کپی رایتر کیست و چقدر با بازار کار این حرفه آشنا هستید؟ چطور می‌توانیم یک کپی رایتر حرفه‌ای باشیم؟ در این مطلب یکی از مشاغل جذاب و خلاقانه دنیا را بررسی می‌کنیم که ممکن است فارغ‌التحصیلان رشته‌های مدیریت، مانند بازاریابی یا تجارت الکترونیک، به آن علاقه زیادی داشته باشند. ابتدا به این می‌پردازیم که کپی رایتر به چه کسی گفته می‌شود، چه مهارت‌هایی دارد و برای تبدیل‌شدن به یک کپی رایتر حرفه‌ای، چه مسیری را باید طی کنیم؛ همچنین بازار کار این شغل در ایران و کشورهای دیگر، مانند امریکا، کانادا و اروپا، را بررسی می‌کنیم تا دید نسبتاً کاملی از این شغل و بازار کار آن پیدا کنید. اگر قصد دارید وارد شغل جذاب و خلاقانه کپی رایتر شوید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

کپی رایتینگ چیست؟

کپی رایتینگ هنر نگارش محتوای جذاب و قانع‌کننده به‌هدف بازاریابی است. از نوشتن محتوای وب‌سایت تا شعارهای تبلیغاتی، وظیفه کپی رایتر است که مخاطب را جذب و او را به اقدام ترغیب کند. اکثر افرادی که برای اولین بار کلمه کپی رایتر را می‌شنوند، تصور می‌کنند که کپی رایتر به‌معنی کپی‌کردن از متن‌های دیگران است؛ این تصور کاملاً اشتباه است. کپی رایتر به کسی گفته می‌شود که با نوشتن متن‌های خلاقانه مخاطب را در راستای هدف‌های بازاریابی ترغیب کند. در فارسی به کپی‌رایتر تبلیغ‌نویس هم گفته می‌شود. شاید این کلمه هم به‌طور کامل مفهوم کپی رایتر را نرساند. به کسی که کپی رایتینگ می‌نویسد کپی رایتر (Copywriter) گفته می‌شود.

اهمیت کپی رایتینگ در بازاریابی

در پاسخ به پرسش کپی رایتر کیست فهمیدیم که کپی‌رایتر توصیف نویسنده‌ای است که برای اهداف بازاریابی می‌نویسد. تصور کنید یک محصول خوب دارید، اما نمی‌دانید چطور آن را به مخاطب خود معرفی کنید. کپی رایتر، با قلم جذاب و خلاقیت بالایی که دارد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، با مخاطب ارتباط می‌گیرد و او را ترغیب به استفاده از محصول شما می‌کند. در کمپین‌های تبلیغاتی نوشتن شعارهای تبلیغات یا مثلاً در معرفی محصول، اهمیت یک کپی رایتر بیش‌ازپیش احساس می‌شود. کپی رایتر با محتوای جذابی که تولید می‌کند، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم فروش ما را افزایش می‌دهد و برند سازمان را در ذهن مخاطب حک می‌کند.

مهارت‌های موردنیاز کپی رایتر

کپی رایتر پلی میان محتوا و بازاریابی است و به‌همین دلیل، یک کپی رایتر باید در هر دو زمینه مهارت کافی داشته باشد. برای آشنایی با کپی‌رایتینگ و پاسخ به پرسش کپی رایتر کیست، باید به‌سراغ مهارت‌های لازم این حرفه برویم. به‌طور کلی، مهارت‌های موردنیاز کپی رایتر را می‌توان در سه دسته مهارت‌ در زمینه‌ی نوشتن، دانش بازاریابی و خلاقیت و نوآوری دسته‌بندی کرد. مجموعه‌ای از این مهارت‌ها می‌تواند شما را تبدیل به یک کپی رایتر حرفه‌ای کند.

مهارت نوشتاری

همان‌طور که در پاسخ به پرسش کپی رایتر کیست فهمیدیم، یک تبلیغ‌نویس با متن سروکار دارد و باید در این زمینه کاملاً توانایی داشته باشد. مهارت نوشتن صرفاً شناخت اصول نگارشی و قواعد دستوری نیست؛ کپی رایتر باید بتواند داستان‌سرایی کند، قلم روان و جذابی داشته باشد و مخاطب را با خود همراه کند. داشتن دایره واژگان بالا، نگارش جذاب و شناخت کامل اصول نگارشی لازمه تبدیل‌شدن به یک کپی رایتر حرفه‌ای است.

