چقدر با تأثیر هوش مصنوعی بر بازی سازی آشنا هستید؟ هوش مصنوعی در حال حاضر هر صنعتی را که فکرش را کنید متحول می‌کند و صنعت بازی‌سازی نیز از این قاعده مستثنا نیست. درواقع فناوری هر روز از انتظارات ما فراتر می‌رود و به‌سرعت در حال رشد است. در حوزه بازی‌سازی هوش مصنوعی (AI) به تجربیات بازی ویدئویی پاسخگو و انعطاف‌پذیر اشاره دارد. درحالی‌که هوش‌مصنوعی مدت‌هاست در بازی‌های ویدئویی وجود داشته است، امروزه به‌عنوان یک مرز جدید در حال رشد در نحوه‌ی ایجاد و اجرای بازی‌ها دیده می‌شود. در این مطلب به‌صورت مفصل به تأثیر هوش مصنوعی بر بازی سازی و اهمیت آن پرداخته‌ایم.

تأثیر هوش مصنوعی بر بازی سازی

اینترنت، کووید ۱۹ و هوش مصنوعی

طبق تحقیقات صورت‌گرفته، با توجه به همه‌گیری کووید ۱۹، زمانی‌که در اینترنت سپری می‌شود به‌شدت و در سطح فوق‌العاده‌ای رشد کرده است. این موضوع به حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای رونق زیادی بخشیده است؛ بااین‌حال، پیش‌بینی می‌شود که این حوزه با نرخ ترکیبی سالانه ۲۱ درصد رشد کند و در پنج سال آینده به ۳.۸۴ میلیارد دلار برسد. پیشرفت‌های فناوری، مانند بیگ‌دیتا یا کلان‌داده، پرداخت‌های دیجیتال، نفوذ گسترده دستگاه‌های مختلف بازی و افزایش دردسترس‌بودن و کیفیت بازی‌ها، رشد هر چه بیشتر این حوزه را رقم زده است.

بازی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به‌تدریج کنترل تجربه‌ی بازی را به بازیکن واگذار می‌کنند؛ درواقع این به‌این معناست که اقدامات آن بر تجربه‌ی بازی تأثیر می‌گذارد. داستان‌سرایی رویه‌ای یک روش هوش مصنوعی برای تولید داده‌های بازی است. این حوزه تولید الگوریتمی ابزار و عناصر موجود در یک بازی، به‌جای ساخت دست‌ساز هر عنصر بازی، را شامل است.

اما دقیقاً هوش مصنوعی تا چه حد و به چه شکلی در این حوزه تأثیرگذار بوده است؟ در ادامه به این سؤال پاسخ خواهیم داد.

تأثیر هوش مصنوعی بر صنعت بازی سازی

هوش مصنوعی بازی را به یک تجربه‌ی پیشرفته تبدیل کرده است. در این بخش به برخی از کاربردهای برتر هوش‌مصنوعی در ساخت بازی‌های سرگرم‌کننده اشاره کرده‌ایم.

پیشرفت در سطوح بازی

هوش مصنوعی بازی می‌تواند سطح مهارت و وضعیت احساسی بازیکن را تشخیص دهد و بازی را براساس آن تنظیم کند؛ همچنین ممکن است تعادل پویای سختی بازی را نیز شامل شود که سختی بازی را در زمان واقعی بسته به سطح مهارت بازیکن تغییر دهد. هوش مصنوعی در بازی حتی ممکن است به شناسایی تصمیم‌های بازیکن کمک کند؛ بنابراین، همان‌طور که بازیکنان به سطوح بالاتر صعود می‌کنند، هوش مصنوعی به به‌چالش‌کشیدن بازی‌ها کمک می‌کند.

انتقال مهارت به NPCها

NPCها یا شخصیت‌های غیربازیکن معمولی‌ترین اهداف برای هوش مصنوعی بازی هستند. این‌ها شخصیت‌های هوشمند حاضر در بازی هستند که طوری رفتار می‌کنند که گویی بازیکنان انسانی آن‌ها را کنترل می‌کنند. الگوریتم‌ها و موتورهای هوش مصنوعی نحوه‌ی عملکرد این شخصیت‌ها را تعیین می‌کنند. رفتار این NPCها معمولاً توسط درخت‌های تصمیم یا Decision Trees کنترل می‌شود.

