ماه‌ها و روزهای نزدیک به آزمون کنکور مهم‌ترین مقطع برای رسیدن به نتیجه‌ی ایدئال است. در این مقطع و به‌خصوص در سه ماه منتهی به آزمون رتبه‌ی داوطلب رقم می‌خورد. با توجه به اهمیت این مقطع، دپارتمان مدیریت کسب‌وکار (MBA) کافه‌تدریس وبینار سه ماه طلایی تا کنکور وبینار سه ماه طلایی تا کنکور MBA را برگزار کرد. مدرس این وبینار استاد رضا شکرزاد بود. وبینار سه ماه طلایی تا کنکور MBA در تاریخ دوشنبه، ۷ بهمن ۹۸، برگزار شد. متنی که پیش روی شما قرار دارد گزارش این وبینار است.

سرفصل‌های وبینار سه ماه طلایی تا کنکور MBA

وبینار سه ماه طلایی تا کنکور MBA نزدیک به دو ساعت طول کشید. رضا شکرزاد این وبینار را با رویکرد کارگاهی برگزار کرد و در طی آن بایدها و نبایدهایی را توضیح داد که داوطلبان باید در طول روزهای باقیمانده تا کنکور مدنظر قرار دهند. سرفصل‌های وبینار سه ماه طلایی تا کنکور MBA از این قرار است:

  • تشریح فاز سوم مطالعاتی؛
  • جمع‌بندی اصولی (ورک‌شاپ جمع‌بندی درس ریاضی برای نمونه)؛
  • جزئیات خلاصه‌نویسی اصولی (ورک‌شاپ خلاصه‌نویسی ریاضی برای نمونه)؛
  • برنامه‌ی عملیاتی برای تعطیلات نوروز؛
  • پیشنهاد شیوه‌ی خاص مطالعاتی برای درس جی‌مت؛
  • پیشنهاد برنامه‌ی مطالعاتی برای درس زبان؛
  • پرسش‌وپاسخ.

آزمون کنکور و سه ماه طلایی تا کنکور MBA دوره‌ی پرفشاری است که ممکن است در زندگی شما آشوب ایجاد کند. در همین حال نتیجه‌ی این فشار به جهش در زندگی شما می‌انجامد. درواقع این دوره یک سرمایه‌گذاری بلندمدت پنج‌ساله یا ده‌ساله است

مقدمه

سه ماه منتهی به آزمون کنکور، به‌تعبیری سه ماه طلایی تا کنکور MBA، سه ماه پرفشار برای بهره‌برداری در سال‌های بعد است.

برای دانستن اهمیت این سه ماه بد نیست به دو مفهوم «نقطه‌ی تعادل» و «آشوب» نگاهی بیندازیم.

در تئوری «شبکه‌ی عنکبوتی» مفهومی به‌نام «نقطه‌ی تعادل» وجود دارد. اگر عرضه‌کننده‌ی کالایی به فروش مدنظرش دست نیابد، قیمت کالا را اصلاح می‌کند تا زمانی‌که فروش به نسبت ایدئال او نزدیک شود. نقطه‌ای که قیمت و عرضه و فروش به تعادل می‌رسند نقطه‌ی تعادل نام دارد.

در منطق این نظریه همه‌ی سیستم‌های زنده به رسیدن به تعادل تمایل دارند. تعادل در سیستم روند رشد یکنواخت ولی مثبتی را به دنبال دارد. بااین‌حال هر گاه بخواهیم به رشد بیشتر در یک سیستم دست یابیم، باید برای رسیدن به جهش، نقطه‌ی تعادل را بر هم بزنیم. این برهم‌زدن نقطه‌ی تعادل مساوی با آشوب است. آشوبی هم در که در سیستم ایجاد می‌شود فشار مضاعف را به دنبال دارد و تا جایی پیش می‌رود که سیستم به یک نقطه‌ی تعادل دیگر برسد.

