هفته برنامه‌ریزی کرد. اتفاقاً روحیه‌ی شما را نیز بانشاط‌تر می‌کند.

نداشتن خواب مناسب

اگر تصمیم دارید در کنکور شکست بخورید، انجام‌دادن همین کار کافی است: بد و نامنظم بخوابید. بسیاری از ما فکر می‌کنیم چون زمان کمی برای آماده‌شدن برای کنکور داریم، باید حتماً از خواب‌مان بزنیم. این باور کاملاً اشتباه است. اگر چنین رویّه‌ای را در پیش گرفته‌اید، از همین امروز آن را اصلاح کنید.

انجام‌دادن چندین کار به‌صورت همزمان

اگر فکر می‌کنید توانایی انجام‌دادن چندین کار به‌صورت همزمان را دارید و حتی اگر قبلاً هم آن را ثابت کرده‌اید، بهتر است این تفکر را کنار بگذارید. شما قرار است فقط برای چند ماه روی یک هدف مشخص تمرکز کنید و آن هم آزمون کنکور است. نمی‌توانید انتظار داشته باشید بدون تمرکز و تلاش برای رسیدگی به همه‌ی کارها در کنکور موفق شوید.

همه‌ی اخبار و اتفاقات شبکه‌های اجتماعی را دنبال کنید

چند ساعت در روز وب‌گردی می‌کنید یا در شبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذرانید؟ هر بار که به اینترنت سر می‌زنید یا تلفن‌همراه‌تان را برمی‌دارید و در تلگرام و توئيتر و اینستاگرام گشتی می‌زنید پانزده تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد که دوباره تمرکزتان را به دست بیاورید. اگر ترک اعتیاد به اینترنت، فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و اخبار برای‌تان دشوار است، می‌توانید از آن به‌عنوان جایزه استفاده کنید.

هدف را فراموش کنید

فراموش‌کردن هدف مهم‌ترین کاری است که برای شکست‌خوردن باید انجام دهید. برای اینکه در دوره‌ی آمادگی برای کنکور بتوانید روحیه‌ی خودتان را حفظ کنید و برای رسیدن به موفقیت تلاش کنید، باید چند وقت یک‌بار هدف‌تان را مرور و در آن بازبینی کنید. این کار به شما کمک می‌کند بتوانید خودتان را با رتبه‌ای که دوست دارید تصور کنید.

تا می‌توانید ناامید شوید

بسیاری از مواقع پیش می‌آید که حجم مطالب یا سختی دوره‌ی آمادگی برای کنکور یا حتی به‌دست‌نیاوردن نتیجه‌ی مطلوب در آزمون آزمایشی شما را ناامید کند. اگر می‌خواهید در کنکور موفق شوید، نباید اجازه دهید این اتفاق بیفتد. پیش از هر چیز باید مدام وضعیت فعلی و برنامه‌ی پیش روی‌تان را مرور کنید. این کار به شما کمک می‌کند که چشم‌انداز خوبی به دست آورید. همچنین باید کارهایی را به‌صورت معمول پیش ببرید. انجام‌شدن تک‌تک این کارها می‌تواند روحیه‌ی شما را بالا ببرد؛ فقط کافی است که جلوی هر یک از آن‌ها علامت تیک زده شود.

برای اینکه با دیگر دلایل شکست در کنکور آشنا شوید و از آن‌ها دوری کنید،‌ این مطلب را مطالعه کنید:

شکست در کنکور با سبک زندگی چه ارتباطی دارد؟

برای موفقیت شرایط کنکور را شبیه‌سازی کنید!

شما باید بتوانید دستاوردهای‌تان را به‌صورت عینی و ملموس درآورید. ساده‌ترین راه همان تیک‌خوردن جلوی کارهای روزانه است. شرکت در آزمون‌های آزمایشی و همچنین کوییزهای هفتگی در بالارفتن روحیه و داشتن چشم‌انداز مناسب بسیار به شما کمک می‌کند.

کافه‌تدریس به‌صورت مرتب آزمون‌های آزمایشی حضوری و آنلاین برگزار می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم در آزمون‌های کافه‌تدریس شرکت کنید:

ثبت‌نام در آزمون آزمایشی