مشکلات جلسه کنکور چیست؟ جلسه آزمون آخرین مرحله مسیر پرپیچ‌وخم آزمون است و تمامی تلاش‌های ما برای این روز انجام شده است؛ اما سر جلسه کنکور ممکن است اتفاق‌هایی هم پیش بیاید که اگر برای آن چاره نیندیشیده باشید و برای آن‌ها راه‌حلی در نظر نگرفته باشید، ممکن است شما را اذیت کنند.

مشکلات جلسه کنکور

کنکور کارشناسی ارشد

از سال ۹۶ ثبت‌نام کارشناسی ارشد سراسری و دانشگاه آزاد ادغام شده است. داوطلبان در یک آزمون جامع و هماهنگ شرکت می‌کنند و به‌منظور اعلام علاقه‌مندی خود به سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org مراجعه می کنند. بر این اساس تمامی علاقه‌مندان به شرکت در کنکور کارشناسی ارشد نیز باید ثبت‌نام خود را به‌صورت اینترنتی و در این وب‌‌سایت انجام دهند.

این داوطلبان تا زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد فرصت خواهند داشت منابع کنکور کارشناسی ارشد را مطالعه و آمادگی لازم را برای حضور در جلسه آزمون کسب کنند. پس از آن نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد منتشر می‌وشد و امکان انتخاب رشته‌محل‌های کارشناسی ارشد دانشگاه‌های سراسری، اعم از روزانه، نوبت‌دوم (شبانه)، پیام‌نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد، را برای داوطلبان مجاز به انتخاب‌رشته کارشناسی ارشد سراسری و دانشگاه آزاد فراهم می‌کند. در آخر، نیتجه‌ی نهایی کنکور کارشناسی ارشد منتشر و وضعیت قبولی یا رد داوطلبان مشخص می‌شود.

جلسه آزمون

روز آزمون و جلسه آزمون مهم‌ترین بخش مسیر آزمونی شماست و این اهمیت بر هیچ‌یک از شما پوشیده نیست. بسیاری از شما استراتژی‌های پاسخ‌گویی به سؤالات را در آزمون‌های آزمایشی تمرین می‌کنید. همچنین مواردی مانند تغذیه سر جلسه، نحوه‌ی کنترل استرس و مواردی مانند این را هم مطالعه کرده‌اید و راه‌حل‌هایی برای استرس و تغذیه برای خودتان نوشته یا به خاطر سپرده‌اید تا سر جلسه آزمون آن‌ها را اجرا کنید و مشکلات جلسه کنکور کمتر مواجه شوید.

۱۲ خوراکی برای افزایش تمرکز را بشناسید و در رژیم غذایی‌تان جای دهید!

مشكلات جلسه کنکور

مواردی هستند که شاید به ذهن شما خطور نکرده باشد، اما تأثیر بسزایی بر نتیجه‌ی آزمون شما می‌گذارند؛ به‌خصوص اگر به این موارد تا الان توجه نکرده باشید و به سر جلسه آزمون بروید، ممکن است کاملاً از وجود آن‌ها کلافه شوید. در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم.

تقلب

سر جلسه‌ی کنکور عموماً همه‌ی افراد مشغول پاسخ به برگه خودشان هستند و با توجه به کدهای مختلف پاسخ‌نامه‌ها، فکر تقلب به ذهن کمتر کسی می‌رسد. کنکور ارشد نیز عموماً فضایی است که افراد با میل قلبی در آن شرکت می‌کنند و برای آن هدف دارند، اما برخی اوقات افرادی هم پیدا می‌شوند که صرفاً برای گذران وقت سرجلسه حضور پیدا کرده‌اند. این دسته افراد ممکن است فکر شیطنت به سرشان بزند و از شما درخواست تقلب کنند.

اگر این اتفاق افتاد، می‌توانید به‌سادگی آنان را نادیده بگیرید و به آنان بفهمانید که از شما نمی‌توانند چنین درخواستی کنند؛ اما در صورت تداوم یا به مراقب اطلاع دهید یا جای‌تان را با هماهنگی با مراقب عوض کنید.

دردهای غیرمترقبه

برای خیلی از ما اتفاق افتاده است که استرس و اضطراب باعث دردهای فیزیکی شود. جلسه‌ی آزمون کنکور هم از مکان‌هایی است که در آن استرس شما بالاست و ممکن است اتفاقات و دردهایی مثل دندان‌درد که شایع‌ترین است تا دل‌درد را حس کنید. درواقع دردهای غیرمترقبه ازجمله شایع‌ترین مشکلات جلسه آزمون است.

