دلیل اهمیت داده برای کسب و کارها در دنیای امروزی چیست؟ چرا کسب‌وکارها باید به علم داده اهمیت بدهند و روی آن سرمایه‌گذاری کنند؟ در این مطلب به‌صورت مفصل پنج حوزه وسیع را پوشش خواهیم داد که اهمیت داده‌ها را به‌طور قابل توجهی افزایش می‌دهند و به این پرسش پاسخ خواهیم داد که اهمیت داده برای کسب و کارها را باید در کجا جست‌وجو کرد.

دلیل اهمیت داده برای کسب و کارها در کجاست؟

در عصر امروزی بخش جدایی‌ناپذیر راه‌اندازی یک سازمان موفق شامل جمع‌آوری داده‌هایی است که می‌توان آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل کرد تا بینش بیشتری درمورد کسب و کار و مشتریان آن به دست آورد. بسیاری از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان، مانند آمازون، گوگل و نتفلیکس و غیره، در طول تاریخ از داده‌ها برای هدف‌های تجاری استفاده کرده‌اند. پیشرفت‌ها در زمینه‌هایی مانند پردازش داده‌ها و تجسم داده‌ها اهمیت داده‌ها را نشان داده و بهره‌مندی از مزیت‌های کلان‌داده یا Big Data را برای همه دستیافتنی‌تر کرده است.

شاید بپرسید «اما اگر داده‌های کافی نداشته باشیم چه؟» جواب این است که حتماً خواهید داشت. تولید داده‌ها به‌طور تصاعدی در حال رشد است. برخی از ارقام نشان می‌دهد که ما به‌طور جمعی روزانه تقریباً ۲.۵ کوینتیلیون (quintillion) بایت داده ایجاد می‌کنیم؛ به‌عبارت دیگر، داده‌ها به‌راحتی در اختیار رهبران کسب و کار و برای کسانی که مایل به استخراج آن هستند قرار می‌گیرد. موضوع نگران‌کننده‌تر این است که تشخیص دهیم چه داده‌هایی ارزش استخراج دارند و چه داده‌هایی ارزش استخراج ندارند؛ زیرا تعداد زیادی داده تولید می‌شود.

با وجود این، داده‌ها دارایی ارزشمندی برای کسب و کارها در قرن بیست‌ویکم هستند. در سال ۲۰۰۶ کلایو هامبی  (Clive Humby)، ریاضیدان بریتانیایی، عبارت «داده‌ها نفت جدید هستند» را درمورد دردسترس‌بودن هر دو منبع ابداع کرد: نه نفت و نه داده‌ها در حالت خام ارزشمند نیستند، بلکه ارزش زمانی به دست می‌آید که به‌سرعت، به‌طور کامل و دقیق جمع آوری و به دیگر داده‌های مرتبط متصل شوند.

در این ادامه پنج حوزه وسیع را پوشش خواهیم داد که اهمیت داده‌ها را به‌طور قابل توجهی افزایش می‌دهند. این پنج حوزه، بدون ترتیب خاصی از اهمیت، این موارد را دربرمی‌گیرند:‌

  • تصمیم‌گیری
  • حل مسئله
  • درک
  • بهبود فرایندها
  • درک مشتریان
دلیل اهمیت داده برای کسب و کارها

۱. تصمیم‌گیری آگاهانه

با دراختیارداشتن اطلاعات لحظه‌ای و بلادرنگ، افراد می‌توانند تصمیم‌های آگاهانه‌ای درمورد جهت‌گیری شرکت و کسب و کار خود بگیرند؛ این امر به‌این دلیل است که داده‌ها معادل دانش هستند؛ بنابراین داشتن داده‌های خوب به‌عنوان شواهد یا توجیهی انکارناپذیر برای یک تصمیم عمل می‌کند و به مدیران اجازه می‌دهد بگویند: «ما x را به‌دلیل y انجام دادیم». اساساً داده‌های خوب به‌خودی خود قانع‌کننده هستند.

البته مسیرهای دیگری نیز وجود دارند، مانند شواهدی که افراد مختلف بیان می‌کنند، مفروضات و مشاهدات انتزاعی که ممکن است به‌طور بالقوه آسان تر باشد، اما درنتیجه ممکن است به مسیری از منابع هدررفته بینجامد. روزهایی که فرضیات و احساسات درونی یک کسب و کار را هدایت می‌کرد گذشته است. استفاده از داده‌ها مدیران را قادر می‌کند تا براساس حقیقت‌های ارائه‌شده ازسوی داده‌ها تصمیم‌های کم‌خطرتری اتخاذ کنند.

۲. حل مسئله

دیگر دلیل اهمیت داده برای کسب و کارها توانایی حل مسئله است. وقتی فروش کاهش می‌یابد یا محصولی با شکست مواجه می‌شود، چگونه علت شکست را کشف می‌کنید؟ داده‌ها سازمان‌ها را قادر می‌کنند تا سلامت فرایندهای مختلف تجاری و سیستم‌های ضروری خود را ردیابی و بررسی کنند؛ درواقع کمکی که داده‌ها به کسب و کارها ارائه می‌کنند، امکان آینده‌نگری است.

