اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام یا به‌اختصار مدیریت اسلامی درسی است که در نگاه اول کمی سخت به نظر می‌رسد. این درس با اصطلاحات عربی، آیات و روایت همراه است و به‌همین دلیل، معمولاً کسانی که تازه این درس را شروع کرده‌اند کمی کند پیش می‌روند. هر قدر که جلوتر بروید، این درس از نظر درک ادبیات نگارش و کلمه‌ها و همچنین درک مفاهیم ساده‌تر می‌شود. مدیریت اسلامی از جدیدترین درس‌های کنکور ارشد مدیریت است و به‌همین دلیل، هنوز به یک ثبات نسبی نرسیده است. منظور از ثبات پیش‌بینی‌پذیرشدن سؤالات این درس در کنکور است. هر سال شکل و ماهیت سؤالات کمی متفاوت می‌شود و جنس سؤالات تغییر می‌کند؛ به‌همین دلیل، درس مدیریت اسلامی چالش جذابی در کنکور ارشد مدیریت است.

ضریب درس مدیریت اسلامی در کنکور ارشد مدیریت

درس مدیریت از دیدگاه اسلام در تمامی رشته‌های مجموعه مدیریت ضریب ۲ دارد. این نشان می‌دهد مدیریت اسلامی چه نقش مهمی در کنکور ایفا می‌کند. درسی که می‌توان از آن درصد بالا گرفت و در تمامی رشته‌ها هم ارزشمند است. از این درس ۱۵ سؤال مطرح می‌شود زدن هر یک تست در کنکور می‌تواند ۶.۶ درصد به داوطلبان هدیه دهد. اسلام وقتی جذاب‌تر می‌شود که درصدهای داوطلبان در رشته‌های مختلف را بررسی کنیم. در این مطلب درس اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام در کنکور ارشد مدیریت را بررسی کرده‌ایم.

درصد داوطلبان در درس مدیریت از دیدگاه اسلام

میانگین درس مدیریت اسلام در رتبه‌های تک‌رقمی رشته مدیریت بازرگانی و مدیریت دولتی حدود ۷۵ درصد است. رتبه‌های تک‌رقمی مدیریت صنعتی، فناوری اطلاعات و مالی حدود ۶۰ درصد به این درس پاسخ می‌دهند. این یعنی درسی که به‌راحتی می‌توان از آن درصد گرفت و کسی آن را از دست نمی‌دهد. فرقی نمی‌کند در چه رشته‌ای کنکور می‌دهید، این درس را تحت هر شرایطی خوب مطالعه کنید؛ زیرا نزدن این درس یعنی ازدست‌دادن رقابت با دیگر داوطلبان.

بهترین منبع اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام

مدیریت از دیدگاه اسلام در کنکور ارشد مدیریت منبع نسبتاً مشخصی دارد. مطابق با سؤالات سال‌های گذشته کنکور ارشد، اکثر سوالات این درس از کتاب مدیریت اسلامی دکتر مقیمی مطرح می‌شود، به‌طوری‌که هر سال این کتاب ویرایش جدید منتشر می‌کند و سؤالاتی هم از همان بخش‌های جدید مطرح می‌شوند. این‌طور که پیداست این کتاب منبع اصلی طراحان سؤال است و برای آمادگی کنکور بهتر است این کتاب را قبل از هر منبع دیگری مطالعه کنید.

کتاب اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام نوشته سیدمحمد مقیمی

برای گرفتن بهترین نتیجه در این کنکور دکتری مدیریت پیشنهاد می‌کنیم مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید:

طرز مطالعه دروس حفظی کنکور ارشد مدیریت چگونه است؟

سرفصل‌های درس مدیریت اسلامی

همان‌طور که اشاره شد منبع اصلی مدیریت از دیدگاه اسلام کنکور ارشد کتاب دکتر مقیمی است. این کتاب در ۵ بخش مختلف تدوین شده است:

  • بخش اول: کلیات مدیریت اسلامی
  • بخش دوم: برنامه‌ریزی در مدیریت اسلامی
  • بخش سوم: سازمان‌دهی در مدیریت اسلامی
  • بخش چهارم: هدایت در مدیریت اسلامی
  • بخش پنجم: کنترل و نظارت در مدیریت اسلامی

خلاصه کتاب اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام مقیمی

یکی از اشتباه‌های خیلی از داوطلبان استفاده از خلاصه کتاب‌ها و جزوه‌هاست که در بازار به قیمت‌های متفاوت به فروش می‌رسد. توجه کنید که اگر برای کنکور آماده می‌شوید، نباید از جزوه‌ها استفاده کنید. حتی اگر کتاب دکتر مقیمی را تهیه می‌کنید، سعی کنید چاپ آخر کتاب باشد؛ زیرا هر سال از بخش‌های جدید و ویرایش جدید کتاب چند سؤال مطرح می‌شود. شاید اگر این درس، درس بی‌اهمیتی بود و نیاز به ۲۰،۳۰ درصد داشتید، خواندن جزوه ایرادی نداشت. زمانی‌که این درس این‌قدر مهم است و اکثر رتبه‌برترها بیش از ۶۰ درصد به آن پاسخ می‌دهند، خواندن جزوه و خلاصه کتاب و… می‌تواند یک اشتباه جبران‌ناپذیر باشد.

