نقش یادگیری ماشین در آموزش آنلاین چیست؟ از زمان پیدایش فضای آنلاین آموزش همیشه یک پای ثابت محتوای آن بوده است. اینترنت و فضای آنلاین کمک کرده است آموزش باکیفیت و تعاملی در هر نقطه‌ی جغرافیایی در دسترس باشد و بتوان به بهترین استادان و بهترین منابع دسترسی داشت. در این مطلب به نقش یادگیری ماشین در آموزش آنلاین پرداخته‌ایم.

نقش یادگیری ماشین در آموزش آنلاین

یادگیری ماشین در آموزش آنلاین

یادگیری ماشین به‌آرامی اما با اطمینان راه خود را در بسیاری از جنبه‌های زندگی ما باز کرده و همین حالا خود را به‌عنوان یک ابزار ضروری در بسیاری از حوزه‌ها ثابت کرده است. اخیراً هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای بهبود یادگیری آنلاین استفاده شده و روی نتایج یادگیری و سطح تعامل در یادگیری تأثیر مثبتی گذاشته است. این مقاله ۵ روشی را بررسی می‌کند که ازطریق آن‌ها یادگیری ماشین می‌تواند برای یادگیرندگان آنلاین مفید باشد.

ارائه‌ی تجزیه‌وتحلیل پیشرفته

آزمون‌های چندگزینه‌ای در میان معلمان محبوب هستند؛ زیرا نمره‌دهی آن‌ها ساده است و روشی نسبتاً مؤثر برای آزمایش دانش دانش‌آموزان است؛ بااین‌حال آزمون‌های چندگزینه‌ای می‌توانند تکراری شوند و اغلب دانش‌آموزان را درمورد مهارت‌های خاصی آزمایش نمی‌کنند؛ اما دیگر اشکال آزمون، مانند سؤالات طولانی یا ارزیابی های به‌سبک مقاله، اغلب اجتناب می‌شوند؛ زیرا حجم زیادی از کار برای معلم ایجاد می کنند و ممکن است به‌طور عینی نمره‌دهی آن‌ها دشوار باشد.

با یادگیری ماشین دیگر به دشواری‌های نمره‌دهی توجه نمی‌شود. هوش مصنوعی می‌تواند حجم عظیمی از داده‌ها را تجزیه‌وتحلیل کند و اطلاعات مربوط، مانند نقاط قوت، ضعف و عملکرد، را استخراج کند و بینش‌های فوق‌العاده مفیدی را برای معلمان و دانش‌آموزان فراهم کند.

کمک به شخصی‌سازی محتوا

هوش مصنوعی در الگوبرداری فوق‌العاده است و می‌توان از آن برای ارائه‌ی محتوای شخصی‌سازی‌شده، به‌طور خاص با نیازهای هر یادگیرنده، استفاده کرد؛ برای مثال، اگر ماشین تشخیص دهد دانش‌آموز خاصی درمورد حساب دیفرانسیل و انتگرال جایی برای پیشرفت ندارد، ماژول حساب دیفرانسیل و انتگرال دیگری به او اختصاص داده نخواهد شد؛ درعوض، هوش مصنوعی ممکن است ماژول‌های هندسه را ارائه کند که با پیشرفت آن‌ها به‌تدریج سخت‌تر می‌شوند و بر نقاط ضعف خاص دانش‌آموز تمرکز می‌کنند. این امر زمانی که صرف آموزش چیزهایی که دانش‌آموزان از قبل آن‌ها را می‌دانند کاهش می‌دهد و به آنان فرصت می‌دهد تا واقعاً روی شکاف‌های دانش خود تمرکز کنند.

یادگیری ماشین و ای‌لرنینگ

فراهم‌کردن امکان دسترسی به مجموعه‌ی وسیع‌تری از مدرسان

یادگیری ماشین چت‌بات‌ها (Chatbots) را به‌ خط‌مقدم آموزش می‌آورد و به هوش مصنوعی اجازه می‌دهد نقش آموزش را بر عهده بگیرد. چت‌بات‌ها می‌توانند به‌طور هم‌زمان به چندین دانش‌آموز پاسخ دهند، بدون اینکه کیفیت یا دقت توضیحات یا تدریس آن‌ها کاهش پیدا کند.

چت‌بات‌ها را می‌توان در پلتفرم‌های مختلفی، ازجمله تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند، استفاده کرد؛ بنابراین به‌‌راحتی قابل‌حمل هستند و دانش‌آموزان می‌توانند در هر زمان و از هر مکانی به آن‌ها دسترسی داشته باشند. آن‌ها فقط در پاسخ‌دادن به سؤالات عالی نیستند؛ هم‌چنین آن‌ها می‌توانند بازخورد شخصی ارائه کنند، تکالیف را تنظیم کنند و پیشرفت دانش‌آموزان خود را زیر نظر بگیرند.

