سبک زندگی برای افزایش انگیزه مطالعه در دوره کنکور چیست؟ مسیر کنکور پر از پیج‌وخم و اتفاق‌های پیش‌بینی‌نشده است. داشتن انگیزه‌ی مناسب در این مسیر از ارکانی است که شما را به ادامه‌ی مسیر وادار می‌کند و نیروی محرکه شماست. شما باید انگیزه‌ی مناسبی برای خودتان داشته باشید و به آن پایبند شوید تا بتوانید به هدف‌تان برسید، اما این انگیزه را چه چیزی تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؟ در این مطلب به سراغ سبک زندگی برای افزایش انگیزه مطالعه رفته‌ایم.

انگیزه چیست؟

زمانی که رفتاری از شما سر می‌زند، آن رفتار از انگیزه‌های شما سرچشمه می‌گیرد؛ بنابراین به‌طور دقيق می‌توان گفت انگیزه همان چیزی است که زمینه‌ای می‌شود تا شما رفتار خاصی را از خود بروز دهید، بر آن پافشاری کنید و آن را تكرار کنید؛ پس می‌توان گفت مهم‌ترین عامل برای رسیدن به موفقیت در هر کاری داشتن انگیزه بالاست.

درواقع انگیزه نیرویی است که ما را به‌سمت انجام‌دادن کارهای‌مان سوق می‌دهد. این عامل بزرگ‌ترین عامل حرکت ما به‌سمت موفقیت است. اگر ساده بگوییم، انگیزه مانند سوخت خودرو برای ما انسان‌هاست؛ همان‌گونه که خودرو بدون سوخت کار نخواهد کرد، انسان نیز بدون انگیزه و تلاش نمی‌تواند به موفقیتی در زندگی برسد.

سبک زندگی برای افزایش انگیزه مطالعه

برای رسیدن به موفقیت گاهی لازم است کارهایی انجام بدهیم که علاقه‌ای به انجام‌دادن‌شان نداریم. به این فکر کنید که مهم‌ترین کارتان در این برهه از زندگی چیست؟ آیا شغلی است که در آن مشغول‌اید؟ ایا پایان‌رساندن دانشگاه برای شما مهم است و اگر دارید این مقاله را مطالعه می‌کنید، قبولی در کنکور چقدر اهمیت دارد؟ پاسخ به این سؤالات دقیقاً به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید کار درست برای شما چیست. انجام‌دادن و ندادن آن چه نتیجه‌ای برای شما به ارمغان می‌آورد.

اگر به این نتیجه رسیدید که قبولی در کنکور برای شما مهم است، باید روی آن متمرکز شوید. به آسایش بعد از انجام‌دادن آن فکر کنید. به لحظه‌ای فکر کنید که به نتیجه‌ی دلخواه‌تان رسیده‌اید و تلاش‌های‌تان جواب داده است. آن حس خوب را در خودتان ایجاد کنید و بگذارید همان حس انگیزه شما برای مطالعه و موفقیت در کنکور شود.

انگیزش دائمی

راهکارهای مختلفی برای انگیزه‌گرفتن وجود دارد، اما برای داشتن انگیزه در تمامی مسیر تا روز آزمون در کنار انگیزه‌ی شما به انضباط نیاز داریم. زمانی که برنامه‌ی ما جزو روتین زندگی‌مان باشد، دچار خستگی نمی‌شویم و انگیزه‌مان را از دست می‌دهیم. در ادامه روش‌هایی برای داشتن انگیزه را به شما معرفی می‌کنیم.

تکرار

یکی از کارهایی که خسته‌شدن و کم‌شدن انگیزه‌ی شما را رقم می‌زند برنامه‌ی تکراری است. سعی کنید در روزهای مختلف برنامه‌ی متنوعی برای خودتان در نظر بگیرید و هر روز از یک برنامه‌ی تکراری پیروی نکنید. تکرار دشمن انگیزه‌ی شماست.

برنامه‌ریزی اصول خواص خود را دارد که باید رعایت کنید. برای آشنایی با بایدها و نبایدهای آن این مطلب را بخوانید:

برنامه ریزی کنکور MBA ـ نبایدها و بایدهای برنامه‌ریزی موفق

اجبار

اگر شما صرفاً درس را برای رفع تکلیف مطالعه می‌کنید و برای آن اشتیاقی ندارید، مطمئن باشید در طی مسیر بی‌انگیزه خواهید شد. درنهایت نیز نمی‌توانید به نتیجه‌ی مطلوب‌تان برسید. سعی کنید به مطلبی که می‌خوانید علاقه داشته باشید تا دچار کرختی نشوید.

تفریح

در کنار درس‌تان سعی کنید یکی از تفریحات‌تان را در حد اعتدال در برنامه‌تان در نظر بگیرید. درس‌خواندن بدون داشتن تفریح و استراحت شما را خسته می‌کند و انگیزه‌ی شما را از میان می‌برد. حواس‌تان باشد تعادل را در تفریحات‌تان فراموش نکنید.

اگر می‌خواهید اصول درست تفریح در زمان کنکور را بدانید، این مطلب به شما کمک خواهد کرد:

بایدها و نبایدها تفریح در زمان کنکور کارشناسی ارشد چیست؟

حاشیه

حاشیه یکی از سموم برنامه‌ی درسی شماست. به‌خصوص از گروه‌هایی دوری کنید که افراد دائماً در آن‌ها گله و شکایت می‌کنند یا برعکس، خودشان را بیش‌ازحد به نمایش می‌گذارند و می‌خواهند شما را از برنامه‌تان دور کنند. حاشیه‌ها عامل بزرگی در از‌میان‌رفتن انگیزه‌ی شما هستند.

جواب‌دادن

یکی از راه‌های ایجاد انگیزه‌ی درس‌خواندن این است که فهرستی از افرادی که خاطرشان برای‌تان عزیز است تهیه کنید و طی دیداری به تک‌تک آنان قول بدهید که خودتان را به هدف‌تان می‌رسانید. این کار انگیزه‌ی شما را برای رسیدن به هدف دوچندان می‌کند.