تأثیر هوش مصنوعی بر صنعت بازی سازی

بهبود تجربه‌ی کاربر

گیمیفیکیشن یا Gamification فرایندی است برای استفاده از عناصر طراحی بازی در یک عملیات تجاری. هدف، ایجاد کالاهای عادت‌ساز است که حفظ و تعامل طولانی‌مدت کاربران با بازی را تشویق می‌کند. این موضوع یک انگیزه‌ی عالی و تقویت‌کننده برای تعامل کاربر با بازی است. گیمیفیکیشن احساسات انسان، مانند لذت، علاقه و هیجان، را برمی‌انگیزد. تجربه‌های مثبت کاربر به افزایش تعامل، وفاداری و رشد کسب‌وکار می‌انجامد. می‌توان از هوش مصنوعی برای توسعه بهترین شیوه‌های گیمیفیکیشن برای یک کار خاص استفاده کرد؛ درواقع هوش مصنوعی می‌تواند نتایج را براساس داده‌های ورودی ارزیابی کند و از آن برای ایجاد متغیرهای جدید برای بهبود نتایج گیمیفیکیشن استفاده کند.

افزایش مشارکت در آموزش

امروزه بازی‌های هوش مصنوعی به‌عنوان یک پارادایم جدید در آموزش محبوبیت پیدا کرده‌اند. از آنجا که بازی‌های دیجیتالی طرفداران زیادی، به‌خصوص در میان نوجوانان، دارند، می‌توان از این ظرفیت برای آموزش و یادگیری استفاده کرد. در سال‌های اخیر علاقه به بازی‌های دیجیتالی برای تشویق تفکر محاسباتی و برنامه‌نویسی در مدرسه‌ها افزایش یافته است.

ماژول‌های آموزشی همه‌جانبه

با استفاده از بازی‌ها، رهبران کسب‌وکار می‌توانند ماژول‌های آموزشی جذابی را برای کارکنان خود طراحی کنند که موقعیت‌های واقعی زندگی را شبیه‌سازی و کارکنان را قادر می‌کند تا مهارت‌های خود را در محیط‌های مجازی بهبود بخشند. یادگیری کار ازطریق بازی باعث علاقه‌مندی کارمندان می‌شود و نیز به حفظ آن‌ها کمک می‌کند؛ هم‌چنین این یک راه سرگرم‌کننده برای پیشرفت‌کردن و به‌دست‌آوردن مهارت‌های جدید است. بازی‌های مبتنی بر AR/VR با هوش مصنوعی در این سناریوها مفیدترین هستند.

برای آشنایی بیشتر با هوش مصنوعی و کاربردهای آن مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید:

هوش مصنوعی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

حرف آخر درباره‌ی تأثیر هوش مصنوعی بر صنعت بازی سازی

هوش مصنوعی بر پیشرفت بازی‌های هوش مصنوعی و انطباق آن‌ها با ترجیحات بازیکنان تأثیر بسزایی می‌گذارد؛ درواقع می‌توان گفت هوش‌مصنوعی پرکاربردترین نوآوری در این زمینه محسوب می‌شود. هوش مصنوعی تغییرات چشمگیری را در صنعت بازی ایجاد کرده و نفوذ آن با سرعت زیادی در حال افزایش است. با توجه به اینکه تابه‌حال به تولید تجربه‌های بازی بسیار شگفت‌آور و باورنکردنی کمک کرده است، دیدن استفاده بیشتر از هوش مصنوعی در صنعت بازی، در آینده نزدیک چندان عجیب نخواهد بود.

اگر به یادگیری علم داده، یادگیری ماشین، یادگیری عمیق و هوش مصنوعی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم با کلیک روی این لینک با دوره علم داده کافه‌تدریس آشنا شوید:

کلاس‌های آنلاین علم داده کافه‌تدریس