بودجه بندی خاک و پی در کنکور ارشد عمران چگونه است؟ در این مطلب به سراغ معرفی یکی از دروس مهم کنکور کارشناسی ارشد عمران رفته‌ایم و توضیح داده‌ایم که در سال‌های اخیر بودجه بندی خاک و پی در کنکور ارشد عمران چگونه بوده  و از هر مبحث چند تست در کنکور ارشد آمده است. آشنایی با بودجه بندی خاک و پی به شما کمک می‌کند به بهترین نحو برای موفقیت در کنکور ارشد آماده شوید. برای آشنایی با بودجه‌بندی خاک و پی تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

معرفی مجموعه خاک و پی در کنکور کارشناسی ارشد عمران

چهارمین مجموعه دفترچه آزمون کارشناسی ارشد عمران مجموعه خاک است. این مجموعه ۲۰ سؤال را دربرمی‌گیرد.‌ مجموعه‌ی خاک، در کنار مجموعه‌‌ی آب، محبوب‌ترین دروس کنکور ارشد عمران را تشکیل می‌دهد.

با توجه به سادگی نسبی و شیرین‌بودن بیشتر مباحث این مجموعه‌ها، اکثر داوطلبان کنکور حساب ویژه‌ای روی آن باز می‌کنند و میانگین درصدهای داوطلبان کنکور در مجموعه‌ی خاک و پی معمولاً عدد نسبتاً بالاتری در مقایسه با دیگر درس‌هاست.

با این توضیحات کاملاً مشخص است که برای جانماندن از رقبا، کسب درصد بالا در این مجموعه به‌شدت ضروری است.

نداشتن مطالعه‌ی مناسب برای درس‌های مجوعه‌ی خاک و گرفتن تصمیم‌هایی مانند درنظرگرفتن حذفیات زیاد برای این مجموعه از عجیب‌ترین اشتباه‌هایی است که داوطلب کنکور ارشد عمران می‌تواند انجام دهد!

دقت کنید که با توجه به استقبال زیاد داوطلبان کنکور از این مجموعه عملاً موقعیتی برای سبقت‌گرفتن از دیگر داوطلبان کنکور وجود ندارد؛ به‌بیان ساده، این درس را می‌خوانید تا از دیگران عقب نمانید!

بخش‌های مختلف مجموعه‌ی خاک و پی

سؤالات مجموعه‌ی خاک و پی از دو درس مکانیک خاک و مهندسی پی طرح می‌شود. به‌طور کلی، سؤالات این مجموعه معمولاً به‌این صورت طرح می‌شود:

  • مکانیک خاک (۱۲ سؤال)
  • مهندسی پی (۸ سؤال)

مکانیک خاک

در مکانیک خاک، پس از بیان مباحث پایه‌ای، مانند نحوه‌ی پیدایش، روابط وزنی‌-‌حجمی و نام‌گذاری خاک‌ها، به تحلیل حرکت آب در خاک و چگونگی محاسبه‌ی تنش و توزیع تنش در آن پرداخته می‌شود. عمده‌ی مباحث انتهایی این درس نیز به نشست و مقاومت برشی خاک مربوط است.

با وجود برخی از مباحث حفظی در مکانیک خاک، این درس در مقایسه با درس‌های دیگر این مجموعه‌ی مهندسی پی بسیار مفهومی‌تر است.

مهم‌ترین مبحث مکانیک خاک نشست خاک (تحکیم) است.

قبل از یادگیری نکات مربوط به این مبحث باید مباحث حرکت آب در خاک، تنش مؤثر و توزیع تنش به‌خوبی مطالعه شود.

پرسؤال‌ترین مبحث مکانیک خاک پس از تحکیم، مقاومت برشی است که لازم است با دقت و تمرین کافی نکته‌های مربوط به آن را بیاموزید.

مبحث تبدیلات تنش (فصل اول مقاومت مصالح) پیش‌نیاز این فصل است.

