کارآفرینان ایرانی با مدرک MBA چه کسانی هستند؟ کارآفرینی یکی از رؤیاهای بسیاری از افرادی است که وارد رشته MBA می‌شوند. راه‌اندازی استارتاپ‌های متنوع و کارا و بسیاری از کارهایی که با کارآفرینی مرتبط است هدف دانشجویان این رشته است. استارتاپ‌ها و شرکت‌های مختلفی در ایران و جهان وجود دارد که مدیران و بنیان‌گذاران آن‌ها دانش‌آموختگان این رشته بوده‌اند. در این مطلب این افراد را به شما معرفی خواهیم کرد.

کارآفرینی

در تعریف کارآفرینی (Entrepreneurship) باید بگوییم کارآفرینی فرایندی است که در آن افراد به فرصت‌های اقتصادی متفاوت واکنش نشان می‌دهند و با استفاده از نوآوری‌های اقتصادی تأثیرات مثبتی بر اقتصاد کلی کشور می‌گذارند. اگر گمان می‌کنید کارآفرینی صرفاً به‌معنای اشتغال‌زایی است، بهتر است با این تعریف خداحافظی کنید؛ زیرا اشتغال‌زایی صرفاً بخشی از کارآفرینی تلقی می‌شود و نه تمامی آن.

از هدف‌های اصلی ایجاد یک سیستم اقتصادی کارآفرین می‌توان به تولید ثروت، توسعه تکنولوژی و اشتغال مولد اشاره کرد. نگاه ما به کارآفرینی می‌تواند از جهات مختلفی آن را بررسی کند، از جنبه‌های مدیریتی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی گرفته تا جنبه‌های اقتصادی آن، همگی، اهمیت ویژه‌ای دارند.

شومپیتر کارآفرینی را استفاده از فرصت‌ها و ایجاد راه‌وروش جدید برای برخی از کارها می‌داند. او در اصل ۵ شیوه و روش کارآفرینی را این‌گونه بیان می‌کند:

  • ایجاد و معرفی یک کالای جدید
  • تولید محصولی قدیمی به‌شکل و روش جدید
  • یافتن بازارهای مصرف جدید برای کالاهای قبلی
  • یافتن مواد اولیه قبلی از چارچوب‌­ها و روش‌­های جدید و به‌کارگیری آن‌ها در تولید محصولات قبلی
  • ارائهٔ ساختاری نوین برای یک صنعت

رشد روزافزون تکنولوژی و دانش‌­های مرتبط با موضوع‌های مختلف و صنعتی‌شدن بسیاری از کسب‌وکارها اغلب حاصل همین نوآوری­‌ها و ابداع‌هایی است که در ابتدا نام کارآفرینی بر آن گذاشته شد.

کارآفرین

یک کارآفرینی موفق صرفاً اشتغال‌زایی نمی‌کند، بلکه برای موفق‌بودن در این حوزه به ویژگی‌ها و خصوصیت‌هایی بهره برده باشد تا بتواند در چنین حوزه حساسی فعالیتی موفق و پرسود داشته باشد. ازجمله این ویژگی‌ها و مهارت‌ها می‌توان به برخی که اهمیت بیشتری دارند اشاره کرد.

توانایی رهبری، خطرپذیری، داشتن انگیزه و آینده‌نگری، مصمم بودن، خلاقیت و سخت‌کوشی، تخریب خلاقانه رقبا و داشتن چشم‌انداز اقتصادی مشخص تنها بخشی از تمامی ویژگی‌های است که یک کارآفرین موفق باید از آن‌ها برخوردار باشد.

یک کارآفرین دقیقاً از موضوعی استفاده می­کند که به‌عقیده بسیاری از مردم عادی مشکل و ناسازگار با شرایط است. موضوعی که اغلب مردم از آن ناراحت و برای خود و یا صنعت و تولید خود آن را معضل می‌­دانند.

موفق‌ترین دانش‌آموختگان MBA چقدر می‌شناسید!

ویژگی‌های کارآفرین

کارآفرینان موفق چند خصیصه دارند که آن‌ها را متمایز می‌کند که شامل این موارد می‌شود:

  • کنجکاوی
  • آزمایش و تحلیل مسائل
  • سازگاری
  • قاطعیت
  • تیم‌سازی
  • تحمل ریسک
  • کنارآمدن با شکست
  • پایداری
  • نوآوری
  • تمرکز بلندمدت

کارآفرینی یا از اشتیاق برمی‌اید یا از شناسایی فرصت‌های مناسب تجاری سرچشمه می‌گیرد.

