المپیاد یا کنکور؟ این سؤال بسیاری از دانش‌آموزان پایه‌هشتمی تا پایه‌یازدهمی و والدین‌شان است؛ می‌خواهند تصمیم بگیرند که تمرکزشان را روی المپیاد بگذارند یا صرفاً برای کنکور تلاش کنند. در ادامه‌ی این نوشته سعی کرده‌ایم به شما کمک کنیم که برای رسیدن به نتیجه‌ی بهتر تصمیم بگیرید. اگر شما هم میان انتخاب المپیاد یا کنکور مردد هستید، با ما همراه باشید.

المپیاد یا کنکور || نگرانی‌های شما چیست؟

دانش‌آموزان و والدین و البته مشاوران و دبیران مدرسه‌ها درباره‌ی شرکت در المپیاد نگرانی‌هایی دارند که آن‌ها را بر سر دوراهی انتخاب میان المپیاد یا کنکور قرار می‌دهد. پیش از هر چیز بد نیست به نگرانی‌های معمول برای شرکت‌کردن در المپیاد نگاهی بیندازیم و آن‌ها را بررسی کنیم:

در المپیاد دانش‌آموزان یک درس را تخصصی می‌خوانند که برای آمادگی در کنکور کافی نیست.

نگرانی عمده‌ در این باره مخصوصاً به عقب‌ماندن دانش‌آموز از درس‌های عمومی بازمی‌گردد، اما نکته‌ی مهم این‌جاست که به‌دلیل اشتراک‌های درس‌های المپیاد و کنکور دانش‌آموزان المپیادی در آزمون کنکور سراسری درصدهای بالایی به دست می‌آورند. با توجه به تخصص المپیادی‌ها در دروس تخصصی آن‌ها می‌توانند در زمان کوتاهی در درس‌های عمومی هم موفق باشند.

درصد مدال‌آوران المپیاد علمی به‌نسبت تمامی شرکت‌کنندگان در المپیاد بسیار پایین است.

در این باره نباید فراموش کرد که همه‌ی کسانی‌که در المپیاد شرکت می‌کنند آن را جدی نمی‌گیرند. آن‌ها به المپیاد به‌چشم یک رقابت علمی نگاه می‌کنند و لزوماً به‌دنبال رفتن به مراحل نهایی المپیاد نیستند. درواقع تعداد شرکت‌کنندگان جدی المپیاد از کسانی‌که برای شرکت در آن ثبت‌نام می‌کنند پایین‌تر است.

سؤال‌های المپیاد در مراحل دوم به‌بعد بسیار دشوار می‌شود.

طبعاً این  مورد جزو خصوصیات آزمونی مانند المپیاد دانش‌آموزی است. هر دانش‌آموز در هر مرحله از آزمون با سؤال‌های دشوارتری مواجه می‌شود. نکته‌ی مهم این‌جاست که سیر تدریجی دشوارترشدن آزمون به دانش‌آموز کمک می‌کند که در هر مرحله خود را با شرایط تطبیق دهد.

فقط دانش‌آموزان خاص و بااستعداد در المپیاد قبول می‌شوند.

از آن‌جا که دانش‌آموزان بااستعدادتر در آزمون المپیاد شرکت می‌کنند و نتیجه می‌گیرند، این تصور اشتباه در ذهن دانش‌آموزان و والدین آن‌ها شکل گرفته است. اغلب فکر می‌کنند که برای قبولی در آزمون باید وضعیت خاصی داشته باشند، درصورتی‌که به‌هیچ وجه این‌طور نیست؛ دانش‌آموزان بسته به تلاش‌شان در آزمون المپیاد می‌توانند نتیجه بگیرند.

درس‌خواندن برای المپیاد با برنامه‌ریزی کلاسی معمول مدارس در تضاد است.

تمرکز روی آزمون المپیاد دانش‌آموزان و مدرسه‌ها را وادار می‌کند که جدای از برنامه‌ریزی معمول مدرسه‌ها پیش بروند. طبعاً همزمانی تلاش مطالعه برای المپیاد و پیش‌رفتن برطبق برنامه‌ی درسی مدرسه می‌تواند کار دانش‌آموز را سخت کند؛ این‌جاست که اغلب مدرسه‌ها به کمک دانش‌آموز می‌آیند و او را از برنامه‌ی درسی مدرسه معاف می‌کنند. اگر با توجه به مزایای شرکت در المپیاد و نتیجه‌گیری در هر مرحله به این آزمون نگاه کنیم، تمرکز روی این آزمون توجیه‌پذیر می‌شود.

