اکثر داوطلبان این کنکور معمولاً برنامه‌ریزی برای آزمون به اشتباه‌هایی دچار می‌شوند و سؤالات زیادی درمورد آن دارند. به‌طور کلی، برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت صنعتی چالش‌های خاص خودش را دارد. از کی برای این کنکور آماده شویم؟ چه منابعی بخوانیم؟ از کلاس استفاده کنیم یا کتاب؟ در روز چند درس بخوانیم؟ همه این‌ها سؤالاتی هستند که داوطلبان در برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت صنعتی با آن روبه‌رو می‌شوند و تصمیم در این مورد برای‌شان سخت است. در این مقاله همه مواردی را که برای برنامه‌ریزی نیاز دارید بررسی کردیم تا به همه سؤالات شما پاسخ داده شود. این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

فهرست مطالب پنهان‌کردن فهرست
  1. 1. قدم اول شناخت کنکور ارشد مدیریت صنعتی
  2. 2. چگونه در کنکور ارشد مدیریت صنعتی رتبه برتر کسب کنیم؟
    1. 2.1. بهترین زمان شروع مطالعه برای کنکور ارشد مدیریت صنعتی چه زمانی است؟
  3. 3. برنامه‌ریزی درسی برای کنکور ارشد مدیریت صنعتی
    1. 3.1. ساعت مطالعه روزانه کنکور ارشد مدیریت صنعتی
    2. 3.2. چند درس را در روز بخوانیم؟
    3. 3.3. استراحت میان مطالعه
    4. 3.4. مرور مطالب در برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت صنعتی
    5. 3.5. از کی تست‌زدن را شروع کنیم؟
    6. 3.6. اصلاح برنامه‌ریزی در بازه آمادگی کنکور ارشد مدیریت صنعتی
    7. 3.7. با کتاب مطالعه کنیم یا در کلاس شرکت کنیم؟
    8. 3.8. روش‌های مطالعه دروس مختلف کنکور ارشد مدیریت صنعتی
    9. 3.9. نکته‌ها و تجربه‌های رتبه‌‌برترهای کنکور ارشد مدیریت صنعتی
  4. 4. به تست تألیفی نیاز داریم یا نه؟
  5. 5. جمع‌بندی برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت صنعتی
  6. 6. سؤالات متداول برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت صنعتی
    1. 6.1. از کی برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت صنعتی را شروع کنیم؟
    2. 6.2. روزی چند ساعت برای کنکور ارشد مدیریت صنعتی مطالعه کنیم؟
    3. 6.3. از کی تست‌زدن را شروع کنیم؟
    4. 6.4. از کی مرور کنیم؟

قدم اول شناخت کنکور ارشد مدیریت صنعتی

اولین قدمی که باید برای برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت صنعتی بردارید شناخت درست این کنکور است. اگر هنوز اطلاعات درستی درمورد این کنکور ندارید، توصیه می‌کنیم قبل از برنامه‌ریزی، مطلب پیشرو را مطالعه کنید. در این مقاله گرایش‌های ارشد مدیریت صنعتی، ضرایب دروس کنکور ارشد مدیریت صنعتی، منابع و کارنامه‌های این کنکور را به‌طور کامل بررسی کردیم تا کنکور کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی را به‌طور کامل بشناسید.

کنکور کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی

چگونه در کنکور ارشد مدیریت صنعتی رتبه برتر کسب کنیم؟

موفقیت در کنکور ارشد مدیریت صنعتی تابع عواملی زیادی است؛ زمان مناسب شروع، میزان مطالعه کافی، انتخاب منابع درست، داشتن مشاور در مسیر، نظم و دیسیپلین در برنامه مطالعاتی، ارزیابی دوره‌ای و اصلاح و عوامل متعدد دیگری هستند که تفاوت رتبه برترها و باقی داوطلبان را ایجاد می‌کند.

