معیار انتخاب گرایش کارشناسی ارشد مدیریت چیست؟ در زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد مدیریت با تعداد یاد گرایش و رشته مواجه خواهید بود که انتخاب میان آن‌ها ممکن است کمی برای‌تان دشوار باشد؛ برای مثال، داوطلبان مدیریت بازرگانی باید میان ۶ گرایش مختلف انتخاب کنند یا داوطلبان مدیریت دولتی شاید میان ۸ گرایش متفاوت رشته‌ی مدیریت دولتی شک داشته باشند که کدام‌یک مناسب‌تر است. اگر شما هم در انتخاب گرایش کارشناسی ارشد مدیریت شک دارید این مطلب را دنبال کنید.

معیار انتخاب گرایش کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه است یا گرایش؟

سؤال مهمی که وجود دارد این است که دانشگاه مهم‌تر است یا گرایش؟ پاسخ به‌صورت کوتاه امکان‌پذیر نیست. ابتدا باید بدانیم که میان کدام گرایش مدیریت در کدام دانشگاه شک دارید؛ مثلاً اگر قرار باشد میان یک گرایش در دانشگاه تهران با یک گرایش در یک دانشگاه سطح ۲ در شهرستان انتخاب کنید، آیا واقعاً به انتخاب خود شک می‌کنید؟

از طرفی برخی از گرایش‌ها ممکن است فضای کاملاً مشابهی داشته باشند، اما بعضی گرایش‌ها کاملاً با هم متفاوت هستند، مانند بیمه و بانک، درحالی‌که در گرایش‌هایی مانند توسعه‌ی منابع انسانی و مدیریت منابع انسانی تفاوت خیلی زیادی وجود ندارد و داوطلبان احتمالاً دانشگاه را اولویت قرار دهند؛ بنابراین زمانی که دو گرایش با هم تفاوت زیادی ندارند طبیعتاً دانشگاه در اولویت است، اما زمانی که دو گرایش خیلی از هم متمایز هستند باید ببینید که علاقه به یک گرایش برای‌تان در اولویت است یا دانشگاه بهتر.

به عنوان یک نکته یا تلنگر باید ذکر کنیم که اکثر داوطلبان دانشگاه را به گرایش ترجیح می‌دهند. درصورتی‌که درگیر این چالش شدید، حتماً از مشاوران کافه تدریس مشورت بگیرید.

گرایش‌های ارشد مدیریت چقدر با هم تفاوت دارند؟

مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد مجموعاً ۳۲ واحد است که ۱۰ واحد آن را دروس پایه و ۱۰ واحد را دروس اصلی تشکیل می‌دهند. دروس پایه در تمامی رشته‌ها مشترک هستند و دروس اصلی در تمامی گرایش‌ها؛ یعنی فرقی ندارد مدیریت بازرگانی باشید یا صنعتی؛ دروس پایه حتماً در چارت درسی شما قرار می‌گیرد.

از طرفی اگر مدیریت بازرگانی را انتخاب کردید، در هر گرایشی که باشید (بازاریابی، بازرگانی بین‌الملل و…) دروس اصلی برای همه مشترک است، اما تفاوت در کجاست؟ تفاوت فقط در دروس تخصصی است.

۸ واحد یا ۴ درس در هر گرایش کاملاً اختصاصی است. پایان‌نامه هم که ۴ واحد آخر این ۳۲ واحد را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین اگر می‌خواهید بدانید در گرایش‌های مختلف چقدر دروس متفاوت هستند، این تفاوت در حد ۸ واحد درسی است.

انتخاب گرایش در بازار کار تأثیر می‌گذارد؟

آیا واقعاً در بازار کار گرایش تفاوتی ایجاد می‌کند؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که اگر ماهیت گرایش کاملاً متفاوت باشد، بله اما در غیر این صورت خیر؛ مثلاً گرایش‌های مالی تفاوت زیادی با هم دارند و گاه در دو بازار متفاوت قرار می‌گیرند، اما در رشته‌هایی مانند مدیریت بازرگانی شاید آخرین چیزی که اهمیت داشته باشد گرایش شماست. تقریباً در تمامی آگهی‌های استخدامی هیچ اسمی از گرایش دیده نمی‌شود و چیزی که بیشتر اهمیت دارد رشته و دانشگاه است؛ البته همه‌ی این موارد بعد از میزان تخصص و رزومه فرد قرار می‌گیرد.  به‌جرئت می‌توان گفت در هیچ مصاحبه‌ی کاری صحبتی از گرایش نخواهید شنید.

به‌طور کلی به‌این صورت می‌توان به این سؤال پاسخ داد که اگر به دنبال شغل یا حوزه‌ی خاصی هستید، درمورد گرایش حساس باشید، اما اگر دقیقاً و کاملاً واضح شغل خاصی مدنظرتان نیست، حساسیت این مورد را کم کنید؛ مثلاً اگر می‌خواهید در صنعت بیمه کار کنید، بهتر است در رشته‌ی مالی گرایش بیمه را انتخاب کنید، اما اگر به‌طور کلی به منابع انسانی علاقه دارید، در بازار کار فرقی نمی‌کند منابع انسانی اسلامی خوانده باشید یا منابع انسانی بین‌الملل.

