روش های تست زنی سریع در کنکور یکی از مهارت‌هایی است که باید در دوره‌ی آمادگی برای کنکور به دست آورید. در کنار دانش و تسلط شما بر درس‌ها و نکات، مهارت‌ها نیز نقشی بسیار کلیدی در به‌دست‌آوردن رتبه‌های خوب دارند. در این مطلب به‌صورت جامع روش های تست زنی سریع و نکات تست زنی کنکور را برای‌تان توضیح داده‌ایم.

هدف از به‌کارگیری روش های تست زنی سریع در کنکور چیست؟

یکی از تصورهای اشتباه در میان بسیاری از داوطلبان کنکور ارشد این است که خود را از یادگیری و به‌کارگیری مهارت‌هایی مانند تست‌زنی بی‌نیاز می‌دانند. این تصور از آنجا شکل می‌گیرد که نکات تست زنی را روش‌هایی بیهوده و اضافی تلقی می‌کنند که در کنکور سراسری آن‌ها را یاد گرفته‌اند؛ پس به کنکور ارشد زمانی برای یادگیری آن اختصاص نمی‌دهند. به‌این ترتیب بد نیست اول کمی درباره‌ی هدف‌های به‌کارگیری روش های تست زنی سریع بدانیم.

اهداف روش های تست زنی سریع

  • جلوگیری از هدررفت زمان: ناگفته پیداست که مدیریت زمان در جلسه‌ی آزمون در موفقیت شما نقشی اساسی دارد. یکی از مهارت‌های اصلی برای مدیریت زمان و جلوگیری از هدررفت آن روش های تست زنی سریع است.
  • پپشگیری از فرسایش ذهنی: تکنیک‌های تست‌زنی به شما کمک می‌کند بتوانید تمرکز ذهنی و توان خود را تا آخر جلسه‌ی آزمون و بررسی آخرین تست به‌صورت ایدئال نگه دارید.
  • جلوگیری از استرس: دو مورد قبلی می‌تواند استرس‌زا باشد. شما با روش های تست زنی سریع، علاوه بر حل دو مورد قبلی، می‌توانید اعتمادبه‌نفس بسیار خوبی هم در جلسه‌ی آزمون به دست آورید.
  • کم‌کردن اشتباه‌ها: بسیاری از داوطلبان، با وجود دانش بسیار خوب، فقط به‌دلیل اشتباه‌های فراوان در کنکور به نتیجه‌ی دلخواه نمی‌رسند. اگر می‌خواهید نمره‌های منفی و تست‌های نزده را کم کنید، باید در نکات تست زنی ماهر شوید.
  • کمک به افزایش نمره‌ی کارنامه: هر یک از شما احتمالاً می‌دانید که برای به‌دست‌آوردن رتبه‌ی دلخواه‌تان باید چه نمره‌ای کسب کنید. تکنیک‌های تست‌زنی راه رسیدن به نمره‌ی دلخواه را نشان‌تان می‌دهد.

پیمایش دفترچه آزمون و نکات تست زنی: دو مهارت اصلی کنکور

شما دفترچه‌ی سؤال‌های کنکور را با کدام درس آغاز می‌کنید؟ با چه ترتیبی به سراغ درس‌ها می‌روید؟ برای هر تست چقدر زمان می‌گذارید؟ چطور اعتمادبه‌نفس‌تان را در جلسه‌ی آزمون بالا نگه می‌دارید و استرس‌ها را مدیریت می‌کنید؟

پاسخ همه‌ی این سؤال‌ها در نحوه‌ی پیمایش دفترچه‌ی آزمون است. پیش از این نحوه‌ی پیمایش دفترچه‌ی آزمون را توضیح داده‌ایم. برای آشنایی با مهارت پیمایش دفترچه‌ی آزمون روی این لینک کلیک کنید:

نحوه پیمایش دفترچه آزمون و استراتژی آن را یاد بگیرید

مهارت دوم، یعنی نکات تست زنی، مکمل مهارت پیمایش دفترچه آزمون است. روش های تست زنی سریع بسیار ساده است، اما با وجود سادگی، به‌محض اینکه یک بار آن‌ها را به کار بگیرید تأثیرشان را خواهید دید.

