چطور یک برنامه درسی خوب برای کنکور دکتری مدیریت تنظیم کنیم؟ برای برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت چه مواردی را رعایت کنیم؟ چند درس در روز و هر درس را چند ساعت مطالعه کنیم؟ آیا آزمون‌های آزمایشی و کلاس‌های کنکوری می‌تواند در کنکور دکتری مدیریت بازرگانی مفید باشد؟ برنامه‌ریزی برای کنکور دکتری مدیریت بازرگانی یک کار تخصصی است که باید با کمک گرفتن از یک مشاور باتجربه انجام شود. در این مقاله سعی کردیم با بررسی همه موارد و سؤالات پرتکرار داوطلبین کنکور دکتری مدیریت بازرگانی، فرایند برنامه‌ریزی را ساده‌تر کنیم. اگر شما هم با این سؤالات روبه‌رو هستید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

فهرست مطالب پنهان‌کردن فهرست
  1. 1. شناخت کامل کنکور دکتری مدیریت بازرگانی
  2. 2. اقدامات مشترک رتبه‌برتر‌های کنکور دکتری مدیریت بازرگانی
    1. 2.1. بهترین زمان برای شروع مطالعه کنکور دکتری مدیریت بازرگانی
    2. 2.2. تفاوت آمادگی با کلاس و کتاب
    3. 2.3. ساعت مطالعه روزانه کنکور دکتری مدیریت
    4. 2.4. در هر روز چند درس بخوانیم؟
    5. 2.5. استراحت میان مطالعه در برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت بازرگانی
    6. 2.6. اهمیت مرور در کنکور دکتری مدیریت بازرگانی
    7. 2.7. برنامه‌ریزی تست‌زدن برای کنکور دکتری بازرگانی
    8. 2.8. برنامه خود را ارزیابی و اصلاح کنید
    9. 2.9. برنامه‌ریزی براساس ساعت یا میزان صفحه؟
  3. 3. آزمون‌های آزمایشی دکتری مدیریت بازرگانی
  4. 4. جمع‌بندی برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت بازرگانی
  5. 5. سؤالات متداول
    1. 5.1. از کی مطالعه برای کنکور منابع دکتری مدیریت بازرگانی را شروع کنیم؟
    2. 5.2. برای کنکور دکتری مدیریت بازرگانی روزی چند ساعت مطالعه کنیم؟
    3. 5.3. تست‌زدن را یک ماه آخر شروع کنیم؟
    4. 5.4. برای برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت بازرگانی نیاز به مشاور داریم؟

شناخت کامل کنکور دکتری مدیریت بازرگانی

بدون شناخت زمین بازی برنامه‌ریزی برای رقابت معنا ندارد. در اولین قدم باید بدانید که قرار است در چه رقابتی حضور داشته باشید و وضعیت این کنکور چطور است؛ بنابراین اگر شناخت کاملی از کنکور دکتری مدیریت بازرگانی ندارید، توصیه می‌کنیم ابتدا مطلب «کنکور دکتری مدیریت بازرگانی و راهبردی را به طور کامل بشناسید!» را مطالعه کنید و پس از آن فرایند برنامه‌ریزی را دنبال کنید. پس اولین قدم برای برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت بازرگانی شناخت درست این کنکور شامل شناخت دروس، ضرایب، منابع و موارد مشابه است.

اقدامات مشترک رتبه‌برتر‌های کنکور دکتری مدیریت بازرگانی

کنکور دکتری مدیریت بازرگانی با کنکورهای ارشد و البته کارشناسی خیلی متفاوت است. معمولاً اکثر داوطلبان این کنکور شاغل هستند؛ ممکن است برای هر درس نیاز باشد چند کتاب مطالعه کنید و از طرفی مصاحبه بعد از کنکور هم به برنامه‌ریزی نیاز دارد.

با توجه به حجم زیاد کار و زمان محدود، برنامه‌ریزی و داشتن یک استراتژی درست، مهم‌ترین ویژگی مشترک رتبه‌برترهای این کنکور است.

زمان مناسب برای شروع مطالعه، میزان ساعت مطالعه، تعادل میان مطالعه خودخوان و کلاس، جمع‌بندی درست و آزمون آزمایشی مهم‌ترین عواملی هستند که باید به آن توجه کنید.

در ادامه همه عوامل تأثیرگذاری در برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت بازرگانی را بررسی خواهیم کرد.

