آداب مطالعه روزانه چیست؟ برای شما هم احتمالاً پیش آمده است که در یک هفته آن‌طور که برنامه‌ریزی کرده بودید نتوانسته باشید به برنامه‌ریزی خود برسید. شما در برنامه‌ریزی خود ممکن است برای هر روز خود برنامه بریزید، اما برخی از روزها را از دست بدهید. در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم چگونه بتوانید به‌صورت مستمر مطالعه کنید.

روش‌های صحیح مطالعه برای کنکور

یکی از دغدغه‌های داوطلبان آگاهی از روش‌های صحیح مطالعه برای کنکور است. برای برخی از افراد مطالعه کار بسیار سخت و طاقت‌فرسایی است. این افراد خیلی‌زود از درس‌خواندن خسته می‌شوند یا باید بارها یک متن را بخوانند تا متوجه شوند. گاهی‌اوقات حتی ممکن است پس از بارها خواندن یک متن باز هم آن را متوجه نشوند. 

حواس‌پرتی و بی‌اطلاعی از روش‌های صحیح مطالعه برای کنکور یادگیری را به‌میزان زیادی کاهش می‌دهد. مطالعه اصولی و فعال باعث می‌شود که مشکل اکثر این افراد کاهش یابد.

‌به‌راستی چرا برخی از افراد می‌توانند تمرکز حواس و انگیزه زیادی برای درس‌خواندن داشته باشند و برخی دیگر نمی‌توانند؟ از دلیل‌های عمده آن نداشتن تمرکز یا شیوه مطالعه نادرست است؛ اینکه داوطلب نمی‌داند چگونه وارد مبحث درسی شود و چه مقدار زمان بگذارد؟ کدام قسمت‌ها را دقیق‌تر مطالعه کند یا اینکه چه زمانی به مرور بپرازد؟ جواب همه این سؤالات بستگی به نحوه درس‌خواندن صحیح و افزایش تمرکز حواس دارد.

باید حواس‌مان باشد کیفیت مطالعه را همگام با کمّیت مطالعه حفظ کنیم. چه‌بسا به‌کارگیری نکته‌هایی ساده به این می‌انجامد که سرعت فرایند یادگیری افزایش و ساعات مطالعه یک درس کاهش یابد. می‌توانیم ساعت‌هایی را که برای مطالعه آن درس در نظر گرفته‌ایم به درس‌های دیگر اختصاص دهیم؛ همچنین آگاهی از نحوه درس‌خواندن صحیح، به این می‌انجامد که بازده مطالعه داوطلب در دروسی که دوست ندارد افزایش یابد و با لذت بیشتر آن‌ها را پیگیری کند.

اراده برای مطالعه

یکی از نکته‌های مهم برای اینکه بتوانید هر روز مطالعه کنید داشتن اراده است. برای داشتن اراده باید اول موانع سر راه‌تان را بردارید. به کارهای متفرقه مشغول نشوید، حاشیه‌نویسی داشته باشید، به خودتان انگیزه بدهید و در صورت مطالعه درست برای خودتان جایزه در نظر بگیرید و دیگران را نیز در جریان مطالعه خود قرار دهید.

همچنین باید عوامل حواس‌پرتی را از خودتان دور کنید. مکان درست برای مطالعه پیدا کنید، از موسیقی‌های مناسب برای زمان مطالعه استفاده کنید، ورزش کنید و عوامل پرت‌کننده حواس مانند تلفن‌همراه را از خود دور نگه دارید.

خستگی در مطالعه

یکی از چیزهایی که مانع شما برای مطالعه است خستگی است. یکی از اصلی‌ترین دلیل‌هایی که ما را در حین مطالعه خسته می‌کند نداشتن اولویت‌بندی مناسب است. برای اینکه بتوانید به‌بهترین شکل از زمانی که در اختیار دارید برای مطالعه‌کردن استفاده کنید، بهتر است مطالب درسی را اولویت‌بندی کنید. سعی کنید حتماً با مطالعه مطالبی روزتان را شروع کنید که فهم آن‌ها برای شما سخت است.

یکی از خستگی‌های شایع خستگی چشم است که در این مطلب می‌توانید روش مقابله با آن را بیاموزید:

با خستگی چشم هنگام مطالعه چه کنیم؟ راهنمای جامع مراقبت از چشم!

رژیم غذایی شما نیز روی خستگی و بی‌انرژی‌بودن شما، چه در هنگام درس خواندن و چه در هنگام انجام‌دادن کارهای روزانه، چه تأثیری می‌گذارد. پس برای اینکه یاد بگیریم چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم بهتر است قبل از هر چیز رژیم غذایی خود را اصلاح کنیم.