مهارت بازاریابی

کپی رایتر با اهداف بازاریابی محتوا تولید می‌کند و بدون داشتن شناخت کامل نسبتاً به اهداف بازاریابی، فقط یک نویسنده خواهید بود. باید دانش بازاریابی خود را قوی کنید تا بدانید مخاطب چطور تصمیم به خرید می‌گیرد، چه عواملی در خرید مشتری تأثیر دارد، اهداف بازاریابی شامل چه چیزهایی می‌شوند، برند چیست و چگونه شکل می‌گیرد، پرسونای مخاطب چیست و چطور در اقدامات او تأثیر می‌گذارد. مهارت بازاریابی یکی از اجزای اصلی کپی رایتینگ است.

خلاقیت و نوآوری

شاید همه بنویسند اما یک نویسنده خلاق می‌تواند برند سازمان را برای همیشه ماندگار کند. نویسندگی و خلاقیت کاملاً با هم گره خورده‌اند و افراد خلاق در این شغل جایگاه بسیار متفاوتی را تجربه خواهند کرد. اگر متفاوت‌فکرکردن را دوست دارید و می‌توانید به هر چیزی از جنبه‌های مختلف فکر کنید و فرد خلاقی هستید، کپی رایتینگ می‌تواند دنیای جذابی برایتان بسازد.

شرح وظایف کپی رایتر

مسئولیت‌های یک کپی رایتر برگرفته از ایده‌پردازی، مفهوم‌سازی و تولید محتوای جذاب است که با صدای برند و اهداف آن هماهنگ باشد. این شامل ایجاد شعارها، ایمیل‌ها، پست‌های وبلاگ و… می‌شود. معمولاً شرح وظایف کپی رایتر این موارد را دربرمی‌گیرد:

  • نوشتن محتوای جذاب برای وب‌سایتی که صدای شرکت است
  • تحقیق پرسونای مخاطب برای نوشتن محتوای بهتر
  • همکاری با طراحان، روابط عمومی و سایر متخصصان در پروژه‌های بازاریابی در مقیاس بزرگ و کوچک (مانند کمپین‌های ایمیل و صفحات فرود)
  • خلق شعارهای تبلیغاتی
  • نوشتن ایمیل‌ها و پیامک‌های تبلیغاتی
  • نوشتن محتوای صفحات لندینگ
  • نوشتن سناریو و نریشن برای محتوای ویدئویی تبلیغاتی
  • نوشتن عنوان و محتوای تبلیغاتی در بنرهای چاپی یا دیجیتال

فرصت‌های شغلی کپی رایتر در ایران

بازار کار کپی رایتر در ایران نسبتاً خوب است و این شغل جایگاه نسبتاً خوبی در بازار کار پیدا کرده است. افرادی که در این شغل فعال هستند معمولاً توانایی انجام‌دادن چندین پروژه به‌طور هم‌زمان و به‌صورت دورکاری را هم دارند و اکثر کپی رایترها ترجیح می‌دهند به‌صورت دورکاری یا فریلنسی کار کنند تا بتوانند با چند سازمان یا سایت مختلف فعالیت کنند. با توجه به پیشرفت بازار کار دیجیتال و فعالیت زیاد کسب‌وکارها در فضای آنلاین، میزان توجه به کپی رایترها هم افزایش پیدا کرده است. معمولاً بازار کار کپی رایتر در تهران بهتر از دیگر شهرها و استان‌هاست.

برای آشنایی با مدیر محتوا و بازار کار آن این مطلب را مطالعه کنید:

مدیر محتوا کیست و بازار کار آن چطور است؟

میزان حقوق کپی رایتر

یکی از متغیرترین حقوق‌های دریافتی در مشاغل را کپی رایترها دارند. ممکن است یک کپی خلاقانه برای یک برند معروف چند صد میلیون تومان برای‌تان درآمد داشته باشد و کار برای یک مجموعه کوچک یا یک شرکت تبلیغاتی، فقط زحمات زیاد و دستمزد در حد وزارت کار باشد. کپی رایترهای حرفه‌ای رقم دریافتی نسبتاً زیادی دارند و تعداد کارهای نسبتاً محدودی هم در سال انجام می‌دهند، اما اگر با این عنوان شغلی در یک جای ثابت مشغول کار باشید، رقمی میان ۲۰ تا ۲۵ میلیون دریافتی خواهید داشت.