برای قبولی در المپیاد باید در مدارس خاص و زیر نظر معلم‌های متخصص المپیاد درس خواند.

نکته‌ی مهم این‌جاست که همین مورد را می‌توان درباره‌ی آزمون کنکور سراسری هم گفت. این تصور، درست مانند تصوری که درباره‌ی دانش‌آموزان خاص وجود دارد، از آن‌جا نشئت می‌گیرد که اغلب کسانی المپیاد را جدی گرفته‌اند که در مدارس خاص درس خوانده‌اند. این امر اصلاً به‌این معنا نیست که دیگر دانش‌آموزان در المپیاد موفق نمی‌شوند؛ فقط به‌این معناست که دانش‌آموزانی که در مدارس خاص درس می‌خوانند، بیش‌تر به سراغ المپیاد رفته‌اند.

رقابت برای المپیاد نابرابرتر از رقابت برای کنکور است.

این تصور هم درست مانند مورد قبل بیش‌تر به این امر معطوف است که دانش‌آموزان، والدین و مشاوران گمان می‌کنند که برای موفق‌شدن در المپیاد فقط باید از وضعیتی خاص بهره برد. نکته‌ی مهم این‌جاست که امروزه هر کسی در هر جای ایران که باشد می‌تواند در المپیاد دانش‌آموزی موفق شود.

هر یک از این موارد و نگرانی‌ها به‌تنهایی می‌تواند برای شرکت‌کردن یا نکردن در المپیاد تعیین‌کننده باشد؛ با وجود این، برای تصمیم‌گیری باید مقایسه‌ی دقیق‌تری میان المپیاد یا کنکور انجام دهیم.

سهمیه‌ی المپیاد در کنکور از تمامی سهمیه‌های دیگر بالاتر است. سهمیه المپیاد در آزمون کنکور سراسری بیست‌ درصد است، اما این بیست درصد در مرحله‌ی آخر و بر تراز فرد در هر کد رشته اضافه می‌شود. همین امر سهمیه المپیاد در آزمون کنکور را در میان تمامی سهمیه‌ها بی‌رقیب می‌کند.

مزیت‌های المپیاد دربرابر کنکور چیست؟

۱. المپیاد دانش‌آموزی آزمونی علمی است که جنبه‌ی اختیاری دارد؛ درنتیجه فشار کمتری روی دانش‌آموز وارد می‌کند؛

۲. دانش‌آموزان برحسب علاقه‌شان به درس‌های مختلف آزمون‌های المپیادی که دوست دارند شرکت می‌کنند؛

۳. در المپیاد یک درس به‌صورت کاملاً تخصصی خوانده می‌شود؛ درنتیجه نیاز نیست همه‌ی درس‌ها خوانده شوند؛

۴. درس‌هایی که دانش‌آموز برای المپیاد به‌صورت تخصصی آن‌ها را می‌خواند با درس‌های کنکور اشتراک دارد؛ دانش‌آموزان المپیادی در درس‌های تخصصی درصدهای خوبی کسب می‌کنند؛

۵. با وجود تعداد کم مدال‌آوران در المپیاد، رقابت در المپیاد دانش‌آموزی کمتر فشرده است؛

۶. فشار برای قبولی در المپیاد و درنتیجه اضطراب در آن بسیار پایین‌تر از رقابت برای کنکور است؛

۷. مزایای قبولی در هر یک از مراحل المپیاد با کنکور متفاوت است؛ دستاوردهای المپیاد، در مقایسه با کنکور، بیش‌تر و ارزشمندتر است؛

۸. المپیادی‌ها در کنکور از سهمیه‌ی المپیاد برخوردار می‌شوند؛

۹. دانش‌آموزان المپیاد درس‌خواندن به‌صورت تخصصی را زودتر شروع می‌کنند؛ درنتیجه به مطالعه‌ی حرفه‌ای برای آزمون عادت می‌کنند. این کار آن‌ها را از نظر روحی و از نظر علمی برای کنکور آماده‌تر می‌کند.