برای آشنایی با شرایط بازار کار حتماً این مطلب را مطالعه کنید:

بازار کار رشته مدیریت چگونه است؟

اهمیت علاقه در انتخاب گرایش

علاقه یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب رشته و گرایش است. انتخاب گرایش می‌تواند به قرارگرفتن در یک رشته‌ی جدید، محیط جدید، بازار جدید و شاید زندگی جدید بینجامد. انتخاب این مسیر طبیعتاً باید با علاقه همراه باشد. هرچند تفاوت دو گرایش کم باشد، گاهی علاقه باعث تغییر در انتخاب می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از اینکه گرایش‌های کارشناسی ارشد مدیریت را بشناسید، با ذهنیت قبلی انتخاب نکنید. گاهی فکر می‌کنیم یک گرایش را می‌شناسیم یا صرفا از روی اسم آن گرایش در مورد آن قضاوت می‌کنیم، درحالی‌که ممکن است این شناخت درست نباشید. ما در مقاله‌ دیگری گرایش‌های کارشناسی ارشد مدیریت با بررسی کرده‌ایم تا شناخت بهتری نسبت به رشته‌ها و گرایش‌ها داشته باشید. قبل از هر تصمیمی ابتدا این مقاله را مطالعه کنید.

اگر به یک رشته یا گرایش هیچ علاقه‌ای ندارید، بهتر است است آن را انتخاب نکنید، اما اگر از رشته بدتان نمی‌آید، بهتر است تمرکزتان بیشتر روی دانشگاه باشد و خیلی روی تفاوت گرایش‌ها حساس نباشید.
گرایش‌های کارشناسی ارشد مدیریت

انتخاب گرایش و اپلای

معمولاً تعداد افرادی که به مهاجرت تحصیلی فکر می‌کنند در مقطع کارشناسی ارشد بیشتر هستند و از این جهت مهاجرت هم یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب گرایش کارشناسی ارشد مدیریت محسوب می‌شود.

برخی از گرایش‌های رشته‌های مدیریت، با شرایط جغرافیایی و فرهنگی کشور درهم تنیده شده است. اگر این گرایش‌ها را انتخاب کنید، در فرایند اپلای ممکن است دچار مشکل شوید؛ برای مثال، اگر رشته‌ی مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی را انتخاب کنید، شانس بیشتری برای اپلای دارید تا رشته‌ی بازرگانی داخلی؛ یا در رشته‌هایی مانند مدیریت منابع انسانی اسلامی شانس کمی برای پذیرش وجود دارد؛ زیرا این گرایش‌ها به‌این شکل در دنیا تدریس نمی‌شوند و اگر هم بشوند، سرفصل‌های متفاوتی دارند.

اگر هدف‌تان مهاجرت به دیگر کشورهاست، ابتدا درمورد رشته‌های تحصیلی در کشور و دانشگاه مدنظرتان به‌طور کامل تحقیق کنید؛ کارهای پژوهشی اساتید دانشگاه‌های مختلف را بررسی کنید تا شرایط برای‌تان سخت نشود.

انتخاب رشته کارشناسی ارشد مدیریت

بعد از مشخص‌شدن نتیجه‌ی اولیه و انتشار دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد مدیریت، نوبت به آخرین مرحله و مهم‌ترین تصمیم داوطلبان می‌رسد.

مطمئن باشید که انتخاب رشته درست به‌اندازه‌ی خود کنکور به شما استرس وارد خواهد کرد و تا مشخص‌شدن نتیجه نهایی روزهای پراسترسی را سپری می‌کنی، روزهایی که هر روز انتخاب‌های خود را بررسی می‌کنید، درباره‌ی دانشگاه‌ها، بازار کار و هر گرایش چندین و چند بار جست‌وجو خواهید کرد. احتمالا چند بار با خود می‌گویید بهتر بود این دو دانشگاه را با هم جابه‌جا می‌کردم؛ کاش فلان گرایش را انتخاب می‌کردم و غیره.

برای اینکه انتخاب بهتری داشته باشید ابتدا مقاله زیر را مطالعه کنید.

انتخاب رشته کارشناسی ارشد مدیریت

معیار انتخاب گرایش کارشناسی ارشد مدیریت برای هر کسی متفاوت است، اما تلاش ما در دپارتمان مدیریت کافه‌تدریس این است که با دادن اطلاعات کافی، مشاوره و کمک به شما این فرایند را برای‌تان ساده‌تر کنیم.

درصورتی‌که نیاز به مشاوه تخصصی درمورد انتخاب رشته دارید، با کارشناسان ما تماس بگیرید یا از طریق آیدی تلگرام دپارتمان مدیریت به آدرس @konkoormodiriat1 با ما در ارتباط باشید.

برای دیدن صفحه دپارتمان مجموعه‌ی مدیریت کافه‌تدریس روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین مجموعه مدیریت