آماده‌سازی محتوای کلاس آنلاین یکی از تفاوت‌های برگزاری کلاس آنلاین و کلاس حضوری است. شما، به‌عنوان استاد، پیش از برگزاری کلاس حضوری نیز درس‌ها را آماده می‌کنید، اما در برگزاری کلاس آنلاین دو تفاوت اصلی وجود دارد؛ محتوای کلاس هم باید منسجم‌تر باشد که مدیریت زمان بهتر انجام شود و هم باید بتوان آن را بیرون از فضای کلاس مجازی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داد. جدای از تسلط بر نرم‌افزار برگزاری کلاس آنلاین (Adobe Connect)، برای آماده‌سازی محتوای کلاس آنلاین شما باید به کار با برخی از نرم‌افزارها مسلط باشید. در این مطلب نرم‌افزارهای پرکاربرد را برای شما آورده‌ایم.

کدام دسته از نرم‌افزارها برای آماده‌سازی محتوای کلاس آنلاین کاربرد دارد؟

تنوع و کارایی نرم‌افزارها به‌قدری زیاد شده است که انگار زندگی ما را احاطه کرده‌اند. هر روز هم بر تعدادشان افزوده می‌شود. آشنابودن با نرم‌افزارها برای انجام‌دادن هر کاری لازم است و برگزاری کلاس آنلاین و وبینار هم از ماجرا جدا نیست. هدف از استفاده از نرم‌افزارهای مختلف برای آماده‌سازی محتوای کلاس آنلاین ارائه‌ی بهتر و کاربردی‌تر در کلاس است.

کلاس حضوری نیاز به بسیاری از نرم‌افزارها را از میان می‌برد؛ دلیل آن هم به تعامل بی‌واسطه‌ی استاد و دانشجو بازمی‌گردد. در کلاس مجازی شما باید این کمبود را با امکان‌هایی جبران کنید که فضای کلاس آنلاین در اختیار شما قرار می‌دهد. هدف از این کار هر چه بیشتر تعاملی‌کردن فضای کلاس آنلاین و مجازی است. برای این کار شما به این دسته از نرم‌افزارها نیاز دارید:

  • نرم‌افزارها برنامه‌ریزی
  • نرم‌افزارهای تولید و ویرایش عکس
  • نرم‌افزارهای کار با فایل‌های متنی
  • نرم‌افزارهای ضبط صدا و تصویر

در ادامه‌ی این متن ۷ نرم‌افزار پرکاربرد و لازم برای آماده‌سازی محتوای کلاس آنلاین را آورده‌ایم.

Power Point

یکی از نرم‌افزارهای مشترک در برگزاری کلاس‌های حضوری و کلاس‌های آنلاین Power Point است. شما می‌توانید از ارائه‌ی کلاس با استفاده از Power Point مزایای بسیار زیادی برای شما دارد که شما را مجاب می‌کند حتماً قبل از کلاس فایل‌های پاورپوینت‌تان را حاضر کنید:

  • مدیریت و نظم‌دهی به محتوای درسی: این ابزار به شما کمک می‌کند که هیچ نکته‌ای را فراموش نکنید؛ همچنین کمک می‌کند به‌راحتی به محتوایی که از آن عبور کرده‌اید بازگردید.
  • تعامل بیشتر با شرکت‌کننده: تعاملی‌برگزارکردن کلاس آنلاین یکی از هنرهای هر استاد است. این کار به دانشجو و دانش‌آموز کمک می‌کند یادگیری عمیق‌تری به دست آورد. فایل‌های پاورپوینت از جنبه‌های بصری استفاده می‌کنند و همین امر کمک می‌کند شرکت‌کننده ارتباط فعال‌تری برقرار کند.
  • مدیریت زمان: هر قدر هم تجربه‌ی برگزاری کلاس آنلاین داشته باشید، بازهم مدیریت‌نکردن زمان می‌تواند شما را به دردسر بیندازد. تعداد کلاس‌ها و زمان هر یک از جلسات کلاس مشخص و البته محدود است. کافی است روی نکته‌ای بیش از حد مکث کنید که کار از دست‌تان در برود. آماده‌سازی پاورپوینت به شما نشان می‌دهد که برای هر یک از موضوعات باید چقدر زمان اختصاص دهید. همین‌طور به مخاطب شما هم این امکان را می‌دهد که برای تعامل بیشتر و مثلاً زمان پرسش برنامه‌ریزی کند.

