دلایل کنکور بد چیست؟ کنکور بد از پیشامدهایی است که کمتر به آن توجه شده است. بیشتر درباره‌ی کارهایی صحبت شده است که باید انجام بدیم تا کنکور خوبی داشته باشیم. درواقع مشاوران و مدرسان به داوطلبان راه‌هایی را نشان می‌دهند که برای کسب رتبه‌ی خوب نیاز است، اما در این مطلب می‌خواهیم از کارهایی بگوییم که کنکور بد را رقم می‌زنند. می‌خواهیم ببینیم دلایل کنکور بد چیست تا از آن‌ها دوری‌کنیم.

کنکور خوب یا بد؟

آزمون کنکور از همان زمانی که به وجود آمد به دغدغه‌ای بزرگ و شاید بزرگ‌ترین مرحله‌ی تحصیلی تبدیل شد، به‌خصوص کنکور کارشناسی ارشد. در زمان کنکور کارشناسی ارشد شما باید بادقت‌تر رشته خود را انتخاب کنید. درواقع در این مقطع شما به بلوغ فکری رسیده‌اید و علاقه‌های خود را کاملاً شناخته‌اید.

در کنکور ارشد ممکن است بخواهید رشته‌ی خود را عوض کنید و این دغدغه‌ی بزرگی برای افراد است، اما میزان این دغدغه برای تعدادی بزرگ‌تر از بقیه است؛ در این میان هر کسی آن را به‌شکلی برای خود تعریف می‌کند.

برای آشنایی با قوانین تغییر رشته این مطلب را مطالعه کنید:

قوانین تغییر رشته در کارشناسی‌ارشد چیست؟

ایجاد تعادل و حتی سبک‌وسنگین‌کردن درس‌ها و اینکه کدام‌یک مهم‌ترند، پیچ‌وخم‌های گوناگون، خستگی‌های راه، ناامیدی‌ها، استرس‌ها و ترس از اینکه مبادا پذیرفته نشوید، همگی، دست‌به‌دست هم می‌دهند تا این مرحله برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد به یک غول بزرگ تبدیل شود.

تفاوت فردی که در کنکور رتبه برتر را به دست می‌آورد، با داوطلبی که صرفاً ورود به دانشگاه از هر نوعی را مدنظر دارد، در تلاش شبانه‌روزی و آشنایی با شیوه‌های مطالعه صحیح است. اگر احساس می‌کنید که با روند فعلی نتیجه‌ی لازم را نمی‌گیرید، باید آن را تغییر دهید یا بتوانید چیزهایی را شناسایی کنید که شکست‌تان را رقم می‌زند.

اگر دوست دارید روش‌های مطالعه صحیح را یاد بگیرید، این مطلب را مطالعه کنید:

روش صحیح مطالعه برای کنکور چگونه است و چگونه انجام می‌شود؟

اما همان‌طور که گفتیم، مسئله‌ی مهم دیگر دلایل کنکور بد است، یعنی همان چیزهایی که شکست شما را در کنکور کارشناسی ارشد رقم می‌زند؟

دلایل کنکور بد چیست؟

در اینجا ۱۱ دلیل کنکور بد را آورده‌ایم تا شما با شناسایی‌شان، بتوانید از آن‌ها دوری کنید:

عقب‌انداختن برنامه‌ی درسی

بسیاری از داوطلبانی که کنکورشان را خراب می‌کنند کسانی هستند که برنامه‌ی خود را به‌درستی اجرا نمی‌کنند. این دسته از داوطلبان برنامه را می‌نویسند، ولی همواره به دنبال «رندشدن» ساعت، هفته و ماه هستند؛ برای همین هم همواره برنامه‌ی خود را عقب می‌اندازند. این روند یکی از بزرگ‌ترین دلایل کنکور بد است. اگر برنامه‌ی برای خود مشخص می‌کنید، به دنبال رندشدن ساعت و دقیقه نباشید و در لحظه‌ای که تصمیم گرفتید شروع به مطالعه کنید و زمان را از دست ندهید.

مکتوب‌نکردن برنامه

برنامه‌ی شما باید به‌صورت مکتوب باشد تا بتوانید به آن تعهد داشته باشید. داشتن برنامه‌ی ذهنی و بدون مکتوب‌کردن آن کاری می‌کند که یا آن را از خاطر ببرید یا به‌صورت کامل به آن تعهد نداشته باشید؛ پس نداشتن برنامه‌ی مکتوب نیز از کارهایی است که به خراب‌شدن کنکور شما می‌انجامد.

با اکسل هوشمند می‌توانید برنامه‌ریزی دقیق‌ترین برای کنکور انجام دهید:

برنامه‌ریزی کنکور MBA با اکسل هوشمند

استفاده بیش‌ازحد از فضای مجازی

برای همه‌ی ما اتفاق افتاده که برای لحظه‌هایی به‌سراغ شبکه‌های مجازی برویم، اما درنهایت ساعت‌ها در آن غرق شویم. استفاده بیش‌ازحد از فضای مجازی یکی از مشکلاتی است که می‌تواند برای یک کنکوری، حتی در مقطع آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد، اتفاق بیفتد.

فضای مجازی را برای خود محدود کنید. برای این کار می‌توانید از اپلیکیشن‌های مختلف استفاده کنید. حتی تا حد امکان شبکه‌های اجتماعی خود را پاک کنید.

مطالعه برای ارشد یک سال است و شما با یک سال دوربودن از مجازی چیز زیادی از دست نخواهید داد.

