با حل مسئله سوختن نخ در GMAT چقدر آشنا هستید؟ جیمت کنکور MBA از بخش‌های متنوعی تشکیل شده است. یکی از بخش‌هایی که ۱۰ سوال را به خود اختصاص می‌دهد حل مسئله است که مسائل متنوعی را در خود جای داده است. در این بخش مسائل حل مسئله سوختن نخ را که یکی از تیپ‌های سوالات جیمت است بررسی می‌کنیم.

حل مسئله

بخش حل مسئله جیمت در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار ۱۰ سؤال از مباحث مختلف را دربرمی‌گیرد. جنس سوالات این بخش چهارگزینه‌ای است. هدف از طراحی آن‌ها هم این است که میزان هوش، خلاقیت، سرعت و تمرکز داوطلب را بسنجد. مفهوم‌های جبر (توان، رادیکال، …)، معادله، نامعادله، نسبت و درصد، هندسه،  کار، میانگین، مسافت، آنالیز ترکیبی، مجموعه، ساعت، بخش‌پذیری، جدول توافقی، آنالیز ترکیبی، هوش ، تجسمی و مسائل خاص از بخش‌های مختلف حل مسئله کنکور MBA است.

با درس استعداد و آمادگی تحصیلی (GMAT) کنکور MBA آشنا شوید!

مسئله سوختن نخ در GMAT

مسائل تیپ سوختن نخ در GMAT یکی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین مسائل در این بخش از کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار است. برای محاسبه نحوه حل این تست‌ها بهتر است با طرح یک سؤال و حل آن یادگیری را شروع کنید.

سؤال مسئله سوختن نخ

به‌وسیله یک نخ یک‌متری که سرعت سوختن آن m/h۱ است طرح مشبک زیر را ساخته‌ایم. اگر این طرح را از نقطه‌ی مشخص‌شده آتش بزنیم، پس از چند دقیقه این طرح به‌طور کامل می‌سوزد؟

مرحله اول سوختن نخ

حل سوال

برای حل این سؤال در سوختن نخ به نسبت چالش‌برانگیز به چند کلیدواژه در صورت سوال نیاز داریم.

  1. طول نخ (L) = m۱
  2. سرعت سوختن = m/h ۱
  3. خواسته = پس از چند دقیقه؟

قدم اول برای حل مسئله سوختن نخ این است که کوچک‌ترین جزء طرح مشبک را انتخاب کنیم و طول آن را a بنامیم. این تعیین طول برای این است که می‌خواهیم مشخص کنیم هر جزء چند متر است. با استفاده از فرمول زیر داریم:

فرمول سوختن نخ

عدد ۳۲، تعداد کوچک‌ترین جز طرح ماست که در شکل صورت سؤال آمده است.

قدم دوم، معرفی یک پارامتر به اسم  است. این پارامتر به‌معنای مدت‌زمان لازم برای سوختن نخ به‌طول a است. در این مرحله صرفاً آن را در نظر می‌گیریم.

قدم سوم حل به‌این صورت است: از نقطه‌ مشخص‌شده در شکل صورت سؤال شروع به رنگ‌کردن قسمت‌هایی می‌کنیم که می‌دانیم در آن مرحله می‌سوزند. به تعداد این مراحل سوختن در ادامه حل سؤال نیاز داریم.

مرحله اول

مرحله اول سوختن نخ

می‌دانیم که هنگامی که نقطه شروع آتش بگیرد، از هر چهار طرف می‌سوزد. این چهار طرف را با یک رنگ تا نقاط تلاقی مشخص می‌کنیم. همین منطق را در مرحله‌های بعد هم به کار می‌بریم.

مرحله دوم

مرحله دوم سوختن نخ

مرحله سوم:

در سوختن نخ به این نکته توجه کنید که همه نقاط را برای سوختن در نظر بگیرید:

مرحله سوم سوختن نخ

مرحله چهارم

مرحله چهارم سوختن نخ

پس چهار مرحله داریم تا تمام طرح ما بسوزد.

در قدم چهارم باید ضریب و پارامتر را به خواسته سؤال تبدیل کنیم. می‌دانیم که فرمول زیر برای سرعت در فیزیک برقرار است که در سوختن نخ از آن استفاده می‌کنیم:

مراحل سوختن نخ

پس این شکل ۷.۵ دقیقه طول می‌کشد تا بسوزد. با استفاده از همین مراحل می‌توانید سوختن شکل‌های مختلف را بررسی کنید.

کلاس آنلاین جیمت کنکور ارشد MBA

برای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) پیشنهاد ما شرکت در کلاس‌های آنلاین جیمت استاد علی ضیایی است.

برای آشنایی با کلاس آنلاین جیمت و مشاوره رایگان در این باره روی این لینک کلیک کنید:

کلاس آنلاین جیمت استاد ضیایی