بایدها و نبایدهای تفریح در زمان کنکور کارشناسی ارشد چیست؟ تفریح بخشی جدایی‌ناپذیر از هر برنامه‌ای، حتی کنکور، است. افراط‌وتفریط در هر موضوعی به روند موفقیت شما آسیب می‌زند و مسیر کنکور هم از این امر مستثنا نیست. زندگی در زمان کنکور هم باید جریان داشته باشد و شما باید نیازهای طبیعی‌تان را در طول کنکور برآورده کنید. یکی از نیازهای مهم که باعث تقویت روحیه شما و افزایش انرژی شما می‌شود تفریح و سرگرمی است. در ادامه به بایدها و نبایدهای تفریح در زمان کنکور کارشناسی ارشد پرداخته‌ایم.

افراط‌وتفریط ممنوع

تفریح در زمان کنکور باید به‌صورتی باشد که به درس شما آسیبی نرساند، اما اگر به‌اندازه باشد، راندمان شما را بالاتر می‌برد و بر روند عملکرد شما تأثیر مثبتی می‌گذارد. میزان مناسبی از تفریح در کنار درس از خستگی و دل‌زدگی شما به درس جلوگیری و انرژی شما را تأمین می‌کند. اگر تفریح نداشته باشید، ممکن است چند ماه اول درس‌خواندن را خوب و قوی شروع کنید، اما با نزدیک‌شدن به کنکور و رقابت سنگین‌تر، خستگی از پیشرفت شما جلوگیری کند؛ بنابراین حتماً در زمانی که می‌خواهید برای کنکور خود برنامه‌ریزی کنید، زمانی را برای تفریح و سرگرمی در نظر بگیرید.

برای آشنایی با راهکارهای مطالعه بهتر این مطلب را بخوانید:

با خستگی چشم هنگام مطالعه چه کنیم؟ راهنمای جامع مراقبت از چشم!

زمانی که به هدف‌تان در طول روز و هفته رسیدید یا آزمون‌تان را به‌خوبی دادید، به خودتان پاداش دهید و زمانی را برای کارهایی که به آن علاقه‌مندید اختصاص دهید؛ ولی این نکته را در نظر بگیرید که نباید در تفریح نیز زیاده‌روی کنید. اگر زمان زیادی را به کارهای متفرقه اختصاص دهید، از هدف و برنامه اصلی‌تان دور می‌شوید و تفریح، به‌جای اینکه کمک‌کننده‌ی راه شما باشد، به مانعی بر سر راه موفقیت شما تبدیل خواهد شد.

تفریحات کنکوری

در ادامه تفریحاتی کنکوری‌ها و تفریح‌هایی را که مناسب افراد کنکوری است برای‌تان شرح داده‌ایم:

تماشای فیلم

برای برنامه یا فیلم و سریال‌هایی که موردعلاقه‌تان است وقت صرف کنید. سعی کنید زمان زیادی را به دیدن فیلم اختصاص ندهید. سعی کنید فیلم و برنامه‌هایی را ببینید که شما را شاداب می‌کند و به شما انرژی می‌دهد و می‌تواند به شما کمک کند.

بازی آنلاین

انتخاب بازی آنلاین، به‌عنوان تفریح، یکی از اشتباه‌هایی است که در زمان کنکور می‌توانید انجام دهید. بازی آنلاین زمان زیادی را از شما می‌گیرید و ممکن است سال‌ها به بازی مشغول شوید و زمان را از یاد ببرید. سعی کنید به‌جای بازی آنلاین، نیم‌ساعت از روز را به پیاده‌روی اختصاص دهید تا گردش خون نیز در مغزتان افزایش پیدا کند و بتوانید با کیفیت بیشتری مطالعه کنید.

بیرون‌رفتن

بیرون‌رفتن می‌تواند حال‌وهوای شما را عوض کند. سعی کنید با دوستانی رفت‌وآمد کنید که اهداف یکسانی با شما داشته باشند. از بیرون‌رفتن با دوستان ناباب دوری‌کنید تا شما را از هدف‌تان دور نکند.

خواب زیاد

خواب زیاد در دوره‌ی کنکور از سمومی است که داوطلبان به آن دچار می‌شوند. خواب بیشتر از ۹ ساعت در روز، نه‌تنها انرژی شما را بیشتر نمی‌کند، می‌تواند شما را کسل کند. به‌جای خواب، نیم‌ساعت ورزش کنید تا بتوانید بعد از آن بهتر درس بخوانید.

برای آشنایی با راهکارهای جلوگیری از خواب‌آلودگی این مطلب را مطالعه کنید:

با خواب‌آلودگی هنگام مطالعه چه کنیم؟

اینستاگردی

اینستاگرام از چاله‌هایی است که داوطلبان در زمان استراحت به آن گرفتار می‌شوند. شما زمانی که اینستاگرام را باز می‌کنید و به اکسپلورر وارد می‌شوید، ممکن است زمان زیادی را به آن اختصاص دهید و از درس‌خواندن باز بمانید. به‌جای گشتن در اینستاگرام یک قسمت کوتاه از سریال موردعلاقه‌تان را ببینید. حواس‌تان باشد که بیش از یک قسمت را نبینید و در دام سریال‌های طولانی نیفتید.

برای رسیدن به بهترین نتیجه در دوره‌ی آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد توجه به روتین‌ها و تنظیم آن‌ها بسیار مهم است. برای آشنایی با روتین برای کنکور این مطلب را مطالعه کنید:

روتین برای کنکور چیست و چطور آن را عملی کنیم؟