برنامه ریزی روزانه برای کنکور اهمیت بسیار زیادی در مسیر موفقیت در کنکور دارد. پیش از این درباره‌ی اینکه یک برنامه‌ریزی اصولی باید چگونه باشد گفته‌ایم. در این مقاله می‌خواهیم اشتباه‌های رایجی را که افراد در برنامه‌ریزی انجام می‌دهند بررسی کنیم. در ادامه خواهیم گفت که چه کارهایی را نباید در هنگام نوشتن برنامه‌ی روزانه انجام دهیم.

برنامه ریزی برای کنکور

برنامه ریزی روزانه برای کنکور از ارکان کسب یک رتبه‌ی خوب است. برنامه‌ی شما باید از یک بخش بلندمدت و کوتاه‌مدت تشکیل شده باشد؛ بخش کوتاه‌مدت نیز از بخش‌های هفتگی و روزانه تشکیل می‌شود. برنامه‌ی روزانه به شما می‌گوید که در طی روز چه زمانی را باید به چه درسی را اختصاص دهید. برنامه‌ریزی روزانه به شما کمک می‌کند درس‌تان را هدفمندتر بخوانید و بدانید چه زمانی را به تست و چه زمانی را به درس‌نامه اختصاص دهید.

برنامه ریزی کنکور MBA در مصاحبه با فاخته جهانبخش، رتبه ۷۷ کنکور MB

برنامه ریزی

اشتباه‌های برنامه ریزی روزانه

بسیاری از افراد برای هر روز خود برنامه ریزی می‌کنند. اشتباه‌های رایجی وجود دارد که این افراد در برنامه‌ی روزانه خود انجام می‌دهند. در ادامه ایراداتی را بررسی می‌کنیم که ممکن است در برنامه ریزی روزانه برای کنکور به آن‌ها بر بخورید.

کلی‌گویی

برنامه ریزی روزانه شما برای کنکور باید دقیق و مشخص باشد. شما نباید در برنامه‌ی روزانه‌تان فقط مشخص کنید که چه دروسی را می‌خواهید بخوانید، بلکه فصل، شماره‌ی تست و جزئیات دیگر را باید مشخص کنید. شما باید در ابتدای روز بدانید که دقیقاً چه بخش‌هایی را باید مطالعه کنید. این کار به شما هدف می‌دهد و از سردرگمی شما را نجات می‌دهد.

بیهوده‌گویی

برنامه‌ی شما باید دقیق و مرتبط با درستان باشد. مواردی مانند زمان استراحت، مسواک‌زدن و کارهایی شبیه به این موارد جایی در برنامه ریزی روزانه شما ندارد؛ البته شما باید توجه کنید که اگر به‌جای بخشی از ساعت درسی می‌خواهید به تفریح یا کارهایی شبیه به آن بپردازید، باید این موارد را در برنامه‌ریزی خود بنویسید و جای دهید تا در طول هفته بتوانید زمانی را که در این وقت از دست داده‌اید جبران کنید.

اولویت‌بندی

شما باید در برنامه ‌ریزی روزانه برای کنکور بدانید که چه بخشی اهمیت بالاتری برای شما دارد؛ برای مثال، باید بدانید تست‌زدن در بخش انتگرال ریاضی برای شما در آن روز اهمیت بالاتری دارد یا مطالعه‌ی بخش مختصات قطبی در ریاضی ۱.

اگر شما بدانید کدام بخش برای شما اولویت بالاتری دارد، متوجه خواهید شد که چه ساعتی را در روز به آن اختصاص دهید. درسی که اهمیت بالاتری دارد در ساعت‌هایی از روز که توان بیشتری دارید قرار می‌دهید. باقی دروس را نیز در طی روز باتوجه به اهمیت‌شان و اولویت آن‌ها در برنامه‌ی خود قرار می‌دهید.

اگر می‌خواهید بدانید بهترین زمان برای مطالعه‌ی هر درس چه زمانی است، این مطلب به شما کمک می‌کند:

بهترین زمان مطالعه برای کنکور ارشد کی است؟

بدون زمان‌بندی

زمان هر واحد مطالعاتی باید در برنامه ریزی روزانه برای کنکور مشخص باشد. شما باید بدانید که هر بخش را در چه ساعتی و به طول چند ساعت مطالعه کنید. اگر تا الان فقط مباحث را مشخص کرده‌اید و برای خود مشخص نکرده‌اید که چه ساعتی از روز و چند ساعت باید آن را مطالعه کنید، شما نیز اشتباه‌های رایج برنامه ریزی روزانه برای کنکور را انجام داده‌اید. حتماً ساعت مطالعه و طول مطالعه را مشخص کنید.

زمان برای شما در کنکور بسیار ارزشمند است. برای یادگیری اینکه چگونه زمان را مدیریت کنید کلیک کنید:

مدیریت زمان در مسیر آمادگی برای کنکور ارشد