قوانین شروع مطالعه کنکور چیست؟ این سؤال که برای کنکور از کجا شروع کنم را دو دسته از داوطلبان می پرسند؛ یک دسته افرادی که سال گذشته قبول نشده‌اند و می‌خواهند اشتباه‌های‌شان رو جبران کنند و به دنبال راه‌حل‌های بهتری برای موفقیت باشند. دسته دیگر هم دانشجویان سال‌آخری هستند که نمی‌دانند باید برای کنکور چطور درس بخوانند و سؤال‌شان این است که برای کنکور از چه درسی شروع کنیم؟ به‌هرحال کمی سردرگمی در اوایل درس‌خواندن طبیعی است.

شروع مسیر کنکور

حتماً شنیده‌اید که برای رسیدن به هدف‌تان باید ملزوماتش را داشته باشید. بسیار خوب، امروز عامل بزرگ پیشرفت شما فضای بیرونی نیست؛ فضای بیرونی اهمیت دارد، اما با توجه به شناخت و درک قدرت شگفت‌انگیز ذهن، فضای درونی ذهن شما بسیار اهمیت دارد.

شما درباره‌ی مقصدتان تصمیم گرفته و آماده‌اید. حال آماده انجام‌دادن مهم‌ترین مرحله‌اید: برخاستن و برداشتن گام اول بدون آنکه تضمینی برای موفقیت وجود داشته باشد…

حال این نقطه‌عطف زندگی شما یا هر فرد موفقی است: شروع صددرصدی. تصور کنید در هنگام پرواز یک هواپیما از روی باند خلبان، به‌جای آنکه از صد در صد سرعت استفاده کند، از هشتاد درصد قدرت موتور بهره گیرد! چه اتفاقی می‌افتد؟! شروعی وجود نخواهد داشت.

تمامی توان‌تان را به کار گیرید

مهم نیست که صد در صد شما چقدر است؛؛ مهم استفاده از تمامی توان برای شروع است. تفاوت انسان با هواپیما قابلیت ارتقای مرحله‌به‌مرحله مسیر است. تصمیم بگیرید، بدون فکر به نشدن‌ها به جلو حرکت کنید و به هدف‌تان نزدیک شوید.

لازمه رسیدن به هدف نهایی بعد از شروع صددر صدی  انتخاب  مسیر مناسب، تقسیم انرژی برای کل مسیر و داشتن نقشه‌ای شفاف است. استمرار و برنامه‌ریزی یگانه شرط ماندگاری در مسیر است. قواعد حرکت در مسیر در این مجموعه به‌اختصار بیان شده است. گام‌به‌گام و با اعتمادبه‌نفس بالا در مسیر پیش بروید و ایمان داشته باشید که به‌اندازه تلاش‌تان تقدیر برای شما کامیابی خواهد نوشت.

اگر همواره مانند گذشتگان بیندیشیم، به همان چیزهایی دست می‌یابیم که در حال حاضر صاحب آن‌ها هستیم. درحالی‌که موفقیت یا شکست محصول هدف‌ها و روش‌های هر شخص است.

موفقیت نتیجه درس‌گرفتن از گذشته برای کسب تجربه، استفاده بهینه از زمان حال و برنامه‌ریزی برای آینده براساس تجربه‌های گذشتگان و توان زمان حال خودمان است.

بهانه‌گیری ممنوع

یکی از قوانین شروع مطالعه کنکور که ما در مشاوره و برنامه‌ریزی برای همه داوطلبان روی آن تأکید می‌کنیم این است که حتماً سؤال‌های کنکور سال‌های گذشته را مرور کنید؛ همین‌طور سعی کنید به‌صورت دقیق هر درس را آنالیز کنید و ببینید که سؤالات به چه نحوی طرح شده‌اند.

اگر سال گذشته به‌هر دلیلی که قبولی نشده‌اید، امسال هیچ بهانه‌ای ندارید که برای موفق‌نشدن‌تان بیاورید. اگر هم سال آخر کارشناسی هستید، این حرف‌ها را که درس دارید و قبولی در این موقعیت سخت است و غیره باید کنار بگذارید. بسیاری از افراد رتبه‌برتر در این سال‌ها همزمان دانشجو بوده‌اند. پس این بهانه‌ها را کنار بگذارید و به دنبال راه‌حلی باشید که چطور باید برنامه ریزی کنید. 

