اگر داوطلب کنکور ارشد منابع انسانی باشید، احتمالاً سؤالات زیادی درمورد برنامه‌ریزی دارید؛ به‌صورت کلی سؤال اصلی این است: چگونه یک برنامه درسی مناسب برای کنکور ارشد منابع انسانی تدوین کنیم؟ در طول روز چند درس بخوانیم و از کی مطالعه برای کنکور ارشد منابع انسانی را شروع کنیم؟ برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت منابع انسانی به دلیل نبودن اطلاعات زیاد و طرفدار نسبتاً کمتر چالش زیادی دارد. در رشته‌های پرطرفدارتر اطلاعات بیشتری وجود دارد که می‌تواند برنامه‌ریزی را ساده‌تر کند. در این مطلب به تمامی سؤالات شما در زمینه برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت منابع انسانی پاسخ خواهیم داد.

فهرست مطالب پنهان‌کردن فهرست
  1. 1. همه‌چیز درمورد کنکور ارشد مدیریت منابع انسانی
  2. 2. رتبه‌برترشدن در کنکور ارشد مدیریت منابع انسانی
  3. 3. بهترین زمان برای شروع مطالعه کنکور ارشد منابع انسانی
  4. 4. چگونه یک برنامه‌ریزی درسی مناسب داشته باشم؟
    1. 4.1. ساعت مطالعه روزانه کنکور ارشد مدیریت منابع انسانی
    2. 4.2. تعداد دروسی که باید در هر روز بخوانیم
    3. 4.3. چند ساعت مطالعه، چقدر استراحت؟
    4. 4.4. اهمیت مرور در برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت منابع انسانی
    5. 4.5. از چه زمانی تست بزنیم؟
    6. 4.6. ارزیابی و اصلاح برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت منابع انسانی
    7. 4.7. برنامه‌ریزی ساعتی یا صفحه‌ای؟
    8. 4.8. کلاس بهتر است یا کتاب تهیه کنیم؟
    9. 4.9. آزمون‌های آزمایشی کنکور ارشد مدیریت منابع انسانی
    10. 4.10. نیاز به کتاب تست داریم؟
  5. 5. جمع‌بندی برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت منابع انسانی
  6. 6. سؤالات متداول برنامه‌ریزی کنکور کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی
    1. 6.1. از کی مطالعه برای کنکور منابع انسانی را شروع کنیم؟
    2. 6.2. روزی چند ساعت مطالعه برای کنکور کارشناسی ارشد منابع انسانی لازم است؟
    3. 6.3. از کی تست‌زدن را شروع کنیم؟
    4. 6.4. از کی مرور کنیم؟

همه‌چیز درمورد کنکور ارشد مدیریت منابع انسانی

اگر هنوز شناخت کاملی از رشته مدیریت منابع انسانی در مقطع کارشناسی ارشد ندارید، پیش از هر چیز باید اطلاعات خود را در این باره کامل کنید. ضرایب دروس در این کنکور چطور است؟ برای هر درس چه منابعی وجود دارد؟ گرایش‌های مختلف منابع انسانی در ارشد کدام است؟

اگر هنوز جواب این سؤالات را نمی‌دانید ابتدا «مقاله کنکور کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی را به‌طور کامل بشناسید!» را مطالعه کنید.

پس از آنکه درک خوبی از کنکور ارشد منابع انسانی پیدا کردید، می‌توانید برنامه‌ریزی کنکور ارشد منابع انسانی را بهتر انجام دهید.

رتبه‌برترشدن در کنکور ارشد مدیریت منابع انسانی

رتبه‌برترشدن در کنکور ارشد فقط تابع تلاش زیاد نیست؛ عوامل بسیار زیادی در موفقیت داوطلبان نقش دارد. انتخاب منابع مناسب، زمان مناسب برای شروع، ساعت مطالعه درست، شناخت کامل مسیر و کمک‌گرفتن از یک مشاور حرفه‌ای، برنامه‌ریزی و اصلاح آن در طول دوره مطالعه و به‌طور کلی، داشتن یک استراتژی درست در کنار تلاش می‌تواند موفقیت در این کنکور را رقم بزند.

در ادامه به یکی از پایه‌های اساسی موفقیت در کنکور، یعنی برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت منابع انسانی، می‌پردازیم.

پس از انتخاب منابع احتمالاً اولین سؤالی که برای شما مطرح می‌شود این است که از کی مطالعه برای کنکور منابع انسانی را شروع کنیم؟

بهترین زمان برای شروع مطالعه کنکور ارشد منابع انسانی

بهترین زمان برای شروع مطالعه کنکور ارشد منابع انسانی را بازه ۵ تا ۷ ماه مانده به کنکور است؛ البته این بازه زمانی می‌تواند بسیار متفاوت باشد و عوامل زیادی آن را تغییر دهد؛ مثلاً داوطلبی که عادت مطالعه خوبی دارد و لازم نیست چند هفته را صرف شکل‌دادن عادت مطالعه کند، می‌تواند دیرتر هم شروع کند.

