طرز مطالعه کنکور در زمان امتحانات از دغدغه‌های بخش عمده‌ای از داوطلبان است. در زمان کنکور بسیاری از شما ترم آخر کارشناسی را می‌گذرانید و در این بازه استرس این موضوع به سراغ شما می‌آید که از دیگران عقب افتاده‌اید؛ این استرس هم به کنکور و هم به نتیجه‌ی امتحانات‌تان آسیب می‌زند؛ پس برای خلاصی از شر استرس امتحانات و مطالعه در این زمان باید چاره‌ای بیندیشیم.

استرس امتحانات

یکی از مشکلات بزرگی که برخی از دانش‌آموزان کنکوری در روند آمادگی برای کنکور دارند این است که مجبورند در زمانی که برای کنکور مطالعه می‌کنند برای دانشگاه هم خود را آماده کنند. این دسته از دانش‌آموزان نمی‌توانند برنامه‌ریزی درستی برای این دوره انجام دهند؛ به‌همین دلیل، احساس می‌کنند دوره‌ی امتحانات دی‌ماه باعث می‌شود تا آنان کمتر برای کنکور مطالعه کنند.

برخی از داوطلبان هم چنان این موضوع را برای خود بزرگ و حل‌ناشدنی تلقی می‌کنند که احساس می‌کنند نمی‌توانند در کنکور موفق شوند.

البته اگر شما از ابتدای مطالعه برای کنکور خود به‌خوبی برنامه‌ریزی کرده باشید، این بازه دو تا سه‌هفته‌ای نمی‌تواند اختلالی در برنامه‌ی بلندمدت شما ایجاد کند و استرس‌تان کمتر خواهد شد.

برای رهایی از این استرس کارهایی را می‌توانید انجام دهید:

  • نگرانی‌های خود را یادداشت کنید.
  • بعد از امتحان درمورد آن با دوستان‌تان صحبت نکنید.
  • به فکر مطالب فراموش‌شده نباشید و تمرکزتان را روی دروس فعلی بگذارید.
  • شکلات تلخ و آب زیاد مصرف کنید.

این کارها به شما کمک می‌کند تا استرس کمتری داشته باشید و بتوانید بهتر این دوره را سپری کنید.

طرز مطالعه در زمان امتحانات

یکی از اصول طرز مطالعه کنکور در زمان امتحانات این است که داوطلبان باید طبق برنامه‌ی خودشان و با انرژی و توان بالا مطالعه‌ی خود را ادامه دهند و از فرصت‌هایی که در دست دارند بهترین استفاده را ببرند. با توجه به اینکه مسئله‌ی برنامه‌ریزی در ایام امتحانات یکی از مسائل مهم برای همه است، ما در ادامه سعی می‌کنیم تا شما را با یک برنامه‌ریزی خوب آشنا کنیم. برای داشتن برنامه‌ی خوب به این نکات توجه کنید:

دروس دانشگاه را اولویت قرار دهید

یکی دیگر از بایدهای طرز مطالعه کنکور در زمان امتحانات این است که در زمان امتحانات باید توجه‌تان را بر دروسی که باید امتحان دهید متمرکز کنید؛ پس باید برای بهترین برنامه‌ریزی وضعیت خود را در این دروس بسنجید و با توجه به زمانی که قبل از هر امتحان در اختیار دارید و اطلاعاتی که از گذشته و سر کلاس دارید برای آن برنامه‌ریزی کنید و زمان مناسب به آن اختصاص دهید.

معمولاً خود برنامه‌ی امتحانی می‌تواند گونه‌ای برنامه‌ریزی درسی باشد. اگر برنامه‌ی خوبی برای امتحان ندارید یا قادر به برنامه‌ریزی نیستید، می‌توانید از برنامه‌ی امتحانی داخل سایت دانشگاه به‌عنوان پایه و اصل برنامه‌ریزی روزهای امتحان استفاده کنید. برای انجام‌دادن این کار برنامه‌ی امتحانی را به‌دقت مطالعه کنید و سپس وقت درنظرگرفته‌شده برای هر امتحان را با توان و آمادگی‌تان در هر درس بسنجید.