یکی دیگر از مزایای این مربیان این است که دانش‌آموزان محتاط‌تر ممکن است احساس راحتی بیشتری در صحبت‌کردن با چت‌بات‌ها داشته باشند و یادگیری آن‌ها تحت‌تأثیر احساساتی، مانند خجالت، قرار نمی‌گیرد.

افزایش انگیزه و کارایی در دانش‌آموزان

دوره‌های آموزش الکترونیکی مبتنی بر یادگیری ماشین دانش‌آموزان را قادر می‌کند تا ‌تجربه‌ی یادگیری خود را کنترل کنند. سامانتا گارسیا (Samantha Garcia)، نویسنده و روزنامه‌نگار در Origin Writings و Brit Student، توصیه می‌کند که «ازطریق افزایش شخصی‌سازی دوره‌های آموزش الکترونیکی، یادگیری ماشین می تواند بر سطوح انگیزه و تعامل در میان دانش‌آموزان تأثیر بسیار مثبتی بگذارد».

هر دانش‌آموز آزادی کامل دارد تا موضوعات موردعلاقه‌ی خود را با سرعت مناسب دنبال کند، به‌جای اینکه در کلاس عقب بماند یا درعوض، زمانی که یک معلم بیش‌ازحد روی موضوعی که دانش‌آموز با آن آشنایی دارد وقت صرف می‌کند، دانش‌آموز می‌تواند از آن زمان برای یادگیری مبحث دیگری استفاده کند.

آموزش آنلاین و یادگیری ماشین

ارائه‌ی بازخورد فوری

دانش‌آموزان گاهی می‌توانند با تأخیر بازخورد ناامید شوند، اما حجم کاری سنگین و فشار کاری می‌تواند از ارائه‌ی بازخورد سریع و جامع‌ ازسوی معلمان جلوگیری کند.

جان اسکروگینز (John Scroggins)، نویسنده‌ی فناوری در Write my X وwrite  Day 2 1، توضیح می‌دهد: «یادگیری ماشین می‌تواند این بار را از دوش معلمان بردارد و بازخورد فوری برای دانش‌آموزان ارائه کند که به افزایش تعامل می‌انجامد و به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا در جایی که نیاز است تمرکز کنند.»

علاوه‌براین هوش مصنوعی عنصر شخصی بازخورد را از میان می‌برد و از آن جلوگیری کند که دانش‌آموزان در هنگام دریافت آنچه می‌تواند به‌عنوان بازخورد منفی تعبیر شود، در معرض انتقاد یا خجالت قرار بگیرند. هنگامی که به‌جای یک شخص، بازخورد را هوش مصنوعی ارائه می‌کند، هر بازخورد انتقادی عینی و سازنده می‌شود.

برای آشنایی با کاربردهای یادگیری ماشین در زندگی روزمره این مطلب را مطالعه کنید:

۹ کاربرد یادگیری ماشین در زندگی روزمره را بشناسید!

حرف آخر

طی سال‌های آینده پیش‌بینی می‌شود یادگیری ماشین بر آموزش الکترونیکی تأثیر زیادی بگذارد؛ بااینکه همیشه بخش‌هایی وجود دارند که معلمان انسانی جایگزین‌‌ناشدنی هستند، یادگیری ماشین می‌تواند آموزش آنلاین را با افزایش تعامل و کارایی بهبود بخشد.

یادگیری ماشین لرنینگ با کلاس‌های آنلاین آموزش علم داده کافه‌تدریس

اگر دوست دارید به دنیای شگفت‌انگیز یادگیری ماشین و علم داده وارد شوید، کافه‌تدریس با جامع‌ترین کلاس‌های آنلاین آموزش علم داده در کنار شماست تا از هر نقطه‌ی جغرافیایی به به‌بروزترین و کامل‌ترین آموزش دیتا ساینس و ماشین لرنینگ دسترسی داشته باشید.

کلاس‌های آنلاین آموزش علم داده کافه‌تدریس در دوره‌های مقدماتی و پیشرفته برگزار می‌شود. این کلاس‌ها به‌صورت تعاملی و پویا برگزار می‌شود و قالب برگزاری آن کارگاهی است. مبنای آن هم کار روی پروژه‌های واقعی علم داده است.

برای آشنایی با کلاس‌های آنلاین آموزش علم داده کافه‌تدریس و مشاوره‌ی رایگان برای شروع یادگیری علم داده و مسیر شغلی دیتا ساینس و ماشین لرنینگ روی این لینک کلیک کنید:

دوره جامع آموزش علم داده (Data Science)