امروزه شبکه‌های اجتماعی بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما هستند و سازمان‌ها هم تمرکز زیادی روی حضور مؤثر در این بستر دارند. مدیر شبکه‌های اجتماعی کسی است که استراتژی حضور سازمان در شبکه‌های اجتماعی را طراحی و پیاده می‌کند؛ به‌همین دلیل این نقش برای سازمان اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مطلب این شغل مهم و بازار کار آن را بررسی می‌کنیم تا نقشه‌راهی برای علاقه‌مندان به این حوزه تدوین شود. اگر به دنبال این هستید که بدانید مدیر شبکه‌های اجتماعی چه جایگاهی در سازمان دارد، مهارت‌ها و توانمندی‌های یک فرد در این جایگاه شغلی چیست و چه وظیفه‌هایی دارد و البته میزان حقوق این شغل در ایران و خارج از ایران چقدر است، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

فهرست مطالب پنهان‌کردن فهرست
  1. 1. مدیر شبکه‌های اجتماعی کیست؟
  2. 2. اهمیت شبکه‌های اجتماعی در کسب‌وکار
  3. 3. مسئولیت‌های کلیدی مدیر شبکه‌های اجتماعی
    1. 3.1. تولید و انتشار محتوا
    2. 3.2. افزایش تعامل با مخاطب
    3. 3.3. مدیریت و بهینه‌سازی صفحات متناسب با پلتفرم
    4. 3.4. توسعه کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی
  4. 4. مهارت‌های موردنیاز برای مدیران شبکه‌های اجتماعی
    1. 4.1. مهارت‌های ارتباطی و نوشتاری
    2. 4.2. تفکر تحلیلی و استراتژیک
    3. 4.3. مهارت‌های فنی
  5. 5. شرح وظیفه‌های مدیر شبکه‌های اجتماعی
  6. 6. شرایط لازم
  7. 7. اهمیت داشتن یک شبکه اجتماعی شخصی قوی
  8. 8. فرصت‌های شغلی مدیر شبکه‌های اجتماعی در ایران
    1. 8.1. میزان حقوق مدیر شبکه‌های اجتماعی
  9. 9. بازار کار مدیر شبکه‌های اجتماعی در خارج از ایران
  10. 10. فرصت‌های شغلی مدیر شبکه‌های اجتماعی
  11. 11. جمع‌بندی شغل مدیر شبکه‌های اجتماعی و بازار کار مدیریت شبکه‌های اجتماعی
  12. 12. پرسش‌های متداول
    1. 12.1. بدون داشتن مدرک تحصیلی می‌توانم یک مدیر شبکه‌های اجتماعی شوم؟
    2. 12.2. شبکه‌سازی چقدر برای پیداکردن شغل در این زمینه کمک می‌کند؟
    3. 12.3. مدیران شبکه‌های اجتماعی چه مهارت‌هایی دارند؟
    4. 12.4. چالش اصلی در این شغل چیست؟

مدیر شبکه‌های اجتماعی کیست؟

مدیر شبکه های اجتماعی کسی است که مسئولیت حضور سازمان در شبکه‌های اجتماعی مختلف را بر عهده دارد. استراتژی هر سازمان در شبکه‌های اجتماعی مختلف متفاوت است. مدیر شبکه‌های اجتماعی مسئول تدوین این استراتژی است؛ همچنین مدیریت فرایند تولید و انتشار محتوا در هر یک از شبکه‌های اجتماعی، نظارت بر عملکرد کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی و دست‌یابی به هدف‌ها و kpiهای سازمان در شبکه‌های اجتماعی، ازجمله افزایش فالوئر یا افزایش فروش، بر عهده مدیر شبکه های اجتماعی است.

اهمیت شبکه‌های اجتماعی در کسب‌وکار

گسترش شبکه‌های اجتماعی در عصر دیجیتال، این پلتفرم‌ها را به بستر خوبی برای تبلیغات و تعامل با مشتریان تبدیل کرده است. حضور در شبکه‌های اجتماعی در این عصر یک اجبار است و حضورنداشتن در این بستر می‌تواند فرصت بسیار خوبی را از کسب‌وکار بگیرد.

