درمورد تأثیر یادگیری ماشین بر کیفیت مواد غذایی چه می‌دانیم؟ آیا آینده‌ی کیفیت غذا در دستان یادگیری ماشین است؟ این سؤال جالب‌توجه است و پاسخ آسانی نیز ندارد. در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چگونه یادگیری ماشین می‌تواند به شرکت‌های مواد غذایی از نظر ساده‌سازی فرایندهای تولید و بهبود کیفیت محصول سود برساند. ما به ۳ سؤال اصلی در این باره پاسخ خواهیم داد. اگر علاقه‌مند هستید درمورد کارایی یادگیری ماشین در صنعت غذایی و تأثیری بدانید که می‌تواند بر کیفیت محصولات غذایی بگذارد، با ما همراه باشید.

تأثیر یادگیری ماشین بر کیفیت مواد غذایی

تأثیر یادگیری ماشین بر کیفیت مواد غذایی

ما در جهانی زندگی می‌کنیم که اهدافی مانند کارایی، صرفه‌جویی در هزینه و پایداری (Sustainability) به هم مرتبط هستند. تولیدکنندگان دیگر مجبور نیستند اولویت‌های چندگانه‌ای را کنار بگذارند و میان کیفیت و کمیت انتخاب سختی را انجام دهند؛ درعوض، آنان می‌توانند تغییری کوچک در کارشان ایجاد کنند که همه‌ی این متغیرها را به‌طور هم‌زمان با یادگیری ماشین بهینه کنند. در ادامه به تأثیر یادگیری ماشین بر کیفیت مواد غذایی پرداخته‌ایم.

چگونه یادگیری ماشین به تولیدکنندگان مواد غذایی کمک می‌کند تا تولید را بدون به‌خطرانداختن کیفیت به حداکثر برسانند؟

یادگیری ماشین می‌تواند به تولیدکنندگان مواد غذایی کمک کند حجم محصولات و عملکرد خود را افزایش دهند و درعین‌حال ضایعات کیفیت و زمان چرخه‌ی تولید را کاهش دهند. با فرایند کارآمدتری که یادگیری ماشین‌ ارائه می‌کند، آنان می‌توانند سریع‌تر محصولات را بدون تأثیر بر کیفیت تولید کنند.

علاوه‌براین یادگیری ماشین به تولیدکنندگان مواد غذایی کمک می‌کند تا تنوع مواد خام را که می‌تواند باعث کاهش حجم تولید شود مدیریت کنند. در بخش مواد شیمیایی، بخش معیوب از مواد اولیه را می‌توان برای بازپرداخت به تامین‌کننده بازگرداند. درحالی‌که فاسد‌شدنی‌بودن بسیاری از در مواد غذایی به‌این معنی است که بدون توجه به هر گونه نقص در آن‌ها باید استفاده شوند؛ بنابراین باید سعی کرد بهترین بهره را از آن برد.  یک راه‌حل خوب و مناسب یادگیری ماشین این تفاوت‌های کیفی را در نظر گرفته و پارامترهای جدیدی را برای مقابله با آن‌ها توصیه می‌کند.

چگونه ادغام یادگیری ماشین در نرم‌افزارهای مربوط نقض کیفیت را به‌شکل لحظه‌ای پیش‌بینی می‌کند و به جلوگیری از آن‌ها کمک می‌کند؟

یادگیری ماشین این توانایی را دارد که مشکلات کیفیت محصولات غذایی را ساعت‌ها زودتر پیش‌بینی کند و راه‌حل‌های بهینه را برای جلوگیری از مشکلات کیفیتی در آینده توصیه کند. نرم‌افزار مبتنی بر یادگیری ماشین تمامی داده‌های تولیدشده در کف کارخانه را تجزیه‌وتحلیل می‌کند و می‌آموزد که چگونه هر عامل، مانند دما یا طول یک فرایند خاص، بر کیفیت نهایی تأثیر می‌گذارد.

با استفاده از این یادگیری‌ها نرم‌افزار می‌تواند به پیش‌بینی نقض کیفیت به‌طور آنی کمک کند و به مهندسان و اپراتورها بگوید که چگونه از آن‌ها جلوگیری کنند، خواه راه‌حل افزایش دما باشد یا افزودن یک عنصر خاص.

کاربرد یادگیری ماشین در کیفیت مواد غذایی

فناوری یادگیری ماشین چگونه بهبود و حفظ پایداری (Sustainability) را امکان‌پذیر می‌کند؟

تولید غذای پایدار به‌معنای مسئولیت مشترک برای تولید، عرضه و مصرف مواد غذایی سالم و مغذی است که به‌طور هم‌زمان از محیط طبیعی و کیفیت زندگی ما در حال حاضر و آینده محافظت می‌کند.

با توجه به افزایش تغییرات آب‌وهوایی پایداری همچنان در اولویت بسیاری از تولیدکنندگان قرار دارد. یادگیری ماشین می‌تواند نشان دهد که در کجا و به چه شکلی، مثلاَ با کاهش گرما یا به‌حداقل‌رساندن مصرف آب، می‌توان بهبود پایداری را بدون هیچ تأثیری بر کیفیت انجام داد. با استفاده از توصیه‌هایی که یادگیری ماشین در اختیار قرار می‌دهد، کارخانه‌ها می‌توانند مواد غذایی بیشتری با همان مقدار انرژی تولید کنند.

حرف آخر درباره‌ی تأثیر یادگیری ماشین بر کیفیت مواد غذایی

می‌توان گفت یادگیری ماشین نقش بسیار مهمی را حفظ کیفیت و پایداری محصولات غذایی ما ایفا می‌کند و با پیش‌بینی‌ها و توصیه‌هایی که ارائه می‌کند، به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا محصولی با کیفیت را در کمترین زمان ممکن با بهره‌وری مناسب در اختیار بازار قرار دهند.

برای آشنایی بیشتر با یادگیری ماشین و کاربردهای آن این مطلب را مطالعه کنید:

کاربردهای برتر یادگیری ماشین در ۲۰۲۲ چیست؟

یادگیری ماشین لرنینگ و دیتا ساینس با کلاس‌های آنلاین آموزش علم داده و یادگیری ماشین کافه‌تدریس

اگر دوست دارید به دنیای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و علم داده وارد شوید، کلاس‌های آنلاین آموزش علم داده کافه‌تدریس به شما کمک می‌کند از هر نقطه‌ی جغرافیایی به جامع‌ترین و به‌روزترین آموزش دیتا ساینس دسترسی داشته باشید.

کلاس‌های آنلاین آموزش علم داده کافه‌تدریس در دوره‌های مقدماتی و پیشرفته برگزار می‌شود و شکل کاملاً پویا و تعاملی و کارگاهی دارد. مبنای آن هم کار روی پروژه‌های واقعی علم داده و یادگیری ماشین است.

برای آشنایی با کلاس‌های آنلاین آموزش علم داده کافه‌تدریس و مشاوره‌ی رایگان برای شروع یادگیری دیتا ساینس و ورود به دنیای ماشین لرنینگ روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین علم داده کافه‌تدریس