بازار کار علم داده در ۲۰۲۲ چگونه است؟ وقتی صحبت از بازار کار می‌شود همیشه باید به ترندهای دانش و فناوری نگاه کرد. در این مطلب به سراغ بازار کار علم داده، به‌عنوان یکی از ترندهای دانش، رفته‌ایم و به‌صورت کامل آن را بررسی کرده‌ایم.

بازار کار علم داده در ۲۰۲۲

در این روزها علم داده در سراسر جهان سروصدایی بر پا کرده است. علم داده با تجزیه‌وتحلیل، مدل‌سازی و تولید داده‌ها و استخراج بینش و اطلاعات معنادار از این داده‌ها سروکار دارد. داده‌های موجود امروزه، به‌دلیل دیجیتالی‌شدن همه‌چیز، به‌سرعت در حال افزایش هستند. سازمان‌ها به ظرفیت داده‌ها و فوریت تجزیه‌وتحلیل آن‌ها برای به‌دست‌آوردن بینش‌های ارزشمند از آن‌ها پی برده‌اند.

برای کمک به یک سازمان در تبدیل این داده‌های بالقوه به یک فرصت واقعی سازمان‌ها به متخصصان ماهری مانند مهندسان داده (Data Engineer)، دانشمندان داده (Data Scientist) و مهندسان هوش مصنوعی(AI Engineers)  نیاز دارند. یک دانشمند داده هم می‌تواند متقابلاً از این امر بهره‌مند شود؛ زیرا آنان می‌توانند مهارت‌ها و دانش خود را افزایش دهند و درعین‌حال از داده‌ها برای حل مسائل دنیای واقعی استفاده کنند و در بازار کار علم داده نقش‌آفرینی کنند.

بازار کار علم داده در ۲۰۲۲

کمبود افراد ماهر در حوزه‌ی علم داده

مطالعه‌ی مؤسسه‌ی جهانی مک‌کینزی نشان می‌دهد ایالات متحده با کمبود نزدیک به ۱۹۰هزار دانشمند داده و ۱.۵میلیون مدیر و تحلیلگر مواجه خواهد شد. در هند نیز تقاضای زیادی برای دانشمندان داده وجود دارد. فناوری‌ها و ابزارهایی معرفی شده‌اند، اما در تعداد متخصصان ماهر برای تصدی این مشاغل و کار روی این ابزارها شکاف بزرگی وجود دارد. درواقع، دانشمندان داده‌ای هستند که مهارت‌های تحلیلی ندارند یا تحلیلگرانی وجود دارند که نمی‌دانند چگونه از داده‌ها به‌درستی استفاده کنند؛ بنابراین با توجه به کمبود متخصصان ماهر در این حوزه، تقاضا برای نقش‌های شغلی مرتبط با علم داده بسیار زیاد است.

آیا علم داده شغل مناسبی برای انتخاب است؟

علم داده یک شغل بسیار خوب با فرصت‌های فوق‌العاده برای پیشرفت در آینده است. در حال حاضر تقاضا برای آن زیاد است، حقوق‌هایش رقابتی است و مزایای بسیار زیادی دارد؛ به‌همین دلیل است که LinkedIn شغل دانشمند داده  را «امیدبخش‌ترین شغل» و Glassdoor «بهترین شغل در امریکا» نامیده‌اند.

در سال ۲۰۰۹، Hal Varian، اقتصاددان ارشد گوگل، به مجله‌ی «McKinsey Quarterly» گفت: «جذاب‌ترین شغل در ۱۰ سال آینده آماردانان خواهند بود.» ما هر سال در حال غرق‌شدن در داده‌ها هستیم.  روزانه حجم عظیمی داده تولید می‌شود و بسیاری از این داده‌ها فقط در انتظار استفاده مناسب هستند. به‌گفته‌ی محققان MIT، «شرکت‌هایی که در صنعت خود از تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها استفاده کرده‌اند به‌طور متوسط ​​پنج درصد بهره‌ورتر و ۶ درصد سودآورتر از رقبای خود بوده‌اند» .