انتخاب با شماست که برای آماده‌سازی محتوای کلاس آنلاین به‌سراغ Microsof Office بروید یا Google. هر دوی این نرم‌افزارها بسیار قدرتمندند و ابزار کاملی در اختیار شما قرار می‌دهد. از آنجا که نرم‌افزارهای گوگل وب‌بیس هستند، شما دسترسی راحت‌تری به آن‌ها دارید؛ همین‌طور راحت‌تر می‌توانید آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارید.

Word

وقتی پای تولید محتوا به میان می‌آید، ناخودآگاه کلمه‌ی Word به ذهن می‌رسد. البته شما برای تولید محتوای درسی انتخاب‌های زیاد دارید و مجبور نیستید لزوماً به‌سراغ Microsoft Office بروید، اما پیشنهاد ما این است.

اغلب افراد با نرم‌افزارهای تولید محتوای متن آشنایی کلی دارند، اما برای آماده‌سازی محتوای کلاس آنلاین باید به یکی از نرم‌افزارهای این دسته تسلط پیدا کنید. هر قدر فایل‌های متنی شما شسته‌رفته‌تر باشد، هم تدریس راحت‌تری خواهید داشت و هم مخاطب شما بهتر با شما تعامل برقرار می‌کند و البته کلاس را جدی‌تر می‌گیرد.

Microsoft Word، Google Doc و Paper DropBox سه پیشنهاد اصلی ما برای شماست. این نرم‌افزارها امکان استفاده روی وب هم دارند که کار ارائه و به‌اشتراک‌گذاری را راحت‌تر می‌کند.

یکی از قابلیت‌های این دسته از نرم‌افزارهای امکان Reader Mode آن‌هاست. این همان امکانی است که مجریان تلویزیونی از آن برای خواندن محتوای متن‌ها استفاده می‌کنند. سرعت حرکت متن بر روی صفحه‌ی نمایش می‌تواند تنظیم‌کننده‌ی خوبی برای زمان کلاس شما باشد.

PDF Reader

احتمالاً کاربرد این دسته نرم‌افزار در آماده‌سازی محتوای کلاس آنلاین واضح است. کار با این دسته نرم‌افزارها هم بسیار ساده و سرراست است.

از آنجا که برای برگزاری کلاس از نرم‌افزار Adobe Connect استفاده می‌کنید، انتخاب PDF Acrobot Reader از شرکت Adobe سرراست‌ترین گزینه است. بااین‌حال اگر می‌خواهید روی فایل پی‌دی‌اف‌تان نکاتی را با دست‌خط خودتان بنویسید، پیشنهاد می‌کنیم نرم‌افزار XODO را هم امتحان کنید.

Photoshop

ارائه‌ی شما زمانی کامل و موفق خواهد بود که تدریس شما تمامی راه‌های یادگیری را پوشش دهد. تصویر نقش مهمی در یادگیری عمیق دارد و به مخاطب شما بسیار کمک می‌کند. فرقی نمی‌کند شما چه موضوعی را تدریس می‌کنید؛ باید بتوانید تا جای ممکن از امکان چندرسانه‌ای‌بودن بهره بگیرید. این کار میسر نمی‌شود مگر اینکه کار با فتوشاپ را به‌خوبی بدانید.

البته ابزارهای جایگزین دیگری هم می‌توانید پیدا کنید. پیشنهاد می‌کنیم نرم‌افزار Conva را هم امتحان کنید.