المپیادی‌های موفق در کنکور

فارغ از تمامی این توضیحات، کافی است فقط به عملکرد المپیادی‌ها در کنکورهای سال‌های قبل نگاهی بیندازیم. هر سال تعداد زیادی از کسانی که در کنکور رتبه‌های تک‌رقمی و دورقمی کسب می‌کنند دانش‌آموزانی هستند که در المپیاد شرکت کرده‌اند. نکته‌ی مهم این‌جاست که کسب رتبه‌ی عالی در کنکور در میان المپیادی‌ها به‌این معنا نیست که آن‌ها حتماً موفق شده‌اند در المپیاد مدال به دست بیاورند؛ بسیاری از دانش‌آموزانی که در مراحل اول و دوم المپیاد شرکت می‌کنند، در کنکور نیز رتبه‌های بسیار خوبی به دست می‌آورند.

مزایای قبولی در المپیاد معیار انتخاب المپیاد یا کنکور

هر کسی که در المپیاد شرکت می‌‌کند و موفق می‌شود هر یک از مراحل آن را پشت‌سر بگذارد از مزایایی بهره خواهد برد. این مزایا از جنبه‌های علمی تا جنبه‌های مادی را دربرمی‌گیرد. برخی از مزایای قبولی در المپیاد از این قرار است:

  • تخصصی‌خواندن درسی که دانش‌آموز دوست دارد یا در آن مستعد است؛
  • شرکت در یک رقابت کاملاً علمی و پیداکردن وجهه‌ی متمایز در میان دیگر دانش‌آموزان؛
  • به‌دست‌آوردن درصد بالا در درس‌های تخصصی کنکور سراسری؛
  • برخورداری از سهمیه ده تا بیست‌درصدی در کنکور سراسری؛
  • معافیت سربازی برای دانش‌آموزان پسر؛
  • امکان تحصیل در دو رشته‌ی تحصیلی در دانشگاه؛
  • برخورداری از همه‌ی مزایای سازمان نخبگان و استعدادهای درخشان.

سهمیه‌ی المپیاد در آزمون کنکور سراسری

در کنار تمامی جذابیت‌های المپیاد دانش‌آموزی، سهمیه‌ی المپیاد در آزمون سراسری بسیار چشمگیر است. شاید در نگاه اول تعجب کنید، اما سهمیه‌ی المپیاد در کنکور از تمامی سهمیه‌های دیگر بالاتر است.

سهمیه المپیاد در آزمون کنکور سراسری بیست‌ درصد است، اما این بیست درصد در مرحله‌ی آخر و بر تراز فرد در هر کد رشته اضافه می‌شود. همین امر سهمیه المپیاد در آزمون کنکور را در میان تمامی سهمیه‌ها بی‌رقیب می‌کند.

نکته‌ی مهم همین‌جا نمایان می‌شود؛ درواقع با درنظرگرفتن سهمیه‌ی المپیاد، نه‌تنها المپیاد با کنکور سراسری منافاتی ندارد، حتی تأثیر چشمگیر و بی‌نظیری در قبولی در دانشگاه دارد و این یعنی تأثیر فراتر از کنکور می‌گذارد.

برای موفقیت در کنکور هم المپیادی شو 

المپیادی شو اولین و جامع‌ترین کلاس آنلاین المپیاد است. شما می‌توانید با شرکت در کلاس‌های آنلاین کافه‌تدریس، بدون اینکه وقت خود را برای رفت‌وآمد میان کلاس و خانه صرف کنید، در هر جای ایران که هستید به بهترین استادهای المپیاد کشور دسترسی داشته باشید. برای آشنایی با المپیادی شو می‌توانید این مطلب را بخوانید:

اولین و جامع‌ترین کلاس‌های آنلاین المپیاد دانش‌آموزی

اگر برای برنامه‌ریزی درسی و مشاوره مشکل دارید، ما در المپیادی شو به‌صورت رایگان به شما مشاوره می‌دهیم. برای مشاوره‌ی رایگان کافی است روی این لینک کلیک کنید:

مشاوره‌ی رایگان و ثبت‌نام در المپیادی شو