برای رسیدن به نتیجه‌ی بهتر پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید:

عوامل اتلاف وقت در زمان کنکور یا دزدان زمان در زمان کنکور را بشناسید!

ساده‌انگاری

کنکور کارشناسی ارشد، بااینکه ممکن است از کنکور کارشناسی راحت‌تر باشد، به تلاش زیادی نیاز دارد. شما نمی‌توانید دو تا سه ساعت در روز مطالعه کنید و تصور کنید می‌توانید پابه‌پای کسی که در روز پنج تا هفت ساعت زمان می‌گذارد نتیجه بگیرید. تصور ساده‌بودن کنکور ارشد و ساده‌انگاری آن یکی از مشکلاتی است که داوطلبان با آن مواجه‌اند.

گشت‌وگذار زیاد با دوستان

شما همیشه زمان برای گشت‌وگذار با دوستان خود دارید، اما در زمان کنکور باید تلاش کنید آن را به حداقل برسانید. اگر به فکر رتبه‌ی خوب هستید، گشت‌وگذار و تفریح بیش‌ازاندازه با دوستان می‌تواند ذهن شما را از درس دور کند و زمان مطالعه‌ی شما را نیز کاهش دهد. البته تفریح هرچند وقت یک‌بار می‌تواند به روحیه‌ی شما کمک کند، اما باید توجه کنید که بیش‌ازحد نشود.

زیادرفتن به میهمانی

یکی از دلایل کنکور بد زیادرفتن به میهمانی‌ها و مجالس مختلف است. شما برای رفتن به میهمانی زیادی را از دست خواهید داد. میهمانی را می‌توانید در سال کنکور به حداقل برسانید یا حتی اگر هم در آن شرکت نکنید، کسی به شما خرده نخواهد گرفت. می‌توانید از این زمان برای تست بیشتر استفاده کنید.

اعتمادبه‌نفس پایین و ناامیدی

نداشتن اعتمادبه‌نفس، نه‌تنها در طول مسیر، سر جلسه‌ی آزمون هم یکی از دلایل کنکور بد است. برای تقویت اعتمادبه‌نفس باید به خودتان و مسیری که در آن هستید اعتماد کنید و تا لحظه‌ی آخر امید را در خودتان زنده نگه دارید. نداشتن امید و انگیزه به این می‌انجامد که در مسیر کنکور خسته شوید و نتوانید تا انتها آن بروید.

پیشنهاد می‌کنیم برای بالابردن اعتمادبه‌نفس رتبه کنکورتان را تصور کنید. مطالعه‌ی این مطلب برای رسیدن به بهترین نتیجه به شما کمک می‌کند:

تصور رتبه کنکور چه نقشی در موفقیت شما دارد؟

استفاده‌نکردن از راهنمایی دیگران

کنکور مسیری است که دوست نداریم آن را تکرار کنیم؛ برای همین باید از تجربه‌های دیگران، به‌خصوص اساتید و رتبه‌های برتر، استفاده کنیم تا از اشتباه‌های آن‌ها درس بگیریم و از کارهایی که در موفقیت آن‌ها نقش داشته است استفاده کنیم. استفاده‌نکردن از این راهنمایی‌ها می‌تواند یک سال اضافه کنکور یا رتبه‌ی بد را برای‌تان رقم بزند.

آزمون‌ندادن و تست‌نزدن

یکی از کارهای مهمی که شما برای کنکور خود باید انجام دهید تست‌زدن و آزمون‌دادن است. با این کار شما مطالعه‌ی فعال خواهید داشت و روند خود را متوجه خواهید شد؛ هم‌چنین مباحثی را نیز که خوب یاد نگرفته‌اید با تست و آزمون متوجه شده می‌شوید و می‌توانید آن‌ها را رفع کنید. برای همین تست‌نزدن و آزمون‌ندادن می‌تواند یکی از دلایل کنکور بد باشد که باید از آن دوری کنید.

پیشنهاد می‌کنیم با روش مطالعه‌ی همراه با تست‌زنی درس بخوانید. برای این کار باید با روش تست‌زنی واش‌بک و فیدبک آشنا شوید. برای این کار این مطلب را مطالعه کنید:

بهترین روش تست‌زنی برای کنکور: فیدبک یا واش‌بک؟

منابع زیاد

داشتن منابع زیاد و متنوع نیز می‌تواند به‌ضرر شما تمام شود. تعدد منابع شما را گیج و تمرکزتان را کم می‌کند. منابع محدود و مشخص داشته باشید و به‌جای اینکه منابعی زیادی را با هم تهیه کنید، اول آن‌ها را بخوانید و اگر به منبع جدید نیاز داشتید، به‌سراغ باقی منابع بروید.

خواب نامنظم و تغذیه‌ی نامطلوب

داشتن خواب منظم و تغذیه‌ی مناسب انرژی شما را در طول دوره‌ی کنکور حفظ می‌کند. نداشتن ساعت خواب مشخص یا نداشتن برنامه غذایی مناسب شاید در نظر اول اهمیت کمی داشته باشد، اما از گزینه‌هایی است که می‌تواند از دلایل کنکور بد برای شما شود؛ پس به غذایی که می‌خورید و ساعات خواب و استراحت خود توجه کنید.

برای آشنایی با تغذیه مناسب در زمان آمادگی برای کنکور این مطلب را مطالعه کنید:

برنامه غذایی کنکوری چگونه است و چه مواد غذایی را در خود دارد؟