با همین منطق، آزمون کنکور و سه ماه طلایی تا کنکور MBA دوره‌ی پرفشاری است که ممکن است در زندگی شما آشوب ایجاد کند. در همین حال نتیجه‌ی این فشار به جهش در زندگی شما می‌انجامد. درواقع این دوره یک سرمایه‌گذاری بلندمدت پنج‌ساله یا ده‌ساله است.

برای درس‌خواندن اصولی سه ماه زمان کافی است که ماه انتهایی آن کمپین حرفه‌ای برای آمادگی آزمون است. همچنین برای یک کمپین حرفه‌ای آمادگی برای کنکور به یک ماه زمان نیاز است. یک ماه برای تست جامع باید فرصت گذاشت

تعطیلات نوروز و فاز سوم مطالعاتی برای کنکور MBA

نتیجه‌گیری در کنکور با میزان زمانی که برای آن صرف می‌شود ارتباط مستقیم دارد. در این میان اگر دانش انباشته و اعتمادبه‌نفس و مهارت در تکنیک‌های آزمون را سه عنصر مهم در نتیجه‌گیری بدانیم، ماه‌های منتهی به آزمون در رسیدن به نتیجه نقش مهمی دارد. هر قدر دانش انباشته شما زیاد شود و در کنار آن مهارت‌های آزمون را کسب کنید، اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا خواهید کرد و نتیجه‌ی بهتری کسب می‌کنید. بر همین اساس، وبینار سه ماه طلایی تا کنکور MBA را برمبنای کار کارگاهی و و عملیاتی با محوریت خلاصه‌نویسی و جمع‌بندی برگزار می‌کنیم.

در این میان عید نوروز بهترین مقطع برای نتیجه‌گیری است. طبعاً شکل استفاده از این فرصت برای هر داوطلب و بسته به نیازهای او متفاوت است. بااین‌حال به‌صورت کلی کسانی که این مقطع را جدی می‌گیرند و برنامه‌ریزی صحیحی دارند به نتیجه می‌رسند. زمان مطالعه‌ی هشت ساعت میزان مطالعه‌ی ایدئالی برای رسیدن به نتیجه است. بااین‌همه این میزان مطالعه به زمان شروع مطالعات شما برای کنکور هم بستگی دارد.

اهمیت آزمون‌های آزمایشی در سه ماه طلایی تا کنکور MBA

آزمون‌های آزمایشی در پیش‌بردن سیر مطالعاتی نقش مهمی دارند، اما مهم‌ترین نقش آن‌ها اولاً در تسلط بر تکنیک‌های مطالعه و ثانیاً مهم‌تر از آن، در ایجاد اعتمادبه‌نفس است. شما برای رسیدن به رتبه‌ی خوب در کنکور به اعتمادبه‌نفس نیاز دارید. آزمون‌های آزمایشی اعتمادبه‌نفس لازم را به شما می‌دهد. کافی است در یکی از آزمون‌های آزمایشی پیش رو رتبه‌ای خوب به دست آورید.

تحلیل آزمون‌های آزمایشی می‌تواند به شما بسیار کمک کند. برای آشنایی بیشتر با نحوه‌ی تحلیل توصیه می‌کنیم این ویدئو را تماشا کنید:

بررسی و تحلیل کارنامه‌های کنکور MBA ۹۸

مرحله‌های مطالعاتی تا زمان آزمون

به‌صورت کلی در این مقطع داوطلبان را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. دسته‌ی اولی کسانی هستند که مطالعه‌ی درس‌ها و مبحث‌ها را یک دور تمام کرده‌اند و تست هم زده‌اند. دسته‌ی دوم هم کسانی هستند که درس‌ها را هنوز تمام نکرده‌اند.

دسته‌ی اول باید به‌سمت خلاصه‌نویسی و طبقه‌بندی و جمع‌بندی مباحث حرکت کنند. در این افراد، درعین‌حال، می‌توانند در زمان باقیمانده تست‌های زیاد را به‌صورت روزانه و با تکیه بر هر درس بزنند.

