مقابله با کندخوانی یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های کنکوری‌هاست. بسیاری از داوطلبان کنکور نگران هستند که با توجه به سرعت مطالعه‌ی پایین خود نتوانند تمامی دروس را مطالعه کنند. کندخوانی کاری می‌کند که شما اگر هم مطالب را به‌طور کامل بخوانید، نتوانید در زمان محدود آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد آن را مرور کنید و بتوانبد به تسلط کامل برسید.

کندخوانی چیست؟

کندخوانی اختلالی مطالعاتی است که در هر زمانی ممکن است اتفاق بیفتد. این مشکل به‌خصوص در زمان کنکور که زمان از اهمیت زیادی دارد مهم‌تر می‌شود. درصورتی‌که نتوانیم این مشکل را برطرف کنیم، کندخوانی به‌مرور ضعف و شکست را برای‌مان رقم می‌زند. علت‌های کندخوانی برای همه یکسان نیست و ممکن است روش‌های مختلف و شاید حتی ترکیبی از روش‌ها برای رفع آن به کار برده شود. مشاوران تحصیلی می‌توانند در رفع این مشکل، با توجه به شرایط و توانمندی‌های روحی و ذهنی فرد، کمک کنند.

علت‌های کندخوانی چیست؟

برای رفع مشکل کندخوانی اول باید به این موضوع توجه کنیم که دلیل کندخوانی ما چیست. کندخوانی ممکن است علت‌های مختلفی داشته باشد، مانند:

  • نداشتن روش مطالعه‌ی صحیح
  • وسواس مطالعاتی
  • مطالعه با صدای بلند
  • راه‌رفتن حین مطالعه
  • نداشتن برنامه‌ریزی درسی مناسب

بعد از یافتن علت کندخوانی می‌توانیم به رفع آن و مطالعه بهتر و منظم‌تر برسیم.

برای آشنایی با روش صحیح مطالعه این مطلب را مطالعه کنید:

روش صحیح مطالعه برای کنکور چگونه است و چگونه انجام می‌شود؟

راه‌های مقابله با کندخوانی

در اینجا بعضی از روش‌های مقابله با کندخوانی را آورده‌ایم. همان‌طور که گفتیم شما بعد از پیداکردن علت مشکل کندخوانی بهتر می‌توانید با آن مقابله کنید. همین‌طور گاه برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب باید تلفیقی از این روش‌ها را به کار بندید:

نخواندن واژه‌به واژه

در زمان مطالعه روی هر یک از کلمات درنگ نکنید. به‌جای تمرکز روی تک‌تک کلمات، روی جمله‌ها و درک آن‌ها تمرکز کنید. پردازش جملات، به‌جای خواندن کلمه‌به‌کلمه، نه‌تنها سرعت را بهبود و کندخوانی را رفع می‌کند، کمک می‌کند تا مباحث را بهتر یاد بگیرید و آن را درک کنید.

وسواس نداشته باشید

وسواس مطالعاتی یکی از مشکلاتی است که سرعت مطالعه‌ی شما را پایین می‌آورد. سعی کنید در هنکام مطالعه برگشت به عقب نداشته باشید. بازگشت به عقب فقط شما را گیج‌تر می‌کند و سرعت‌تان را پایین می‌آورد. با تست‌زدن و مطالعه‌ی بیشتر تا انتها می‌توانید درس را به‌طور کامل درک کنید. درنگ و بازگشت به عقب فقط کندخوانی شما را تقویت می‌کند؛ پس وسواس خود را کنار بگذارید.

برای آشنایی با وسواس مطالعاتی و کنارگذاشتن آن این مطلب را مطالعه کنید:

وسواس مطالعاتی چیست و چطور درمان می‌شود؟

تمرکز کنید

مشکلی که بسیاری از داوطلبان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند نداشتن تمرکز است. پرش ذهن به این می‌انجامد تا نتوانید روی متن تمرکز کنید. این وضعیت سرعت شما را پایین می‌آورد. سعی کنید در هنگام مطالعه برگه‌ای را کنار دست خود قرار دهید و افکار مزاحم را روی آن یادداشت کنید. بعد از یادداشت این افکار مزاحم آن‌ها را تا انتهای زمان مطالعه از ذهن خود حذف کنید.

برای آشنایی با روش‌های افزایش تمرکز در هنگام مطالعه این مطلب را مطالعه کنید:

با راهکارهای افزایش تمرکز در مطالعه آشنا شوید!

به خودتان اعتماد کنید

اعتماد به خودتان مهم‌ترین موضوع در زمان کنکور است که نه‌تنها کندخوانی، بسیاری از مشکلات دیگر را نیز رفع می‌کند. برای رفع حساسیت‌های بیجا و جلوگیری از توجه به جزئیات بی‌اهمیت در زمان مطالعه سعی کنید به توانایی‌های خود در یادگیری باور داشته باشید؛ هم‌چنین آگاهی از مباحث مهم هر درس به شما کمک می‌کند زمان مفید خود را به‌مرور چندباره مباحث کم اهمیت اختصاص ندهید.

یکی از کارهایی که برای بالابردن اعتمادبه‌نفس به شما کمک زیادی می‌کند تصور رتبه‌ی کنکور است. پیشنهاد می‌کنیم برای رسیدن به بهترین رتبه در کنکور کارشناسی ارشد این مطلب را مطالعه کنید:

تصور رتبه کنکور چه نقشی در موفقیت شما دارد؟

مطالعه‌ی چشمی نه زبانی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند اگر درس را با صدای بلند مطالعه کنند و تست‌ها را با صدای بلند بخوانند و حل کنند بهتر آن را یاد می‌گیرند. این تصور اشتباه است! مطالعه با صدای بلند به یادگیری بهتر کمک چندانی نمی‌کند؛ درحقیقت مطالعه‌ی بدون صدا سرعت شما را افزایش می‌دهد و تمرکزتان را نیز بالاتر می‌برد.

مطالعه‌ی چشمی فقط یکی از عادت‌های بدی است که در تندخوانی به ترک‌کردن آن توصیه می‌شود. برای استفاده از دیگر تکنیک‌های تندخوانی در دوره‌ی آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد این مطلب را مطالعه کنید:

با تندخوانی برای کنکور یادگیری را ۲۰ برابر کنید