شخصی که به توسعه مدارهای الکترونیکی علاقه زیادیدارد ممکن است به‌طور تصادفی، یک دستگاه عالی تولید کند. چنین فردی ممکن است لزوماً تفکرات تجاری را در ذهن نداشته باشد، اما اشتیاق محض او را هدایت می‌کند. او به کسی گوش نمی‌دهد و با ارائه خود، محصولی کاملاً قابل فروش تولید می‌کند که بازدهی بسیار بالایی دارد. او در دسته اول کارآفرینان پرشور قرار می‌گیرد. این در حالی است که یک تاجر با تیزبینی در کسب‌وکار و احساس فرصت سود با یک رویکرد mix-n-match در گروه دوم قرار می‌گیرد.

کارآفرینان ایرانی با مدرک MBA

کارآفرینی در ایران

هرچند موضوع و بحث کارآفرینی قدمتی حدوداً ۳۰۰ ساله دارد، شاید برای اولین بار در ایران حدود ۱۰۰ سال پیش بود که زمزمه‌­های کارآفرینی برای اولین‌بار به گوش رسید.

یکی از دلیل‌های رشد بیکاری در جوامع کمتر توسعه‌یافته نبود ایده و خلاقیت در سطح سازمان­‌ها و شرکت­‌هاست. در ایران تسلط دولت بر امور شرکت­‌ها خلاقیت و رقابت را از سطح جامعه ربوده است. جامعه کمتر در خود نیاز به رقابت می‌­بیند و بیشتر دانشجویان و فارغ‌التحصیلان جامعه فقط به دنبال یافتن یک کار ثابت و بدون دردسر در شرکتی دولتی هستند. البته تحصیلات دانشگاهی و دبیرستانی نیز در ایران متأسفانه به‌نحوی برنامه‌ریزی و تدریس نمی‌­شود تا دانش‌آموزان و دانشجویان ما با خودباوری و توانایی لازم برای ایجاد یک کسب و کار نوین و خلاقانه وارد بازار کار شوند.

در برنامهٔ سوم توسعه به موضوع توسعهٔ کارآفرینی در دانشگاه­‌ها و ایجاد روحیه و توان کارآفرینی در دانشجویان پرداخته شده است. این طرح در تلاش است تا روحیه کارآفرینی در دانشجویان را تقویت کند؛ همچنین ساخت مؤسسات مختلفی مانند مراکز کارآفرینی، پارک‌­های مختلف علوم و فناوری و شرکت‌­های دانش‌بنیان در همین راستا به وجود آمدند تا بتوانند ایده­‌های مختلف کارآفرینی را تقویت و حمایت کنند.

برنامهٔ چهارم توسعه اما رویکردهای قبلی را حفظ و توسعهٔ کارآفرینی را ازطریق آموزش و حمایت‌­های متنوع به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در دستورکار داشت.

در حال حاضر مراکز توسعه کارآفرینی و نوآوری در ۱۰۶ شعبهٔ دانشگاهی، ۲۲ پارک علوم و فناوری و شرکت‌­های دانش‌بنیان زیادی به وجود آمده­‌اند که با ارائه دانش لازم به دانشجویان و یا استفاده از آموزش­‌ها و تخصص­‌های آموخته‌شده در تلاش هستند این ایده­‌ها و فرصت­‌ها را به کسب‌وکارهای تازه مبدل کنند.

MBA و کارآفرینی

در رشته MBA شما با مباحث مختلفی ازجمله بازاریابی، استراتژی، مدیریت عملیات، مدیریت برند، تصمیم‌گیری و… آشنا می‌شوید. این مباحث برای کسانی که می‌خواهند کسب‌وکاری را راه بیندازند بسیار مفید است و باعث می‌شود بتوانید با ادبیات کسب‌وکار به‌درستی آشنا شوید و در مسیر راه‌اندازی کسب‌و‌کارتان بهتر عمل کنید.

رشته MBA با گرایش‌های متفاوتی ارائه می‌شود که هر یک از آن‌ها می‌توانند در یک زمینه به شما کمک کنند تا کسب‌وکار خود را تأسیس کنید؛ اما آنچه اهمیت دارد، نوع نیازمندی و بهره‌گیری شما از مطالبی است که در این دوره می‌آموزید.

