برنامه‌ریزی ۴ ماه تا کنکور کارشناسی ارشد چگونه باید باشد؟ این برهه زمان مهمی است که می‌تواند بر سرنوشت شما تآثیر زیادی بگذارد. کسانی که در این ۴ ماه به‌خوبی درس بخوانند، برنامه‌ریزی کنند و تا روز کنکور تداوم مطالعه خود را حفظ کنند می‌توانند انتظار نتیجه خوبی را داشته باشند. برنامه‌ریزی در این زمان برای افراد مختلف متفاوت است. در این مطلب با توجه به زمان شروع مطالعه شما، نحوه برنامه‌ریزی را توضیح داده‌ایم.

فازبندی مطالعاتی برای رشته MBA

برای برنامه‌ریزی درست شما باید ابتدا با مرحله‌بندی و فازبندی مطالعاتی آشنا باشید. در زمان مطالعه ما به‌طور کلی سه مرحله مطالعاتی را طی خواهیم کرد.

مرحله از اول یادگیری و درس‌نامه است. در این مرحله تمرکز شما روی یادگیری اولیه مطالب است که احتمالاً تا ۳۰ درصد مطالب را در این بخش به خاطر خواهید سپرد.

در مرحله دوم شما تمرین و تکرار زیاد خواهید کرد و مطالبی را که در مرحله اول یاد گرفته بودید تمرین می‌کنید. این مرحله هم تثبیت مطالب است، هم یادآوری دوباره مطالبی که در مرحله قبل خوانده بوده‌اید.

در این مرحله ممکن است برخی از مطالب را فراموش کرده باشید که به‌صورت موضوعی می‌توانید به درس‌نامه مراجعه کنید.

قوانین شروع مطالعه کنکور چیست و چطور برای برداشتن قدم‌های اول آماده شویم؟

مرحله سوم مرحله تسلط است. جمع‌بندی و خلاصه‌نویسی در این مرحله انجام می‌شود. در این مرحله شما آماده آزمون خواهید شد و سؤالات جامع و زمان‌دار حل خواهید کرد.

حال که فازهای مطالعاتی را شناختیم، به نحوه برنامه‌ریزی می‌پردازیم.

برنامه‌ریزی ۴ ماه تا کنکور کارشناسی ارشد

با توجه به زمان شما شروع مطالعه شما برای کنکور، نحوه مرحله نیز متفاوت خواهد شد؛ برخی از داوطلبان از ابتدای تابستان مطالعه جدی خود را شروع می کنند؛ برخی از انتهای تابستان و تقریباً همزمان با شروع کلاس‌های کنکور و برخی ابتدای پاییز را انتخاب می‌کنند.

البته گروه‌های دیگری نیز داریم که زمان‌هایی غیر از چیزی که گفتیم برای شروع انتخاب کرده‌اند که می‌توانند با توجه به نکات گفته‌شده برنامه مطالعاتی خود را بچینند.

شروع از ابتدای تابستان

بسیاری از داوطلبانی که MBA را انتخاب می‌کنند و هدف‌شان از قبل مشخص شده‌ است، با شروع تابستان برنامه مطالعاتی خود را آغاز می‌کنند. این دسته از افراد با فراغ‌بال بیشتری می‌توانند برنامه‌ریزی کنند و تا حدی امکان خطا دارند.

مرحله اول مطالعاتی این دسته از افراد از تیرماه آغاز می‌شود. در این زمان، به‌خصوص، بخش پیش‌مطالعه ریاضی و لغات زبان اهمیت زیادی دارد. این دو بخش کمک می‌کند تا در ادامه مسیر بهتر و با خیال راحت‌تر مطالعه خود را پیش ببرید. از میانه تا انتهای آبان مرحله اول تمام می‌شود و به مرحله دوم وارد خواهیم شد.

کلاس‌های حل تمرین خوراک مطالعاتی این مرحله است که به شما کمک خواهد کرد با تمرکز و با بهترین روش مطالعه را پیش ببرید. در این مرحله تست زیاد زدن مهم است؛ پس تا می‌توانید سؤالات مختلف را بررسی و حل کنید. درنهایت از ابتدای دی ماه زمان شروع جمع‌بندی شماست.

حواس‌تان باشد که در مرحله سوم از همان ابتدا به سراغ تست زمان‌دار نروید؛ اما حل تست‌های طبقه‌بندی و جامع در هر درس مهم است. زمان تست جامع زدن نیز به این مسئله توجه کنید که برای درس ریاضی، جیمت و زبان می‌توانید به صورت جداگانه تست جامع حل کنید. حل تست به‌صورت دفترچه‌ای را به روزهای آخر موکول کنید.

