فواید یادگیری ماشین برای جامعه چیست؟ این روزها، با پیشرفت فناوری، چشم‌پوشی از کاربردهای آن تقریباً غیرممکن شده است. یکی از پیشرفته‌ترین و موردبحث‌ترین فناوری‌های حال حاضر یادگیری ماشین یا Machine Learning است. این فناوری برای یک فرد عادی به‌معنای توانایی رایانه‌ها برای یادگیری چیزی بدون برنامه‌ریزی صریح است و با آمار محاسباتی ارتباط نزدیکی دارد؛ درواقع یادگیری ماشین روی ابداع مدل‌های پیچیده برای حل مسائلی با ماهیت پیش‌بینی تمرکز می‌کند. یادگیری صرفا به‌معنای روشی است که کامپیوتر از آن برای آموزش خود برای حل مشکلی خاص استفاده می‌کند.

مقدمه

یادگیری ماشین از حوزه‌ی بسیار محبوبی به نام هوش مصنوعی (AI) منشعب می‌شود. هوش مصنوعی به هوشی گفته می‌شود که ماشینی که معمولاً با انسان و دیگر حیوانات در ارتباط است در اختیار دارد.

به‌جرئت می‌توان گفت یادگیری ماشین و هوش مصنوعی تقریباً همه‌ی حوزه‌ها و صنایع را در اختیار گرفته‌اند. بسیاری فکر می‌کنند هوش مصنوعی فقط به‌معنای استفاده از ربات‌هاست، درحالی‌که این حوزه بسیار بی‌حدوحصر است؛ از انجام‌دادن تشخیص‌های پزشکی گرفته تا سیستم‌های خبره مورداستفاده در بخش هوانوردی، هوش مصنوعی در همه‌جا مفید است. سیستم‌های آموزشی هوشمند به‌طور گسترده در بخش آموزش استفاده می‌شوند یا حتی معاملات الگوریتمی یا Algorithmic Trading را می‌توان با کمک چندین سیستم پیچیده هوش مصنوعی انجام داد.

برای آشنایی با یادگیری ماشین این مطلب را مطالعه کنید:

یادگیری ماشین (Machine Learning) چیست و چگونه کار می‌کند؟

فواید یادگیری ماشین برای جامعه

امروزه با کمک یادگیری ماشین و هوش مصنوعی می‌توانیم تصویر بهتری از جامعه خود مشاهده کنیم. بسیاری از سازمان‌ها از این فناوری برای ایجاد اصلاحات اجتماعی استفاده می‌کنند. یکی از این سازمان‌های بزرگ IBM است که پروژه‌های متعددی را برای تغییر آینده صنعت غذا با کمک هوش مصنوعی انجام داده است. سایر اثرات بشردوستانه هوش مصنوعی را می‌توان در بخش آموزش مشاهده کرد.

هوش مصنوعی و یادگیری جایگزین یا همان Alternative Learning

استفاده از یادگیری جایگزین یا همان Alternative Learning شکل نگاه ما به آموزش را تغییر داده است. یکی از این پلتفرم‌ها که از یادگیری تطبیقی یا Adaptive Learning استفاده می‌کند Knewton است که با استفاده از یادگیری ماشین محتوای شخصی‌سازی‌شده را ارائه می‌دهد که درنتیجه عملکرد دانش آموزان را بهبود می‌بخشد. Quill یکی دیگر از این نرم‌افزارهاست که هدف آن ارائه ابزارهای گرامر آنلاین رایگان به دانش‌آموزانی است که از نظر مالی ضعیف هستند. الگوریتم مورداستفاده در Quill ترکیبی از یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی است.

هوش مصنوعی و محیط‌زیست

پیشرفت در یادگیری ماشین و هوش مصنوعی قادر به یافتن راه‌حل برای مشکلات محیط‌زیستی نیز شده است. IBM در تلاش است تا با ایجاد طرح افق سبز یا Green Horizons، سطح آلودگی هوا را بهبود بخشد. این فناوری که در چین اجرا شده است، از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی و تجزیه‌وتحلیل سطوح آلودگی هوا در سراسر پکن با کمک سنسورهای نصب شده استفاده می‌کند.

در صنعت کشاورزی نیز هوش مصنوعی، با پیش‌بینی عملکرد محصول، به داشتن محصولاتی با کیفیت بهتر کمک می‌کند.

هوش مصنوعی در صنعت پزشکی

هوش مصنوعی در صنعت پزشکی نیز سودمند است؛ برای مثال، در حال حاضر دستیاران پرستار مجازی که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند توسعه یافته‌اند. این دستیاران بیماران را پس از ترخیص از بیمارستان پیگیری می‌کنند؛ همچنین ربات‌هایی همراه برای کمک به بیماران مبتلا به افسردگی و استرس، به‌ویژه برای سالمندان، ایجاد شده‌اند. یکی از این ربات‌های پرکاربرد X2AI’s Tess است.

هوش مصنوعی در محاسبات شهری

علاوه‌براین، محاسبات شهری از هوش مصنوعی برای مدیریت علائم ترافیکی و اطمینان از جریان روان ترافیک استفاده می‌کنند. حتی انتشار گازها از وسایل نقلیه را می‌توان با استفاده از تکنیک‌های یادگیری ماشین کنترل کرد.

برای آشنایی با کاربردهای یادگیری ماشین در زندگی روزمره این مطلب را مطالعه کنید:

۹ کاربرد یادگیری ماشین در زندگی روزمره را بشناسید!

جمع‌بندی مطالب درباره فواید یادگیری ماشین برای جامعه

برخلاف باور عموم که تکنولوژی هوش مصنوعی مضراتش بیشتر از فوایدش است، می‌بینیم که استفاده از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی که در حال حاضر ردپایش در تمام حوزه‌ها قابل مشاهده است، چندین مزیت اجتماعی را به همراه داشته است.

ورود به دنیای ماشین لرنینگ با کلاس‌های آنلاین آموزش علم داده کافه‌تدریس

کافه‌تدریس کلاس‌های آنلاین مقدماتی و پیشرفته آموزش علم داده را برگزار می‌کند. شرکت در این کلاس‌های آنلاین یکی از بهترین روش‌های یادگیری علم داده و یادگیری ماشین است و به شما امکان می‌دهد از هر نقطه‌ی جغرافیایی به جامع‌ترین و به‌روزترین آموزش دیتا ساینس دسترسی داشته باشید.

کلاس‌های آنلاین آموزش علم داده کافه‌تدریس به‌صورت کاملاً تعاملی و پویا و کارگاهی برگزار می‌شود و مبتنی بر کار روی پروژه‌های واقعی علم داده است.

برای آشنایی بیشتر با کلاس‌های آنلاین آموزش علم داده کافه‌تدریس و مشاوره‌ی رایگان برای شروع یادگیری دیتا ساینس و ماشین لرنینگ روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین علم داده کافه‌تدریس