تجربه پیشین شما در یادگیری دروس MBA نقش مهمی دارد و هرچه تجربه عملی و اجرایی بیشتری داشته باشید، درک بهتری از آموزش‌ها خواهید داشت و کارآفرین موفق‌تری خواهید بود.

دروس رشته MBA به شما کمک می‌کند تا بدانید اهمیت ایده در کارآفرینی چیست و فرق میان ایده خوب و ایده بد را تشخیص دهید، به دنبال روش‌های بهتر در جذب سرمایه بگردید، یک طرح کسب و کار تدوین نمایید، با مزیت‌های رقابتی و اصول رقابت در بازار آشنا شوید، اهمیت برندسازی را درک کنید، افراد مناسب برای همکاری را شناسایی کنید و رهبری الهام‌بخش و دل‌سوز باشید.

MBA جذاب‌ترین رشته کارشناسی ارشد را بشناسید!

کارآفرینان ایرانی با مدرک MBA

در ادامه کارآفرینان موفق ایرانی را که در رشته MBA تحصیل کرده‌اند به شما معرفی خواهیم کرد:

کارآفرینان ایرانی با مدرک MBA

سعید و حمید محمدی، بنیان‌گذاران دیجی‌کالا

این روزها همه نام دیجی‌کالا را شنیده‌اید. حمید محمدی و سعید محمدی برادران دوقلو هستند و بنیان‌گذاران فروشگاه اینترنتی دیجی کالا.

حمید محمدی، کارشناسی مهندسی صنایع و کارشناسی‌ارشد MBA از دانشگاه علم‌وصنعت و سعید محمدی هم کارشناسی مهندسی مکانیک و کارشناسی‌ارشد MBA از دانشگاه سازمان مدیریت صنعتی گرفته‌اند.

با اقدامات برادران محمدی فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا در سال ۱۳۸۵ متولد و راه‌اندازی شد. برادران محمدی که کارآفرین ایرانی هستند و یکی از مهم‌ترین کسب و کارهای دیجیتال را دارند کار خود را با دفتری کوچک که متعلق به برادر آن‌ها بود شروع کردند. آنان دیجی‌کالا را با سرمایه‌ای ۱۰ میلیون تومانی و استخدام ۵ نیرو راه‌اندازی کردند. درواقع دیجی کالا با دو نیروی تولید محتوا، یک مسئول خرید، یک حسابدار و یک پیک کار خود را آغاز کرد.

کارآفرینان ایرانی با مدرک MBA

شهرام شاهکار، بنیان‌گذار اسنپ

امروزه هر ایرانی اپلیکیشن اسنپ را می‌شناسد و شاید دست‌کم یک بار از آن استفاده کرده است. شهرام شاهکار دانش‌آموخته مدیریت کسب‌وکار (MBA) دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا و یکی از کارآفرینان موفق ایران است. او مدتی پس از اتمام تحصیلات خود به ایران بازگشت و استارتاپی را در حوزه حمل‌ونقل مسافر در سطح شهرها راه انداخت که اوایل به‌نام «تاکسی‌یاب» فعالیت می‌کرد و بعد از مدتی در خرداد ۹۴ نام آن را به «اسنپ» تغییر دادند.

از نظر او، مهم‌ترین چالشی که پیش روی اسنپ بود جلب اعتماد کاربران بود که با تلاش مضاعف توانستند اعتمادسازی را انجام بدهند؛ درنتیجه، اسنپ رشد سریع‌تری پیدا کرد. شاهکار در سال ۹۷ از اسنپ به تیم اپلیکیشن دیوار پیوست و حدود سه سال مدیرعامل بخش خودرویی دیوار بود و در حال حاضر به‌عنوان مدیر ارشد اجرایی دیوار فعالیت می‌کند.

کارآفرین منشی پور

میلاد منشی‌پور، بنیان‌گذار تپسی

یکی از سامانه‌های هوشمند در خواست خودرو و تاکسی به‌صورت اینترنتی که در ایران فعالیت می‌کند تپسی است. از اپلیکیشن تپسی در سال ۹۵ رو نمایی شده است. تپسی در سال ۹۵ فقط در تهران فعالیت می‌کرد، اما در حال حاضر در دیگر شهرهای ایران نیز فعالیت می‌کند. میلاد منشی‌پور بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت تپسی است.

