درس ماشین‌های الکتریکی از درس‌های اصلی مهندسی برق است. طبعاً این درس در کنکور کارشناسی‌ارشد مهندسی برق جایگاه ویژه‌ای دارد. ضریب این درس در گرایش‌های مختلف مهندسی برق در کارشناسی ارشد متفاوت است. در این مطلب به‌صورت مفصل به این درس پرداخته‌ایم. در ادامه این مطلب ابتدا با سرفصل‌های این درس آشنا می‌شوید و ضریب آن در گرایش‌های مختلف کنکور ارشد و بودجه‌بندی آن را مطالعه می‌کنید. همچنین بهترین منابع برای مطالعه و طرز مطالعه این درس بررسی می‌شود.

درس ماشین‌های الکتریکی مهندسی برق

ماشین‌های الکتریکی مبدل‌های انرژی هستند که می‌توانند انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی و برعکس تبدیل کنند. ماشین‌های الکتریکی به دو دسته‌ی موتور و ژنراتور تقسیم می‌شوند. موتورها انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی و ژنراتورها انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. موتورها و ژنراتورها هم به گروه‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که با توجه اهداف گوناگون استفاده می‌شوند.

واضح است که ماشین‌های الکتریکی در زندگی ما نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. اغلب وسایل الکتریکی که ما در زندگی روزمره‌ی خودمان با آن‌ها سروکار داریم شامل ماشین‌های الکتریکی می‌شوند. از یک فن کوچک لپ‌تاپ گرفته تا یک توربین غول‌پیکر همگی ماشین الکتریکی به حساب می‌آیند.

ضریب درس ماشین‌های الکتریکی ۱ و۲

براساس آخرین تغییرات کنکور کارشناسی ارشد مهندسی برق ۱۴۰۰ ضریب این درس در آزمون کنکور از این قرار است:

ضریب درس ماشین_های الکتریکی ۱ و ۲ برای هر گرایش در آزمون کارشناسی ارشد مهندسی برق
ضریب درس ماشین‌های الکتریکی ۱ و ۲ برای هر گرایش در آزمون کارشناسی ارشد مهندسی برق

برای آشنایی با ضرایب دروس مختلف مهندسی برق در کنکور کارشناسی‌ارشد این مطلب را مطالعه کنید:

گرایش‌های رشته مهندسی برق در کارشناسی‌ارشد را بشناسید

فصل‌های درس ماشین‌های الکتریکی ۱ و ۲

درس ماشین‌های الکتریکی ۱ سه فصل و درس ماشین‌های الکتریکی ۲ دو فصل اصلی دارد. در ادامه به سرفصل‌های هر یک از این درس‌ها پرداخته‌ایم:

ماشین‌های الکتریکی ۱

بخش عمده‌ای از مباحث این درس پیش‌نیاز درس ماشین‌های الکتریکی ۲ است. سرفصل‌های ماشین‌های الکتریکی ۱ از این قرار است:

فصل اول: مدارهای مغناطیسی

در این فصل با عناصر یک مدار مغناطیسی و نحوه‌ی جریان‌بافتن بارهای الکتریکی در آن آشنا می‌شویم. مفاهیم موجود در این فصل پایه‌ی اصلی درک عملکرد ماشین‌های الکتریکی است و اهمیت زیادی دارد. از مباحث موجود در این فصل می‌توان به محاسبات مدارهای مغناطیسی خطی و غیرخطی، مدارهای مغناطیسی با تحریک AC و DC و غیره اشاره کرد.

فصل دوم: مبدل‌های الکترومکانیکی

در این فصل با ساختار و نحوه‌ی عملکرد ماشین‌های الکتریکی و قوانین فیزیکی حاکم بر آن‌ها آشنا می‌شویم. مبدل‌های الکترومغناطیسی و نحوه‌ی ایجاد نیرو و گشتاور در سیستم مغناطیسی از مباحث مهم این فصل به شمار می‌آید.