بهترین زمان برای شروع مطالعه کنکور دکتری مدیریت بازرگانی

شهریور بهترین زمان برای شروع مطالعه کنکور دکتری مدیریت بازرگانی است. معمولاً اولین سؤالی که برای شروع برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت بازرگانی ایجاد می‌شود این است که دقیقاً از چه زمانی مطالعه را شروع کنیم. معمولاً داوطلبان کنکور دکتری مدیریت، حدود ۴ تا ۶ ماه برای این کنکور مطالعه می‌کنند. پس شهریور یا مهر می‌تواند زمان مناسبی برای شروع مطالعه کنکور دکتری مدیریت باشد.

اگر این سطرها را زودتر از شهریور مطالعه می‌کنید، شروع درس زبان می‌تواند یک انتخاب خوب باشد. معمولاً داوطلبان دکتری مدیریت در دو درس زبان و آمار ضعیف هستند. این دو درس، علاوه بر کنکور، در طول دوره دکتری هم اهمیت نسبتاً زیادی دارند. پس اگر زمان زیادی تا کنکور دارید، می‌توانید مطالعه برای این دو درس دیربازده را شروع کنید، اما زودشروع‌کردن در بقیه درس‌ها مناسب نیست.

تفاوت آمادگی با کلاس و کتاب

یکی از مواردی که بر برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت بازرگانی تأثیر می‌گذارد کلاس‌های آمادگی کنکور است. مطالعه با کتاب زمان بیشتری از داوطلبان می‌گیرد؛ پس باید این مورد را در برنامه خود در نظر بگیرید.

در برخی از دروس گاهی مجبور به مطالعه چند کتاب هستید، مانند بازاریابی، مدیریت استراتژیک یا مبانی سازمان و مدیریت؛ بنابراین سعی کنید حداقل در دروسی که چندمنبعی هستند، از کلاس‌های کنکور کمک بگیرید تا استفاده بیشتری از زمان ببرید. هر قدر تعداد دروسی که خودخوان مطالعه می‌کنید بیشتر باشد، زمان بیشتری هم نیاز دارید.

ساعت مطالعه روزانه کنکور دکتری مدیریت

ساعت مطالعه روزانه در طول دوره آمادگی کنکور افزایش پیدا می‌کند. بهتر است در ابتدای دوره مطالعه برای کنکور ساعت مطالعه را کم در نظر بگیرید و در هفته‌های بعدی این عدد را افزایش دهید. اگر پیش از این مطالعه مداوم روزانه نداشته‌اید، با روزی یک تا دو ساعت شروع کنید و پس از یک هفته، نیم‌ساعت تا یک ساعت به مطالعه خود اضافه کنید. اگر پس از یک ماه مطالعه، به ۴ تا ۵ ساعت برسید، مسیر خوبی را طی خواهید کرد.

داوطلبان کنکور دکتری مدیریت بازرگانی، در دوره مطالعه جدی و منظم، بین ۴ تا ۶ ساعت مطالعه می‌کنند؛ البته ممکن است در ماه آخر که دوره جمع‌بندی و مرور همه مطالب است این میزان مطالعه بیشتر شود.

در هر روز چند درس بخوانیم؟

بهتر است در هر روز ۲ تا ۳ درس را مطالعه کنید تا مطالب را زودبه‌زود مرور کنید. با فرض اینکه قرار است همه درس‌های کنکور دکتری بازرگانی را مطالعه کنید (معمولاً داوطلبان یک یا دو درس را حذف می‌کنند)، ۷ درس در سبد مطالعاتی کنکور شما قرار دارد. در این صورت بهتر است روزی ۳ درس را مطالعه کنید تا هر دو روز یک بار هر درس را بخوانید.

بخش قابل‌توجهی از درس‌های کنکور دکتری بازرگانی اصطلاحاً خواندنی هستند و باید زودبه‌زود مرور شوند؛ بنابراین اگر فاصله هر بار مطالعه یک درس زیاد باشد، بخش زیادی از مطالب فراموش می‌شود؛ پس سعی کنید تعداد را بالا ببرید تا فاصله کمتر شود. پیشنهاد ما چیدن کل درس‌ها در دو روز (روزهای فرد و روزهای زوج است. برای روشن‌ترشدن، می‌توانید از این مثال برای برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت بازرگانی ایده بگیرید و برنامه شخصی خود را بچینید:

