مدیریت احساسات چیست و چه نقشی در موفقیت یک مدیر موفق دارد؟ عوامل زیادی برای تبدیل‌شدن یک فرد به یک مدیر موفق نقش دارند و مدیریت احساسات را می‌توان یکی از مهم‌ترین توانایی‌های هر مدیر موفقی دانست. تصمیم‌های مهم و استراتژیک سازمان بر عهده مدیر سازمان است و برای گرفتن یک تصمیم درست باید عوامل زیادی را بررسی کند. یک مدیر با تنش‌ها و چالش‌های زیادی درگیر است و در این شرایط باید بتواند احساسات خود را مدیریت کند که تصمیم درستی برای سازمان بگیرد. در مذاکرات، تصمیم‌گیری‌ها و حتی چالش‌های روزانه مدیریت احساسات یک توانایی مهم و تأثیرگذار است. در این مطلب اهمیت مدیریت احساسات برای مدیران را بررسی می‌کنیم. این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

مدیریت احساسات چیست؟

مدیریت‌کردن احساسات یعنی توانایی شناخت و تفسیر احساسات شخصی و دیگران به‌طوری‌ که بتوانیم عواطف و احساسات خودمان و دیگران را بشناسیم، تفسیر کنیم و درنهایت به‌بهترین شکل ممکن آن را کنترل و مدیریت کنیم‌. وقتی صحبت از مدیریت‌کردن احساسات می‌شود، اکثراً تصور می‌کنند که مدیریت احساسات به‌معنی سرکوب احساس و فکرکردن با منطق است. این اشتباه است و در بسیاری از موارد بروز احساسات به مدیریت آن کمک بیشتری می‌کند تا پنهان‌کردن آن. مدیریت احساسات کمک تا تصمیم‌های بهتری بگیریم و ارتباط بهتری با دیگران برقرار کنیم که این ارتباط ممکن است در زندگی شخصی با خانواده و دوستان یا زندگی کاری با کارمندان و همکاران‌مان باشد.

مدیریت احساسات در مدیران

موفقیت یک کسب‌وکار با ارتباط کارکنان و نیروی انسانی آن ارتباط مستقیمی دارد. اگر یک مدیر مدیریت احساسات خوبی داشته باشد، یعنی بتوانید علاوه بر احساسات خود، احساسات کارکنان سازمان را هم خوب بشناسد و درک کنید، ارتباط میان افراد آن مجموعه بهتر و درنتیجه کسب‌وکار مدنظر، موفقیت بیشتری خواهد داشت. مدیریت‌کردن احساسات باعث ارتباط بهتر کارمندان و مدیر می‌شود و رضایت کاری تمامی افراد آن سازمان را افزایش می‌دهد؛ همچنین یک مدیر اگر بتوانید احساسات خود را مدیریت کند، تصمیم‌های درست‌تری هم خواهد گرفت و مدیریت‌کردن احساسات کاملاً مستقیم در شکست یا موفقیت یک سازمان نقش خود را ایفا خواهد کرد؛ بنابراین مدیریت‌کردن احساسات از مهارت‌های حیاتی و مهم یک مدیر است که به بهبود روابط، کنترل استرس و تنش در سازمان، بهبود تصمیم‌ها و درنهایت رشد کسب‌وکار بینجامد.

احساسات در محیط کار

ما بخش زیادی از زمان خود را در محیط کار سپری می‌کنیم و شاید این زمان حتی بیشتر از وقتی است که با خانواده خود می‌گذرانیم. در محیط کار چالش‌های زیادی ایجاد می‌شود که می‌تواند خشم، ناراحتی، نگرانی یا ناامیدی ما را رقم بزند. اگر نتوانیم این احساسات را در محیط کار مدیریت کنیم، ممکن است به قیمت ترک شغل، آسیب‌های روحی و حتی مشکلاتی در زندگی شخصی ما تمام شود. مدیریت‌کردن احساسات کارمندان تنش‌های محیط کار را کاهش می‌دهد و چالش‌های مدیریت یک کسب‌وکار را کمتر می‌کند.

چطور احساسات خود را مدیریت کنیم؟

مدیریت احساسات نیاز به تمرین و اطلاعات بالا دارد. اگر خیلی احساسات خود و دیگران را نمی‌شناسید و نمی‌توانید آن را مدیریت کنید، ایرادی ندارد. مدیریت احساسات با مطالعه زیاد و تمرین روزانه و مداوم ایجاد می‌شود که شاید چند ماه و چند سال تمرین و تمرکز نیاز داشته باشد. ابتدا باید بدانید که شرکت در جلسه‌های مشاوره و داشتن یک منتور یا مشاور می‌تواند مسیر را برای‌تان هموارتر کند. مدیریت‌کردن احساسات یک مهارت است که نیاز به راهنما دارد. مطالعه کتاب‌های مختلف مانند کتاب راهنمای مدیریت احساسات در محیط‌های کاری می‌تواند یک گزینه خوب برای شروع باشد. در ادامه چند اصل مدیریت احساسات را بررسی می‌کنیم.