کسب و کارها می‌توانند داده‌ها را برای کشف مرحله‌هایی که در آن عملکرد مختل شده است یا مشکلی وجود دارد بررسی کنند. سازمان‌ها با درک بهتر جایی که فرایندها یا سیستم‌ها با مشکل مواجه هستند، می‌توانند راه‌حل‌هایی را برای بهبود چنین مراحلی پیاده‌سازی کنند. از آنجا که داده‌ها به سازمان‌ها اجازه می‌دهند تا سلامت سیستم‌ها و فرایندهای مختلف را بررسی کنند، آن‌ها می‌توانند به‌طور مؤثر نظارت بر کیفیت را اعمال کنند و به چالش‌ها قبل از تبدیل‌شدن به یک موضوع حاد پاسخ دهند.

۳. درک بیشتر

«درک بیشتر» دیگر دلیل اهمیت داده برای کسب و کارها به شمار می‌رود. برای اتخاذ تصمیم‌های استراتژیک در آینده درک خوب جایگاهی که در آن قرار دارید حیاتی است. رهبران کسب و کار باید بدانند که هر جنبه از کسب و کار چگونه دربرابر اهداف کلیدی عمل می‌کند. داده‌ها برای به‌دست‌آوردن بینشی دقیق از این عملکرد مهم هستند. صنعتی که نمونه‌ای عالی برای این موضوع است صنعت ورزش است.

فیلم معروف Moneyball نشان می‌دهد که چگونه یک تیم ورشکسته Oakland Athletics، زمانی که مربی آن، Billy Beane، تصمیم می‌گیرد از یک تحلیلگر داده (Data Analyst) استفاده کند تا تصمیم‌های آگاهانه‌ای درمورد بازیکنان بگیرد و عملکرد تیم را بهبود بخشد، می‌تواند با وجود تمامی مشکلات موفق شود. این استفاده از داده‌ها باعث شد که این تیم در سال ۲۰۰۲ در ۲۰ بازی پیروز شود. اکنون تیم ورزشی حرفه‌ای وجود ندارد که از داده‌ها برای پشتیبانی و بهبود عملکرد خود در زمین استفاده نکند.

۴. بهبود فرایندها

داده‌ها به رهبران کسب و کار کمک می‌کند تا فرآیندهایی را که تعداد منابع تلف‌شده را کاهش می‌دهد بهتر درک کنند و بهبود بخشند. با تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و استفاده از تجزیه‌وتحلیل فرایندهای کسب و کار (Business Process Analytics)، رهبران می‌توانند دیدگاهی از بالا به پایین داشته باشند که می‌تواند نقاط ضعف، موانع یا خرابی‌ها را در فرآیندها برجسته کند و در عین حال به طور بالقوه به ساده‌سازی فرآیندهای با عملکرد بالا کمک کند. درنهایت این دانش می‌تواند به کسب و کارها کمک کند تا محصولات خود را سریع‌تر و ارزان‌تر به دست مشتریان برسانند.

۵. درک رفتار

در مرکز هر کسب و کار موفقی اشتیاق عمیق برای درک و برآوردن نیازهای مشتری قرار دارد. برای اینکه مشتریان بالقوه و موجود باور کنند که یک کسب و کار منافع آن‌ها را در نظر دارد، آن کسب‌وکار باید نیازهای مشتریان خود را بشناسد، درک کند و برآورده کند. تجزیه‌وتحلیل مشتری (Customer Analytics) یک تجارت بزرگ است و شرکت‌ها زمان و هزینه زیادی را صرف تلاش برای درک مخاطبان خود می‌کنند.

با دسترسی به داده‌های جمعیت‌شناختی، جغرافیایی و رفتاری، کسب‌وکارها می‌توانند درک بهتری از مشتری‌ای که در حال ارائه خدمت به او هستند ایجاد کنند و نیازهای مخاطبان خاص خود را شناسایی کنند.

برای آشنایی بیشتر درباره‌ی کاربرد علم داده در کسب و کارها این مطلب را مطالعه کنید:

۷ دلیل برای استفاده از دیتاساینس در کسب‌وکارها

حرف آخر درمورد اهمیت داده‌ها برای کسب و کارها

در اهمیت داده‌ها در عصر مدرن تجارت شکی وجود ندارد. داده‌ها یک دارایی حیاتی برای شرکت‌ها هستند؛ بنابراین سازمان‌ها باید اطمینان حاصل کنند که سواد داده‌ای لازم را دارند تا بتوانند در بازار رقابتی دنیای امروزی باقی بمانند و به‌طور بالقوه بر رقبای خود برتری داشته باشند.

برای به‌دست‌آوردن ارزش از داده‌ها، مدیران و کارمندان باید به‌طور یکسان مهارت‌های تحلیل داده‌ داشته باشند که آن‌ها را قادر می‌کند تا به‌سرعت داده‌ها را به‌طور کامل و دقیق جمع‌آوری کنند و درعین‌حال اطمینان حاصل کنند که از این داده‌ها به‌طور مؤثر برای رسیدن به نتیجه‌ی موردانتظار استفاده می‌کنند.