اگر این وقت کافی بود، در همان مدت درنظرگرفته‌شده درس مدنظر را مطالعه کنید؛ اگر هم کم بود، از وقت مطالعه‌ی دروسی که قبل از درس مدنظر قرار دارند و شما اطمینان دارید که در آن دروس آمادگی بیشتری دارید زمانی را به وقت درس مدنظر اضافه کنید؛ اما اگر به نظر شما وقت درنظرگرفته‌شده زیاد بود، زمان مدنظر برای مطالعه‌ی درس را از زمان اصلی کم کنید و وقت خالی را در دفتر برنامه‌ریزی خود خالی نگه دارید. از این وقت می‌توانید برای دروس سخت خود که برای آن‌ها آمادگی یا وقت کمتری دارید استفاده کنید یا به مطالعه برای کنکور بپردازید.

زمان کوتاه برای تست مفهومی در برنامه‌ریزی روزهای امتحان

یکی از دغدغه‌های بسیاری از داوطلبان این است که در روزهای امتحان از تستی‌خواندن و تست‌زدن دور می‌مانند؛ زیرا ایام امتحانات زمان تشریحی‌خواندن است. ممکن است که این مسئله تاحدی درست باشد، اما اگر شما در همان رشته‌ی خودتان می‌خواهید آزمون دهید تا حدی برخی از دروس با کنکورتان یکسان است و مطالعه‌ی تشریحی می‌تواند به فهم بهتر مطلب برای پاسخگویی به سؤالات به شما کمک کند؛ از طرف دیگر، در مطالعه‌ی تشریحی هم، اگر نحوه‌ی مطالعه درست و اصولی باشد، می‌توان مطمئن بود که تست‌زنی از آن مباحث هم تا حد بسیار زیادی میسر است.

برای اینکه تا حدی بتوانید خود را در ایام امتحانات برای کنکور نیز بسنجید، می‌توانید زمانی را در برنامه‌ریزی درسی روزهای امتحان برای تست‌زنی اختصاص دهید؛ به‌این صورت که پس از پایان درس و مطالعه‌ی کامل آن، تست‌هایی از مباحث مدنظر را انتخاب کنید و به آن‌ها پاسخ دهید.

از خودتان بیش‌ازحد توقع نداشته باشید

یکی از ضعف‌ها و مشکلاتی که بسیاری از داوطلبان دارند این است که در شب‌های امتحان بیش از توان‌شان از خودشان کار می‌کشند. این موضوع، علاوه بر دل‌زدگی، خستگی مفرط و کاهش توان یادگیری افراد را در پی دارد.

وقتی صحبت از برنامه‌ریزی برای روزهای امتحان می‌شود، بسیاری از افراد که تا قبل از آن زمان کمتری را به مطالعه اختصاص می‌دادند گمان می‌کنند که با افزایش بیش‌ازحد و ناگهانی ساعت‌های مطالعه می‌توانند موفق‌تر شوند، درحالی‌که این موضوع اشتباه است و شما نباید بیش از توان‌تان از خودتان انتظار داشته باشید.

اگر در برنامه‌ریزی مطالعه‌ی روزهای امتحان چنین کاری را انجام دهید و سپس نتوانید طبق برنامه پیش روید، با مباحث و بخش‌هایی از دروس ناخوانده باقی مانده و نمرات پایین که نتیجه‌ی پیش‌آمدن چنین مشکلی است روبه‌رو خواهید شد. این اتفاق هم بر معدل و هم بر روحیه‌ی شما تأثیر منفی می‌گذارد؛ بنابراین، از خودتان بیش‌ازحد انتظار نداشته باشید.

همچنین لازم است که واقع‌گرا باشید و سعی نکنید با کاهش ناگهانی ساعت‌های خواب و استراحت‌تان همه‌ی ویژگی‌های یک برنامه‌ی مطلوب را با هم پیش ببرید.

برای آشنایی با مفهوم معدل مؤثر بر نتیجه‌ی کنکور این مطلب را مطالعه کنید:

تأثیر معدل کارشناسی بر رتبه ارشد چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