مهم‌ترین نکات جلسه آزمون کنکور چیست؟ جلسه آزمون نکاتی دارد که شما به‌عنوان داوطلب باید آن‌ها را رعایت کنید. برخی از این نکته‌ها به آرامش شما کمک می‌کند، اما برخی از این نکته‌ها به‌قدری مهم هستند که رعایت‌نکردن آن‌ها اخراج شما از آزمون و محرومیت از حضور سر جلسه خواهد شد؛ به‌همین دلیل، این نکته‌ها را برای‌تان فهرست کردیم تا با خیالی راحت در جلسه آزمون حضور پیدا کنید.

جلسه آزمون

بخش بزرگی از موفقیت داوطلبان در کنکور به خود جلسه آزمون و چند روز قبل از آن مربوط است؛ زیرا بسیاری از متقاضیان بر اثر مواجهه با مشکلاتی ساده ممکن است زمان را از دست دهند. ازجمله نکته‌هایی که داوطلبان باید در جلسه آزمون ۱۴۰۱ رعایت کنند مدیریت زمان، تکنیک‌های سر جلسه آزمون و آماده‌کردن وسایل موردنیاز است.

استفاده درست از این موارد شما را به نتیجه دلخواه‌تان خواهد رساند، اما رعایت‌نکردن آن‌ها نتیجه شما را دچار چالش خواهد کرد. برخی از مشکلاتی که ممکن است به وجود آید مشکلات ناشی از استرس بالا، ناتوانی در مدیریت زمان، نداشتن استراتژی و نداشتن باور به خودتان است.

پیش از جلسه

روز قبل از آزمون شما باید کارهایی را انجام دهید که به آرامش‌تان کمک زیادی خواهد کرد. سعی کنید روز قبل از حضور در آزمون را به‌ مرور خلاصه‌ها و استراتژی که برای خودتان در نظر گرفته‌اید اختصاص دهید؛ البته نباید زیاده‌روی کنید و تا ساعات پایانی شب به مرور و برنامه‌ریزی بپردازید.

زمان درست خواب‌تان هم از نکته‌های بسیار مهم روز قبل از حضور در جلسه آزمون است. اینکه شما نتوانید سر ساعت یا در ساعت‌های اولیه شب بخوابید کاملاً طبیعی است، اما سعی کنید زودتر به رخت‌خواب بروید تا ذهن‌تان آرامش بگیرد و استراحت کند.

اگر فرد استرسی هستید ممکن است حتی ۲ یا ۳ ساعت بتوانید بخوابید، اما استراحت شما کار خود را می‌کند و آدرنالین روز بعد نیز کار خود را خواهد کرد؛ پس نگران نباشید.

همچنین صبحانه را که یکی از ارکان است فراموش نکنید. خوردن صبحانه سوخت‌وساز موردنیاز ذهن‌تان را تأمین می‌کند و می‌توانید بهتر تست بزنید. اگر حتی میل نداشتید، سعی کنید چند لقمه مقوی تهیه کنید و حتماً یک موز را در برنامه‌تان جای دهید.

بهترین تغذیه برای کنکوری‌ها چیست؟

سعی کنید روز قبل از امتحان به حوزه برگزاری امتحان سریبزنید و راه منزل تا حوزه را بشناسید تا صبح روز آزمون سردرگم نشوید. محل حوزه امتحانی شما روی کارت ورود به جلسه که پیش از آزمون منتشر می‌شود ذکر شده است. اگر راه‌تان از حوزه دور است، سعی کنید زودتر حرکت کنید تا دیر نرسید. به هر جهت زودرسیدن برای کنکور بهتر از دیررسیدن برای آن است.