اگر در دروس فنی مانند ریاضی و آمار یا حتی زبان ضعیف هستید و این دروس جزو سبد مطالعاتی شما قرار دارند، بهتر است زودتر شروع کنید؛ یا اگر با توجه به شرایط شخصی خودتان، در طول روز زمان نسبتاً کمی دارید، بهتر است با افزایش طول دوره مطالعه این قضیه را جبران کنید.

داوطلبان بسیار زیادی با ۳ یا ۴ ماه مطالعه هم ‌رتبه‌برتر این کنکور شده‌اند؛ پس برای انتخاب بازه درس باید به عوامل مختلف فردی دقت کنید و در این مورد حتماً از یک مشاور مشورت بگیرید.

چگونه یک برنامه‌ریزی درسی مناسب داشته باشم؟

اولین مرحله برای داشتن یک برنامه‌ریزی درست برای کنکور ارشد مدیریت منابع انسانی شناخت واقعی خودمان است. این مورد می‌تواند در تعیین هدف‌ها، ساعت مطالعه روزانه، تعداد دروسی که در روز می‌خوانید و موارد دیگر تغییر ایجاد کنید.

پس از شناخت درست باید هدف‌ها را تعیین کنید و متناسب با این هدف‌ها، برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت بنویسید.

پس از برنامه‌ریزی هم باید سازوکاری برای ارزیابی و اصلاح برنامه تعیین کنید که در ادامه به همه این بخش‌ها خواهیم پرداخت.

ساعت مطالعه روزانه کنکور ارشد مدیریت منابع انسانی

تعیین ساعت مطالعه بدون شناخت خود واقعی فرد هیچ توجیهی ندارد. فردی که چند سالی از درس‌خواندن دور بوده است و می‌خواهد برای کنکور آماده شود، باید با ساعت مطالعه پایین شروع کند.

خیلی از داوطلبان در ابتدای مسیر یک برنامه با ساعت مطالعه بالا در نظر می‌گیرند. آنان بعد از چند روز خسته می‌شوند و برنامه را رها می‌کنند.

ساعت مطالعه باید متناسب با شرایط فردی و شناخت واقعی از فرد تعیین شود. اگر آدم کتاب‌خوانی نیستید، پس تعارف را کنار بگذارید و ساعت مطالعه کمی را برای شروع در نظر بگیرید؛ مثلاً بهتر است با روزی ۱ تا ۲ ساعت شروع کنید و به‌صورت هفتگی این عدد را تغییر دهید.

معمولاً داوطلبان کنکور ارشد منابع انسانی بین ۴ تا ۶ ساعت روزانه مطالعه دارند و البته این عدد کاملاً قابل‌تغییر است.

طبیعی است که هر قدر به هفته‌ها آخر نزدیک شویم، ساعت مطالعه افزایش پیدا می‌کند گاه به ۱۰ ساعت هم می‌رسد.

تعداد دروسی که باید در هر روز بخوانیم

یکی از سؤالات مهم و همیشگی داوطلبان کنکور ارشد مدیریت تعداد دروس هرروز است. در هر روز چه تعداد درس بخوانیم؟ بخش زیادی از دروسی که در کنکور ارشد منابع انسانی مطالعه می‌کنید، اصطلاحاً خواندنی یا حفظ کردنی هستند. از طرفی تعداد دروس این کنکور هم زیاد است و اگر بخواهید هر روزی یک درس را بخوانید، فاصله میان هر بار مطالعه زیاد می‌شود و دچار فراموشی می‌شوید. بهتر است فاصله زمانی دروس حداکثر یک یا دو روز باشد تا بازدهی بهتری داشته باشید. پس بهتر است در هر روز ۲ یا ۳ درس را مختلف مطالعه کنید تا فاصله‌های مطالعه هر درس کوتاه‌تر شود.

چند ساعت مطالعه، چقدر استراحت؟

با توجه به تعداد زیاد درس‌هایی که در طول روز مطالعه می‌کنید و نیاز مغز به استراحت، حتماً برنامه دقیقی برای استراحت خود داشته باشید. در شروع دوره آمادگی کنکور، احتمالاً زودتر خسته می‌شوید و نیاز به استراحت بیشتری دارد. در یک ماه اول سعی کنید بعد از هر یک ساعت مطالعه، ۵ تا ۱۵ دقیقه استراحت به خودتان بدهید. در ماه‌های بعد که با ساعت مطالعه بالا عادت کردید، می‌توانید زمان استراحت را بعد از یک ساعت و نیم قرار دهید. سعی کنید میان هر دو درس هم زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید تا مغز شما راحت‌تر تفاوت دروس را پردازش کند.