فصل سوم: ماشین‌های DC

این فصل یکی از مهم‌ترین فصل‌های درس ماشین‌های الکتریکی ۱ است. در آزمون‌ کارشناسی ارشد مهندسی برق هم معمولاً سؤال‌های متنوع و زیادی از این فصل طرح می‌شود. در این فصل ابتدا با اصول و ساختمان ماشین‎های DC آشنا می‌شویم و سپس ساختار ژنراتورها و موتورهای DC بررسی می‌شود.

ماشین‌های الکتریکی ۲

همان‌طور که گفتیم، ماشین‌های الکتریکی ۲ از دو فصل، ترانسفورماتورها و ماشین‌های القایی، تشکیل می‌شود. شرح هر یک از فصل‌ها از این قرار است:

فصل اول: ترانسفورماتور

در این فصل اصول کار ترانسفورماتور و ساختمان آن بررسی می‌شود. همچنین با انواع ترانسفورماتورها و کاربرد آن‌ها در شبکه‌های قدرت، محاسبه‌ی تلفات و تنظیم ولتاژ، تعیین پارامترها از آزمایش مدار باز و اتصال کوتاه و غیره آشنا می‌شویم.

فصل دوم: ماشین‌های القایی

در این فصل ساختمان انواع ماشین‏های القایی و عملکرد آن‌ها در بی‌باری و بارداری، مشخصه‌ی گشتاور‌ـ‌سرعت، کلاس‌های طراحی و غیره بررسی می‌شود. از موتورهای القایی، به‌ویژه موتورهای القایی سه‌فاز، به‌طور گسترده‌ای در صنایع مختلف استفاده می‌شود.

بودجه‌بندی سؤال‌های درس ماشین‌های الکتریکی ۱ و ۲

براساس بررسی آزمون‌های چهار سال اخیر کنکور کارشناسی ارشد مهندسی برق، بودجه‌بندی سؤال‌های درس ماشین‌های الکتریکی ۱ و ۲ از این قرار است:

بودجه‌بندی سؤال‌های درس ماشین‌های الکتریکی ۱ و ۲
بودجه‌بندی سؤال‌های درس ماشین‌های الکتریکی ۱ و ۲

برای اطلاع از بودجه‌بندی سؤالات سال‌های اخیر کنکور کارشناسی ارشد مهندسی برق این مطلب را مطالعه کنید:

بودجه بندی سؤالات آزمون ارشد برق برای کنکور ۱۴۰۰ چگونه است؟

طرز مطالعه‌ی درس ماشین‌های الکتریکی

دانشجویان برای مطالعه‌ی درس ماشین‌های الکتریکی باید با مباحث اولیه‌ی درس مدارهای الکتریکی، مانند kvl و kcl، آشنا باشند. اگر این مباحث اولیه‌ی مداری را فراموش کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا این مطالب را یادآوری کنید و سپس شروع به مطالعه‌ی این درس کنید.

مباحث موجود در فصل مدارهای مغناطیسی پایه‌واساس عملکرد ماشین‌های الکتریکی به شمار می‌آید. پیشنهاد می‌کنیم به‌دقت مباحث موجود در این فصل را مطالعه کنید؛ زیرا علاوه بر اینکه از مباحث این فصل معمولاً به‌طور مستقیم سؤال‌های متنوعی در آزمون مطرح می‌شود، به درک مباحث فصل‌های بعدی نیز کمک زیادی خواهد کرد.

مباحث درس ماشین‌های الکتریکی به تمرکز و دقت بالایی نیاز دارد و بعد از مطالعه‌ی هر مبحث حتماً مثال مربوط به آن را بررسی و تحلیل کنید.

مطالعه با تست‌زنی برای آزمون

با توجه به اینکه مدت‌زمان پاسخگویی به سؤال‌ها در آزمون محدود است، شما باید با تمرین زیاد طرز حل پرسش‌ها در مدت‌زمان محدود را با توجه به نکات موجود در سؤال یاد بگیرند. برای شروع مطالعه نیازی نیست که سؤال‌ها حتماً در زمان محدود حل شوند.