چرا درس مدیریت اسلامی را حذف نکنیم؟

مدیریت اسلامی از درس‌های بسیار مهم و استراتژیک کنکور ارشد و دکتری مدیریت است. این درس در تمام رشته‌های کنکور ضریب دارد و جز دروس مشترک کنکور است. گرفتن درصد بالا در این درس کمک می‌کند در چند رشته رتبه خوبی کسب کنید و در انتخاب رشته حق انتخاب بیشتری داشته باشید. خیلی از داوطلب‌های کنکور ارشد مدیریت بعد از دیدن نتایج تصمیم می‌گیرند در چند رشته انتخاب کنند؛ مثلاً داوطلبی که قصد شرکت در کنکور مدیریت بازرگانی را دارد، بعد از دیدن کارنامه احتمالاً تصمیم بگیرد در رشته مدیریت فناوری اطلاعات یا حتی مدیریت دولتی و منابع انسانی هم انتخاب رشته کند. اگر دروس مشترک را خوب مطالعه کنید احتمالاً رتبه خوبی در تمام رشته‌ها کسب کنید و این شانس را به خودتان بدهید که اگر در اولویت اول خود دانشگاه موردنظرتان را کسب نکردید، حداقل در رشته‌های دیگر بتوانید در همان دانشگاه ادامه تحصیل دهید. از طرفی مدیریت اسلامی درصد خوبی به اکثر داوطلبان می‌دهد. گرفتن درصد بالا در این درس بدون شک راحت‌تر از درسی مثل ریاضی و آمار و حتی تئوری مدیریت است. پس توصیه می‌کنیم حتماً این درس را جز برنامه مطالعاتی خود قرار دهید.

نحوه مطالعه درس مدیریت اسلامی کنکور ارشد مدیریت

در نگاه اول درس اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام درس سختی به نظر می‌رسد. این درس اصطلاحات و عبارات عربی زیادی دارد که شاید خواندن کتاب را کمی سخت می‌کند. اشتباه اکثر داوطلبان این است که تصور می‌کنند در اولین مواجهه با درس مدیریت اسلامی می‌توانند آن را کامل یاد بگیرند و سؤالات را هم تماماً حل کنند. در برنامه مطالعاتی خود سعی کنید ابتدا به‌صورت روزنامه‌وار یک فصل یا یک مبحث را مطالعه کنید و چند سؤال کلیدی برای خود بسازید. مثلاً این فصل در مورد چیست؟ یا هدف این فصل چیست؟ در قدم و فاز بعدی سعی کنید با دقت بیشتر، سرعت کمتر و باهدف یادگیری عمیق همان مبحث یا فصل را مطالعه کنید. در این مرحله بهتر است خلاصه مطالب را در جایی یادداشت کنید و نکات کلیدی و مهم را به‌صورت حاشیه‌نویسی در کتاب بنویسید و زیر مطالب مهم خط بکشید یا هایلایت کنید. در مرحله سوم می‌توانید با حل تست‌های بیشتر به تسلط کامل در آن فصل برسید.
به این درس زمان بدهید و عجله نکنید. مدیریت اسلامی درسی است که باید باحوصله با آن برخورد کنید و هر نوع عجله در مطالعه یا خواندن جزوات خلاصه می‌تواند درصد نهایی شما را خراب کند. شاید هفته‌های اول فکر کنید این درس قرار است نقطه‌ضعف شما باشد اما مطمئن باشید بعد از چند ماه تصورتان از این درس تغییر خواهد کرد.

کلاس آنلاین مدیریت اسلامی

کلاس آنلاین مدیریت اسلامی مزایای زیادی برای داوطلبان دارد که مهم‌ترین آن صرفه‌جویی در زمان است. معمولا داوطلب‌های کنکور ارشد و دکتری مدیریت، زمان زیادی روی این درس صرف می‌کنند و این درس انرژی زیادی از داوطلب‌ها می‌گیرد. کلاس آنلاین مدیریت اسلامی کمک می‌کند در کمترین زمان، مهم‌ترین مطالب را یاد بگیرید و فرصت زیادی برای مرور دوباره و تسلط بیشتر داشت باشید.

سؤالات متداول

۱. برای رتبه‌برترشدن این درس را چند درصد بزنیم؟

همه‌چیز به استراتژی خودتان در کنکور بستگی دارد. معمولاً رتبه‌برترها اسلام را بیش از ۶۰ درصد می‌زنند. یک درس را به‌تنهایی نمی‌توان قضاوت کرد. چون کنکور مجموعه‌ای از چند درس است.

۲. برای این درس جزوه تهیه کنیم؟

جزوه صرفاً برای کسی که در ماه آخر شروع می‌کند مناسب است. کسی که به فکر درصد بالا نیست و فرصت زیاد ندارد. اگر درصد بالا می‌خواهید، جزوه توصیه نمی‌شود.

۳. منبع اصلی درس مدیریت اسلام چیست؟

کتاب اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام دکتر مقیمی.

۴. از کی خواندن این درس را شروع کنیم؟

با توجه به زمان کلی که دراختیار دارید، شما قابل‌تغییر است. معمولاً داوطلبان از شهریور یا مهر مطالعه را شروع می‌کنند. همه‌چیز به شما و استراتژی‌تان بستگی دارد.

کلاس آنلاین اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام

یکی از بهترین روش‌ها برای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت استفاده از امکانات فراوان کلاس‌های آنلاین کنکور است. این کلاس‌ها به شما امکان می‌دهد سر کلاس بهترین استادان مطالب را یاد بگیرید و بهترین منابع هم دسترسی داشته باشید. این کلاس‌ها به شما کمک می‌کند به‌طور چشمگیری در هزینه و زمان‌تان صرفه‌جویی کنید و همین‌طور بتوانید به‌شکلی هوشمند این درس را مرور و جمع‌بندی کنید.

برای گرفتن درصد بالا در این درس شرکت در کلاس آنلاین اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام کافه تدریس است:

کلاس آنلاین مدیریت از دیدگاه اسلام