تکنیک های تست زنی در کنکور ارشد

تکنیک های تست زنی در کنکور ارشد مجموعه‌ای پیوسته از روش‌هایی است که در ادامه آورده‌ایم. هر یک از این مراحل هدف خاصی را دنبال می‌کند و درنهایت هم یکدیگر را تکمیل می‌کنند. روش های تست زنی سریع در کنکور ارشد از این قرار است:

  • هدف‌گذاری چند تست از ۱۰ تست: شما قرار نیست به همه‌ی تست‌ها پاسخ دهید! بسیاری از داوطلبان این نکته‌ی ساده را فراموش می‌کنند و تمامی زحمات‌شان از بین می‌رود. شما باید نمره‌ی کارنامه را در نظر داشته باشید و بدانید برای رسیدن به آن به چند تست صحیح نیاز دارید. اگر توانستید بیشتر از آن به تست‌ها پاسخ دهید که عالی است، اما پیش از آن باید هدف‌گذاری کنید که از هر ۱۰ تست برای هر درس، چند تست را پاسخ می‌دهید.
  • استفاده از ضربدر و منها: این کار ساده نتیجه‌ی کنکور شما را زیرورو می‌کند، اما به‌رغم سادگی به تمرین نیاز دارد. روش کار بسیار ساده است: کنار تست‌هایی که بلد نیستید منها می‌گذارید؛ قرار نیست به این تست‌ها بازگردید. ضربدر هم برای تست‌های زمان‌بر یا گنگ است و البته برای تست‌هایی که در لحظه پاسخ یا راه‌حل را به یاد نمی‌آورید. ضربدرگذاشتن یک تبصره‌ی کوچک هم دارد: اگر در پاسخ به تستی شک داشتید، کنار آن علامت ضربدر و حرف «ش» را قرار دهید.
  • روش زمان نقصانی: هر درس در کنکور زمان مشخصی دارد. حالا با توجه به دو روش قبلی، قرار است برای هر دفترچه زمان کمتری در نظر بگیرید. شما این زمان را ذخیره می‌کنید که در مرحله‌ی بعدی از آن استفاده کنید.
  • بازگشت: این مرحله کاملاً با نحوه‌ی پیمایش دفترچه‌ی آزمون ارتباط مستقیم دارد. شما در این مرحله باید به سراغ ضربدرها بروید، البته با همان استراتژی که در پیمایش دفترچه‌ی آزمون در نظر گرفته‌اید.

تست‌های جامع و آزمون، ابزار کسب مهارت تست‌زنی

شما پیش از نشستن سر جلسه‌ی کنکور باید بتوانید این مهارت‌ها را به دست آورید. این کار فقط با تمرین به دست می‌آید. شرط اصلی تمرین هم این است که باید تا جای ممکن شرایط آزمون را شبیه‌سازی کنید. آزمون‌های طبقه‌بندی‌شده و آزمون‌های جامع کافه‌تدریس کمک فراوانی به شما خواهد کرد. این آزمون‌ها به‌صورت منظم، هم به‌شکل حضوری و هم به‌شکل آنلاین، برگزار می‌شود. همین حالا برای ثبت‌نام در آزمون دست‌به‌کار شوید:

شبیه‌سازی کنکور با آزمون‌های آزمایشی

هفت‌خوان

هفت‌خوان: مطالعه کن، نظر بده، جایزه بگیر!

هفت‌خوان مسابقه‌ی وبلاگی کافه‌تدریس است. شما با پاسخ به چند پرسش درباره‌ی مطلبی که همین حالا مطالعه کرده‌اید، فرصت شرکت در قرعه‌کشی جایزه نقدی و کلاس رایگان کافه‌تدریس را پیدا خواهید کرد.

جوایز هفت‌خوان

  • ۳۰۰,۰۰۰ تومان جایزه نقدی
  • ۵ کلاس رایگان ۳۰۰,۰۰۰ تومانی

پرسش‌های مسابقه

برای شرکت در هفت‌خوان کافه‌تدریس در کامنت همین مطلب به این پرسش‌ها پاسخ دهید:

  • هدف از تست‌زنی سریع چیست؟
  • تکنیک‌های تست‌زنی سریع در کنکور را توضیح دهید؟
  • اهمیت تست‌های جامع برای کنکور ارشد چیست؟