برای برگزاری کلاس آنلاین موفق شما به درنظرگرفتن ویژگی‌های سرویس‌های کلاس آنلاین نیاز دارید. همچنین باید اصولی را رعایت کنید که از همه‌ی امکانات کلاس آنلاین به‌خوبی استفاده کنید. در این مطلب پیش از هر چیز برای‌تان از ویژگی‌های کلاس آنلاین گفته‌ایم. سپس تفاوت‌های آن را با کلاس‌های حضوری مقایسه کرده‌ایم. در ادامه هم برای‌تان از «باید»هایی گفته‌ایم که برای برگزاری کلاس آنلاین موفق نیاز است.

کلاس آنلاین چه ویژگی‌هایی دارد؟

کلاس آنلاین و وبینار امکانات بسیاری در اختیار استادان و دانش‌پژوهان قرار می‌دهد. این امکانات برتری‌هایی را در مقایسه با برگزاری کلاس حضوری ایجاد می‌کند. برای به‌کاربردن این امکانات باید با ویژگی‌های کلاس آنلاین به‌خوبی آشنا بود. برای برگزاری کلاس آنلاین موفق و آشنایی با ویژگی‌های مختلف آموزش مجازی پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را بخوانید:

کلاس آنلاین چه ویژگی‌هایی دارد؟

کلاس آنلاین با کلاس‌ حضوری چه تفاوتی دارد؟

هر یک از دو فضای کلاس آنلاین و حضوری خصوصیاتی دارد. برای برگزاری کلاس آنلاین موفق پیش از هر چیز باید با تفاوت‌های آن‌ها آشنا بود. به‌صورت کلی تفاوت‌های کلاس آنلاین و حضوری از این قرار است:

  • تسلط بر فضا: در کلاس حضوری استاد و دانش‌پژوه در یک فضای مکانی قرار دارند. این ویژگی این امکان را به هر دو می‌دهد که با بر فضا تسلط داشته باشند.
  • ایجاد ارتباط متنوع‌تر و بیشتر: در کلاس حضوری استاد و دانشجو می‌توانند از راه‌های متنوع‌تری با هم ارتباط برقرار کنند. ارتباط چشمی یکی از راه‌هاست که به‌خوبی میان استاد و دانشجو برقرار می‌شود.
  • فیدبک‌گرفتن سریع از دانشجو: در کلاس حضوری استاد می‌تواند با تماشای چهره و حرکات دانش‌پژوهان به‌سرعت به کیفیت انتقال مفاهیم و دریافت آن‌ها ازطرف دانش‌پژوها پی ببرد. این امکان در کلاس آنلاین از راه‌های دیگر میسر است.
  • اهمیت ساختار تدریس: در کلاس حضوری اهمیت داشتن استراتژی برای تدریس کمتر از کلاس آنلاین است. در کلاس آنلاین استاد باید استراتژی مشخص داشته باشد و تمامی مطالب را از قبل آماده کند.
  • تفاوت در مهارت‌های تدریس: اهمیت مهارت‌هایی مانند فن بیان، دست‌خط، کار با ابزار پرزنتیشن و غیره در تدریس حضوری کمر‌نگ‌تر است.

«باید»های برگزاری کلاس آنلاین موفق چست؟

برای برگزاری کلاس آنلاین موفق باید بر سرویس‌های برگزاری کلاس آنلاین تسلط داشته باشید. همین‌طور باید بعضی از مهارت‌ها را به دست آورید. همچنین باید بعضی از مهارت‌ها را نیز در خود تقویت کنید. «باید»های برگزاری کلاس آنلاین موفق از این قرار است:

سرویس ارائه‌ی کلاس آنلاین را به‌خوبی بشناسید

سرویس‌ها و پلتفرهای برگزاری کلاس آنلاین نقاط اشتراک زیادی دارد. شما با تسلط بر یکی از آن‌ها می‌توانید به‌خوبی با همه‌ی آن‌ها کار کنید. لازمه‌ی برگزاری کلاس آنلاین موفق این است که پیش از هر چیز وقت بگذارید و بر پلتفرم کلاس آنلاین کاملاً مسلط شوید

در کار با ابزارهای کلاس آنلاین ماهر شوید

قلم دیجیتال، قلم نوری، میکروفن، وب‌کم و همچنین بسیاری از نرم‌افزارهای مختلف از ابزارهای برگزاری کلاس آنلاین است. شما باید این ابزار را بسته به نیازتان در کلاس در اختیار داشته باشید و کار با آن‌ها را نیز به‌خوبی بدانید.