مشتریان هر کسب‌وکار بخش زیادی از زمان خود را در این شبکه‌ها حضور دارند و به‌همین دلیلی شبکه‌های اجتماعی، محل خوبی برای افزایش فروش، برندسازی و افزایش تعامل با سازمان است.

مسئولیت‌های کلیدی مدیر شبکه‌های اجتماعی

بیایید مهم‌تین مسئولیت‌های یک مدیری شبکه های اجتماعی را بررسی کنیم. مسئولیت‌های این نقش از این قرار است:

تولید و انتشار محتوا

یکی از مسئولیت‌های اصلی یک مدیر شبکه اجتماعی ایجاد و مدیریت محتوایی است که با صدای برند هماهنگ باشد. محتوای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی باید متناسب با برند سازمان تولید و منتشر شوند و کیفیت خوبی هم داشته باشند؛ بنابراین مدیر شبکه های اجتماعی باید علاوه بر شناخت برند سازمان، توانایی بالایی در داستان‌سرایی داشته باشد و ویژگی و شخصیت هر پلتفرم و مخاطبانش را بشناسد.

افزایش تعامل با مخاطب

بالابردن نرخ تعامل در شبکه‌های اجتماعی نیازمند یک استراتژی قوی است. مدیران شبکه‌های اجتماعی با شناخت درست مخاطب می‌توانند این استراتژی‌های تعاملی را طراحی و پیاده کنند. با بالارفتن میزان تعامل کاربرها، می‌توانید این کاربران را به هواداران کسب‌وکار خود تبدیل کنید.

مدیریت و بهینه‌سازی صفحات متناسب با پلتفرم

هر شبکه اجتماعی الگوریتم‌های مخصوص‌به‌خود را دارد. مدیران شبکه‌های اجتماعی با شناخت درست این الگوریتم‌ها صفحات را متناسب با این الگوریتم‌ها بهینه‌سازی و مدیریت می‌کنند تا محتوای منتشرشده به افراد بیشتری نشان داده شود.

توسعه کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی یکی از کانال‌های ارتباطی و فروش سازمان هستند که باید در راستای هدف‌های بازاریابی سازمان عمل کنند. کسب‌وکارهای مختلف کمپین‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی اجرا می‌کنند که مدیر شبکه‌های اجتماعی باید این فرایند را مدیریت و ارزیابی کند.

مهارت‌های موردنیاز برای مدیران شبکه‌های اجتماعی

شما برای تبدیل‌شدن به یک مدیر شبکه های اجتماعی قدرتمند چه مهارت‌هایی نیاز دارید؟ در ادامه به این پرسش کلیدی پاسخ داده‌ایم.

مهارت‌های ارتباطی و نوشتاری

ارتباط مهم‌ترین بخش شبکه‌های اجتماعی است. بدون داشتن مهارت‌های ارتباطی قوی، نمی‌توانید به یک مدیر شبکه‌های اجتماعی حرفه‌ای تبدیل شوید. نوشتن کپی‌ها و متن‌های تبلیغاتی جذاب و پیام‌های تحریک‌کننده یکی از مهارت‌های کلیدی مدیران شبکه‌های اجتماعی است.

تفکر تحلیلی و استراتژیک

تجزیه‌وتحلیل داده‌های مخاطب یکی از اصلی‌ترین مهارت‌های مدیر است. مدیر شبکه اجتماعی باید داده‌ها را تحلیل کند تا بتواند روندها را تشخیص دهد و سلیقه مخاطب را به‌درستی درک کند. تجزیه‌وتحلیل مخاطب و وضعیت کسب‌وکار در بستر شبکه‌ اجتماعی بهبود محتوا و تولید محتوای باکیفیت‌تر را رقم می‌زند.

مهارت‌های فنی

مهارت فنی دانش کافی درزمینه الگوریتم‌ها، ابزارهای تحلیل و تولید محتوا، ابزارهای زمان‌بندی و انتشار محتوا و موارد این‌چنین را شامل است. مدیریت در هر زمینه‌ای بدون داشتن دانش فنی در آن حوزه عملاً غیرممکن است. مدیران شبکه‌های اجتماعی هم باید به ابزارها و مباحث فنی این حوزه تسلط کامل داشته باشند.