  • شنبه، دوشنبه و چهارشنبه: مدیریت اسلامی، بازاریابی، آمار و احتمال
  • یکشنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه: مبانی سازمان و مدیریت، مدیریت استراتژیک، استعداد تحصیلی
  • هر روز: نیم‌ساعت مطالعه زبان
  • جمعه: مرور کل مطالب هفته (همه دروس)

استراحت میان مطالعه در برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت بازرگانی

بهتر است بعد از هر یک ساعت حداقل ۱۰ دقیقه استراحت داشته باشید. در برخی تکنیک‌های مطالعه پیشنهاد می‌شود که بعد از هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ۵ دقیقه استراحت داشته باشید. معمولاً خود داوطلبان شناخت بهتری از خودشان دارند و تصمیم در این مورد را معمولاً به خود شخص می‌سپاریم. چیزی که اهمیت زیادی دارد، استراحت میان مطالعه است، اما اینکه بعد از نیم‌ساعت یا یک ساعت چقدر استراحت کنیم، به خود شما و عادت مطالعه‌تان بستگی دارد.

در اوایل دوره آمادگی سعی کنید فواصل مطالعه کوتاه‌تر باشد؛ مثلاً هر نیم‌ساعت یک استراحت کوتاه داشته باشید. بعد از آنکه عادت مطالعه را در خود ایجاد کردید، می‌توانید پس از یک ساعت مطالعه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت کنید.

اهمیت مرور در کنکور دکتری مدیریت بازرگانی

اصلی‌ترین چالشی که در هفته‌های آخر کنکور با آن روبه‌رو خواهید بود فراموشی مطالب است. اکثر داوطلبان تصور می‌کنند که مرور برای یک ماه آخر است و در طول دوره کنکور به مرور نیاز ندارند. این یک تصور کاملاً اشتباه است.

برای رسیدن به تسلط مناسب باید مطالب را به‌صورت مداوم مرور کنید و مرور باید بخشی از برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت بازرگانی باشد. سعی کنید حداقل در پایان هر هفته مطالب را مرور کنید تا جلوی فراموشی مطالب را بگیرید. اگر تمایل دارید که کمی استانداردتر مرور را جزو برنامه خود داشته باشید، بهتر است هر دو روز یک بار مطالب را مرور کنید.

پیشنهاد ما این است: در هر روز مطالب جلسه قبل همان درس را به‌صورت روزنامه‌وار مرور کنید؛ مثلاً اگر شنبه بازاریابی را مطالعه کرده‌اید، دفعه بعد که قرار است این درس را مطالعه کنید (دوشنبه)، ابتدا ۱۰ دقیقه مطالب شنبه را مرور کنید و سپس باقی مطالب را بخوانید. در انتهای هفته هم کل مطالب هفته را مرور کنید.

برنامه‌ریزی تست‌زدن برای کنکور دکتری بازرگانی

تست‌زدن باید جزئی از فرایند مطالعه باشد تا یادگیری را کامل کند. اگر تصور شما هم این است که تست‌زدن برای روزهای آخر کنکور است، این نگاه را تغییر دهید. تست‌زدن در هر دوره هدف متفاوتی دارد.

در طول دوره مطالعه دیدن و حل‌کردن تست کمک می‌کند درک بهتری از مطالب و نحوه طراحی تست داشته باشید؛ پس در تمامی دوره آمادگی کنکور باید تست‌زدن را در کنار مطالعه داشته باشید؛ اما اگر منظورتان از تست‌زدن ارزیابی مطالب مطالعه‌شده، جمع‌بندی و مرور است، یک ماه می‌تواند کافی باشد؛ یک ماه آخر را به این کار اختصاص دهید.

برنامه خود را ارزیابی و اصلاح کنید

کنکور یک مسیر نسبتاً طولانی است و باید برنامه‌ریزی خود را در طول این دوره ارزیابی و اصلاح کنید. اصلاح برنامه باید نه‌خیلی زود باشد و نه‌خیلی دیر. هر ۴ تا ۵ هفته یک بار می‌توانید برنامه خود را ارزیابی کنید تا اگر ایرادی در آن می‌بینید اصلاح کنید و بهبود دهید.