در زمانی که حس درد به سراغ شما می‌آید تلاش نکنید به پاسخ‌گویی به سؤالات ادامه دهید. کمی سرتان را از روی برگه بلند کنید و تلاش کنید آرامش خودتان را باز پس گیرید.

سعی نکنید از مسکن‌ها در این زمان استفاده کنید؛ زیرا تمرکزتان را از بین می‌برد. اگر نیاز داشتید، کمی از جای خودتان بلند شوید و در محدوده مجاز قدم بزنید.

گرما و سرما

باد کولر یا گرمای بیش‌ازحد از مشکلاتی است که سر جلسه ممکن است پیش بیاید. سعی کنید لباسی که برای جلسه می‌پوشید خنک باشد تا اگر فضای سالن گرم بود، اذیت نشوید، اما روپوش و هدبند سبکی هم همراه‌تان داشته باشید و به دسته‌ی صندلی‌تان آویزان کنید. این لباس سبک در زمانی که مقابل کولر قرار گرفته باشید به شما کمک می‌کند و هدبند نیز از سردردتان جلوگیری می‌کند.

مراقب

برخی از مراقبان در تمامی طول جلسه به یک نفر زل می‌زنند. این نگاه در طولانی‌مدت و سرجلسه که شما به بالاترین میزان تمرکز را نیاز دارید می‌تواند اذیت‌کننده باشد.

اگر شما از دسته‌ای هستید که می‌توانید نگاه را نادیده بگیرید مشکلی نخواهید داشت. اگر نگاه افراد به شما تمرکزتان را به هم می‌ریزد، می‌توانید در کمال آرامش مراقب مدنظر را صدا بزنید و از او خواهش کنید که دائماً فقط به شما نگاه نکند. به‌صورت خلاصه به او بگویید که نگاه دائم حواس شما را به هم می‌ریزد و نمی‌توانید آزمون را به‌خوبی بدهید.

سروصدای مراقبان

در برخی از حوزه‌ها، به‌خصوص حوزه‌هایی که سالن‌های بزرگ دارند، چند مراقب را برای هر فضا در نظر می‌گیرند تا بتوانند تمامی سالن مدنظر را پوشش دهند. گاه این مراقبان با یکدیگر آشنا هستند و این باعث می‌شود که در زمان طولانی آزمون خسته شوند و شروع به حرف‌زدن با یکدیگر کنند.

در این حین ممکن است حواس‌شان نباشد و سروصدای‌شان بلندتر از میزان مجاز شود. در این زمان به‌آرامی یکی از مراقبان را صدا کنید و از او خواهش کنید با صدای پایین‌تری صحبت کنند؛ همچنین می‌توانید خواهش کنید جای خودشان را عوض کنند تا درنتیجه، شما تحت‌تأثیر صحبت‌های این افراد قرار نگیرد.

افت فشار

استرس، نه‌تنها باعث درد جسمی، باعث افت فشار و قندخون نیز می‌شود. در کنار آن شما دارید از مغز خودتان کار می‌کشید و باید به‌همان اندازه سوخت مناسب را به آن برسانید.

سر جلسه اما ممکن است به‌دلیل فشار زیاد سوخ رسانی را فراموش کنید و دچار افت فشار شوید. نگران نباشید!

تکه‌ای شکلات یا مواد قندی همراه خودتان داشته باشید. کمی از برگه حدا شوید، نفس عمیق بکشید و شکلات یا هر خوردنی را که همراه‌تان است بخورید.

در زمان کوتاهی بهتر خواهید شد و می‌توانید به ادامه سؤالات بپردازید.

توجه کنید که اگر مواد خوراکی مایع به همراه می‌برید دردار باشد تا روی برگه‌تان نریزد.

مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید:

دلایل کنکور بد چیست و چطور خوب کنکور بدهیم؟

کمترکردن مشکلات جلسه کنکور با شبیه‌سازی آزمون

یکی از بهترین راه‌های کاهش مشکلات جلسه کنکور شبیه‌سازی جلسه آزمون است. هدف شبیه‌سازی جلسه آزمون با آزمون‌های آزمایشی این است که شما تمامی این موارد را پیش‌بینی کنید و برای‌شان آماده باشید.

کافه‌تدریس جامع‌ترین آزمون‌های آزمایشی را برگزار می‌کند. ویژگی این آزمون‌ها طراحی کاملاً انحصاری به‌دست بهترین استادان کشور و همین‌طور جامعه‌ی آماری بسیار مناسب شرکت‌کنندگان است.

برای آشنایی با آزمون‌های آزمایشی کافه‌تدریس و ثبت‌نام با تخفیف در آن‌ها روی این لینک کلیک کنید:

آزمون‌های آزمایشی کنکور کارشناسی ارشد کافه‌تدریس