Excel

بسته به محتوایی که تدریس می‌کنید، اهمیت این نرم‌افزار می‌تواند کم یا زیاد شود، اما همیشه گزینه‌ای بسیار عالی برای ارتباط بیشتر با مخاطب است. فایل‌های اکسل ابزار بسیار قدرتمندی برای آماده‌سازی محتوای کلاس آنلاین است، حتی اگر درسی کاملاً نظری را تدریس کنید.

تقریباً هیچ ارائه‌ای بدون استفاده از صفحات گسترده یا همان فایل‌های اکسل کامل نخواهد بود؛ شما همیشه این امکان را دارید که از این فایل‌ها بهره ببرید.

Microsoft Excel و Google Sheets دو گزینه‌ی معمول است و هر دو نیز به‌خوبی با فونت فارسی سازگاری دارند.

Google Calendar

شما به نرم‌افزارهایی برای مدیریت کلاس نیاز دارید. البته وقتی پای مدیریت کارها در زمان مشخص به میان می‌آید Google Calendar جزو اولین گزینه‌هاست. امکانات بسیار فراوانی که این نرم‌افزار تحت وب در اختیار شما قرار می‌دهد می‌تواند قبل از برگزاری کلاس، حین و بعد از آن را پوشش دهد.

این ابزار فقط برای تنظیم زمان کلاس و یادآوری آن به خودتان و دانشجویان و دانش‌آموزان‌تان کارایی ندارد؛ اگر می‌خواهید به همه‌ی فایل‌های‌تان به‌صورت یک‌جا دسترسی داشته باشید یا اگر به‌دنبال راهی هستید که به‌راحتی همه‌ی فایل‌ها و ملزومات را با دانشجویان‌تان به اشتراک بگذارید انتخاب Google Calendar بسیار هوشمندانه است.

Adobe Captivate

اصلاً عجیبی نیست شرکتی که قوی‌ترین و فراگیرترین نرم‌افزار برگزاری کلاس آنلاین را عرضه کرده است بهترین و جامع‌ترین نرم‌افزار برای آماده‌سازی محتوای کلاس آنلاین را هم ارائه کند. شرکت Adobe هم همین کار را کرده است. Adobe Captivate مهم‌ترین نرم‌افزار آموزش مجازی است. اگر می‌خواهید مدرس حرفه‌ای آنلاین باشید، ناگزیر هستید کار با این نرم‌افزار را به‌خوبی یاد بگیرید. این نرم‌افزار، نه‌تنها به‌صورتی یکپارچه با Adobe Connect و دیگر نرم‌افزارهای Adobe هماهنگ است، شما را از کار با نرم‌افزارهای متعدد بی‌نیاز می‌کند.

تنها دشواری برای کار با این نرم‌افزار محدودیت به‌دلیل تحریم ایران است، اما احتمالاً به راه‌حل ساده‌ی آن تسلط دارید. هر چیزی که برای آماده‌سازی محتوای کلاس آنلاین نیاز دارید در این نرم‌افزار وجود دارد.

در تدریس آنلاین حرفه‌ای شوید!

همه‌ی استادهای خوب لزوماً در تدریس آنلاین بهترین نیستند. هر قدر هم که تجربه داشته باشید، تدریس آنلاین مقتضیات و نیازمندی‌های خود را دارد؛ شما باید این مهارت‌ها را کسب کنید و ما در راه کسب این مهارت‌ها کنار شما هستیم. پیشنهاد می‌کنیم برای شروع این مطلب را هم مطالعه کنید:

چطور کلاس آنلاین موفق برگزار کنیم؟

راه‌اندازی کلاس آنلاین، فقط با چند کلیک

شما می‌توانید به‌راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن، فقط با چند کلیک، کلاس‌های آنلاین خود را راه‌اندازی کنید. کافه‌تدریس با ارائه‌ی سرویس راه‌اندازی کلاس آنلاین و وبینار، به شما کمک می‌کند که با بصرفه‌ترین هزینه، از تمامی امکانات کلاس آنلاین بهره‌مند شوید.

برای آشنایی با نحوه‌ی برگزاری کلاس آنلاین کافی است روی این لینک کلیک کنید:

برگزاری کلاس آنلاین و وبینار