مهارت های مناسب برای دانشگاه چیست؟ بعد از کنکور و تا زمانی که نتیجه‌های نهایی شما روی سایت سنجش قرار بگیرد و شما آماده رفتن به دانشگاه شوید، برهه مهمی است که اگر بتوانید از آن به‌درستی استفاده کنید، آینده شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کنکور کارشناسی ارشد

کنکور کارشناسی ارشد اصلی‌ترین راه ورود به مقطع تحصیلات‌تکمیلی است که هر سال سازمان سنجش برگزارشده و امکان ادامه تحصیل را برای متقاضیان رشته‌های مختلف علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی، هنر و دامپزشکی فراهم می‌کند.

از سال ۹۶ که ثبت‌نام کارشناسی ارشد سراسری و دانشگاه آزاد ادغام‌شده داوطلبان در یک آزمون جامع و هماهنگ شرکت و به‌منظور اعلام علاقه‌مندی خود به سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org مراجعه می‌کنند.

شرط ورود به آزمون کارشناسی ارشد

برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد باید دانشجو موفق به اخذ مدرک کارشناسی خود شده باشد یا نهایتاً تا شهریورماه همان سال و قبل از شروع ترم مهر کارشناسی خود را به پایان برساند؛ همچنین در رشته‌هایی که در کارشناسی واحد پروژه یا پایان‌نامه دارند باید دانشجو قبل از ثبت‌نام در دانشگاه پذیرفته‌شده در مقطع کارشناسی ارشد پروژه یا پایان‌نامه خود را تحویل داده باشد و دانشگاه کارشناسی آن را تأیید کرده باشد، در غیر این صورت از ثبت‌نام او در مقطع کارشناسی ارشد جلوگیری می‌شود. شما اگر تا پیش از کنکور اقدام به فارغ‌التحصیلی نکرده‌اید، حتماً بعد از کنکور به فکر انجام‌دادن کارهای اداری آن باشید.

آزمون کارشناسی ارشد به‌این شکل است که هر داوطلبی، با داشتن هر مدرکی، می‌تواند در هر رشته‌ای که علاقه‌مند باشد شرکت کند و محدودیتی ندارد؛ برای مثال، اگر فردی در دوره‌ی کارشناسی مهندسی برق خوانده است، می‌تواند در آزمون کارشناسی ارشد پرستاری شرکت کند، ولی باید منابع امتحانی رشته‌ی پرستاری را مطالعه کند.

برای آشنایی با تغییررشته در کنکور کارشناسی ارشد این مطلب را مطالعه کنید:

قوانین تغییر رشته در کارشناسی‌ارشد چیست؟

علاوه بر این موضوع، هر داوطلب در یک رشته‌ی امتحانی اصلی و در یک رشته امتحانی مشترک، شامل مدیریت، روانشناسی و غیره، می‌تواند شرکت نماید، اما در ۲ رشته‌ی اصلی مجاز به ثبت‌نام نیست.

شما در سال کنکورتان در بیشتر زمان‌ها درگیر مطالعه برای قبولی در کنکور خواهید بود و زمانی برای یادگیری مهارت دیگر ندارید. بعد از کنکور و زمانی که از استرس آن رهایی یافتید زمان درست برای شروع یادگیری مهارت‌هایی است که در زندگی و بازار کار به کمک شما خواهند آمد. بنابراین باید بدانید که مهارت های مناسب برای دانشگاه چیست؟

بعد از کنکور

زندگی بعد از کنکور

در کشور ما موضوع کنکور پرتنش‌ترین قسمت زندگی هر فرد است. فردی که کنکور دارد به‌وضوح استرس و هیجان‌های کنکور را درک خواهد کرد. در این دوره فشارهای والدین و اطرافیان و حجم گسترده‌ی اطلاعات حتماً شما را خسته و روحیه‌ی شما را آزرده خواهد کرد؛ به‌خصوص اگر شما تصمیم به تغییر رشته گرفته باشید، این فشار و استرس برای شما بیشتر هم بوده است؛ زیرا باید با دروس جدیدی در طی یک سال سروکله بزنید و برای آزمون هم آماده شوید.

بعد از کنکور شما از نگرانی‌ها رها می‌شوید و می‌توانید خود را از هر قانون و تبعیت و گوش‌دادن به نصیحت‌های اطرافیان آزاد کنید. کنکور تمام شده است و فکر و خیال یا گفت‌وگو درمورد آن دیگر روی نتیجه‌ی آن تأثیری نخواهد گذاشت.

مهارت های مناسب برای دانشگاه

زمان میان آزمون که اسفندماه است تا زمانی که شما به‌سمت دانشگاه‌تان عازم می‌شوید زمانی طلایی است. بعد از کنکور کارشناسی ارشد ذهن شما رها می‌شود. شما، در کنار باقی کارها، می‌توانید از آن برای یادگیری مهارت‌های مورداستفاده در دانشگاه بهره ببرید. این مهارت‌ها به شما کمک خواهد کرد بتوانید زودتر و با موقعیت‌های بالاتر وارد بازار کار شوید.

