انتخاب بهترین منابع الکترونیک کنکور ارشد برق یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی است که برای رتبه‌برترشدن برمی‌دارید. در این مطلب ابتدا درس الکترونیک به‌صورت کامل معرفی می‌شود؛ سپس بودجه‌بندی سؤالات این درس به‌تفکیک می‌آید. در ادامه هم پس از آشنایی با طرز مطالعه، بهترین منابع الکترونیک کنکور ارشد برق را معرفی می‌کنیم.

فهرست مطالب پنهان‌کردن فهرست
  1. 1. آشنایی با درس الکترونیک رشته مهندسی برق
  2. 2. ضریب درس الکترونیک برای هر گرایش در آزمون کارشناسی ارشد مهندسی برق
  3. 3. فصل‌های درس الکترونیک
    1. 3.1. فصل اول: دیود
    2. 3.2. فصل دوم: ترانزیستور دوقطبی پیوندی
    3. 3.3. فصل سوم: ترانزیستور اثر میدان
    4. 3.4. فصل چهارم: آینه‌ی جریان
    5. 3.5. فصل پنجم: تقویت‌کننده تفاضلی
    6. 3.6. فصل ششم: تقویت‌کننده‌ی عملیاتی
    7. 3.7. فصل هفتم: فیدبک
    8. 3.8. فصل هشتم: تقویت‌کننده‌ی توان
    9. 3.9. فصل نهم: تنظیم‌کننده‌ی ولتاژ
    10. 3.10. فصل دهم: پاسخ فرکانسی
  4. 4. بودجه‌بندی سؤال‌های درس الکترونیک ۱ و ۲ در آزمون کارشناسی ارشد سال‌های اخیر
  5. 5. طرز مطالعه‌ی درس الکترونیک برای آمادگی در آزمون ارشد
    1. 5.1. تست‌زنی برای مطالعه و یادگیری
    2. 5.2. افزایش مهارت تست‌زنی در کنکور
  6. 6. بهترین منابع الکترونیک کنکور ارشد برق
    1. 6.1. بهترین منابع الکترونیک کنکور ارشد برق ـ کتاب‌ها
    2. 6.2. بهترین منابع الکترونیک کنکور ارشد برق ـ کلاس‌های آنلاین
    3. 6.3. بهترین منابع الکترونیک کنکور ارشد برق ـ کلاس‌های آنلاین نکته و تست

آشنایی با درس الکترونیک رشته مهندسی برق

الکترونیک درسی بسیار مهم و پرکاربرد در رشته‌ی مهندسی برق است. اغلب وسایلی که در دنیای ما وجود دارد، ازگوشی‌های همراه هوشمند و لپ‌تاپ، ساعت‌های هوشمند گرفته تا انواع وسایل بزرگ و کوچک دیگر، مدارهای الکترونیکی با المان‌های گوناگون دارند. هر مهندس الکترونیک باید توانایی تحلیل و طراحی یک سیستم الکترونیکی برای اهدافی خاص را داشته باشد.

در این درس با ادوات بسیار مهمی مانند دیودها و ترانزیستورها آشنا می‌شویم و کاربردهای بسیار مهم آن‌ها در طراحی سیستم‌های مختلف را به‌طور کامل بررسی می‌کنیم.

درس الکترونیک در آزمون کارشناسی‌ارشد دو درس الکترونیک ۱ و الکترونیک ۲ را شامل است. این دو درس در دانشگاه‌ها به‌صورت دو درس سه‌واحدی جداگانه تدریس می‌شود.

ضریب درس الکترونیک برای هر گرایش در آزمون کارشناسی ارشد مهندسی برق

ضریب درس الکترونیک در کنکور کارشناسی‌ارشد بسته به هر گرایش متفاوت است. ضریب درس الکتریک برای هر گرایش در این جدول آمده است:

ضریب درس الکترونیک برای گرایش‌های مهندسی برق

فصل‌های درس الکترونیک

درس الکترونیک ۱۰ فصل دارد. دیود، ترانزیستور دوقطبی پیوندی، ترانزیستور اثر میدان، آینه‌ی جریان، تقویت‌کننده‌ی تفاضلی، تقویت‌کننده‌ی عملیاتی، فیدبک، تقویت‌کننده‌ی توان، تقویت‌کننده‌ی ولتاژ و پاسخ فرکانسی فصل‌های این درس هستند. شرح کلی هر یک از این درس‌ها از این قرار است:

فصل اول: دیود

دیودها عناصری نیمه‌هادی هستند که می‌توان آن‌ها را مانند یک شیر یا دریچه‌ی الکتریکی برای یک‌طرفه‌کردن جهت جریان الکتریکی در نظر گرفت. از مهم‌ترین کاربردهای دیودها می‌توان به یک‌سوسازی جریان‌های متناوب و تنظیم ولتاژ اشاره کرد.

