آزمون‌های آزمایشی مهم‌ترین ابزار برای جهت‌دهی متقاضی کنکور به‌سمت موفقیت است. تأثیر آزمون‌های آزمایشی را می‌توانیم با مشاوره و صحبت با هر یک از داوطلبان کنکور و به‌طور خاص کنکور ارشد MBA در سال‌های مختلف بررسی کنیم. در آزمون‌های آزمایشی (Mock Tests) مشخصه‌هایی فیزیکی و روحی در کار است. وجود این مشخصه‌ها به آماده‌شدن داوطلب برای امتحان اصلی کمک بسیاری می‌کند. در ادامه‌ی این مطلب به مهم‌ترین این ویژگی‌ها پرداخته‌ایم.

مهم‌ترین ویژگی‌های آزمون‌های آزمایشی

1. چارچوب حجم مطالعاتی میان دو آزمون (بودجه‌بندی)

بدون شک مهم‌ترین دلیل لزوم شرکت در آزمون‌های آزمایشی این است که براساس چارچوبی که آزمون‌ها برای ما تعیین می‌کنند مطالعه کنیم. اولاً بودجه‌بندی آزمون‌های آزمایشی عموماً به‌طوری طراحی می‌شوند که مطالب دروس میان سه تا پنج بار تا آزمون اصلی مرور و دوره شوند. این امر کمک می‌کند بدون دغدغه و نگرانی از این بابت که در چه زمانی می‌خواهیم مطالب را مرور کنیم، به‌صورت متمرکز مطالعه کنیم؛ چون می‌دانیم قرار است با برنامه‌ریزی مدرسان و باتجربه‌های این حوزه جلو بریم. ثانیاً بودجه‌بندی آزمون‌های آزمایشی مشخص می‌کند مثلاً در دو یا سه هفته‌ی آینده چه مطالبی باید مطالعه شود. این امر به‌شدت از پراکنده‌خوانی ما جلوگیری می‌کند و کاری می‌کند که برای مطالعه چارچوب داشته باشیم. به‌این ترتیب، می‌فهمیم که در بازه‌ی زمانی کوتاه باقیمانده تا کنکور باید چه کارهایی انجام دهیم.

بودجه بندی آزمون آزمایشی کنکور ارشد MBA
بودجه‌بندی آزمون آزمایشی کنکور ارشد MBA

2. مدیریت دفترچه‌ی آزمون

شاید شما در جلسه‌ی آزمون ندانید باید از کدام درس شروع کنید. این امر یکی از مشکلاتی است که داوطلب‌ها سر جلسه‌ی آزمون اصلی دارند. اغلب افراد نمی‌دانند دفترچه را چطور و به چه ترتیب دروسی پیمایش کنند. این موضوع جزو موضوعات استراتژیک آزمون است. جواب این سؤال برای هر فرد می‌تواند متفاوت باشد.

به‌طور کلی، استراتژی فرد باید این باشد که دفترچه را با درسی شروع کند که بر آن مسلط است. بعد از آن نوبت به درسی می‌رسد که فقط قرار است در یک دور تست‌هایش را جواب دهد. با این اوصاف باید آن‌قدر در کنکور آزمایشی آزمون‌وخطا (Try and Error) کنیم تا به نتیجه‌ی مشخص برسیم.

برای مثال در کنکور مدیریت کسب‌وکار (MBA) شما با سه درس ریاضی عمومی، جی‌مت و زبان انگلیسی روبه‌رو هستید. شما باید قبل از کنکور اصلی روش‌ها و مدل‌های مختلف را بیازمایید که مطمئن شوید در روز آزمون قرار است به چه صورت سؤال‌ها را حل کنید.

3. مدیریت زمان دفترچه

یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های جلسه‌ی آزمون این است که زمان را برای پاسخ به دفترچه‌ی آزمون چطور مدیریت زمان کنیم؟ برای هر درس چقدر زمان بگذاریم و چند بار به آن درس مراجعه کنیم؟ مثلاً اگر تصمیم گرفته‌ایم برای ریاضی پنجاه دقیقه زمان بگذاریم، آیا این زمان کافی است یا زیاد است؟ اگر کافی است، آیا کل این زمان را در یک نوبت به ریاضی اختصاص دهیم یا به‌صورت رفت‌وبرگشتی سراغ این درس برویم؟ مثلاً بهتر است یک ۳۵ دقیقه و یک ۱۵ دقیقه اختصاص بدهیم یا یک چهل دقیقه و یک ۱۰دقیقه؟ همه‌ی این موارد جزو استراتژی‌های فردی است و خود فرد باید در جلسه‌ی آزمون‌های آزمایشی با آزمون‌وخطا به آن برسد.

مدیریت زمان در آزمون آزمایشی کنکور ارشد MBA
مدیریت زمان در آزمون‌های آزمایشی کنکور ارشد MBA

4. مدیریت استرس

یکی دیگر از موارد مهمی که باید در آزمون‌های شبیه‌ساز تمرين شود، مديريت استرس و ساختار ذهن است. خيلی از افراد که واقعاً از لحاظ دانش و تسلط روی مطالب درسی قوی هستند در جلسه‌ی آزمون به اضطراب‌های پیش‌بینی‌نشده دچار می‌شوند. اغلب این افراد، در عین توانایی‌شان، با اضطراب‌شان آشنا نیستند؛ برای همین هم نمی‌دانند باید چطور آن را مدیریت کنند. این افراد، در عین شایستگی، نمی‌توانند رتبه‌ی خوبی را کسب کنند. این موضوع و تمامی مواردی که می‌تواند فرد را مضطرب کند باید در جلسات آزمون‌های آزمایشی تمرین شود.