برای تدریس استراتژی داشته باشید

زمان کلاس آنلاین باید مشخص باشد. شما باید بدانید در هر دقیقه از کلاس آنلاین قرار است چه مباحثی را مطرح کنید. باید بدانید از کجا قرار است شروع کنید و به کجا می‌رسید. همچنین باید برای تعامل با دانش‌پژوهان فرصت‌هایی را در نظر بگیرید.

مواد درسی را از قبل آماده کنید

قبل از برگزاری کلاس آنلاین باید همه مطالب متنی یا غیرمتنی لازم برای کلاس را آماده کنید. امکان ارائه‌ی فایل‌های متنوع‌تر در کلاس آنلاین بیشتر است. شما باید همه‌ی موارد را از قبل در نظر بگیرید و آماده کنید. از فایل‌های ویدئویی و صوتی گرفته تا گراف‌ها و نمودارها و فایل‌های متنی و اکسل و غیره.

فن بیان خود را تقویت کنید

شیوه‌ی ارائه‌ی خوب یکی از اصول برگزاری کلاس آنلاین موفق است. یکی از چیزهایی که کلاس آنلاین شما را جذاب‌تر و مفیدتر می‌کند فن بیان قوی‌تر است. شما باید روی فن بیان خود به‌خوبی کار کنید. فن بیان مهارتی اکتسابی است. در اولین فرصت در دوره‌ی آموزشی فن بیان شرکت کنید.

دست‌خط‌تان را خوانا کنید

داشتن دست‌خط خوانا شاید بسیار پیش‌پاافتاده به نظر برسد. یکی از دلایل ناموفق‌بودن کلاس آنلاین همین مطلب ساده است. دانش‌آموز و دانشجوی شما به‌راحتی باید بتواند دست‌خط شما را بخواند، آن‌هم نه‌فقط در فضای کلاس. شما بعد از اتمام کلاس می‌توانید دست‌نوشته‌ها را به‌صورت جزوه‌ی ناکامل در اختیار دانش‌پژوه قرار دهید. در این صورت اگر دست‌خطتان خوانا نباشد، با مشکل مواجه می‌شوید. درصورتی‌که دست‌خط‌تان خوانا نیست، همه‌چیز را از قبل به‌صورت تایپ‌شده آماده کنید.

در چند کلاس آنلاین و وبینار شرکت کنید

برای آشنایی بیشتر با کلاس آنلاین و تسلط بر آن باید در چند کلاس آنلاین یا وبینار شرکت کنید. شرکت در کلاس آنلاین یا وبینار به شما کمک می‌کند با موقعیت‌های احتمالی که در این فضا ایجاد می‌شود بیشتر آشنا شوید. همچنین الگوهای خوبی برای برگزاری کلاس آنلاین موفق در اختیار شما قرار می‌دهد.

کلاس آنلاین را پشتیبانی کنید

کلاس آنلاین به پشتیبانی نیاز دارد. بسیاری از سرویس‌های ارائه‌کننده‌ی کلاس آنلاین پشتیبانی فنی را در اختیار مؤسسه‌ها و استادان و دانشجویان قرار می‌دهند. بااین‌همه پشتیبانی از خود کلاس هم اهمیت دارد. این کار را استاد باید انجام دهد. برقراری راه‌های ارتباطی با دانش‌پژوهان برای انتقال فایل‌های مختلف در قبل و بعد از کلاس اهمیت فراوان دارد. همچنین باید راهی برای مطرح‌شدن سؤال‌های دانش‌پژوهان در اختیارشان قرار دهید.

پلتفرم کلاس آنلاین کافه‌تدریس

برای برگزاری کلاس آنلاین موفق شما به پلتفرم کامل نیاز دارید. کافه‌تدریس جامع‌ترین سامانه‌ی برگزاری کلاس آنلاین است. مؤسسه‌ها و استادان بسیاری از این سامانه استفاده کرده‌اند. کافه‌تدریس تا کنون بیش از ۱۰۰هزار ساعت کلاس آنلاین و وبینار را راه‌اندازی و برگزار کرده است. پلتفرم کلاس آنلاین کافه‌تدریس امکان‌های متنوع و کاملی را در اختیار شما قرار می‌دهد. تجربه و امکانات کافه‌تدریس تضمین‌کننده‌ی برگزاری یک کلاسل آنلاین موفق است. برای آشنایی با سامانه‌ی کلاس آنلاین کافه‌تدریس و مشورت با ما همین حالا روی این لینک کلید کنید:

برگزاری کلاس آنلاین و وبینار