فازبندي مطالعاتي 4 ماه تا کنکور

شروع از شهریور

با نزدیک‌شدن به شروع دانشگاه‌ها و معمولاً شروع کلاس‌های آمادگی کنکور، بسیاری از داوطلبان به شروع مطالعه فکر می‌کنند. این دسته نیز مانند دسته قبل با خيال راحت‌تری می‌توانند مطالعه خود را آغاز کنند، اما امکان خطای کمتری را دارند. بهترين روش برنامه‌ریزی برای اين دسته از افراد استفاده از کلاس‌هاست تا بتوانند به‌درستی مطالعه خود را آغاز کنند و با برنامه کلاس پيش روند.

مرحله دوم مطالعه اين دسته از افراد با انتهای فاز اول تداخل دارد و بخشی از مطالعه خود را بايد به‌صورت موازی پيش ببرند. در اين زمان بايد ساعت مطالعه بالاتر برود تا بتوانند زمان خود را جبران کنند.

مرحله سوم نيز مانند گروه اول از دی ماه آغاز می‌شود و بايد همان نکته‌ها را رعايت کنند.

شروع از ابتداي پاييز و برنامه‌ریزی ۴ ماه تا کنکور کارشناسی ارشد

با اعلام زمان ثبت‌نام کنکور و شروع دانشگاه‌ها، جو مطالعه و تب‌وتاب کنکور بالا می‌رود. دسته بزرگی از داوطلبان اين زمان را برای مطالعه انتخاب می‌کنند. اين زمان با توجه به نزديکی بيشتر به کنکور نياز به دقت بالاتری در زمان مطالعه و برنامه‌ریزی دارد. امکان خطای اين دسته پايين است و بايد منابع خود را به‌درستی انتخاب کنند.

بهترين روش برای برنامه‌ريزی درست مطالعاتی برای اين افراد استفاده از يک مشاور است تا برنامه درست و منابع مناسب را به آنان اعلام کند. در کافه‌تدريس نيز در اين زمان ما تعداد مشاوره‌ها را بالاتر می‌بريم تا بتوانيم به‌خوبی و درستی راهنمایی‌های لازم را انجام دهيم.

اين دسته از افراد نيز مرحله يک و دو مشترک دارند و بايد بخشی از مطالعه خود را همزمان جلو ببرند. نکته مهم در مطالعه اين افراد در مرحله سوم است.

افرادي که ديرتر مطالعه را آغاز مي‌کنند مرحله سوم را نيز ديرتر شروع خواهند کرد. زمان جمع‌بندی اين افراد فشرده‌تر از دو دسته قبل است و بهتر است تست طبقه‌بند‌ی‌شده کمتری بزنند و تمرکز خود را بيشتر به‌سمت تست جامع پيش ببرند.

شروع دير هنگام

اگر مطالعه شما ديرتر از ابتدای پاييز است، زمان مطالعه شما فشرده‌تر خواهد شد. اگر خيلی ديرتر شروع به مطالعه مي‌کنید احتمالاً بايد از برخی از سرفصل‌ها صرف‌نظر کنيد. اين باعث می‌شود تا تکليف خود را بهتر بدانيد و عملکرد بهتری در زمان کنکور داشته باشيد.

سخن پايانی

هر زمان که شروع به مطالعه می‌کنيد احتمال دستیابی به رتبه خود را داريد، اما بايد به‌درستی برنامه خود را بشناسيد و آن را اجرا کنيد؛ محل مطالعه درست را انتخاب کنبد، منابع خود را انتخاب کنيد و تمامی تلاش خود را برای رسيدن به بهترين نتيجه به کار گيريد.

سوالات متداول

جمع بندی حدودا چند ماه باید باشد؟

برای جمع‌بندی و خلاصه‌نویسی به 20 تا 40 روز باتوجه به زمان شروع مطالعه خودتان نیاز دارید.

بهترین منبع برای مطالعه چیست؟

بهترین منبع استفاده از پکیج‌های متنوع کافه تدریس است تا خیالتان از بابت نحوه تدریس و منابع راحت باشد.

برای تست‌زنی از چه منبعی استفاده کنیم؟

کتاب‌های متنوعی در بازار وجود دارد اما بهترین منبع برای تست‌زنی کلاس‌های حل تمرین و کنکور‌های سراسری است.