برنامه‌ریزی براساس ساعت یا میزان صفحه؟

ممکن است این سؤال مطرح شود که بهتر نیست به‌جای برنامه‌ریزی ساعتی، با توجه به میزان صفحه‌های کتاب برنامه‌ریزی کنیم؟

در مرحله اول مطالعه نمی‌دانیم که در هر صفحه از کتاب چقدر محتوا وجود دارد؛ مثلاً ممکن است یک صفحه از کتاب مدیریت اسلامی در مقایسه با کتاب مبانی سازمان و مدیریت زمان خیلی کمتری بگیرد.

بهتر است در دور اول مطالعه همه دروس را به‌صورت ساعتی پیش ببرید و در دفتر برنامه‌ریزی کنکور خود تعداد ضفحه‌هایی را که در هر ساعت مطالعه می‌کنید یادداشت کنید؛ مثلاً شنبه ۱.۵ ساعت مبانی سازمان و مدیریت از صفحه ۲۰ تا صفحه ۳۰. اگر این اطلاعات را داشته باشید، در دوم می‌دانید که این ۱۰ صفحه حدود ۱.۵ ساعت از شما وقت گرفته است و شاید بتوانید به‌صورت تعداد صفحه برنامه‌ریزی کنید.

آزمون‌های آزمایشی دکتری مدیریت بازرگانی

شرکت در آزمون‌های آزمایشی می‌تواند کمک زیادی به درک نقاط قوت و ضعف داوطلبان کند. معمولاً آزمون‌های آزمایشی به‌صورت بودجه‌بندی و جامع برگزار می‌شود که هر یک مزایای خودشان را دارند. آزمون‌های بودجه‌بندی برای نظم‌دادن به مسیر مطالعه مناسب هستند و آزمون‌های جامع برای ارزیابی، پیداکردن نقاط قوت و ضعف و برنامه‌ریزی برای مرور و جمع‌بندی راهنمای خوبی خواهند بود. اگر قصد دارید بیشتر درمورد آزمون‌ها بدانید این مقاله را مطالعه کنید.

جمع‌بندی برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت بازرگانی

در این مطلب سعی کردیم همه مواردی را که در طول فرایند برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت بازرگانی نیاز دارید جمع‌آوری کنیم. برای داشتن یک برنامه درست ابتدا باید کنکور و شرایط رقابت، دروس، ضرایب و منابع را بشناسید. پس از شناخت کامل زمان شروع را مشخص کنید (شهریور یا مهر).

ابتدا با ساعت مطالعه پایین (۱ یا ۲ ساعت) شروع کنید و به‌مرور میزان مطالعه را به حدود ۵ ساعت برسانید. سعی کنید در هر روز دست‌کم ۲ تا ۳ درس را مطالعه کنید و مرور و تست جزوی از فرایند مطالعه باشد.

شرکت در کلاس‌های آمادگی می‌تواند مسیر یادگیری را کوتاه‌تر کند و سرعت یادگیری را افزایش دهد.

شرکت در آزمون‌ها کمک می‌کند که مرور و جمع‌بندی بهتری داشته باشید و نقاط قوت و ضعف خود را بهتر بشناسید.

درنهایت باز هم تأکید می‌کنیم که در این مسیر از یک مشاور متخصص و باتجربه کمک بگیرید.

سؤالات متداول

از کی مطالعه برای کنکور منابع دکتری مدیریت بازرگانی را شروع کنیم؟

بهترین زمان برای شروع کنکور دکتری مدیریت بازرگانی حوالی شهریور است.

برای کنکور دکتری مدیریت بازرگانی روزی چند ساعت مطالعه کنیم؟

میزان مطالعه به شما و ویژگی‌های شخصی و شرایط شما بستگی دارد. به‌طور میانگین داوطلبان این کنکور ۵ تا ۶ ساعت مطالعه روزانه دارند.

تست‌زدن را یک ماه آخر شروع کنیم؟

تست‌زدن بخشی از فرایند یادگیری است و باید هم‌زمان با مطالعه تست هم بزنید. اگر هدف از تست‌زدن ارزیابی میزان تسلط است، یک ماه آخر برای این کار مناسب خواهد بود.

برای برنامه‌ریزی کنکور دکتری مدیریت بازرگانی نیاز به مشاور داریم؟

بله، حتماً توصیه می‌کنیم یک مشاور در کنار خود داشته باشید تا از هر گونه اشتباه جلوگیری شود. برای دریافت مشاوره رایگان، به این لینک سر بزنید:

ثبت‌نام رایگان مشاوره تخصصی کنکور مدیریت