وسایل موردنیاز جلسه کنکور

وسایل مورد نیاز هم ازجمله مهم‌ترین نکات جلسه آزمون کنکور است. اولین نکته از بایدهای جلسه کنکور به‌همراه‌داشتن وسایل موردنیاز در جلسه کنکور است. داوطلبان باید این وسایل را حتماً از شب قبل تهیه و آماده کنند و همراه خود سر جلسه ببرند:

  • کارت ورود به جلسه
  • کارت شناسایی
  • سنجاق‌قفلی یا سوزن ته‌گرد برای اتصال کارت
  • مداد نرم
  • پاک‌کن و مدادتراش
  • تغذیه مناسب برای جلسه
  • دستمال‌کاغذی
  • در دوره کرونا: ضدعفونی‌کننده و ماسک سه‌لایه
جلسه آزمون

مهم‌ترین نکات جلسه آزمون کنکور

بعد از حضور در جلسه آزمون این نکته‌ها را رعایت کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از آزمون‌تان کسب کنید و رتبه برتر آینده باشید:

  • پس از حاضرشدن در حوزه امتحانی به تابلوهاي نصب‌شده دقت کنيد تا به‌راحتی صندلی خود را پيدا کنيد؛ سپس کارت ورود به جلسه خود را به‌کمک سنجاق روی سینه نصب کنید؛
  • اسم و مشخصات درج‌شده روی پاسخ‌نامه و کارت چسبیده روی صندلی را با کارت ورود به جلسه خود تطبیق دهید تا با مشخصات شما یکی باشد؛
  • صندلی خود را چک کنید و اگر چپ‌دست هستید، حتماً باید صندلی مخصوص به شما برای‌تان آماده‌شده باشد. اگر مشکلی بود، با مراقبان حوزه در میان بگذارید؛
  • با توجه به داشتن نمره منفی، از شانسی‌زدن سؤالات بپرهیزید؛
  • قبل از شروع تست‌زدن در هر درس هدف‌گذاری خود را بنویسید و سؤالات زمان‌بر را علامت بزنید و در انتها حل کنید؛
  • کنار سؤالی را که شک دارید علامت بزنید و پس از حل‌کردن تمامی سؤالات آن درس با مدیریت زمان بازگردید و آن را حل کنید؛
  • زمان هیچ درسی را به درس دیگر اختصاص ندهید و همین‌طور هیچ درسی را با درصد صفر رها نکنید؛
  • میان تست‌زدن اگر احساس تشنگی و یا ضعف داشتید، حتماً چیزی میل کنید که باعث افزایش تمرکز و سرعت عمل شما می‌شود؛
  • محل گزینه‌های درست را در پاسخ‌نامه با دقت پر کنید؛
  • سؤالات و گزینه‌ها را به‌آرامی و بادقت بخوانید و سعی در تمام‌کردن نداشته باشید.

در جلسه آزمون ممكن است مشکلاتی هم برای‌تان پیش بیاید. برای آمادگی مقابله با این مشكلات این مطلب را مطالعه کنید:

مشکلات جلسه کنکور چیست در جلسه آزمون ارشد منتظر چه مشکلاتی باشیم؟

ممنوعیات جلسه آزمون

ازجمله مهم‌ترین نکات جلسه آزمون کنکور ممنوعیات جلسه آزمون است. همراه‌داشتن برخی از وسایل در جلسه آزمون ممنوع است. همراه‌داشتن وسایل اضافی می‌تواند برای شما دردسرساز شود؛ از همین رو، از آوردن وسایل شخصی سر جلسه کنکور اکیداً خودداری کنید. وسایلی ازجمله کیف‌دستی، ساک‌دستی، وسایل محاسباتی و هرگونه وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه حافظه‌دار، جزوه، کتاب، ماشین‌حساب، هرگونه نت و یادداشت و نظایر آن…

در صورت همراه‌داشتن وسایل ذکرشده و تحویل آن‌ها به‌هنگام ورود به محل حوزه، حوزه برگزاری هیچ‌گونه مسئولیتی برای مفقودشدن یا آسیب‌دیدن این وسایل نخواهد داشت.

همراه‌داشتن هر گونه وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه حافظه‌دار، ازقبیل پیجر، تلفن‌همراه، تبلت، قلم‌نوری، ساعت هوشمند، دستبند هوشمند، انگشتر هوشمند و غیره، در جلسه آزمون حتی در حالت خاموش، علاوه بر اینکه محرومیت از گزینش در آزمون را رقم می‌زند، به‌عنوان تقلب و تخلف تلقی می‌شود و با داوطلبان ذی‌ربط براساس قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم رفتار خواهد شد.