آیا تقاضا برای علم داده زیاد است؟

بله، مشاغل علوم داده سریع‌ترین رشد را در میان مشاغل فناوری دارند و یکی از پرتقاضاترین مشاغل نیز هستند. از سال ۲۰۲۲ نقش‌های دانشمند داده ۶۵۰ درصد افزایش یافته است و این افزایش هیچ نشانه‌ای از توقف را نشان نمی‌دهد. اداره‌ی آمار کار ایالات متحده پیش‌بینی کرده است تقاضا برای مهارت‌های علم داده تا سال ۲۰۲۶، ۲۷.۹ درصد دیگر افزایش خواهد یافت. طبق گزارش مک‌کینزی هم کمبود میان ۱۴۰هزار تا ۱۹۰هزار نفر با مهارت‌های تحلیلی فقط در ایالات‌متحده وجود دارد. طبیعی است که حقوق دانشمند داده نیز با این تقاضا افزایش بیابد.

بهره‌برداری از قدرت داده‌ها

یکی از دلایل اصلی که چرا دانشمندان داده تقاضای زیادی دارند، به‌دلیل ظرفیت روبه‌رشد جمع‌آوری داده‌ها از دنیای فیزیکی است. با 5G و دیگر شبکه‌هایی از این دست که در حال ظهور هستند دیجیتالی‌شدن در تمامی صنایع در حال رشد است. 5G در حال گسترش است و این امر در رساندن اطلاعات به مهندسان و اپراتورهای پشتیبانی‌کننده مفید خواهد بود. داده‌هایی که قبلاً فقط در رایانه‌های شخصی در دسترس بودند اکنون می‌توانند به‌راحتی در فروشگاه پخش شوند.

روندهای مشابهی در صنایع مختلف وجود دارد؛ برای مثال، در صنعت مراقبت‌های بهداشتی، قابلیت‌های اتصال و جمع‌آوری داده‌ها، در مقایسه با گذشته، بیشتر شده است که این وضعیت فرصت بی‌سابقه‌ای برای شکوفایی علم داده ایجاد می‌کند.

بازار کار علم داده

مقیاس حقوق چشمگیر

در حال حاضر، دانشمندان داده یکی از پردرآمدترین مشاغل را در صنعت دارند؛ بنابراین می‌توان گفت آینده علم داده روشن است؛ البته دستمزدها، بسته به عوامل مختلفی مانند محل کار، شرکت استخدامی، سابقه‌ی کار و موارد دیگر، متفاوت است.

از آنجا که علم داده یک حوزه‌ی گسترده است، در آن چندین حوزه‌ی کوچک‌تر و به‌خوبی تعریف‌شده وجود دارد که می‌توانید با توجه به مهارت و علاقه‌های خود از میان آن‌ها یک مورد را به‌عنوان شغل آینده خود انتخاب کنید. برخی از این مشاغل عبارت‌اند از: تحلیلگر داده، دانشمند داده، تحلیلگر کسب‌وکار، مدیر پایگاه داده و مدیر تجزیه‌وتحلیل.

پیشنهاد می‌کنیم با میزان درآمد دیتاساینتیست ها آشنا شوید.

جمع‌بندی درباره‌ی بازار کار علم در ۲۰۲۲

با توجه به مطالبی که گفته شد، مشخص است که علم داده آینده‌ی بسیار روشنی دارد و افرادی که مهارت‌های تحلیل داده داشته باشند، در تمامی سازمان‌ها با هر نوع فعالیتی خواهان خواهند داشت. با توجه به اینکه این حوزه در حال رشد است و همچنان افراد ماهر به‌نسبت تقاضا کافی نیستند، اکنون بهترین فرصت برای یادگیری علم داده است. برای اطلاع از دوره‌های علم داده کافه‌تدریس به این لینک مراجعه کنید:

کلاس‌های آنلاین علم داده کافه‌تدریس