دسته‌ی دوم تا آخر بهمن فرصت دارند مطالب را جمع‌بندی کنند. در این مقطع به تست‌زنی نیاز نیست.

در حالت کلی، برای درس‌خواندن اصولی سه ماه زمان کافی است که ماه انتهایی آن کمپین حرفه‌ای برای آمادگی آزمون است. همچنین برای یک کمپین حرفه‌ای آمادگی برای کنکور به یک ماه زمان نیاز است. یک ماه برای تست جامع باید فرصت گذاشت.

لازمه‌ی شروع مطالعه‌ی حرفه‌ای برای کنکور هدف‌گذاری دقیق و اسمارت است. شما باید از همین حالا باید هدف‌تان را بسته به مقتضیات و زمان‌تان تعیین کنید.

اضطراب شما برای کنکور از دو عامل نشئت می‌گیرد: ۱. هدف‌گذاری اشتباه؛ ۲. عملکرد اشتباه. اگر شما هدف‌گذاری صحیح داشته باشید، انتظارات واقعی از خودتان دارید و می‌توانید طبق برنامه به هدف تعیین‌شده برسید

هدف‌گذاری برای کنکور MBA

هدف‌گذاری شما برای کنکور، براساس داشته‌ها و توان‌تان، باید حتماً SMART باشد. برای آشنایی با هدف‌گذاری می‌توانید به این دو وبینار مراجعه کنید:

همایش آنلاین دورخیز برای یک شروع اصولی

وبينار رایگان نقشه‌ راه مطالعه درس ریاضی عمومی ۱ و ۲

هدف‌گذاری شما باید براساس رویکرد شما، تفکر و نگاه‌تان باشد. شما بر این اساس باید استراتژی و سبک زندگی‌تان را تعیین کنید که به هدف برسید.

بعد از اینکه هدف‌تان را تعیین و استراتژی‌تان را مشخص کردید، می‌توانید با تکیه بر برنامه‌ی مشخص و شرکت در آزمون‌های آزمایشی اعتمادبه‌نفس خوبی برای رسیدن به هدف به دست آورید.

این رویکرد نقش مهمی در کاهش اضطراب دارد. به‌این صورت که اضطراب شما برای کنکور از دو عامل نشئت می‌گیرد: ۱. هدف‌گذاری اشتباه؛ ۲. عملکرد اشتباه. اگر شما هدف‌گذاری صحیح داشته باشید، انتظارات واقعی از خودتان دارید و می‌توانید طبق برنامه به هدف تعیین‌شده برسید.

برای مثال، اگر شما فقط روزی سه ساعت فرصت مطالعه دارید، نمی‌توانید برای رسیدن به رتبه‌های زیر پنجاه برنامه‌ریزی کنید. در این حالت اگر برنامه‌ریزی شما برای کسب رتبه‌های زیر پنجاه باشد، خودبه‌خود، اضطراب به‌سراغ شما می‌آید.

خلاصه‌نویسی برای کنکور MBA

به‌صورت کلی خلاصه‌نویسی در پنج مرحله انجام می‌شود که از این قرار است:

  • مرحله‌ی اول: مطالعه‌ی مطالب؛ در این مرحله فقط درس‌ها مطالعه می‌شود؛
  • مرحله‌ی دوم: هایلایت‌کردن مطالب مهم؛
  • مرحله‌ی سوم: حاشیه‌نویسی؛
  • مرحله‌ی چهارم: خلاصه‌نویسی نامرتب؛
  • مرحله‌ی پنجم: مرتب‌سازی خلاصه‌ها و درست‌کردن دفترچه‌ی خلاصه‌نویسی.