میلاد منشی‌پور نیز ازجمله کارآفرینان ایرانی با مدرک MBA است. تپ‌سی در حال حاضر نیروهای زیادی دارد. میلاد منشی‌پور پس از فارغ‌التحصیلی، در صنعت نفت و گاز فعالیت می‌کرد! او سپس برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد به کشور فرانسه رفت. پس از دریافت مدرک کارشناسی‌ارشد خود در رشته MBA از کشور فرانسه، چیزی در حدود ۱۰ سال به کار در این زمینه در شرکت‌های اروپایی و امریکایی، همچون کمپانی فورچون، مشغول بود. فعالیت او در این سال‌ها مشاوره مدیریت بود و باآنکه موقعیت شغلی و اجتماعی خوبی داشت، تصمیم گرفت به ایران بازگردد.

کارآفرین لطیفی

تبسم لطیفی، بنیان‌گذار مامان‌پز

تبسم لطیفی از کارآفرینان موفق ایران که متولد ۱۳۶۴ خرم‌آباد است. او سال ۱۳۸۳ در کنکور کارشناسی برای رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف قبول شد و برای یک سفر ماجراجویانه عازم تهران شد. بعد از مدتی متوجه شد که خیلی به این رشته علاقه ندارد و بیشتر کارآفرینی و کارهای مدیریتی را دوست دارد.

او بعد از فارغ‌التحصیل شدن در کارشناسی، رشته مدیریت کسب‌وکار (MBA) را برای کارشناسی‌ارشد انتخاب کرد. اولین تجربه کاری‌اش در اتاق فکر بانک پاسارگاد بود و بعد از ۲ سال، برای ادامه کار به بخش دیگری در بانک که کارهای بازاریابی را انجام می‌داد منتقل شد.

ایده استارتاپ مامان‌پز از غذای خانگی یکی از دوستانش به وجود آمد. تبسم زیاد غذای بیرون و فست‌فود می‌خورد، اما یک روز یکی از هم‌کلاسی‌هایش را دید که مشغول خوردن غذای خانگی است. از هم‌کلاسی‌اش خواست که در ازای مبلغی مادرش سهم غذای او را هم به غذایی که برای دخترش می‌پزد اضافه کند و به‌این ترتیب، تبسم هم یک وعده غذای خانگی خوشمزه بخورد. پس در سال ۹۱ جرقه مامان‌پز در ذهن تبسم شکل گرفت.

کارآفرین دانشور

نازنین دانشور، بنیان‌گذار تخفیفان

نازنین دانشور، بانوی کارآفرین ایرانی، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت تخفیفان است. او نیز از کارآفرینان ایرانی با مدرک MBA است. او متولد سال ۱۳۶۲ است و مدرک کارشناسی‌ارشدش را در رشته‌ ام‌بی‌ای (MBA) از دانشگاه امیرکبیر دریافت کرده است.

نازنین دانشور در سی‌ودومین نشست کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت آسیا و اقیانوسیه cacci به‌عنوان برترین جوان کارآفرین برگزیده شد. تخفیفان که خانم دانشور آن را تأسیس کرد از معتبرترین و محبوب‌ترین وب‌سایت‌های تخفیف و خرید گروهی در ایران است. با استفاده از وب‌سایت تخفیفان می‌توان از خدمات رستوران، هتل، مراکز زیبایی، شهربازی‌ها و غیره با تخفیف استفاده کرد. خدمات تخفیفان از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن این سامانه قابل استفاده است.

کارآفرین صادقیان

علیرضا صادقیان، مؤسس نت‌برگ

یکی دیگر از وب‌سایت‌هایی که در ایران در حوزهٔ خرید و تخفیف گروهی فعالیت می‌کند وب‌سایت نت‌برگ است. نت‌برگ را علیرضا صادقیان تأسیس کرده است. علیرضا صادقیان مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت دارد و تحصیلات ارشد خود را در رشته MBA دانشگاه کلمبیا امریکا گذرانده است. در نت‌برگ روزانه پیشنهادهایی متنوع و با تخفیف‌های ۴۰ تا ۹۹ درصدی برای مکان‌های تفریحی مانند رستوران، شهربازی، مراکز بهداشتی، مراکز درمانی و … ارائه می‌شود.