بازار کار کپی رایتر در خارج از ایران

اگر بخواهیم بازار کار کپی رایتر در خارج از ایران را بررسی کنیم، باید چندین مؤلفه تأثیرگذار را در نظر برگیریم؛ کشور، شهر یا استان، تمام‌وقت یا نیمه‌وقت‌بودن و البته سابقه کاری ما در این شغل. برای بررسی رقم درآمدی این شغل به وب‌سایت‌های کاریابی دنیا مانند indeed زدیم. کپی رایترها در تمامی دنیا معمولاً به‌صورت پروژه‌ای کار می‌کنند، اما میانگین رقم دریافتی ثابت برای این شغل در امریکا بین ۶۰ تا ۷۰ هزار دلار در سال است. رقم دریافتی کپی رایترها در کانادا بازه ۵۰ تا ۷۰ هزار دلار کانادا را شامل می‌شود. رقم دریافتی این شغل در آلمان به‌طور میانگین حدود ۴۰ هزار یورو در سال است که ممکن است با توجه به سطح و سابقه شما تا ۶۰ هزار دلار در سال هم افزایش پیدا کند.

فرصت‌های شغلی کپی رایتر

به‌دلیل قابل‌مذاکره‌بودن رقم دریافتی، معمولاً آگهی‌های با میزان حقوق توافقی در سایت‌های کاریابی زیاد دیده می‌شوند. در اینجا چند مورد از آگهی‌های با عنوان کپی رایتر در وب‌سایت‌های کاریابی داخلی را مشاهده کنید:

بازار کار کپی رایتینگ
بازار کار کپی رایتر
کپی رایتر

جمع‌بندی درباره کپی رایتر کیست

در این مطلب به این پرسش پاسخ دادیم که کپی رایتر کیست و بازار کار آن چگونه است. کپی رایتینگ ترکیبی از نویسندگی و بازاریابی است و یک کپی رایتر با نوشتن کپی‌های خلاقانه تلاش می‌کند اهداف بازاریابی سازمان را تحقق بخشد. تفاوت کپی رایتر با یک نویسنده در این است که کپی رایتر با هدف بازاریابی و فروش می‌فروشد و صرفاً برای انتقال اطلاعات نمی‌نویسد. بازار کار کپی رایتر معمولاً بسیار متغیر است و اکثر افراد این حوزه علاقه‌ دارند به‌صورت فریلنسی کار کنند و از کارهای روزمره و روتین خسته می‌شوند. کپی رایترها هم نویسنده‌های خلاقی هستند که بازاریابی رو به‌خوبی درک می‌کنند.

پرسش‌های متداول

آیا داشتن مدرک در زمینه کپی رایتینگ ضروری است؟

داشتن مدرک رسمی ضروری نیست؛ چیزی که مهم است نمونه کارهای قوی و تجربه عملی است.

کدام صنایع بیشترین نیاز به مهارت‌های کپی رایتینگ دارند؟

بازار کپی رایتر محدود به صنعت خاصی نیست، اما صنایعی مانند تبلیغات، بازاریابی، تجارت الکترونیک و ایجاد محتوا بیشترین نیاز را به کپی رایترها دارند.

چگونه می‌توان کپی رایترها روزبه‌رو با روندهای صنعت باقی ماند؟

شرکت در جوامع آنلاین، حضور در کارگاه‌ها و دنبال‌کردن منابع صنعتی راه‌های مؤثری برای به‌روزبودن با روندهای صنعت هستند.

آیا هوش مصنوعی می‌تواند در آینده کپی رایتینگ را جایگزین کند؟

هوش مصنوعی ممکن است در برخی جنبه‌ها کمک کند، اما لمس انسانی، خلاقیت و هوش هیجانی کپی رایتر را جایگزین نمی‌کند.

تفاوت کپی رایتینگ با نوشتن محتوا چیست؟

کپی رایتینگ بیشتر روی نگارش قانع‌کننده جهت بازاریابی تمرکز می‌کند، درحالی‌که نوشتن محتوا حوزه‌ای گسترده‌تر از اطلاعاتی و آموزشی را دربرمی‌گیرد.