آداب مطالعه برای کنکور در خانه چیست و چطور در منزل مطالعه کنیم؟ یکی از بزرگ‌‌ترین مشکلاتی که داوطلبان کنکور در زمان مطالعه با آن روبه‌رو هستند مطالعه در سروصدای منزل است. هر کس ممکن است در این شرایط قرار بگیرد و این سؤال برای بسیاری پیش می‌آید که برای مطالعه در منزل چه‌کاری باید انجام دهیم؟ این مسئله یکی از مسائلی است که می‌توانیم آن را تا حدی رفع کنیم.

مطالعه در خانه یا کتابخانه؟

کیفیت مطالعه و درس‌خواندن شما در دوره آمادگی برای کنکور بر آینده‌ی شما بسیار تأثیر می‌گذارد؛ به‌همین دلیل، بسیاری از افراد می‌خواهند بهترین شرایط را برای نتیجه‌گرفتن مهیا کنند. یکی از این موارد مکانی است که در آن مطالعه می‌کنید.

داوطلبان بین دوراهی کتابخانه و منزل هستند و عموماً یکی از این دو را انتخاب می‌کنند. انتخاب میان این دو به سنخ شخصیتی شما بستگی دارد، اما در برخی مواقع، مانند شرایط کرونا، امکان استفاده از کتابخانه‌ها نیست و تنها جایی که باقی می‌ماند منزل شخصی افراد است؛ بااین‌همه مطالعه در منزل شرایطی دارد که ممکن است با استانداردهای مکان مطالعه یکسان نباشد.

یکی از این مشکلات سروصدای فعالیت‌های روزمره‌ی منزل است. این صداها را نمی‌توان حذف کرد؛ پس باید با شرایطی تأثیر آن‌ها را به کمترین میزان رساند.

برای آشنایی با شرایط محل مطالعه و طرز انتخاب آن این مطلب را مطالعه کنید:

بهترین محل مطالعه برای کنکور کجاست؟ راهنمای جامع انتخاب محل مطالعه!

درس‌خواندن در سروصدا

به‌طورکلی از‌میان‌بردن عوامل نداشتن تمرکز درونی مشکل‌تر از عوامل خارجی خواهد بود. در این میان مزاحمت‌های خارجی عبارت‌اند از درس‌خواندن در سروصدا، نور کم یا زیاد، رفت‌وآمد و غیره.

البته به نظر می‌رسد وجود سروصدا بیش از بقیه تحریکات کلافه‌کننده است. با این تفاسیر چگونه هنگام درس‌خواندن صدا نشنویم؟

اگر در محیط شلوغی هستیم که مطالعه در آن کم‌بازده یا همراه با حواس‌پرتی است، ناامید نشوید و مصمم باشید. در ادامه روش‌هایی برای کم‌شدن تأثیرات سروصدای منزل به شما ارائه می‌کنیم.

جای دنج در منزل پیدا کنید

شاید این نکته در ظاهر بسیار پیش‌افتاده و آشکار به نظر بیاید؛ افرادی که اتاق شخصی دارند بهترین کار استفاده از اتاق‌شان و تبدیل‌کردن بخشی از آن به محل مطالعه است. مکانی که در اتاق در نظر می‌گیرید شرایط خاصی باید داشته باشد که باید در نظر گرفته شود.

اگر از اتاق‌تان برای مطالعه استفاده می‌کنید، اصلاً روی تخت و محل خواب‌تان درس نخوانید و مکانی دیگر به‌جز تخت را به مطالعه اختصاص دهید. اگر هم اتاق شخصی ندارید، گوشه‌ای از منزل را که کمترین رفت‌وآمد را دارد برای مطالعه انتخاب کنید.

صداگیر استفاده کنید

همان‌طور که می‌دانید در بازار، گوش‌گیرهایی فروخته می‌شود که کاربرد صداگیر را دارند. شما نیز می‌توانید این گوش‌گیرها را خریداری کنید. این گوش‌گیرها دو دسته دارند؛ یک دسته از گوش‌گیرها حالت اسفنجی دارد و در درون گوش قرار می‌گیرند. مشکل این گوش‌گیرها آلودگی‌هایی هست که ممکن است با این گوش‌گیرها به محیط داخلی گوش وارد شود و به عفونت در این ناحیه بینجامد؛ ولی دسته‌ی دوم گوش‌گیرهایی است که مانند هدفون هستند و به درون گوش وارد نمی‌شود. این مدل از گوش‌گیرها بادوام‌تر هستند و آلودگی نیز وارد گوش نمی‌کنند. شما با استفاده از این گوش‌گیرها می‌توانید تا حدی تمرکز حواس خودتان را بالا ببرید؛ البته شما به‌سادگی می‌توانید از هندزفری‌هایی نیز که به‌خوبی در گوش‌تان قرار می‌گیرد استفاده کنید.

از برنامه‌ی White Noise استفاده کنید

تا اینجا مشخص است که یکی از آداب مطالعه برای کنکور در خانه به کنترل سروصدا بازمی‌گردد. کی از موارد جالب استفاده از برنامه‌ی وایت نویز (White Noise) است. این برنامه صدایی شبیه به برفک تلویزیون یا موج دریا تولید می‌کند. تصور کنید در یک جای بسیار شلوغ، مانند یک بازارچه، هستید. در چنین محیطی شما انواع صداها را هم‌زمان می‌شنوید.

از آنجا که گوش ترکیبی از صداها را دریافت می‌کند، به آن‌ها بی‌اعتنا خواهد بود و دیگر برای تمایز آن‌ها کنجکاوی نمی‌کند. این مزیت وایت نویز کمک می‌کند تا هنگام درس‌خواندن در سروصداهای خانه یا بیرون که دو یا چند صدا تمرکز شما را به هم می‌ریزد، صدای ملایمی همچون صدای خفیف یک ازدحام برای شما پخش شود و شما را از توجه به باقی صداها بازدارد.

خانواده را به سکوت دعوت کنید

گاهی اعضای خانواده، دوستان یا حتی همسایه‌ها ناخواسته مزاحمت ایجاد می‌کنند. در چنین شرایطی، به‌جای تحمل یا واردکردن استرس به خود، اطرافیان را آگاه کنید و درمورد مشکل‌تان با آنان صحبت کنید. ایجاد همدلی یکی از آداب مطالعه برای کنکور در خانه است. مطمئناً اطرافیان با صحبت‌های منطقی شما توجیه خواهند شد و با شما همکاری می‌کنند.

شلوغی‌ها و صداهای مزاحم همیشه هم از محیط خارج ناشی نمی‌شود. چه‌بسا خاموش‌کردن سروصدای بیرون کاری آسان‌تر از حذف شلوغی‌های ذهن باشد. گاهی بعضی از افکار، مسائل شخصی و خانوادگی، صحبت‌های ناراحت‌کننده‌ی اطرافیان و هزاران مورد دیگر مدام در ذهن تکرار می‌شوند و تمرکز ما را به هم می‌ریزند. برای اینکه هنگام درس‌خواندن این صداها را نشنویم راه‌های مختلفی وجود دارد. ازجمله‌ی آن‌ها مراجعه به یک مشاور خوب است. شما می‌توانید از مشاوران کافه‌تدریس برای کمترکردن مشکلات هنگام مطالعه کمک بگیرید.

برای آشنایی با طرز مطالعه صحیح این مطلب را مطالعه کنید:

روش صحیح مطالعه برای کنکور چگونه است و چگونه انجام می‌شود؟