اهمیت مرور در برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت منابع انسانی

تسلط بر مطالب بدون مرور امکان‌پذیر نیست و در کنکور هم نیاز به تسلط خواهید داشت. فراموشی یک از اصلی‌تری چالش‌های شما در این کنکور خواهد بود و فقط با مرور زیاد می‌توانید این مشکل را برطرف کنید. حتی با وجود مرور زیاد هم بخشی از مطالب در روز کنکور فراموش خواهد شد؛ بنابراین حتماً مرور را به‌عنوان بخشی از برنامه مطالعاتی خود نظر بگیرید. پیشنهاد ما این است که هر در هر پارت مطالعاتی، ابتدا ۱۰ الی ۲۰ دقیقه مطالعه جلسه قبل را مرور کنید و سپس بقیه مطالب را دنبال کنید؛ همچنین بهتر است مرور هفتگی و فصلی هم در دروس مختلف داشته باشید.

از چه زمانی تست بزنیم؟

بیشتر داوطلبان مطالعه و تست‌زدن را دو مرحله جداگانه می‌دانند. تست‌زدن هم مانند مرور، باید جزوی از برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت منابع انسانی باشد. اگر تصور می‌کنید که ابتدا باید چند ماه دروس را مطالعه کنید و پس از چند ماه تست‌ها را بررسی کنید؛ این تصور اشتباه است.

سعی کنید در دوره مطالعه تست‌ها را به دید یادگیری ارزیابی کنید تا با نحوه طراحی تست هم آشنا شوید. هدف از تست‌زدن در ماه‌های ابتدایی مطالعه یادگیری است و قرار نیست خودمان را با تست ارزیابی کنیم.

این شکل تست‌زدن باید بخشی از برنامه روتین و روزانه شما باشد. تست‌های جمع‌بندی و سنجشی را می‌توانید در مرحله جمع‌بندی (یک ماه تا چهل روز آخر) قرار دهید.

ارزیابی و اصلاح برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت منابع انسانی

برنامه‌ریزی نیاز به ارزیابی دوره‌ای و اصلاح دارد. ممکن است بخشی از برنامه خوب نباشد و نیاز به اصلاح داشته باشد. حتماً درمورد ارزیابی برنامه خود دقیق باشید و همه‌چیز را درمورد این برنامه ثبت کنید؛ مثلاً میزان صفحاتی را که در هر دوره مطالعه کردید یادداشت کنید تا بعد از یک دوره زمانی، قابل‌بررسی و اندازه‌گیری باشد. تعصب بر یک برنامه می‌تواند انعطاف و چابکی را از شما بگیرد و نتیجه خوبی را رقم نزد.

برنامه‌ریزی ساعتی یا صفحه‌ای؟

ممکن است در ابتدا تصور کنید که بهتر است به‌جای برنامه‌ریزی ساعتی، به‌صورت صفحه‌ای برنامه‌ریزی کنید؛ مثلاً به‌جای آنکه شنبه ۲ ساعت تئوری مدیریت، ۱ ساعت اسلام، ۲ ساعت اقتصاد بخوانیم، این برنامه را به‌صورت ۲۰ صفحه تئوری مدیریت، ۱۵ صفحه اسلام و ۱۵ صفحه اقتصاد بنویسیم. این روش برنامه‌ریزی (با صفحه) خطای بسیار زیادی دارد.

معمولاً در دور اول مطالعه، از محتوای صفحات و فصول مختلف درک خوبی ندارید. ممکن است ۵ صفحه تئوری مدیریت به‌اندازه ۲۰ صفحه مدیریت اسلامی وقت بگیرد. همچنین محتوای هر فصل هم متفاوت است و شاید یک فصلی آسان و یک‌فصل سخت باشد.

پس بهتر است به برنامه ‌زمانی خود متعهد باشید و پس از هر روز یادداشت کنید که در آن ۲ ساعت تئوری‌خواندن چند صفحه مطالعه کردید. در دور دوم می‌دانید که این صفحات چقدر زمان می‌برد و شاید بتوانید شکل دوم برنامه را اجرا کنید.

کلاس بهتر است یا کتاب تهیه کنیم؟

نه کتاب و نه کلاس، لزوماً به موفقی یا شکست شما نخواهد انجامید. هم کلاس و هم کتاب می‌تواند شما را رتبه‌برتر کند و این مورد به شما بستگی دارد. مزیت کلاس‌های کنکور ارشد مدیریت در سرعت بالا و زمان کمتر است؛ یعنی مزیت کلاس راحت‌ترشدن و کمتر صرف‌شدن انرژی است.