شرح وظیفه‌های مدیر شبکه‌های اجتماعی

شرح وظیفه‌های مدیر شبکه های اجتماعی به‌صورت کلی از این قرار است:

  • طراحی و اجرای استراتژی شبکه اجتماعی مطابق با استراتژی کلی سازمان
  • تدوین تقویم محتوایی سازمان در شبکه‌های اجتماعی
  • تولید، ویرایش، انتشار محتوا (مانند متن، عکس، ویدیو)
  • همکاری با دیگر تیم‌های سازمان ازجمله فروش، بازاریابی و…
  • ارتباط با دنبال‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی، پاسخ به پیام‌ها و سؤالات مخاطبان
  • ارائه گزارش دوره‌ای در بازه‌های زمانی مختلف
  • پیداکردن ترندها و استفاده از آن در محتوای شبکه‌های اجتماعی

انجام‌شدن هر یک از این وظایف شرایط لازمی را نیاز دارد. در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم.

شرایط لازم

شرایط لازم برای مدیر شبکه های اجتماعی از این قرار است:

  • تسلط کامل بر الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی و پرسونای مخاطب در هر شبکه
  • سابقه و تجربه کافی در حوزه محتوا و شبکه‌های اجتماعی
  • مهارت‌های تحلیلی بالا
  • مهارت کپی رایتینگ
  • مسلط به اصول نگارشی
  • مسلط به بازاریابی محتوایی
  • خلاقیت بالا

اهمیت داشتن یک شبکه اجتماعی شخصی قوی

یکی از بهترین راه‌های پیداکردن شغل در حوزه‌های بازاریابی دیجیتال داشتن شبکه‌های اجتماعی قدرتمند و شبکه‌سازی است. اگر قصد دارید در این حوزه کار کنید، حتماً شبکه‌های اجتماعی فعالی داشته باشید و روی برندسازی شخصی خود کار کنید. بهترین شبکه‌ها برای فعالیت در این زمینه لینکدین، اینستاگرام و ایکس (توییتر) هستند که می‌توانند شما را به افراد زیادی متصل کنند.

فرصت‌های شغلی مدیر شبکه‌های اجتماعی در ایران

فرصت‌های شغلی برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی با گذار از دوره کرونا بیشتر از قبل شد. در دوره کرونا اهمیت بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی افزایش یافت. مردم زمان بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کردند و خرید از شبکه‌های اجتماعی هم رونق بیشتری گرفت. با این تغییرات، اکثر کسب‌وکارها به این فکر افتادند که کسب‌وکار خود را در این بستر گسترش دهند. از طرفی با توجه به ازمیان‌رفتن بخش زیادی از کارها شغل مدیریت شبکه‌های اجتماعی هم جذاب‌تر شد. افراد زیادی به یادگیری این حوزه پرداختند و بازار کار مدیر شبکه‌های اجتماعی متحول شد. امروزه سازمانی را پیدا نمی‌کنید که به یک مدیر شبکه‌های اجتماعی نیاز نداشته باشد.

میزان حقوق مدیر شبکه‌های اجتماعی

میزان حقوق مدیر شبکه‌های اجتماعی با توجه به حجم کار و تعداد کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند متفاوت باشد. گاه با توجه به میزان بزرگی صفحه‌های اجتماعی، میزان حقوق این افراد هم تغییر می‌کند؛ برای مثال، اگر هم‌زمان روی اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب و ایکس کار کنید، کار سخت‌تری به‌نسبت زمانی دارید که فقط یک شبکه اینستاگرام فعال است؛ بنابراین میزان حقوق مدیر شبکه های اجتماعی می‌تواند بسیار متغیر و توافقی باشد. اگر نگاهی به آگهی‌های استخدامی مدیر شبکه‌های اجتماعی انداخته باشید، ارقام میان ۱۰ تا ۳۰ میلیون را برای این شغل خواهید دید.