از چه زمانی شروع کنم؟

این سؤال بسیاری از داوطلبان است، اما جواب یکسانی برای همه وجود ندارد. یکی از قوانین شروع مطالعه کنکور این است که شروع زمان مطالعه به شما و برنامه‌تان وابسته است. برخی به‌دلیل مشغله کاری و درسی که دارند، زودتر، برخی به‌دلیل آزادبودن زمان، دیرتر و برخی به‌دلیل دیر و زود یادگرفتن، ممکن است از تابستان یا پاییز و حتی زمستان شروع کنند؛ پس برای این سؤال دنبال نسخه یکسان نباشید و هر زمان که توانستید، شروع به مطالعه کنید.

شروع کنکور

قوانین شروع مطالعه کنکور

برای شروع کنکور شما باید از برنامه سبک‌تر شروع کنید و به‌تدریج آن را سنگین‌تر کنید. این روند کمک می‌کند تا به شما فشار نیاید و بتوانید تا انتهای مسیر پیش بروید.

هدف

این موضوع را به‌هیچ عنوان بی‌اهمیت نشمارید. فکر نکنید ما انسان‌ها به دنبال هدف‌های‌مان حرکت می‌کنیم و مسیر و سرعت حرکت‌مان هم بر همین اساس تعیین می‌شود. باور داشته باشید که می‌توانید به هدف‌های‌تان برسید و فکر نکنید کسانی که به هدف‌های‌شان رسیده‌اند از کره‌ای دیگر آمده‌اند یا اینکه ویژگی‌هایی عحیب‌وغریبی داشته‌اند.

شما برای طی مسیر نیاز به انرژی خواهید داشت. به دنبال این انرژی در درون خود باشید. هدفی انتخاب کنید و به هدف خود فکر کنید و تصور کنید و از تصور رسیدن به آن انرژی بگیرید.

مطالعه این مطلب را از دست ندهید:

تصور رتبه کنکور چه نقشی در موفقیت شما دارد؟

ساعت مطالعه

برای شروع مطالعه کنکور نیاز نیست از میزان ساعت مطالعه‌های بالا و عجیب‌وغریب شروع کنید. سعی کنید در شروع کار به سراغ ساعت کم و حجم کم مطالعه بروید. می‌توانید از ۴ زمان ۴۵ دقیقه‌ای شروع کنید. بعد از آن هر هفته این ساعت‌ها را باتوجه به زمان‌تان بیشتر کنید تا بتوانید به ساعت مطلوب‌تان دست یابید.

برای اینکه بتوانید در زمان مطالعه انگیزه بیشتری داشته باشید این مطلب را مطالعه کنید:

سبک زندگی برای افزایش انگیزه مطالعه در دوره کنکور چیست؟

منابع

احتمالاً در دوره کارشناسی با حجم عظیمی از جزوه‌ها و کتاب‌های سنگین روبه‌رو بوده‌اید. برای شروع کار سعی نکنید به سراغ سؤالات سخت و غول‌های مرحله آخر بروید؛ این کار مایه ناامیدی شما خواهد شد. از منابع سطح متوسط و آسان برای مرحله اول شروع کنید و برای مرحله‌های بعدی به سراغ تست‌های دشوارتر و نکته‌دار بروید. فراموش نکنید در شروع مسیر شما می خواهید با مفاهیم آشنا شوید.

برنامه مطالعاتی

برنامه مطالعاتی، نه‌تنها در شروع کار، در تمامی دوره کنکور از ابزارهای مهم شماست. برنامه مکتوب به شما کمک می‌کند تا بتوانید به‌خوبی خودتان را پایش و بررسی کنید. سعی نکنید در همان شروع کار برنامه دوازده‌ساعته بنویسید؛ همانطور که گفتیم از قوانین شروع مطالعه کنکور این است که از ساعت‌های کم شروع کنید. 

اشتباه‌های رایج در برنامه مطالعاتی را همین امروز مرور کنید:

اشتباهات رایج برنامه ریزی روزانه برای کنکور ارشد