فاصله مطالعه و تست‌زنی باید چقدر باشد؟ این پرسش بسیاری از داوطلبان کنکور است. آیا شما جزو آن دسته از افرادی هستید که بلافاصله بعد از مطالعه به‌سراغ تست‌های مبحث خوانده‌شده می‌روید؟ چه زمانی باید به‌سراغ تست‌های کنکور سال‌های قبل رفت؟ کی باید تست‌های تألیفی را حل کرد؟ در مرحله‌ی جمع‌بندی چطور باید تست زد؟ در این مطلب به همه‌ی این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

فاصله مطالعه و تست‌زنی به چه چیزهایی بستگی دارد؟

قاعدتاً اغلب دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری تجربه‌ی مطالعه برای کنکور را از سر گذرانده‌اند. وقتی برای کنکور سراسری (کارشناسی) مطالعه می‌کردید، حجم درس‌ها زمان کمتری برای تست‌زنی به شما می‌داد. این در حالی است که شما در کنکور کارشناسی‌ارشد و دکتری زمان خوبی برای تست‌زنی دارید، اما باید فرایند مطالعه و تست‌زدن را بهینه‌تر کنید. نکته‌ی کلیدی در اینجا فاصله‌ی مطالعه و تست‌زنی است. فاصله‌ی زمانی تست‌زدن از مطالعه به دو عامل اصلی بستگی دارد:

  • شما در چه مرحله‌ای از مطالعه هستید.
  • هدف شما از تست‌زدن چیست.

برای بررسی این موارد ابتدا بیایید با طرز صحیح مطالعه و خلاصه‌نویسی و سپس انواع تست‌زنی آشنا شویم.

چطور برای کنکور مطالعه کنیم؟

قاعدتاً شما در ابتدای راه آمادگی برای کنکور برنامه‌ریزی مشخصی انجام داده‌اید. همچنین در ادامه‌ی راه نیز در فاصله‌های زمانی مختلف برنامه‌ریزی‌تان را بالاوپایین کرده‌اید. نکته‌ی مهم درباره‌ی تست‌زدن در مطالعه‌ی صحیح این است که تست‌زنی جزوی از فرایند مطالعه است. در ادامه توضیح داده‌ایم که چه زمانی باید به‌سراغ تست‌های سال قبل یا تست‌های تألیفی بروید. به‌صورت کلی مراحل مواجهه‌ی شما تست‌زدن از این قرار است:

  • پیش از شروع مطالعه: شما باید پیش از شروع مطالعه به‌سراغ تست‌های کنکورهای قبلی بروید. این کار به شما کمک می‌کند بدانید روی کدام مباحث باید بیشتر تمرکز کنید و برای کدام وقت کمتری بگذارید.
  • با فاصله کم بعد از مطالعه مبحث: یکی از راه‌های عمیق‌کردن یادگیری و تثبیت مطالب در ذهن تست‌زنی و آزمودن خودتان است. این کار به شما کمک می‌کند مطالب را برای همیشه در ذهن‌تان نگه دارید. برای آشنایی بیشتر با تثبیت یادگیری می‌توانید به مطلب «در وبینار تندخوانی و تقویت حافظه چه گذشت» مراجعه کنید.
  • تست‌زنی با فاصله: برای آزمودن خودتان و مرور کردن مطالب شما باز هم به تست‌ها باز خواهید گشت.

ما پیش از این درباره‌ی روش‌های مختلف مطالعه در مطالب مختلف صحبت کرده‌ایم. برای آشنایی با روش درست مطالعه پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را مطالعه کنید:

خلاصه نویسی به روش هاروارد را یاد بگیرید

انواع تست‌زنی

وقتی مطالعه برای کنکور را شروع می‌کنید با چند نوع تست‌زنی مواجه هستید. شما باید با این روش‌ها آشنا باشید و در زمان مناسب هر یک از آن‌ها را به کار ببرید. انواع تست‌زنی از این قرار است:

  • تست‌زنی آموزشی
  • تست‌زنی برای آزمون
  • تست‌زنی برای جمع‌بندی

هر یک از این دسته‌ها هدف خاصی را از تست‌زدن دنبال می‌کند. به‌همین ترتیب، نگاه شما به تست‌زنی نیز باید در هر نوع متفاوت باشد.

زمان مناسب تست‌زدن در تست‌زنی آموزشی

طبیعتاً هدف شما در تست‌زنی آموزشی یادگیری است. شما در این مرحله قرار نیست خودتان را بیازمایید. همان‌طور که پیش از این گفتیم، اولین مواجهه‌ی شما با تست پیش از شروع خواندن مباحث است. درواقع نگاه به تست‌های کنکورهای قبلی قدم اول مطالعه برای کنکور است. این کار به تمرکز شما روی مباحث مهم و کلیدی بسیار کمک می‌کند.

مواجهه‌ی بعدی شما در تست‌زنی آموزشی برای تثبیت یادگیری است. شما باید در فاصله‌ی زمانی هفت‌روزه بعد از مطالعه دو بار تست‌های مبحث را زده باشید:

  • بعد از مطالعه مبحث: اولین بار درست بعد از مطالعه‌ی مبحث به‌سراغ تست‌های آن بروید. این کار به شما کمک می‌کند با نکات آزمونی بیشتر آشنا شوید. در این مقطع می‌توانید تست‌های نکته‌دار را با علامت یا های‌لایت مشخص کنید.
  • تست‌زنی بعد از ۳ تا ۵ روز پس از مطالعه‌ی مبحث: شما باید در فاصله‌زمانی سه تا پنج روز بعد از مطالعه هر مبحث بازهم به‌سراغ تست‌های آن بروید. اینجا بهترین زمان برای خلاصه‌برداری از تست‌هاست.

روش تست‌زنی در مرحله تست‌زنی آموزشی

نکته‌ی بسیار مهم در تست‌زنی آموزشی روش تست‌زنی است. شما باید در این مقطع حتماً از روش تست‌زنی واش‌بک استفاده کنید. برای آشنایی با این روش تست‌زنی این مطلب را حتماً بخوانید:

بهترین روش تست‌زنی برای کنکور: واش‌بک یا فیدبک؟

زمان مناسب تست‌زنی برای آزمون

برنامه‌ریزی هر داوطلب برای آزمون کنکور متفاوت است. شما در مقطع نزدیک به کنکور باید به سراغ تست‌زنی برای آزمون بروید. این کار را می‌توانید خودتان انجام دهید یا از آزمون‌های آزمایشی حضوری یا آنلاین کمک بگیرید. کافه‌تدریس به‌صورت منظم آزمون‌های آزمایشی را چه به‌صورت آنلاین و چه به‌صورت حضوری در نقاط مختلف کشور برگزار می‌کند. برای ثبت‌نام در آزمون‌های آزمایشی می‌توانید روی این لینک کلیک کنید:

ثبت‌نام در آزمون‌های آزمایشی

تفاوت مهم تست‌زنی برای آزمون با تست‌زنی آموزشی درصدگیری و زمان‌گیری است. در تست‌زنی آموزشی، مخصوصاً تست‌زنی به‌روش واش‌بک، از گرفتن زمان برای تست‌زدن و درصدگیری خبری نیست.

نکته‌ی مهم در تست‌زنی برای آزمون گرفتن بازخورد است. شما باید پس از آزمون تمامی پاسخ‌ها را به‌صورت تشریحی چک کنید. همچنین باید به‌سراغ نقاط ضعف بروید و آن‌ها را کامل مرور و تثبیت کنید.

زمان مناسب تست‌زدن برای جمع‌بندی

در دوره‌ی جمع‌بندی فاصله مطالعه و تست‌زنی اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. ۴۵ روز تا یک ماه مانده تا کنکور شما باید جمع‌بندی و مرور را شروع کرده باشید. در این مرحله بازهم به سراغ تست‌زنی می‌روید، اما با روشی متفاوت. در این مرحله باید تست‌زنی به‌روش فیدبک را با تست‌زنی به‌روش واش‌بک تلفیق کنید. به‌این ترتیب که ابتدا تست را نگاه می‌کنید. اگر توانستید در زمانی کوتاه آن را حل کنید، به حل‌کردن ادامه می‌دهید. اگر نتوانستید دست‌به‌قلم شوید، فوراً به پاسخ نگاه می‌کنید.

نکته‌ی مهم در این مرحله رجوع به تست‌های نشانه‌گذاری‌شده در طول مطالعه است. شما در تست‌زدن‌های قبلی برخی از تست‌ها را نشانه‌گذاری کرده‌اید. باید آن تست‌ها را نیز مرور کنید.

الگوبرداری از تست‌ها در هنگام تست‌زدن

مهم‌تر از فاصله مطالعه و تست‌زنی برای مطالعه‌ی کنکور نگرش شما به تست است. در تست‌زدن، مخصوصاً تست‌زنی آموزشی و جمع‌بندی، باید بتوانید الگوی تست‌ها را به دست آورید. این کار یکی از کلیدی‌ترین کارهایی است که می‌تواند رتبه‌ای خوب را برای‌تان رقم بزند.

آشنایی با اصول مطالعه، قدم اول تست‌زنی

اگر با اصول مطالعه آشنا باشید، نتیجه‌ی بهتری در تست‌زنی می‌گیرید. قاعدتاً بهترین فاصله مطالعه و تست‌زنی در اصول مطالعه جای گرفته است. برای آشنایی بیشتر با اصول مطالعه پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را بخوانید:

خلاصه نویسی حرفه‌ای چه شرایطی دارد