۱. احساسات خود را بیان کنید

بیان‌کردن احساسات می‌تواند سطح آن را کاهش دهد؛ مثلاً اگر از موضوعی عصبانی یا غمگین هستید، حتماً با یک دوست یا مشاور صحبت کنید. بیان احساسات سطح انرژی آن را کاهش می‌‌دهد و بعدازآن می‌‌توانید بهتر احساس خود را کنترل کنید. اگر کارمند یا همکار شما هم نیاز به تخلیه احساسات خود دارد، با او صحبت کنید و اجازه دهید درمورد حال خود حرف بزند. شاید گاهی نیاز باشد همکارتان گریه کند و با این روش تمامی احساس خود را بیان کند.

مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید:

مدیریت تعارض یعنی چه؟

۲. ریشه اصلی مشکل را پیدا کنید

گاهی ریشه احساسات منفی ما یا کارمندان جای دیگری است که کمتر به آن توجه می‌شود؛ مثلاً ممکن است دلیل حال بد یکی از همکاران شما مشکلات شخصی باشد و ارتباطی به شرایط کاری و مشکلات کاری نداشته باشد، اما حتی خودش هم متوجه این موضوع نباشد. ریشه مشکلات را پیدا و برطرف کنید.

۳. احساسات بخشی از ما هستند

سعی نکنید احساسات خود را نادیده بگیرید. بپذیرید ک به‌عنوان یک مدیر شما هم ممکن است گاهی عصبی شوید، ناراحت باشید و گاهی احساس ناامیدی زیادی داشته باشید. پذیرفتن این احساسات گام مهمی در برطرف‌کردن آن است. اگر تصور می‌کنید شما یک مدیر هستید و نباید احساساتی باشید، کاملاً در اشتباه‌اید.

۴. تکنیک‌های مختلف را امتحان کنید

ممکن است هر فردی تکنیک خاصی برای مدیریت احساسات خود داشته باشد؛ مثلاً در هنگام عصبانیت اگر کمی نفس عمیق بکشید یا تا ۱۰ بشمارید آرام شوید یا فردی با راه‌رفتن در هنگام عصبانیت آرام شود؛ بنابراین با تکنیک‌های مختلف سعی کنید احساس شدید لحظه‌ای خود را تعدیل کنید.

۵. قبل از عمل فکر کنید

در شرایطی حساس و زمانی که احساس ترس، عصبانیت یا استرس زیادی داریم، ممکن است قبل از فکرکردن اقدام کنیم. اگر در شرایط این‌چنینی لازم است تصمیم مهمی بگیرید، حتماً کمی درنگ کنید، نفس عمیق بکشید و به عواقب و نتایج تصمیمی که می‌گیرید فکر کنید.

۶. ورزش کنید

ورزش و سبک زندگی سالم می‌تواند بخشی از احساسات ما را تخلیه و کنترل کند. حتماً یک برنامه ورزشی منظم برای خودتان تدارک ببینید. اگر زمان خالی ندارید، دست‌کم نیم‌ساعت در روز را پیاده‌روی کنید.

۷. مطالعه کنید

حتماً درمورد احساسات و مدیریت روابط خود مطالعه کنید. اکثر ما فکر می‌کنیم نیازی به شناخت خودمان نداریم و همه‌چیز را در مورد خودمان می‌دانیم، اما با مطالعه بیشتر متوجه می‌شویم که چقدر خودمان و احساسات‌مان را نمی‌شناسیم.

۸. با یک مشاور و روانشناس در ارتباط باشید

داشتن یک مشاور فقط برای زمان بروز مشکل نیست. یک مشاور می‌تواند درک بهتری از خودمان به ما بدهد و کمک کند در زندگی روزمره و زندگی کاری، مدیریت بیشتری داشته باشیم.

جمع‌بندی درباره کنترل احساسات

مهارت‌های زیادی هستند که یک مدیر عادی را به یک مدیر موفق تبدیل می‌کنند و شاید قبل از این درمورد آن چیزی نشنیده باشید. مدیریت احساسات یکی از مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای هر مدیری است که می‌خواهد موفقیت خود و سازمان خود را ببیند. کنترل احساسات مدیران و کارمندان، استرس کاری را کاهش می‌دهد، تصمیم‌های اشتباه را کم می‌کند و باعث می‌شود چالش‌های کمتری در محیط کاری داشته باشید. همه‌ی این موارد درنهایت افزایش رضایت کارمندان و موفقیت سازمان را رقم می‌زند.