فصل دوم: ترانزیستور دوقطبی پیوندی

در یک ترانزیستور دوقطبی یا BJT می‌توان با تغییر ولتاژ بایاس اعمالی به آن جریان خروجی را کنترل کرد؛ درواقع هر ترانزیستور دوقطبی مانند یک سوئیچ کنترل‌شده‌ی جریان کار می‌کند. ترانزیستورها عناصری سه‌سر هستند و با توجه به هدف طراحی مدار، با پیکربندی‌های متفاوتی در مدار قرار می‌گیرند. رایج‌ترین پیکربندی عبارت است از بیس مشترک، کلکتور مشترک و امیتر مشترک که هر یک از این نوع اتصال با توجه به هدف خاصی صورت می‌گیرد.

فصل سوم: ترانزیستور اثر میدان

در این نوع ترانزیستورها نیز هدف اصلی کنترل جریان است که مبنای کار آن یک میدان الکتریکی است. ترانزیستورهای اثر میدان سه پایه‌ی سورس، درین و گیت دارند و به دو گروه ماسفت و جی‌فت تقسیم می‌شوند. در این ترانزیستورها کنترل جریان سورس و درین با اعمال ولتاژ به گیت صورت می‌گیرد. امپدانس ورودی ترانزیستورهای اثر میدان بسیار زیاد است و از نظر ابعاد از ترانزیستورهای BJT کوچک‌تر هستند.

فصل چهارم: آینه‌ی جریان

آینه‌ی جریان یک مدار الکترونیکی شامل ترانزیستورهای BJT یا اثر میدان است. کار اصلی آن کپی‌کردن جریان از یک قسمت از مدار در قسمت دیگر به‌منظور تأمین جریان‌های بایاس و بار است. آینه‌های جریان آرایش‌های متفاوتی دارند که با توجه به هدف‌مان می‌توانیم از هر یک از انواع آن استفاده کنیم.

فصل پنجم: تقویت‌کننده تفاضلی

هر مدار الکترونیکی دو ترانزیستور امیتر مشترک یا سورس مشترک دارد که تفاوت دو سیگنال ورودی را تقویت و قسمت مشابه آن دو را تضعیف می‌کند. تقویت‌کننده‌های تفاضلی در الکترونیک کاربرد بسیاری دارند و در آزمون کارشناسی‌ارشد و دکتری مهندسی برق نیز سؤال‌های متنوعی در سال‌های اخیر از این مبحث طرح شده است.

فصل ششم: تقویت‌کننده‌ی عملیاتی

تقویت‌کننده‌ی عملیاتی اختلاف ورودی‌ها را تقویت می‌کند. در گذشته در رایانه‌های آنالوگ با استفاده از عناصری مانند مقاومت، خازن، دیود و تقویت‌کننده‌ی عملیاتی، مدارهایی با کاربردهای گوناگون برای انجام‌دادن عملیات ریاضی، مانند جمع، تفریق، ضرب، تقسیم، مشتق و انتگرال، پیاده‌سازی می‌شد. امروزه تقویت‌کننده‌های عملیاتی به‌صورت مدار مجتمع و با ابعاد و وزن کمتری ساخته می‌شوند.

هر تقویت‌کننده‌ی عملیاتی ایده‌آل خصوصیاتی مانند بهره‌ی ولتاژ بی‌نهایت، مقاومت خروجی صفر و مقاومت ورودی و پهنای باند بی‌نهایت دارد. تقویت‌کننده‌های عملیاتی در واقعیت نمی‌توانند خصوصیت‌های مدل ایده‌آل داشته باشند؛ چون که خود از چند طبقه تقویت‌کننده‌ی ترانزیستوری ساخته می‌شود و به‌همین دلیل در عمل محدودیت‌هایی در بهره‌ی ولتاژ، مقاومت ورودی و جریان خروجی دارند.

فصل هفتم: فیدبک

در ساختار فیدبک می‌توان با مقایسه‌ی سیگنال خروجی و ورودی خطای سیستم را جبران کرد و به‌همین دلیل ساختار فیدبک در پایدارسازی بسیار نقش مهمی ایفا می‌کند. در الکترونیک چهار نوع پیکربندی برای فیدبک، به‌صورت فیدبک سری‌ـ‌موازی یا ولتاژ سری (به‌عنوان یک سیستم فیدبک کنترل‌شده‌ی ولتاژ‌ـ‌ولتاژ)، فیدبک موازی‌ـ‌سری یا جریان موازی (به‌عنوان یک سیستم فیدبک کنترل‌شده‌ی جریان‌ـ‌جریان)، فیدبک سری‌ـ‌سری یا جریان سری (به‌عنوان یک سیستم فیدبک کنترل‌شده‌ی جریان‌ـ‌ولتاژ) و فیدبک موازی‌ـ‌موازی یا ولتاژ موازی (به‌عنوان سیستم فیدبک کنترل‌شده جریان‌ـ‌ولتاژ)، جهت طراحی مدار برای اهداف مختلف استفاده می‌شود.

فصل هشتم: تقویت‌کننده‌ی توان

هر تقویت‌کننده‌ی توان سطح توان سیگنال ورودی را افزایش می‌دهد. برای یک تقویت‌کننده‌ی توان معمولاً نمی‌توان از ترانزیستورهای معمولی استفاده کرد و باید ترانزیستوری را به کار برد که در جهت هدف تقویت‌کنندگی توان ساخته شده باشد. ترانزیستورهای قدرت، در مقایسه با ترانزیستورهای معمولی، اندازه‌های بزرگ‌تری دارند تا بتوانند مقادیر بزرگ توان را تحمل کنند.

فصل نهم: تنظیم‌کننده‌ی ولتاژ

در برخی از مدارهای الکترونیکی نوسان‌ها و تغییرات ولتاژ ورودی ممکن است به قطعات مدار آسیب بزند؛ به‌همین منظور، از تنظیم‌کننده‌ی ولتاژ برای تثبیت ولتاژ در مقادیر خاصی استفاده می‌شود. مباحث این فصل درمورد نحوه‌ی طراحی و تحلیل مدارهایی با استفاده‌ از ترانزیستور و دیود است که بتوان با آن ولتاژ مدنظر را تنظیم کرد.

فصل دهم: پاسخ فرکانسی

در یک مدار AC خطی می‌توان با یک سیگنال ورودی سینوسی با دامنه‌ی ثابت و فرکانس متغیر پاسخ مدار را تحلیل و بررسی کرد؛ بنابراین پاسخ فرکانسی ابزار مناسبی برای تحلیل تغییرات سیگنال خروجی در یک بازه‌ی فرکانسی مشخص در مدارهاست؛ می‌توان مشخص کرد که با تغییر فرکانس سیگنال ورودی رفتار مدار چگونه تغییر خواهد کرد.

بودجه‌بندی سؤال‌های درس الکترونیک ۱ و ۲ در آزمون کارشناسی ارشد سال‌های اخیر

بودجه‌بندی سوال‌های درس الکترونیک ۱ و ۲ در آزمون کارشناسی ارشد در چند سال اخیر از این قرار است:

بودجه‌بندی سؤال‌های درس الکترونیک ۱ و ۲ در آزمون کارشناسی ارشد سال‌های اخیر

برای دیدن بودجه‌بندی کلی سؤالات کنکور کارشناسی ارشد مهندسی برق در چند سال اخیر روی این لینک کنید:

بودجه بندی سؤالات آزمون ارشد برق برای کنکور ۱۴۰۰ چگونه است؟

طرز مطالعه‌ی درس الکترونیک برای آمادگی در آزمون ارشد

دانشجویان برای مطالعه‌ی درس الکترونیک باید با مباحث اولیه‌ی درس مدارهای الکتریکی، مانند kvl و kcl، و هم‌چنین مباحثی مانند محاسبه‌ی مقاومت‌های سری و موازی آشنا باشند. اگر این مباحث اولیه‌ی مداری را فراموش کرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم ابتدا این مطالب را یادآوری کنید.

فصل اول تا سوم، با موضوع آشنایی با نحوه‌ی عملکرد دیود و ترانزیستورهای دوقطبی و اثر میدان، بسیار مهم است و اساس کار در فصل‌های بعدی می‌باشد؛ بنابراین درک مفاهیم این سه فصل ضروری است.

تست‌زنی برای مطالعه و یادگیری

حل سؤال‌های درس الکترونیک تکنیک‌های خاص خود را دارد که با تمرین و حل سؤال‌های زیاد می‌توان بر آن مسلط شد.

با توجه به اینکه مدت‌زمان پاسخ‌گویی به سؤال‌ها در آزمون محدود است، دانشجویان باید با تمرین زیاد نحوه‌ی حل سؤال در زمان محدود و با توجه به نکات موجود در سؤال را یاد بگیرند.

برای شروع مطالعه نیازی نیست که سؤال‌ها حتماً در زمان محدود حل شوند؛ در ابتدا بدون محدودیت زمان و مانند حل‌کردن یک سؤال تشریحی، سعی کنید سؤال را تحلیل کنید و با نکات و مفاهیم سؤال‌ها آشنا شوید.

چون شما تازه در حال یادگیری مفاهیم هستید، ممکن است در ابتدا زمان زیادی را برای حل یک سؤال صرف کنید که طبیعی است. پس از یادگیری کامل مفاهیم سعی کنید سؤال‌ها را در مدت زمان کمتری پاسخ دهید.

در این مرحله نیازی نیست حتماً مشابه مدت‌زمان آزمون به سوال‌ها پاسخ دهید؛ فقط سعی کنید کمی سرعت‌تان در حل سؤال افزایش پیدا کند.

افزایش مهارت تست‌زنی در کنکور

پس از این مرحله و زمانی‌که احساس کردید بر تمامی مفاهیم این درس تسلط نسبی دارید، کم‌کم با زمان محدود و مشابه آزمون سؤال‌ها را حل کنید. طبیعی است که در ابتدا زمان کافی برای حل سؤال را نداشته باشید، ولی با تمرین و حل سؤال‌های زیاد این مهارت در شما به وجود خواهد آمد.

با توجه به اینکه در آزمون نمره‌ی سوال‌های آسان با سؤال‌های سخت یکسان است، باید در مدت‌زمان آزمون بیشترین سؤالی را پاسخ دهید که برای شما ساده‌تر است.

مدیریت زمان نقش بسیار مهمی در کنار تسلط به مباحث در کسب رتبه‌ی مناسب در آزمون ایفا می‌کند. پیشنهاد می‌شود که حتماً سوال‌های درس الکترونیک در آزمون‌های سال‌های اخیر را مطالعه و تحلیل کنید؛ چون سؤال‌هایی که هر سال در آزمون طرح می‌شود معمولاً با سوال‌های سال‌های گذشته تشابه دارد.

بهترین منابع الکترونیک کنکور ارشد برق

در این بهترین منابع الکترونیک کنکور ارشد برق را به‌تفکیک کتاب‌ها، کلاس‌های آنلاین و کلاس‌های نکته و تست معرفی کرده‌ایم:

بهترین منابع الکترونیک کنکور ارشد برق ـ کتاب‌ها

کتاب مبانی الکترونیک دکتر سید علی میرعشقی و کتاب مبانی میکروالکترونیک دکتر بهزاد رضوی معمولاً به‌عنوان کتاب‌های مرجع در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

این کتاب‌ها برای افرادی که مدت‌زمان کافی برای مطالعه را در اختیار دارند کتاب‌های مناسبی است و در یادگیری مفاهیم پایه‌ای و بنیادی درس الکترونیک به این افراد کمک خواهد کرد.

یکی از منابع بسیار خوب برای تمرین و حل سؤال در درس الکترونیک کتاب میکروالکترونیک ۱ و ۲، تألیف مهندس رضا کهن، از انتشارات نصیر است. در این کتاب بالغ بر ششصد سؤال چهارگزینه‌ای با پاسخ تشریحی کامل تجزیه‌وتحلیل شده است که به نحوه‌ی یادگیری و تسلط بر حل سؤال کمک بسیاری خواهد کرد.

بهترین منابع الکترونیک کنکور ارشد برق ـ کلاس‌های آنلاین

برای آن دسته از افرادی که وقت محدودی برای مطالعه در اختیار دارند و می‌خواهند سریع‌تر با نحوه‌ی حل سوال‌های شبیه آزمون در این درس آشنا شوند و به‌طور بهینه از زمان باقی‌مانده تا آزمون استفاده کنند، شرکت در کلاس‌های آمادگی آزمون و مطالعه جزوات اساتید فعال در این درس به این افراد پیشنهاد می‌شود.

کافه‌تدریس با کمک و تدریس بهترین استادان رشته مهندسی برق کلاس‌های آنلاین جامع کنکور کارشناسی ارشد مهندسی برق را برگزار می‌کند. برای دیدن فهرست کلاس‌ها و جزئیات آن‌ها روی این لینک کلیک کنید:

کلاس آنلاین کنکور ارشد مهندسی برق

بهترین منابع الکترونیک کنکور ارشد برق ـ کلاس‌های آنلاین نکته و تست

باید به این نکته دقت کرد که یادگیری مباحث یک درس شرط لازم جهت کسب نمره‌ی مناسب در آزمون‌های چهارگزینه‌ای است، اما کافی نیست و داوطلبان در آزمون باید سؤال‌های زیاد و متنوعی را به‌عنوان تمرین تحلیل و بررسی کنند تا بر نحوه‌ی حل سؤال در زمان محدود تسلط پیدا کنند.

کافه‌تدریس برای تسلط بیشتر داوطلبان کنکور کارشناسی‌ارشد مهندسی برق کلاس‌های نکته و تست را برای سه درس مدار الکتریکی، الکترونیک و سیگنال‌وسیستم برگزار می‌کند. برای دیدن جزئیات این کلاس‌ها روی این لینک کلیک کنید:

پکیج سه نکته و تست مدار الکتریکی، الکترونیک و سیگنال‌وسیستم