در ابتدا بدون محدودیت زمان و مانند یک سؤال تشریحی سؤال را تحلیل و بررسی کنید و با نکات و مفاهیم موجود در سؤال آشنا شوید.

از آنجا که شما در حال یادگیری مفاهیم هستید، ممکن است در ابتدا زمان زیادی برای حل یک سؤال صرف کنید؛ این اتفاق طبیعی است. پس از یادگیری کامل مفاهیم سعی کنید سؤال‌ها را در مدت‌زمان کمتری پاسخ دهید.

در این مرحله نیازی نیست که حتماً مشابه مدت‌زمان آزمون به پرسش‌ها پاسخ دهید؛ فقط سعی کنید کمی سرعت‌تان در حل پرسش زیاد شود.

تست‌زنی برای آزمون

پس از این مرحله و زمانی که احساس کردید بر همه‌ی مفاهیم این درس تسلط نسبی دارید، کم‌کم با زمان محدود و مشابه آزمون سوال را حل کنید. طبیعی است که در ابتدا زمان کافی برای حل پرسش را نداشته باشید؛ با تمرین و حل سؤال‌های زیاد این مهارت در شما به وجود خواهد آمد. با مدیریت زمان هم قادر خواهید بود سؤال‌های بیشتری را در مدت‌زمان مدنظر حل کنید.

با توجه به اینکه در آزمون نمره‌ی سؤال‌های آسان با سؤال‌های سخت یکسان است، باید در مدت‌زمان آزمون بیشترین سؤالی را پاسخ دهید که برای شما ساده‌تر است.

مدیریت زمان نقش بسیار مهمی در کنار تسلط به مباحث در کسب رتبه‌ی مناسب در آزمون ایفا می‌کند. پیشنهاد می‌شود که حتماً سؤال‌های درس ماشین‌های الکتریکی در آزمون‌های سال‌های اخیر را مطالعه و تحلیل کنید؛ زیرا سؤال‌هایی که هر سال در آزمون طرح می‌شود معمولاً با سوال‌های سال‌های گذشته تشابه دارد.

منابع مناسب برای مطالعه‌ی درس ماشین‌های الکتریکی

کتاب «ماشین‌های الکتریکی»، تألیف پارش‌ چاندرا سن و کتاب «ماشین‌های الکتریکی»، تألیف استفان چاپمن، معمولاً در اکثر دانشگاه‌ها به‌عنوان کتاب مرجع برای مطالعه به دانشجویان معرفی می‌شود.

این کتاب‌ها برای افرادی که مدت‌زمان کافی برای مطالعه را در اختیار دارند کتاب‌های مناسبی هستند و در یادگیری مفاهیم پایه‌ای و بنیادی درس ماشین‌های الکتریکی به این افراد کمک خواهد کرد.

همچنین کتاب‌ «ماشین‌های الکتریکی ۱ و ۲» تألیف رضا پژمان‌فر و کتاب‌ «ماشین‌های الکتریکی ۱ و ۲»، تألیف امین حلم‌زاده، نیز برای مطالعه و حل سؤال‌های متنوع برای آمادگی در آزمون می‌تواند مفید باشد.

کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی کنکور کارشناسی‌ارشد مهندسی برق

یکی از بهترین منابع برای آمادگی در کنکور کارشناسی ارشد، ازجمله درس ماشین‌های الکتریکی مهندسی برق کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی است. شما ازطریق کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی می‌توانید بدون صرف هزینه زیاد و همین‌طور با صرفه‌جویی در زمان، از هر نقطه جغرافیایی، به بهترین استادان دسترسی داشته باشید.

دپارتمان کنکور کارشناسی ارشد مهندسی برق کافه‌تدریس، با کمک بهترین استادان، کلاس‌های درس و تست، نکته و تست و همین‌طور جمع‌بندی و مرور را ارائه می‌کند.

برای دیدن فهرست کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی کنکور ارشد برق کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی کنکور ارشد برق