برای خلاصه‌نویسی مطالب درس‌ها این نکته‌ها را در نظر داشته باشید:

  • در ابتدای مطالعه هر مبحث جدید همه‌ی نکته‌ها مهم به نظر می‌رسد. در این مرحله نباید خلاصه‌نویسی کرد؛ زیرا بخش عمده‌ای از مطالب در ادامه‌ی مطالعه برای شما عادی می‌شود.
  • در دور دوم، هایلایت‌کردن مطالب مهم، هنوز شما نباید خلاصه‌نویسی را شروع کنید.
  • شرط رفتن از دور سوم، حاشیه‌نویسی، به خلاصه‌نویسی نامرتب این است که شما بتوانید مطالب مهم را در همان صفحه‌ی کتاب یا جزوه حاشیه‌نویسی کنید. اگر به این سطح از توان رسیده باشید، می‌توانید به‌سراغ خلاصه‌نویسی نامرتب بروید.
  • هدف از خلاصه‌نویسی این است که در کوتاه‌ترین زمان در شب آزمون اصلی بتوانید مطالب را مرور کنید. پس باید خلاصه‌های شما مهم‌ترین نکات را به‌صورت راهبری و کدبندی‌شده در بر داشته باشد.
  • خلاصه‌نویسی‌های شما باید بیشترین شباهت را به تقلب‌نویسی داشته باشد. خلاصه‌نویسی نهایی شما باید کاملاً کوتاه و کدبندی‌شده باشد.

برای آشنایی بیشتر با خلاصه‌نویسی این دو مطلب را بخوانید:

خلاصه‌نویسی حرفه‌ای چه شرایطی دارد؟

خلاصه‌نویسی اصولی برای کنکور

جمع‌بندی درس‌ها

جمع‌بندی را می‌توان نوعی از خلاصه‌نویسی دانست. درواقع جمع‌بندی نوع اصولی خلاصه‌نویسی است. جمع‌بندی برمبنای خروجی کار شما در مراحل دوم و سوم خلاصه‌نویسی است. به‌عبارت بهتر، خروجی مراحل دوم و سوم خلاصه‌نویسی ورودی جمع‌بندی شماست.

در جمع‌بندی باید چهار کار را انجام دهید:

  • ساختار کلان هر فصل باید در ذهن شکل بگیرد؛
  • ساختار تیترها و سرفصل‌ها و روش‌های حل، همچنین نکات حل، باید جمع‌بندی شود؛
  • نکات خاص در برگه‌های جداگانه آورده شود؛
  • نکات مختلف براساس کلیدواژه‌ها دسته‌بندی شود.

در زمان جمع‌بندی و همچنین زمانی که به تست‌زنی اختصاص می‌دهید باید مفهوم بازگشت سرمایه را در نظر بگیرید. به‌عبارتی ساده‌تر، گاهی ارزش ندارد که روی یک مبحث بیش‌ازحد تأمل کنید. اینکه روی کدام مبحث بیشتر سرمایه‌گذاری کنید، کاملاً به اهمیت آن در آزمون و هدف‌گذاری شما بازمی‌گردد.

ویدئوی وبینار سه ماه طلایی تا کنکور MBA

آنچه متن پیش رو برای شما شرح داد خلاصه‌ای از مهم‌ترین نکات وبینار سه ماه طلایی تا کنکور MBA بود. این وبینار با رویکردی کاملاً کارگاه‌محور و ورک‌شاپی انجام شده است. در طول جلسه‌ی وبینار استاد رضا شکرزاد به‌صورت اختصاصی، علاوه بر خلاصه‌نویسی و جمع‌بندی، بودجه‌بندی زمانی برای کنکور و تست‌زنی را برای درس‌های ریاضی و جی‌مت و زبان توضیح داده است. این وبینار به شما کمک می‌کند بهترین روش برای مطالعه‌ی جی‌مت (براساس روش واش‌بک) و ریاضی و زبان را به کار ببندید.

برای مشاهده‌ی ویدئوی کامل وبینار روی این لینک کلیک کنید:

ویدئوی وبینار سه ماه طلایی تا کنکور MBA