مهندسی پی

فشار جانبی و دیوار حائل، پی‌های سطحی و پی‌های عمیق (شمع‌ها) مباحث اصلی مهندسی پی را تشکیل می‌دهند.

لازم به ذکر است که علاوه بر مطالعه‌ی خوب این مباحث، بهتر است نکات مهم مربوط به شناسایی زیرزمینی نیز مطالعه شود. مهندسی پی درسی تقریباً حفظی است و پر از نکات و فرمول‌های مهم است؛ بنابراین، انجام‌دادن مرورهای منظم برای این درس به‌منظور فراموش‌نکردن مباحث آن الزامی است.

برای تمرکز بهتر روی موارد مهم باید از حفظ‌کردن رابطه‌هایی که اهمیت چندانی برای کنکور ندارند پرهیز کرد.

حجیم‌ترین و مهم‌ترین بخش مبحث پی‌های سطحی است که به‌طور میانگین، نصف سؤالات این درس از آن طرح می‌شود. سرعت محاسبات یکی از ابزارهای مهم در حل سؤالات این درس است.

بودجه بندی خاک و پی در کنکور کارشناسی ارشد عمران

در کنکور سال‌های اخیر از مبحث مکانیک خاک ۱۲ سؤال و از مبحث مهندسی پی ۸ سؤال آمده است. بودجه بندی خاک و پی در کنکور سال‌های اخیر کارشناسی ارشد عمران از این قرار است:

سال۹۱۹۲۹۳۹۴۹۵۹۶۹۷۹۸۹۹۱۴۰۰۱۴۰۱میانگین
مفاهیم مکانیک خاک۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱
نام‌گذاری خاک‌ها۱۱۱۱۱۲۱۱۲۱۱۰۱
تراکم خاک‌ها۱۱۱۰۰۱۰۱۰۲۱۱<
تراوش آب در خاک۱۱۰۱۲۰۱۲۱۲۲۱-۲
تنش مؤثر۰۰۲۱۱۱۲۲۰۱۲۱
توزیع تنش در خاک۰۲۰۰۰۰۰۱۱۰۱۱<
تحکیم (نشست خاک)۳۳۳۲۲۴۷۲۴۳۳۳-۴
مقاومت برشی۴۲۲۳۲۲۲۲۳۲۲۲-۳
پایداری شیروانی‌های خاکی۱۰۱۱۰۱۰۰۰۰۰۱<
سال۹۱۹۲۹۳۹۴۹۵۹۶۹۷۹۸۹۹۱۴۰۰۱۴۰۱میانگین
کاوش‌های زیرزمینی۱۰۱۱۲۱۱۰۱۲۲۱
پی‌های سطحی۴۵۵۵۴۴۱۴۳۳۴۴
پی‌های عمیق (شمع‌ها)۲۲۱۲۲۱۲۱۲۱۱۱-۲
فشار جانبی و دیوار حائل۲۲۲۲۳۲۲۳۲۲۱۲

اگر برای کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران آماده می‌شوید، سؤالات کنکور سال‌های گذشته یکی از بهترین منابع شماست. برای دانلود سؤالات کنکور سال‌های گذشته مهندسی عمران به این لینک سر بزنید:

دانلود سؤالات و پاسخنامه کنکور کارشناسی ارشد عمران ۱۵ سال اخیر

کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران

اگر برای کنکور کارشناسی ارشد عمران آماده می‌شوید،‌ کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد عمران کافه‌تدریس به شما کمک می‌کند از هر نقطه‌ی جغرافیایی به بهترین استادان و جامع‌ترین برنامه‌ریزی دسترسی داشته باشید.

کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران کافه‌تدریس به شما کمک می‌کند در زمان و انرژی خود صرفه‌جویی کنید و برای رسیدن به بهترین نتیجه آماده شوید.

برای آشنایی با کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران کافه‌تدریس و خدمات آن روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران

نویسنده: محمد تأخیری (ارتباط تلگرامی: Mohammad_Takhiri@)