در این مطلب به یکی از بزرگ‌ترین موارد تأثیرگذار در روند آمادگی کنکور مدیریت صنعتی می‌پردازیم که برنامه‌ریزی برای مطالعه است و به اکثر سؤالات شما در این زمینه پاسخ می‌دهیم. اولین سؤال شما معمولاً این است که از کی شروع به مطالعه کنیم؟

بهترین زمان شروع مطالعه برای کنکور ارشد مدیریت صنعتی چه زمانی است؟

بهترین زمان برای شروع مطالعه بازه زمانی تیر تا شهریور است. برای انتخاب بهترین زمان برای شروع مطالعه در کنکور ارشد مدیریت صنعتی باید دو پارامتر مهم را در نظر بگیریم؛ اولی زمان شروع باقی داوطلب‌ها و دومی شرایط شخصی خودمان.

معمولاً داوطلبان کنکور ارشد مدیریت صنعتی از اواسط تابستان تا اوایل پاییز مطالعه برای این کنکور را شروع می‌کنند.

شرایط شخصی ما چه تأثیری در انتخاب زمان شروع دارد؟

اگر در دروس فنی و مهندسی مثل ریاضی و آمار، تحقیق در عملیات یا مدیریت تولید ضعیف هستید، بهتر است کمی زودتر شروع کنید. اگر شاغل هستید و در طول روز وقت زیادی ندارید، بهتر است زودتر شروع کنید. اگر عادت مطالعه مناسبی ندارید و نیاز است چند هفته روی این عادت کار کنید، بهتر است کمی زودتر شروع کنید یا زبان ضعیفی دارید و می‌خواهید، این درس را مطالعه کنید، شاید اول تابستان زمان بهتری برای شروع باشد.

برنامه‌ریزی درسی برای کنکور ارشد مدیریت صنعتی

درمورد برنامه‌ریزی درسی کنکور نکته‌های زیادی هست که باید در نظر بگیرید. ساعت مطالعه روزانه، میزان مرور، تست‌زدن، استراحت میان دروس، تعداد درس‌هایی که در روز می‌خوانید، برنامه روزانه، هفتگی، ماهانه و بلندمدت و موارد زیاد دیگری هست که باید در برنامه‌ریزی کنکور درسی کنکور ارشد مدیریت صنعتی رعایت کنید که در ادامه بر هر مورد به‌صورت جداگانه خواهیم پرداخت.

ساعت مطالعه روزانه کنکور ارشد مدیریت صنعتی

در شروع فرایند آمادگی کنکور باید ساعت مطالعه را مطابق با ویژگی‌های شخصی، شرایط زندگی و عادات قبلی خود ایجاد کنید. اگر تا الان آدم کتاب‌خوانی نبوده‌اید، با خودتان تعارف نداشته باشید و این قضیه را بپذیرید.

ابتدا با ساعت مطالعه پایین شروع کنید. این ساعت مطالعه را به‌مرور افزایش دهید؛ مثلاً اگر هفته اول با ۳ ساعت شروع کردید و زمان قابل قبولی تا کنکور دارید، در هفته‌های بعد، نیم‌ساعت تا یک ساعت به زمان روزانه خود اضافه کنید.

به‌مرور و با شکل‌گیری عادت، دیگر برنامه‌های زندگی هم تغییر می‌کنند و جای بیشتری برای مطالعه باز می‌کنند. میانگین طاعت مطالعه در طول یک بازه پنج‌شش‌ماهه چیزی میان ۵ تا ۷ ساعت است.

چند درس را در روز بخوانیم؟

این مورد را با توجه به سبد مطالعاتی خود تنظیم کنید؛ مثلاً اگر ۶ درس را مطالعه می‌کنید، روزی ۳ درس مناسب است. بهتر است زبان را به‌صورت هر روز و با ساعت مطالعه کمتر (نیم‌ساعت تا چهل‌وپنج دقیقه) در برنامه خود قرار دهید. بعد از چند هفته که عادت مطالعه شکل گرفت، دروس را با درنظرگرفتن میزان بازدهی هفته‌های قبل بچینید.

استراحت میان مطالعه

حتماً در میان مطالعه زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید. در روزهای اول که هنوز با فرایند درس‌خواندن راحت نیستید، استراحت را بیشتر کنید تا خستگی زیادی برای‌تان نداشته باشد. حتماً میان هر پارت مطالعه یک استراحت قرار دهید. سعی کنید در زمان استراحت، فعالیت فکری خاصی نداشته باشید و استفاده از شبکه‌های اجتماعی هم توصیه نمی‌کنیم.

مرور مطالب در برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت صنعتی

حتماً مرور را جزئی از برنامه مطالعاتی خود داشته باشید. صرفاً خواندن و پیش‌رفتن دروس نمی‌تواند درصد خوبی به شما بدهد. حتماً در بازه‌های زمانی کوتاه مطالب را مرور کنید. سعی کنید حتماً یک مرور با در فردای همان روز قرار دهید؛ مثلاً اگر درسی را شنبه مطالعه می‌کنید، یک‌شنبه یا حداکثر دوشنبه مرور کنید. مرورهای بعدی می‌تواند در فاصله زمانی بیشتری چیده شود.

از کی تست‌زدن را شروع کنیم؟

تست‌زدن باید جزئی از برنامه مطالعاتی باشد. اکثر داوطلبان تصور می‌کنند که مطالعه و تست‌زدن دو برنامه جدا از هم هستند. شاید بهتر است که عنوان «تست‌زدن» را به «تمرین‌کردن» تغییر دهیم تا این ذهنیت عوض شود.

سعی کنید در مرورهای خود تمرین‌هایی را قرار دهید که با نحوه طراحی تست هم آشنا شوید. در دروس فنی‌تر مانند ریاضی و آمار، تحقیق یا تولید اهمیت تست‌زدن بیشتر هم می‌شود.

اصلاح برنامه‌ریزی در بازه آمادگی کنکور ارشد مدیریت صنعتی

تعصب‌داشتن به یک برنامه می‌تواند شما را گمراه کند و نتیجه خوبی برای‌تان نداشته باشد. حتماً در بازه‌های زمانی مختلف برنامه خود را اصلاح کنید. زمان اصلاح باید به درسی انتخاب شود. درواقع هم باید به برنامه اجازه دهید که خودش را ثابت کند و نه آن‌قدر دیر باشد که بخش زیادی از مسیر را از دست بدهید. هفته‌های اول تغییرات زیادی در برنامه ایجاد می‌شود، اما بعد از آنکه عادت مطالعه شکل گرفت، بهتر است هر ماه برنامه خود را ارزیابی و در صورت نیاز اصلاح کنید.

با کتاب مطالعه کنیم یا در کلاس شرکت کنیم؟

شرکت در کلاس لزوماً به موفقیت نمی‌انجامد، اما شرایط در کلاس‌ها ساده‌تر است. اگر مطالعه خودخوان را انتخاب کردید، باید بپذیرید که بخشی از زمان صرف آزمون‌وخطا می‌شود (مخصوصاً ابتدای مطالعه).

ممکن است یک ماه با یک درسی پیش بروید و تازه نحوه درست مطالعه این درس را یاد بگیرید و این بهایی است که باید برای مطالعه خودخوان بپردازید؛ بنابراین اگر قصد هزینه مالی ندارید، پس بپذیرید که این هزینه را باید از طریق مختلف مانند انرژی مصرفی بالاتر یا زمان بیشتر بپردازید. حتماً درمورد انتخاب با مشاوران مؤسسه در ارتباط باشید تا متناسب با شرایط شخص شما کلاس پیشنهاد کنند.

روش‌های مطالعه دروس مختلف کنکور ارشد مدیریت صنعتی

یکی از مواردی که معمولاً داوطلبان به آن دقت نمی‌کنند، روش مطالعه هر درس است. حتی دروسی هم که به‌ظاهر بسیار به هم شبیه هستند می‌توانند شیوه مطالعه متفاوتی داشته باشند؛ مثلاً درس اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام شاید به درس تئوری مدیریت نزدیک است، اما به شیوه مطالعه متفاوتی نیاز دارد. درسی مانند ریاضی و آمار با درس اقتصاد شرایط متفاوتی دارد.

برای هر درس زمان متفاوت، مرور متفاوت و شیوه خواندن متفاوتی در نظر بگیرید؛ مثلاً درس‌های خواندنی نیاز به مرورهای بیشتر دارد و شاید در یک ربع بتوان چندین صفحه از این دروس را مطالعه کرد، اما برای مرور درسی مانند تحقیق در عملیات لازم دارید چند تست حل کنید (به‌جای مرور روزنامه‌وار). با توجه به شخصیت خودتان و شخصیت هر درس، روش مطالعه متفاوتی را در نظر بگیرید.

نکته‌ها و تجربه‌های رتبه‌‌برترهای کنکور ارشد مدیریت صنعتی

یکی از مواردی که به برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت صنعتی کمک می‌کند استفاده از تجربه‌های دیگر رتبه‌برترهاست. اکثر رتبه‌برترهای این رشته نداشتن شناخت فضای کنکور و ایجاد عادت مطالعه و روتین کنکوری را مهم‌ترین چالش خود در این کنکور می‌دانند.

نداشتن شناخت خیلی از دروس به این می‌انجامد که ماهیت درس را به‌خوبی نشناسید و قبل از آنکه با آن درس آشنا شوید، درس را حذف کنید.

حتماً قبل از حذف هر درسی با آن آشنا شوید و حتی مطالعه آن را شروع کنید؛ حذف درس باید بعد از آشنایی کامل با درس و شناخت خودمان انجام شود.

به تست تألیفی نیاز داریم یا نه؟

اولویت اول داوطلبان کنکور ارشد مدیریت صنعتی تست‌های کنکور است و باید با شخصیت تست‌های کنکور این رشته خود را آماده کنید. تست‌های تألیفی در اولویت بعد هستند و تا جایی که به آن نیاز نداشته باشیم، ترجیح می‌دهیم از تست‌های کنکور استفاده کنیم. صرفاً با هدف یادگیری برخی از مباحث ممکن است نیاز به تست تألیفی پیدا کنید. بنابراین در کنکور ارشد مدیریت صنعتی حتماً تست‌های کنکور اولویت بسیار بیشتری دارند.

برای دانلود سؤالات کنکور ارشد مدیریت صنعتی می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

دانلود سؤالات کنکور ارشد مدیریت

جمع‌بندی برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت صنعتی

برای برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت ابتدا باید این کنکور، ضریب، منابع و درصدهای داوطلبان را بدانید. پس از بررسی موارد گفته‌شده برای این کنکور برنامه‌ریزی کنید.

در ابتدا بهتر است ساعت مطالعه پایینی داشته باشید و به‌مرور ساعت مطالعه را افزایش دهید. بهتر است در بازه ۵ تا ۷ ماه تا کنکور فرایند مطالعه را شروع کنید.

مرور و تست‌زنی باید هم‌زمان بخشی از فرایند مطالعه باشد و در هر روز چند درس را مطالعه کنید. سعی کنید به‌صورت دوره‌ای را ارزیابی و اصلاح کنید و در مسیر مطالعه هم از منابعی مثل کلاس کمک بگیرید.

تست‌های کنکور اولویت ما در تمرین هستند و معمولاً نیاز به تست تألیفی ندارید.

درنهایت پیشنهاد می‌کنیم حتماً برای برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت صنعتی از مشاوران باتجربه کافه تدریس کمک بگیرید.

دریافت مشاوره رایگان کنکور ارشد مدیریت

سؤالات متداول برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت صنعتی

از کی برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت صنعتی را شروع کنیم؟

بهتر است یک تا دو ماه تحقیق کنید و در فاصله ۵ تا ۷ ماه به کنکور مطالعه را شروع کنید. این بازه با توجه شرایط هر داوطلب متغیر است.

روزی چند ساعت برای کنکور ارشد مدیریت صنعتی مطالعه کنیم؟

در ابتدا با ساعت نسبتاً پایین شروع کنید و سپس به‌مرور، این میزان مطالعه را افزایش دهید. به‌طور میانگین میان ۵ تا ۷ ساعت خواندن مناسب است. این مورد با شرایط قابل‌تغییر است.

از کی تست‌زدن را شروع کنیم؟

پیشنهاد ما این است که هم‌زمان که مطالعه می‌کنید، تست هم جزو برنامه مطالعه باشد.

از کی مرور کنیم؟

مرور باید جزئی از برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت صنعتی باشد. با توجه به برنامه مطالعه، هر چند روز یک‌بار دروس را مرور کنید. مرور را فقط برای ماه‌های آخر نگذارید.