بازار کار مدیر شبکه‌های اجتماعی در خارج از ایران

مدیریت شبکه‌های اجتماعی بازار کار نسبتاً جذابی در خارج از ایران دارد. رقم دریافتی این شغل در امریکا، به‌طور میانگین، حدود ۶۰هزار دلار در سال است (منبع). با توجه به میزان سابقه‌کار و همچنین شهری که در آن زندگی می‌کنید، رقم دریافتی مدیران شبکه‌های اجتماعی می‌تواند متفاوت باشد. با توجه به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، درآمد مدیر شبکه اجتماعی در کانادا می‌تواند متغیر باشد. به‌طور میانگین، مدیران شبکه‌های اجتماعی در این کشور هم چیزی بین ۵۰ تا ۶۰هزار دلار در سال درآمد دارند. در اروپا و کشورهایی مانند آلمان، هلند یا انگلستان رقم دریافتی سالانه مدیر شبکه اجتماعی چیزی حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار یورو در سال است.

فرصت‌های شغلی مدیر شبکه‌های اجتماعی

آگهی‌های زیادی برای این عنوان شغلی در وب‌سایت‌های کاریابی وجود دارد که ممکن است بخش زیادی از آن با عنوان توافقی باشند؛ البته که شهر محل زندگی شما هم می‌تواند تغییر زیادی در رقم دریافتی ایجاد کند. در ادامه چند مورد از آگهی‌های شغلی مدیریت شبکه‌های اجتماعی در تهران را برای‌تان قرار دادیم تا با ارقام واقعی این شغل بیشتر آشنا شوید.

بازار کار مدیریت شبکه‌های اجتماعی
مدیر شبکه‌های اجتماعی
مدیریت شبکه‌ اجتماعی
مدیریت شبکه‌های اجتماعی
بازار کار مدیر شبکه‌های اجتماعی

جمع‌بندی شغل مدیر شبکه‌های اجتماعی و بازار کار مدیریت شبکه‌های اجتماعی

امروزه اهمیت شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارها بر کسی پوشیده نیست. تقریباً هیچ کسب‌وکاری را پیدا نمی‌کنید که به حضور در شبکه‌های اجتماعی علاقه‌ای نداشته باشد. با توجه به رشد شبکه‌های اجتماعی در میان مردم و تخصصی‌ترشدن فعالیت در این پلتفرم‌ها، مدیریت شبکه‌های اجتماعی به یک تخصص تبدیل شده که جایگاه شغلی خوبی هم برای خود ایجاد کرده است.

در این مطلب شرح وظایف، مهارت‌ها و مسئولیت‌های این شغل را بررسی کردیم تا دید بهترین نسبت به بازار کار مدیر شبکه‌های اجتماعی پیدا کنید:

مدیر محتوا کیست و بازار کار آن چطور است؟

پرسش‌های متداول

 بدون داشتن مدرک تحصیلی می‌توانم یک مدیر شبکه‌های اجتماعی شوم؟

بله، بدون مدرک تحصیلی هم می‌توان در این شغل کار کرد، اما تحصیل در حوزه‌هایی مانند بازاریابی یا فناوری و اطلاعات می‌تواند دید بسیار بهتری به شما بدهد، اما می‌توان از راه‌های دیگر هم این دانش را کسب کرد.

 شبکه‌سازی چقدر برای پیداکردن شغل در این زمینه کمک می‌کند؟

یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر پیداکردن شغل شبکه‌سازی ازطریق شبکه‌های اجتماعی و شرکت در رویدادهاست.

مدیران شبکه‌های اجتماعی چه مهارت‌هایی دارند؟

مهارت‌های ارتباطی، تحلیلی و فنی مهم‌ترین مهارت‌های مدیران شبکه‌های اجتماعی هستند. شما باید علاوه بر خلاق‌بودن، مدیریت قوی داشته باشید، تحلیلگر خوبی باشید و در کنار تسلط به ابزارها، تیز و چابک باشید تا بتوانید ترندها را به‌سرعت شناسایی کنید.

چالش اصلی در این شغل چیست؟

تغییرات فناوری و الگوریتم‌ها، در کنار شناخت درست سلیقه مخاطب، می‌تواند از چالش‌های اصلی این شغل باشد. گاهی سلیقه مخاطب با برند شما هم‌خوانی ندارد؛ این وظیفه شماست که بهترین شکل محتوا را طوری ایجاد کنید که تعادل برند سازمان و سلیقه مخاطب به هم نریزد.