5. شبیه‌سازی فیزیکی

از موارد معروفی که همه با آن آشنا هستیم، شبیه‌سازی فیزیکی است. این امر کمک می‌کند تمرین کنیم که سر جلسه‌ی اصلی، بدون داشتن هیچ استراحتی، گردن خود را پایین ساعت‌ها بیندازیم و امتحانی طاقت‌فرسا را بگذرانیم. مانند یک ورزش سنگین است و باید برای آن از قبل تمرین کنیم.

6. ارزیابی عملکرد در مقایسه با خودمان و در قیاس با رقبا

اگر قرار باشد فقط بخوانیم و مطالعه کنیم، بدون آنکه بدانیم آیا این شیوه و حجم مطالعه کافی است و اصلاً مزیت رقابتی ایجاد می‌کند یا نه، قطعاً خودمان را به بخت‌واقبال سپرده‌ایم؛ یعنی ممکن است نتیجه بگیریم یا نگیریم. برای آگاه‌بودن از وضعیت مطالعه‌ی خودمان لازم است حتماً به‌طور مستمر و در بازه‌های زمانی مشخص (Periodical) از خودمان آزمون بگیریم. این کار هم وضعیت شخصی‌مان را در تک‌تک دروس مشخص می‌کند و هم وضعیت ما در مقایسه با دیگر رقبا معین می‌کند. به‌این ترتیب به ما کمک می‌کند برنامه‌ریزی‌های بعدی را بهتر انجام دهیم.

7. بهترین محرک خارجی

مشخصاً برای رسیدن به هدف به انگیزه نیاز است. انگیزه انرژی لازم را آزاد می‌کند و براساس آن به‌سمت موفقیت حرکت کنیم. مستقل از انگیزه‌های درونی (Intrinsic Motivation) که به آرزوها و دلایل شخصی افراد مرتبط است، انگیزه‌دهنده‌ها و موتورهای محرک بیرونی نیز اهمیت ویژه‌ای دارند. آزمون آزمایشی یک محرک قوی برای هل‌دادن افراد به‌سمت مطالعه‌ی بیشتر است.

8. بانک سؤال برای آزمون‌های آزمایشی

بد نیست گاه‌گاهی در لابه‌لای تست‌های کنکور تعدادی تست تألیفی هم بزنیم. این دست تست‌ها را فعالان آموزشی در هر درس طرح می‌کنند که از تست‌های آزمون اصلی شناخت دارند. زدن این تست‌ها کمک می‌کند ببینیم وضعیت‌مان در برخورد با تست‌های جدیدتر چگونه است. تست‌های کنکور آزمایشی عموماً با هدف آموزش طراحی می‌شوند و می‌توانند برای به‌تسلط‌رسیدن داوطلب منبع خوبی باشند.

9. کارنامه‌‌های تحلیلی

در حال حاضر تمامی مؤسساتی که آزمون‌های آزمایشی برگزار می‌کنند کارنامه تحلیلی قوی از آزمون هم ارائه می‌دهند. کارنامه‌ی تحلیلی کمک می‌کند که هر داوطلب وضعیت خود را به‌خوبی تحلیل کند.

10. بازخوردگرفتن از سؤالات آزمون (رفع بی‌دقتی‌ها)

بخش عمده‌ای از بی‌دقتی‌ها و به‌قول معروف سوتی‌های محاسباتی و بچه‌گانه در آزمون‌های آزمایشی شناسایی می‌شود. در مرحله‌ی بعد با توجه به اینکه این موضوع به‌طور واقعی یک بار اتفاق افتاده است همواره ملکه‌ی ذهن فرد می‌شود و باعث می‌شود دیگر آن اشتباه پیش نیاید. از این نظر آزمون آزمایشی کمک بسیار بزرگی برای رفع ایرادات فردی است. مشکل نداشتن تمرکز و بی‌دقتی‌های محاسباتی با کمک افزایش تجربه در حل تست در شرایط واقعی حل خواهد شد.

در کدام آزمون آزمایشی شرکت کنیم؟

آزمون آزمایشی از ابزارهای اصلی آمادگی آزمون است. بی‌شک بدون استفاده از این ابزار شانس موفقیت شما بسیار کاهش می‌یابد؛ چون فضا رقابتی است و دیگر داوطلب‌ها ۱۰ مورد بالا را به‌خوبی تمرین کرده‌اند.

در این میان سؤال مهم این است که در کدام آزمون آزمایشی شرکت کنیم؟ آزمون‌های جامع آزمایشی فراوانی برگزار می‌شد، اما فقط انتخاب بهترین گزینه می‌تواند شما را به هدف اصلی‌تان نزدیک کند.

برای انتخاب بهترین آزمون آزمایشی شما باید معیارهای مختلفی را در نظر بگیرید. برای آشنایی با معیارهای انتخاب آزمون آزمایشی این مطلب را بخوانید:

در کدام آزمون جامع آزمایشی شرکت کنیم؟

آزمون جامع آزمایشی کنکور ارشد مدیریت کسب و کار کافه‌تدریس

کافه‌تدریس، در کنار ارائه‌ی کلاس‌های آنلاین، ویدئوهای آموزشی و مشاوره، برای کنکور MBA آزمون‌‌های آزمایشی باکیفیت برگزار می‌کند.

سؤال‌های این آزمون‌ آزمایشی را برجسته‌ترین اساتید کنکور ارشد MBA طراحی می‌کنند. همچنین این آزمون بیشترین جامعه‌ی آماری داوطلبان کنکور ارشد مدیریت کسب‌وکار را هم دارد.

این آزمون‌ تا روز کنکور بهترین ابزار برای ارزیابی شما خواهد بود. برای مشاهده‌ی اطلاعات بیشتر درمورد آزمون‌های آزمایشی کافه‌تدریس روی این لینک کلیک کنید:

 

آزمون آزمایشی کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار