کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات به‌عنوان پلی بین مدیران عالی و مهندسین حوزه تکنولوژی جایگاه خود را در سازمان‌ها بازکرده است و در آینده نه‌چندان دور این رشته بازار کار جذابی خواهد داشت. با پیشرفت تکنولوژی و اهمیت استفاده از آن در سازمان‌‎ها، رشته مدیریت فناوری اطلاعات طرفداران بسیار بیشتری پیداکرده‌ و هرساله داوطلبان زیادی در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات باهم رقابت می‌کنند. در این مقاله به بررسی کامل این رشته پرداختیم، گرایش‌های ارشد مدیریت فناوری اطلاعات را معرفی کردیم، ضرایب دروس کنکور ارشد فناوری اطلاعات را بررسی کردیم و منابع کنکور ارشد مدیریت فناوری اطلاعات را معرفی کردیم تا تمام نیاز داوطلبان این کنکور را برطرف کنیم.

گرايش‌های ارشد مديريت فناوری اطلاعات

اگر این مقاله را قبل از کنکور ارشد مدیریت مطالعه می‌کنید باید بدانید که قبل از کنکور نیازی به انتخاب گرایش ندارید. همه داوطلبان کنکور ارشد مدیریت فناوری اطلاعات در زمان ثبت‌نام فقط با عنوان مجموعه مدیریت ثبت‌نام می‌کنند و بعد از کنکور با توجه به درصد هر درس، در تمام رشته‌های مجموعه مدیریت ازجمله گرایش‌های ارشد مدیریت فناوری اطلاعات رتبه کسب می‌کنند؛ بنابراین ممکن است با توجه به دروس مشترک رشته‌های مختلف، بسیاری از داوطلبان مدیریت بازرگانی یا مدیریت صنعتی، در رشته مدیریت فناوری اطلاعات هم رتبه خوبی کسب کنند. داوطلبان این آزمون باید بدانند که رتبه ذکرشده در کارنامه رتبه اسمی است و ممکن است داوطلبان قبل از شما، در رشته بازرگانی یا صنعتی قبول شوند و عملاً جایگاه شما در رتبه برترهای مدیریت فناوری اطلاعات بهتر از چیزی باشد که در کارنامه ذکر شده است.

گرایش‌های ارشد مدیریت فناوری اطلاعات عبارت‌اند از:

  • کسب‌وکار الکترونیک
  • مدیریت منابع اطلاعاتی
  • سیستم‌های اطلاعاتی پیشرفته
  • مدیریت دانش
  • هوشمندی کسب‌وکار
  • مدیریت پروژه‌های فناوری اطلاعات

ضرایب دروس کنکور کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

ضرایب دروس کنکور ارشد مدیریت فناوری اطلاعات خیلی به هم نزدیک است و بیشتر دروس این رشته ضریب ۲ دارند. در این رشته فقط دو درس سه واحدی وجود دارد و بقیه دروس با ضریب دو هستند. درس‌های رشته‌ی مدیریت فناوری اطلاعات در دفترچه‌ی کنکور ارشد، ضرایب و تعداد سؤالات آن به این صورت است:

درس‌های رشته فناوری اطلاعات در دفترچه‌ی کنکور ارشد، ضرایب و تعداد سؤالات آن به‌این صورت است:

  • زبان عمومی و تخصصی: ۳ واحد، ۲۵ سؤال
  • اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام: ۲ واحد، ۱۵ سؤال
  • ریاضی و آمار: ۲ واحد، ۲۰ سؤال
  • تئوری‌های مدیریت: ۳ واحد، ۲۵ سؤال
  • اقتصاد خرد و کلان: ۲ واحد، ۲۰ سؤال
  • تحقیق در عملیات: ۲ واحد، ۱۵ سؤال
  • مدیریت تولید: ۲ واحد، ۱۵ سؤال
  • بازاریابی: ۲ واحد، ۱۵ سؤال

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات داوطلبان در کنکور ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، انتخاب دروس صرفاً با در نظر گرفتن ضریب آن است. برای انتخاب هر درس باید معیارهای مختلف مانند سختی درس، تعداد سؤالات، ضریب، نقاط قوت و ضعف شخصی، حجم مطالب، منابع مطالعاتی و حتی وضعیت سایر داوطلبان را در نظر گرفت. درس زبان ضریب ۳ دارد اما اگر در این درس ضعیف باشید به‌سختی می‌توان از آن درصد بالای ۵۰ گرفت. درحالی‌که درس اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام ضریب ۲ دارد و اکثر داوطلبان در این درس درصد بالای ۷۰ کسب می‌کنند. همچنین زبان ۳۰ سؤال دارد درحالی‌که از درس مدیریت از دیدگاه اسلام، ۱۵ سؤال مطرح می‌شود؛ یعنی ارزش هر یک تست اسلام بیشتر از ارزش یک تست زبان است. بنابراين با توجه به تمام اين معيارها انتخاب کنيد تا نتيجه بهتری کسب کنيد.

منابع ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

انتخاب منابع مطالعاتی باید بر اساس سؤالات چند سال اخیر باشد. معمولاً اساتید حوزه کنکور ارشد مدیریت، ۴،۵ سال اخیر را به‌عنوان معیار بررسی خود قرار می‌دهند و منابع را با توجه به شیوه و شخصیت سؤالات این ۵ سال انتخاب می‌کنند. در ادامه لیستی از منابع کنکور کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات را قرار داده‌ایم.

نام درسمنابع پیشنهادی
زبان عمومی و تخصصیزبان عمومی ارشد زیر ذره‌بین (۲ جلد)، الناز یوسف زاده، هادی جهانشاهی
زبان تخصصی مدیریت، آرمان اشراقی
مدیریت از دیدگاه اسلاماصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام، سید محمد مقیمی
مدیریت ما، پور عزت
تئوری‌های مدیریتمبانی سازمان و مدیریت، سید محمد مقیمی
تئوری سازمان: ساختار و طرح سازمانی، استیفن رابینز
ریاضیریاضیات پایه، امیر تقی زاده انصاری
ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت، هادی رنجبران
آمارآمار و احتمال و کاربرد آن در مدیریت و حسابداری، هادی رنجبران
اقتصاد خرد و کلاناقتصاد خرد، محسن نظری
اقتصاد کلان، محسن نظری
تحقیق در عملیاتپژوهش عملیاتی، عارفه فدوی
بازاریابیاصول بازاریابی، فیلیپ کاتلر
مدیریت بازاریابی، فیلیپ کاتلر-کوین کلر
مدیریت بازاریابی، شهریار عزیزی، ابوالقاسم ابراهیمی، محمدرضا کریمی علویجه
مدیریت تولیدمدیریت تولید و عملیات، هایده متقی
بهترین منابع کنکور کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

در این بخش تلاش کردیم بدون اضافه گویی بهترین منابع کنکور کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات را معرفی کنیم اما چند نکته را بهتر است بدانید. برای برخی از دروس مانند بازاریابی ممکن است لازم باشد چند منبع را مطالعه کنید و اگر انتخاب شما کتاب‌های کنکوری است، حتماً یک منبع دانشگاهی (منابع معرفی‌شده) را در کنار این کتاب‌های کنکوری مطالعه کنید تا درک کاملی نسبت به درس پیدا کنید. در درس‌هایی مثل ریاضی، آمار یا تحقیق در عملیات، مطالعه خود خوان بازدهی پایینی دارد و بهتر است یا زمان خیلی زیادی به این درس‌ها اختصاص دهید و یا از کلاس‌های کنکوری در کنار آن استفاده کنید تا سرعت یادگیری را افزایش دهد.

 اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد منابع کنکور ارشد فناوری اطلاعات دارید توصیه می‌کنیم مقاله بهترین منابع کنکور ارشد مدیریت را مطالعه کنید. در این مقاله به بررسی بیشتر هر درس پرداخته‌ایم.

بهترین منابع کنکور کارشناسی ارشد مدیریت

کارنامه کنکور ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

یکی از پایه‌های اصلی رقابت در کنکور، شناخت درست از وضعیت داوطلبان آن است. رقابت وقتی معنی دارد که بدانید با چه کسی و در چه سطحی روبرو هستید. بهترین راه شناخت وضعیت داوطلبان کنکور، دیدن کارنامه کنکور ارشد مدیریت فناوری اطلاعات است. دیدن کارنامه‌های داوطلبان این کنکور درک خوبی از شرایط رقابت می‌دهد و تجلیل درستی از شرایط داشته باشید مسیر برایتان روشن‌تر خواهد شد. تصور کنید به‌عنوان یک داوطلب کنکور می‌خواهید در دانشگاه تهران درس بخوانید اما نمی‌دانید داوطلبان این کنکور در هر درس چه درصدی کسب می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه هدف‌گذاری داشته باشید یا منابع را تهیه کنید، ابتدا نگاه به کارنامه کنکور ارشد مدیریت فناوری اطلاعات در سال‌های گذشته بیندازید.

شرایط رقابت در کنکور ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

کنکور ارشد فناوری اطلاعات دروس مشترک زیادی با رشته مدیریت بازرگانی و مدیریت فناوری اطلاعات دارد و به همین دلیل رتبه برترهای این سه رشته معمولاً مشترک هستند. اگر کارنامه‌ها را بررسی می‌کنید باید این نکته را در نظر بگیرید که ممکن است داوطلبی با هدف مدیریت بازرگانی در کنکور مدیریت شرکت کند اما در رشته مدیریت فناوری اطلاعات هم رتبه خوبی کسب کند. در این شرایط احتمالاً این داوطلب همان رشته مدیریت بازرگانی را انتخاب می‌کند و احتمال قبولی داوطلبان بعدی بیشتر می‌شود. این موارد را در یک مقاله جداگانه بررسی کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم حتماً مطالعه کنید تا همه‌چیز برایتان واضح‌تر از قبل شود.

بررسی کارنامه داوطلبان مدیریت فناوری اطلاعات سال ۱۴۰۰

سؤالات کنکور ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

اگر قصد شرکت در کنکور ارشد مدیریت فناوری اطلاعات را دارید حتماً مطالعه سؤالات کنکور ارشد فناوری اطلاعات را جز برنامه خود قرار دهید. سؤالات سال‌های گذشته کنکور یکی از بهترین منابع مطالعاتی برای داوطلبان است تا علاوه بر آشنایی با ذهنیت طراحان، چندین بار خود را با سؤالات واقعی کنکور محک بزنند. بخش زیادی از سؤالات کنکور ارشد فناوری اطلاعات تکراری هستند و با تمرین چندین‌باره‌ی سؤالات سال‌های گذشته به‌راحتی می‌توانید این موارد را پیدا و تمرین کنید. در مقاله زیر می‌توانید سؤالات سال‌های گذشته کنکور ارشد مدیریت را به همراه پاسخنامه کلیدی دانلود کنید.

دانلود دفترچه سؤالات کنکور کارشناسی ارشد مدیریت ۱۱ سال اخیر