کارآفرین تاج الدین

حامد تاج‌الدین، هم‌بنیان گذار و مدیرعامل آچاره و اوبار

حامد تاج‌الدین از دیگر کارآفرینان ایرانی با مدرک MBA است. او هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل آچاره و اوبار است. او در سال سوم مقطع کارشناسی و با درس «ساختار و زبان ماشین» علاقه‌اش به کامپیوتر و برنامه‌نویسی را پیگیری کرد. دو سال هم در رشته MBA شریف درس خوانده است. بعد از آن در ژانویه سال ۲۰۱۱ به تورنتو کانادا رفته و دکتری کسب‌وکار گرفته است.

آچاره وب‌سایتی است که خدماتی برای نظافت منزل و محل کار، خدمات سرمایشی، خدمات نصب و تعمیر لوازم منزل، خدمات زیبایی بانوان، خدمات تعمیرات و بازسازی و غیره را به‌صورت آنلاین ارائه می‌کند. درواقع با آچاره کاربران این امکان را دارند که برای انواع خدمات متخصص حرفه‌ای دریافت کنند.

کارآفرین اربابیان

رضا اربابیان، مؤسس و بنیان‌گذار شیپور

رضا اربابیان، مؤسس و بنیان‌گذار شیپور، یک کارآفرین ایرانی است که وب‌سایت شیپور را در سال ۱۳۹۱ راه‌اندازی کرده است. رضا اربابیان متولد سال ۱۳۶۱ شمسی است. او چهارده‌ساله بود که به‌همراه خانواده‌اش راهی کانادا شد و در همان‌جا نیز تحصیل کرد. او مدرک دانشگاهی خود را در رشته‌های اقتصاد و MBA گرفت و پس از آن به ایران بازگشت.

اربابیان شیپور را از تقلید نمونه خارجی یعنی ebay راه‌اندازی کرده است. در حال حاضر دیوار رقیب سرسخت شیپور در ایران است. وب‌سایت شیپور با موضوع نیازمندی‌های آنلاین راه‌اندازی شده و هدف اصلی شیپور در ارتباط قراردادن خریدار و فروشنده به‌صورت مستقیم است.

مهدی صفایی، کارآفرین ایرانی برتر

مهدی صفایی کارآفرین ایرانی است که تا سال ۱۳۹۸، ۷ سال متوالی کارآفرین برتر کشور شده است. مهدی صفایی مدرک DBA از دانشگاه تهران را دارد و در دانشگاه تهران مبانی کارآفرینی را نیز تدریس می‌کند. یکی دیگر از فعالیت‌های مهدی صفایی به هلدینگ کانسپت مربوط است. فعالیت دیگر او در حوزهٔ ورزش است و در رشتهٔ کیک بوکس قهرمان جهان بوده است. در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل نیز مهدی صفایی به‌عنوان دستیار کیروش حضور داشته است. مهدی صفایی نمایندهٔ ان‌جی‌اوهای ایران در سازمان‌ملل است. حضور در خیریه‌های مختلف بخش دیگری از فعالیت‌های این کارآفرین ایرانی است.

سوالات متداول

چه دانشگاه‌هایی در تهران MBA را ارائه می‌دهند؟

دانشگاه‌های زیادی از جمله صنعتی شریف، تهران، صنعتی امیرکبیر، علامه طباطبایی، شهیدبهشتی، خوارزمی، خواجه نصیر و … در تهران این رشته را ارائه می‌دهند.

برای قبولی در دانشگاه شریف چه رتبه‌ای لازم است؟

به طور معمول هر سال ۷۲ ظرفیت در گرایش‌های مختلف این دانشگاه ارائه می‌شود که ۵۵ تا از آن به سهمیه آزاد و بقیه به سهمیه ۲۵ و ۵ درصد اختصاص می‌یابد.

مدرک دوره آزاد هم برای ورود به بازار کار مناسب است؟

مدارک دوره آزاد برای مدیران شرکت‌ها و افرادی که در این رشته فارغ التحصیل شده‌اند مناسب‌تر است. برای کسانی که می خواهند وارد این رشته شوند یا کسب و کار خود را راه بیندازند دوره دانشگاهی مناسب‌تر است.

دانشگاه آزاد رشته مدیریت کسب و کار را ارائه می‌دهند؟

بله دانشگاه‌های آزاد در تهران و شهرستان این رشته را ارائه می‌دهند. در تهران نیز دانشگاه علوم تحقیقات از دانشگاه‌های خوب در بین دانشگاه‌های آزاد است.