همچنین باید توجه کنید که فکرکردن به مطالب بی‌اهمیت و پیش‌پاافتاده خسته‌شدن مغز شما را رقم خواهد زد. یک راه مناسب برای جلوگیری از خستگی هنگام مطالعه این است که یاد بگیرید به مطلب‌ها و موضوع‌های مختلف مدام فکر نکنید. وقتی شما ذهن خود را درگیر مسئله‌هایی از این دست می‌کنید درواقع در حال تضعیف‌کردن آن هستید.

مطالعه هرروز

آداب مطالعه روزانه چیست؟

برای اینکه بتوانید هر روز مطالعه کنید باید به چند نکته توجه کنید:

استراحت

فکر نکنید اگر استراحت نکنید و زمان مطالعه زیادی داشته باشید، موفق‌تر خواهید بود. بدن شما به استراحت‌های روزانه و هفتگی نیاز دارد. سعی کنید در برنامه‌تان استراحت را بگنجانید تا ذهن‌تان زمانی برای دسته‌بندی مطالب و آماده‌شدن برای مطلب جدید را به دست آورد.

ورزش

داشتن فعالیت بدنی مسئله مهمی در زمان کنکور است. ورزش گردش خون را افزایش می‌دهد و به ما کمک می‌کند تا بتوانیم انرژی بیشتری برای درس‌خواندن اختصاص دهیم. برای اینکه بتوانید توان درس‌خواندن روزانه را داشته باشید سعی کنید هفته‌ای دست‌کم یک روز را به ورزش و فعالیت بدنی اختصاص دهید.

تست‌زنی

تست‌زنی برای شما از ارکان مطالعه برای کنکور است. تست‌زنی به شما کمک می‌کند تا بتوانید به‌صورت مستمر از وضعیت‌تان اطلاع پیدا کنید و بدانید در کجای راه ایستاده‌اید. این کار به شما انگیزه می‌دهد تا بتوانید خودتان را بیشتر و بیشتر در مسیر کنکور تقویت کنید و بتوانید به‌صورت روزانه مطالعه داشته باشید.

برنامه

یکی از مسئله‌هایی که بسیار برای کنکور شما اهمیت دارد داشتن برنامه و هدف هفتگی و ماهانه است. اگر هدف شما برای هر هفته و هر ماه مشخص باشد، برای اینکه بتوانید خودتان را به هدف‌های‌تان برسانید، مجبور به مطالعه خواهید شد و سعی می‌کنید سهم مطالعه روزانه‌تان را در جای خود انجام دهید.

با این مطلب اشتباه‌های رایج مطالعه را بشناسید:

اشتباهات رایج برنامه ریزی روزانه برای کنکور ارشد

زمان جبرانی

یکی از مواردی که بسیاری از داوطلبان در برنامه خود نادیده مي‌گیرند، زمان جبرانی است. شما ممکن است یک روز بخشی از برنامه‌ای را که برای خودتان در نظر گرفته بودید از دست بدهید. اگر زمان جبرانی برای خودتان در نظر نگرفته باشید، دچار استرس خواهید شد و احتمالاً باقی هفته را نیز از دست خواهید داد؛ اما اگر در برنامه خود زمان جبرانی در نظر گرفته باشید، می‌دانید که زمانی برای جبران دارید و استرس به خود راه نمی‌دهید.

این زمان جبرانی را می‌توانید در نیمه هفته با برنامه‌ای سبک‌تر ایجاد کنید یا در آخرهفته برای هر درس ساعتی را برای جبرانی در نظر بگیرید.

ساعت مطالعه بالا در هر روز

هرچند آداب مطالعه روزانه به شما کمک می‌کند بیشتر و بهتر مطالعه کنید، حقیقت این است که احتمالاً شما نمی‌توانید روزی ۱۰ ساعت درس بخوانید.

مغز ما برای هضم اطلاعات ورودی نیاز به زمان دارد و ممکن است آشفته‌بازاری که برای مغز ایجاد می‌کنید، اوضاع را نه‌تنها به‌سمت بهترشدن سوق ندهد، بدتر کند.

حالا فرض را بر این بگذارید که قبلش هم درس‌خوان نبوده‌اید، اوضاع بدتر می‌شود. مغز شما به این نوع زندگی عادت ندارد و مدام بخش‌های مرتبط با درد را برای مقابله فعال می‌کند؛ درنتیجه این کار بعد از چند روز تمامی توانِ اراده شما را در خود می‌بلعد و تمام.

اگر می‌خواهید ساعت مطالعه بالا داشته باشید این موضوع را در نظر بگیرید که شما باید به‌مرور خودتان را آماده کنید؛ این اصل آداب مطالعه روزانه را در نظر بگیرید که شما نمی‌توانید مسیر چندماهه را در یک شب طی کنید. 

شما نمی‌توانید که یک عضله را یک‌شبه پرورش دهید و همین‌طور از یک عضله ضعیف انتظار داشته باشید که از پس یک برنامه سنگین بربیاید. منابع‌ ما محدود است و درنتیجه لازم است در استفاده از آن‌ها صرفه‌جویی کنیم.