زبان انگلیسی

اهمیت زبان برای هیچ‌یک از شما پوشیده نیست. این مهارت از جمله مهارت های مناسب برای دانشگاه است. زبان انگلیسی، نه‌تنها در زمان کنکور، بعد از کنکور هم از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که هر فردی باید آن را بلد باشد. شما در دانشگاه و بعدازآن با انواع مختلفی از متون و گزارش‌ها انگلیسی برخورد خواهید کرد. حتی در برخی از دانشگاه‌‌ها امتحانات پایانی نیز به زبان انگلیسی است و اگر شما آن را بلد نباشید، از دیگران عقب می‌مانید. در دنیای امروزی تفاوتی ندارد در کجا زندگی می‌کنید؛ داشتن مهارت‌های زبان انگلیسی از مهم‌ترین مهارت‌‌ها برای شماست.

اکسل

شاید شما هم شنیده باشید که در دانشگاه یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها مهارت‌های ICDL است و شما برای کارهای مختلفی به آن نیاز دارید. از میان این مهارت‌ها اکسل جایگاه ویژه‌ای دارد و شما، فارغ از گرایش‌تان، باید آن را بلد باشید. درواقع اکسل مهارت های مناسب برای دانشگاه و بعد کنکور کارشناسی ارشد است.

برای مثال، اگر شما گرایش‌تان در رشته MBA مالی باشد، این مهارت اهمیت بالاتری پیدا خواهد کرد. شما باید بتوانید بخش‌های مختلف را در قالب اکسل‌های مختلف پیاده‌سازی کنید و هر قدر مهارت‌تان در این بخش‌ بیشتر باشد، بهتر می‌توانید از پس کارهای خود بربیایید. بعد از کنکور بهترین زمان برای این است که این مهارت کلیدی را یاد بگیرید.

پایتون

پایتون نیز از مهارت‌هایی است که به‌خصوص در زمان انجام‌دادن پروژه‌ها و پایان‌نامه به کار شما خواهد آمد و می‌توانید تسک‌های خود را به‌کمک این زبان برنامه‌نویسی انجام دهید. سادگی پایتون باعث شده است تا شما اگر پیش از این هم با زبان‌های برنامه‌نویسی آشنا نبوده باشید، بتوانید سریع آن را یاد بگیرید و بتوانید در آینده از آن استفاده کنید.

برای آشنایی بيشتر با زبان برنامه‌نویسی پایتون متن زیر را بخوانید:

با زبان برنامه نویسی پایتون آشنا شوید!

R

R نیز یک زبان برنامه‌نویسی است که مشابه پایتون می‌تواند به شما برای بهتر و باکیفیت‌تر انجام دادن پروژه‌ها کمک کند. شما می‌توانید میان پایتون و R یکی را انتخاب کنید. یادگیری ماشین، مدل‌سازی آماری و الگوریتم‌های مختلف ابزارهای مؤثر برای تحلیل داده محسوب می‌شوند که در اغلب زبان‌های برنامه‌نویسی مدرن به کار رفته‌اند. داشتن تسلط کافی در این امور بسیار مؤثرتر از یادگیری زبان برنامه‌نویسی است؛ درحقیقت، زبان برنامه‌نویسی ابزاری برای محاسبه و برقراری ارتباط داده‌ها و شناخت آن‌هاست.

برای آشنایی با زبان برنامه‌نویسی R این مطلب را مطالعه کنید:

با زبان برنامه‌نویسی R و کاربردهای آن آشنا شوید!

علم داده (datascience)

علم داده از آن دسته مهارت‌هاست که فارغ از اینکه شما از چه گرایشی فارغ‌التحصیل می‌شوید، می‌تواند به کمک شما بیاید و رزومه‌ای عالی برای‌تان ایجاد کند. شما، علاوه بر اینکه علم داده را می‌توانید به‌عنوان یک علم جداگانه در کنار گرایش‌تان بخوانید و از آن کسب درآمد کنید، می‌توانید آن را با موضوع‌های مرتبط با گرایش‌تان ترکیب کنید و پروژه‌های عظیمی را به وجود آورید. با این کار، نه‌تنها شانس کار در ایران برای‌تان بالا می‌رود، می‌توانید به‌صورت کاری برای دیگر کشورها درخواست بدهید.

برای آشنایی با شروع یادگیری علم داده این مطلب را مطالعه کنید:

دانشمند داده کیست و چطور می‌توان به یک دانشمند داده تبدیل شد؟

حال که با مهارت های مناسب برای دانشگاه آشنا شدید، می‌توانید یادگیری را از همین امروز و از همین‌جا شروع کنید. برای یادگیری دیتا ساینس و پایتون و مشاوره رایگان برای شروع یادگیری روی این لینک کلیک کنید:

دوره جامع آموزش علم داده (Data Science)