اگر مطالعه خودخوان را انتخاب کردید، بپذیرید که به زمان و انرژی بیشتری نیاز دارد و نباید مدام خودتان را با دیگران مقایسه کنید. مصرف انرژی و زمان در مطالعه خودخوان بیشتر است و باید صبر، زمان و انرژی کافی برای طی‌کردن این مسیر را داشته باشید. معمولاً دانشجویان کلاس دروس را زودتر تمام می‌کنند؛ به‌همین دلیل، زمان بیشتری برای مرور چندین و چندباره مطالب دارند. پس دلیل موفقیت بیشتر در کلاس سرعت بالاست، نه محتوای متفاوت.

آزمون‌های آزمایشی کنکور ارشد مدیریت منابع انسانی

آزمون‌های آزمایشی بخشی از فرایند آماده‌سازی برای کنکور هستند و بهتر است بخشی از برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت منابع انسانی باشد. معمولاً آزمون‌ها با بودجه‌بندی‌های ۲۵ درصدی، ۵۰ درصدی و جامع برگزار می‌شوند. آزمون‌های جامع کیفیت بالاتری دارند و برای دوره جمع‌بندی و مرور مناسب هستند. آزمون‌های ۲۵ درصدی و ۵۰ درصدی فقط برای برنامه‌ریزی مناسب هستند و اگر مشکلی در برنامه‌ریزی ندارید، اجباری به شرکت در این آزمون‌ها نیست.

اگر قصد دارید بیشتر در مورد آزمون‌ها بدانید مقاله زیر را مطالعه کنید:

آزمون‌های آزمایشی کنکور ارشد و دکتری مدیریت

نیاز به کتاب تست داریم؟

منبع اصلی تست‌زدن برای کنکور کارشناسی ارشد منابع انسانی تست‌های کنکور سال‌های اخیر است. تست‌های تألیفی در اولویت ما نیستند و به‌همین دلیل، معمولاً برای اکثر دروس نیاز به تهیه تست تألیفی و کتاب تست ندارید. داوطلبان کنکور مدیریت با شخصیت سؤالات کنکور آماده شوند؛ به‌همین دلیل، تأکید ما همیشه تست‌های کنکور است. برای دانلود سؤالات کنکور کارشناسی ارشد مدیریت به این لینک سر بزنید:

دانلود سؤالات کنکور ارشد مدیریت

جمع‌بندی برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت منابع انسانی

برای برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت منابع انسانی در اولین قدم اطلاعات خود را نسبت به این کنکور، ضرایب دروس، منابع و کارنامه‌ها کامل کنید. پس از آنکه درک خوبی از کنکور منابع انسانی پیدا کردید، هدف‌های خود را برای آزمون تعیین کنید.

ابتدا با یک برنامه اولیه و ساعت مطالعه پایین، مطالعه را شروع کنید و در هفته‌های بعد این میزان مطالعه را افزایش دهید. به‌طور میانگین ۵ تا ۷ ساعت مطالعه برای یک بازه ۵ تا ۶ ماهه می‌تواند شما را به رتبه خوبی برساند.

در مسیر آمادگی حتماً یک مشاور در کنار خود داشته باشید تا برنامه مطالعاتی را در بازه‌های مختلف ارزیابی و اصلاح کند.

شرکت در کلاس‌های کنکور می‌تواند سرعت شما را افزایش دهد و مزیت رقابتی خوبی برای‌تان ایجاد کند.

منبع تست‌زدن تست‌های سال‌های اخیر است و حتماً در آزمون‌های آزمایشی هم شرکت کنید.

سؤالات متداول برنامه‌ریزی کنکور کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی

از کی مطالعه برای کنکور منابع انسانی را شروع کنیم؟

بهترین زمان برای شروع مطالعه کنکور ارشد منابع انسانی از تابستان است.

روزی چند ساعت مطالعه برای کنکور کارشناسی ارشد منابع انسانی لازم است؟

میزان مطالعه به شما و ویژگی‌های شخصی و شرایط شما بستگی دارد. به‌طور میانگین داوطلبان این کنکور ۵ تا ۶ ساعت مطالعه روزانه دارند.

از کی تست‌زدن را شروع کنیم؟

پیشنهاد ما این است که هم‌زمان که مطالعه می‌کنید، تست هم جزو برنامه مطالعه باشد.

از کی مرور کنیم؟

مرور باید جزئی از برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت منابع انسانی باشد. با توجه به برنامه مطالعه، هر چند روز یک‌بار دروس را مرور کنید. مرور را فقط برای ماه‌های آخر نگذارید.